Shrnutí: V předchozích dílech jsme se dotkli definice projektu, jeho naplánování a tvorby podnikatelského záměru. Sledovali jsme nejenom výdaje, ale podívali jsme se také na příjmy. Nedílnou součástí našich záměrů je i náš zákazník, ale toho si musíme zajistit.
Návštěvnost poprvé – vyhledávače:
Cesta k tomu, aby naše služba byla navštěvovanější vede přes vyhledávače – Altavista, Atlas, Centrum, Klikni, Seznam, Quick – zcela jistě najdete i další (snažil jsem se zde uvést takové, které jsou navštěvované a přinesou návštěvnost i vašemu projektu). Většina z nich nabízí celkem zajímavé možnosti, jak dát o sobě vědět a popisují velice přesně, co musíte udělat, aby registrace proběhla. Mají ovšem jistá pravidla, kterými je dobré se řídit, aby vaše námaha byla efektivní. Cestu vám ochotně popíší během registrace a uvedení odkazu do jejich katalogu.
V užívání vyhledávačů a katalogů existují dva přístupy, jak návštěvník – uživatel ke katalogu přistupuje.
První přístup je struktura, kdy se uživatel v katalogu orientuje podle jeho členění – tedy je veden do jednotlivých kategorií, podkategorií, až do podskupiny, která je cílem toho, co hledá. Tady se uživatel orientuje jen díky našemu popisu, jenž u projektu uvedeme. Máme zde k dispozici dvě možnosti, jak jej oslovit – název našich stránek a jejich popis, který by měl vystihnout podstatu toho, co a jaké služby na našich stránkách nalezne. Název stránek je tříděn abecedně, popis je již v vaší režii.
Druhý přístup je zadání klíčového slova do vyhledávacího okna. Text, který tam uživatel zadá, vystihuje to, co hledá – potápění, Amerika, sklopné postele, Indonésie, ubytování, WTC apod. Uživatel tak dostane výpis hyperlinků, jejichž popisky obsahují hledané slovo. I tady tedy záleží na popisu, kterým uvedete vaše stránky a služby v katalogu. Zkuste v rámci popisu uvést na konec několik klíčových slov, které vystihují to, co děláte, přidejte je tam klidně do závorky, ať nepletou čtenáře. Takto zpracovaný popis je optimální formou prezentace našeho projektu.
Návštěvnost podruhé – výměnné systémy
Velké výměnné systémy, které se přetahují o vaši přízeň, jsou v našich zemích dva. Je to jeden ze způsobů, jak upozornit na své služby formou získání reklamního prostoru na jiných webech, výměnou za plochy na svých projektech. Volbu systému nechám plně na vás – bylo toho zde již hodně napsáno – to, co mne oslovuje při jejich výběru, je uživatelský komfort, jednoduchost ovládání a ti, co jej používají – tedy účastníci systému (a na jejichž stránkách budu potenciálně inzerovat).
Jak si zajistit kredity pro plánované kampaně? Jedna cesta je spořit – čekat a vždy po určité době pustit kampaň. Druhá cesta je trochu kostrbatá, ale funguje spolehlivě.
Jeden z triků je používat generátor návštěvnosti. Ale jak dostát pravidlům používání reklamního systému a nedostat se do křížku s jejich provozovatelem? Zpravidla do týdne přijdou na vysoké rozdíly v návštěvnostech před a po nasazení generátoru. Co tedy můžeme udělat legálně a neztratit svůj kredit?
Trik první: Naprogramujte si vlastní chat a vložte do okna s chatem reklamní kód tak, aby se měnil vždy v případě, když uživatel napíše zprávu pro své kamarády. Nejedná se tak o naprogramovaný automatický „reload“ (ten je totiž provozovatelem systému postihovaný), ale reload po zásahu uživatele (který je akceptován). Spoření zapněte na 100 procent – jen málo inzerentů má chuť prezentovat se na chatu. Chat vám tak spoří kredity. Nemusí to však být pouze chat, může to být i hra.
Trik druhý: Založte si dva weby (na službách zdarma): Jeden o krásách pečení koláčů a druhý „košilatý“ server s kvalitními fotografiemi – pokud bude nabídka kvalitní, zaznamená web raketový vzestup návštěvnosti. Nezapomeňte je oba registrovat ve vyhledávačích podle pravidel.
Na první web o krásách pečení koláčů vložte reklamní kódy (jejich formáty nechám na vás, ale nepřežeňte počet a také udělejte obsah), několik fotografií a textů. Poskytněte kvalitní – viditelný prostor a zapněte spoření na 100 procent. Na druhém, „košilatém“ webu, do všech stránek vložte příkaz, aby se s každou stránkou „košilatého“ webu otevřela i stránka o pečení koláčů s kódy.
Takto získané kredity pak můžete převést na účet svého primárního projektu. Je jasné, že se tyto aktivity dají kombinovat. Návštěvník „košilatých“ webů je zvyklý zavírat okna s nabídkami a ocení dobré fotografie, takže rád zavře stránky s pečením koláčů, výměnou za pohled na objekt svého zájmu.
Oba tyto triky jsou ve své podstatě stejné, dají se libovolně upravovat (hlavně druhý) a jejich používání nechám zcela na vás. Využívají nevědomosti serverů zapojených do výměnného systému a zajištění funkčnosti ze strany provozovatelů výměnných systémů. Sledujte si tedy, kam cílíte právě ty vaše naspořené kampaně realizované díky výměnnému systému a naspořeným kreditům, hravě se vám tak může stát, že i když dlouho spoříte, probendíte je vinou špatného cílení.
Návštěvnost potřetí – spřátelené weby
Poměrně efektivní způsob, jak pomoci vlastní návštěvnosti, je vzájemná výměna butonů a bannerů mezi spřátelenými weby bez účasti výměnných systémů. Umístění našeho butonu na spřáteleném webu do sekci Doporučujeme nebo Spolupracujeme, dokáže přivést návštěvníky na naše stránky. Je tedy ve vašem zájmu, abyste komunikovali s autory ostatních projektů. Tyto projekty mají mnohdy stejnou cílovou skupinu a pokud je banner dobře připraven, je jeho CTR vysoký. V řadě případů se ve svém přínosu vyrovnají přínosu poměrně nákladného marketingového spojení s partnery majícími vysokou návštěvnost.
Cesty přístupů na vaše weby se dají pohodlně sledovat. Zjistěte si proto, zda a jaký mají vaše kroky dopad na návštěvnost a realizované obraty. Ne vždy je důležitá návštěvnost. Do úrovně 300.000 pageviews za měsíc jsou vaše počiny velice dobře viditelné.
Návštěvnost počtvrté – e-ziny
Vaši návštěvníci by měli mít možnost zaregistrovat se k odběru novinek emailem. Když se prostřednictvím vašich stránek zaregistrují, máte je na své straně a víte, že se nebudou bránit, když jim pošlete mail s vaší nabídkou a informacemi o novinkách + část obsahu jako lákadlo pro případnou návštěvu serveru. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že právě přílišnou četností jejich rozesílání důvěru uživatelů naopak ztratíte.
Posílání takových emailů – e-zinů, by mělo být pravidelné a vyrovnané ve svém obsahu tak, aby si čtenář zvykl na jejich uspořádání a hledal v nich zdroj informací, pro které si objednal jejich zasílání. A jsou vítaným generátorem návštěvnosti.