Komerční televize a nová média: od skepse po velké nadšení

2. 11. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Komerční české televize nemají jednotný názor na nová média. Šéf televize Prima v nich vidí pouhou bublinu. Nova by ráda naučila uživatele platit. Óčko chápe nová média jako šanci pro alternativní distribuci vysílání a zpoplatnění prý nechystá.

Nedávno jste si mohli na Lupě přečíst, jak se k tzv. novým médiím staví veřejnoprávní Česká televize. Jak si ale vedou televize komerční? Jejich přístup k chytrým televizorům a chytrým mobilům se případ od případu velmi liší. Například hudební televize Óčko na nová média hodně sází, kdežto třeba Prima je zatím úspěšně ignoruje. Televize Nova se pohybují tak někde mezi. Ostatní tuzemské televize zatím situaci bez velkých prohlášení sledují  zpovzdálí.

Pragmatická Prima se zatím drží stranou

Komerční dvojka na trhu se od nových médií zatím drží dál. Samozřejmě se snažíme přinášet našim divákům co nejzajímavější a nejatraktivnější zážitky. V současné době jsme ve fázi hledání a testování různých variant řešení, ale nelze nyní ještě definovat, kdy a co bude pro jakou platformu k dispozici, říkal diplomaticky za Primu už před rokem Pavel Kohout, senior manažer přes interaktivní služby.

Prima má internetový archiv, ovšem jeho expanzi na displeje chytrých mobilů a obrazovky chytrých televizí zatím nechystá.

Rok se s rokem sešel a Prima nepředstavila zhola nic, co by na poli nových médií stálo za řeč. Přímou odpověď na otázku postoje k novým médiím poskytl ředitel televize Marek Singer v nedávném rozhovoru pro server Mediaguru: Nejsem úplně zastáncem super technologií, které ale divák ve finále nedokáže ocenit. Většina z nich ocení základní funkcionalitu, kdy si chce pořad rychle najít a bez problémů pustit. Ale proč bych vyráběl specifický obsah pro internet nabalený na klasický videoobsah, když za to nic nedostanu?

Z celkového pohledu to není ojedinělý postoj. Řada televizních stanic po celém světě nad novými médii krčí rameny a od jejich propagátorů marně tyto televize čekají na nastínění nějakého životaschopného obchodního modelu. Ten prozatím nedokázal najít ani americký internetový gigant Google, takže jeho koncept chytré televize Google TV zatím na domácím americkém trhu umírá na nedostatek obsahu. Dokud se neobjeví jasný a funkční nástroj pro monetizaci služeb pro chytré televizory a chytré mobily, nelze se opatrným televizím divit.

Czech Internet Forum 2011

Nová média v kostce na konferenci Czech Internet Forum. Vše podstatné na jednom místě: zkušenosti, názory, data. Z programu vybíráme:

  • Lucie Tvarůžková: Co jsem se naučila při reloadu IHNED.cz
  • Erik Tabery: Cesta Respektu do iPadu a Kindlu
  • Diskuze o startup prostředí v ČR – moderuje Michal Bláha

Nova má ambice na nových médiích reálně vydělávat

Česká komerční jednička Nova je novým médiím přece jen nakloněnější a chce se pokusit na nich i přímo vydělávat. Pro iPhone, iPad a iPod Touch poskytuje aplikaci svého internetového archivu pořadů Voyo.cz. Je první tuzemskou televizí, která obsah pro chytré televizory zpoplatnila. Aplikace je sice zdarma, ovšem pro plný přístup k archivu je nutné zaplatit si předplatné 2,99 € měsíčně. Předplatitelům se pak nezobrazuje žádná reklama.

Nova za plný přístup do archivu chce od uživatelů mobilů a tabletů, aby platili měsíční předplatné.

Zájem o aplikaci byl v úvodu nezanedbatelný. Aplikace se stala již několik dní po svém představení nejstahovanější aplikací pro tablety iPad, chlubila se na jaře Nova ústy tiskové mluvčí Michaely Fričové. Zajímavé je sledovat ohlasy na zpoplatnění obsahu. Internetové diskuse jsou plné kritiky. Divákům se v první řadě nelíbí, že Nova inkasuje poplatky za něco, co neběží vždy úplně spolehlivě.

Zde by však stížnosti měly mířit spíše k mobilním operátorům, kteří zodpovídají za vybavenost a připravenost svých sítí pro konzumaci obsahu přes mobilní připojení k Internetu. Někteří uživatelé ale vystupují proti zpoplatnění už z principu a ptají se, proč mají v mobilu či tabletu platit za něco, co je v televizi nebo na počítači k dispozici zdarma. Můžeme to brát jako projev onoho nedocenění služby, o kterém hovořil Marek Singer.

Letos na podzim Nova představila další aplikaci pro iPhone, iPad a iPhone Touch. Konkrétně jde o aplikaci jejího zpravodajsko-bulvárního serveru tn.cz. Tato aplikace je bezplatná. Usnadňuje přístup k obsahu ze serveru tn.cz a nabízí ke shlédnutí také zpravodajské relace Novy. Uživatel ale nemusí být pouze v úloze pasivního konzumenta obsahu. Aplikace tn.cz umožňuje zaslat redakci tipy na události doprovázené fotografiemi nebo videem, které divák prostřednictvím svého zařízení může pořídit.

Za mobilní přístup k tn.cz Nova zatím platit nechce, ale doufá, že uživatele aktivně vtáhne do přípravy obsahu.

Nova je v současnosti jedinou tuzemskou velkou televizní stanicí, která nabízí přístup do svého archivu pořadů prostřednictvím chytrých televizorů. Její původní pořady včetně nejsledovanějšího zpravodajství a oblíbených českých seriálů si mohou přehrát majitelé televizorů a přehrávačů značky Panasonic s funkcí Viera Cast. Nova a Panasonic jsou na českém trhu průkopníky v této oblasti. Pořady Novy jsou v nabídce služby Viera Cast již od roku 2009.

Ke konci roku 2010 se v nabídce služby Viera Cast objevil i obsah z již jmenovaného serveru tn.cz. Po technické stránce jde o dobrou ukázku toho, jak internetová služba může nahradit zastaralý teletext, aniž by se zvyšovala náročnost obsluhy ze strany konzumenta obsahu. Uživatelé si zde mohou snadno listovat nejnovějšími články, jejichž textový obsah je doplněný o doprovodnou grafiku. Voyo.cz i tn.cz jsou zatím v rámci služby Viera Cast poskytovány zcela zdarma a bez reklamy.

Obsahem zpravodajsko-bulvárního serveru tn.cz mohou listovat také majitelé chytrých televizorů značky Panasonic.

Nova ale plánuje, že uživatele chytrých televizí naučí v budoucnu platit za bonusový obsah. Představa Pavla Krbce, šéfa internetových aktivit televize Nova, je taková, že by diváci platili formou Premium SMS. Nova v této souvislosti též zvažuje možnou spolupráci i s výrobci dalších chytrých televizorů, Panasonic nemá garantovanou exkluzivitu. O internetový obsah Novy má eminentní zájem korejský výrobce LG, který by rád Novu uživatelům svých chytrých televizorů nabídl ještě letos.

Óčko chce v popularitě porazit Českou televizi

Z menších televizí se po zániku zpravodajského kanálu Z1 má momentálně nejvřelejší vztah hudební televize Óčko. To už loni představilo aplikaci pro iPhone, přes kterou lze za využití Internetu zdarma sledovat jeho vysílání. Byli jsme to my a tehdejší televize Z1, kdo věnoval těmto médiím pozornost. Do té doby na českém trhu nic takového neexistovalo, připomněl nedávno Lukáš Hnilička v rozhovoru pro DigiZone.cz

Óčko je první ze stále existujících televizí, která začala diváky hledat v řadách uživatelů chytrých mobilů.

Šli jsme do risku, vyzkoušeli jsme si několik modelů, ať už šlo o předplacenou aplikaci, nebo živé streamy. Postupem času jsme zjistili, že to je velmi zajímavé pro naši cílovou skupinu, která tyto aplikace hodně sleduje, a na základě těchto výsledků jsme se rozhodli, že v nich budeme pokračovat, dodal Lukáš Hnilička, technický manažer Óčka. Letos na jaře Óčko představilo vlastní aplikaci pro Android a Symbian. Má tedy pokryté hlavní platformy na trhu.

Óčko si na poli chytrých médií věří. V chytrých mobilech chce v popularitě konkurovat veřejnoprávní České televizi. Óčko je však aktivní i v oblasti chytrých televizorů. Jeho internetové vysílání si mohou naladit majitelé chytrých televizorů značky Samsung. Vývoj potřebné aplikace vyšel Óčko na sumu v řádech desítek tisíc korun. Televize plánuje je získat zpět, ale nikoliv zpoplatněním přístupu ke svým službám.

Určitě předpokládáme, že aplikace bude k dispozici zdarma. Nebudeme ji nijak omezovat nějakými časovými limity či něčím jiným. Pravděpodobně tam ale bude reklama před přehráním streamu, ale rozhodně nechceme jít nějakou bannerovou cestou, aby aplikace byla zpomalená, nebo aby v ní byla nějaká stálejší reklama přímo v obraze streamovaného videa,   uvedl Lukáš Hnilička pro DigiZone.cz 

Óčko vidí v chytrých mobilech a chytrých televizorech alternativu ke klasické distribuci televizního obsahu.

Díky chytrým televizorům mohou Óčko sledovat i ti uživatelé, kteří jej nepřijímají v rámci tradičních televizních služeb. Samsung je v oblasti nových médií pro Óčko důležitým partnerem. Televize však chce rozšířit své internetové vysílání i do dalších televizorů. Předpokládáme, že další značky budou následovat. Jakmile s tím začneme, bude to určitý revoluční přechod, protože se ukáže, že by to mohla být alternativní cesta pro šíření televizního signálu, uvedl Lukáš Hnilička.

Sledujete pravidelněji televizní vysílání na displeji mobilního telefonu?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).