Hlavní navigace

Know-how: Prachy, prachy, prachy

7. 11. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Dosažení zisku je základním a stěžejním cílem každého podnikání -- alespoň to stojí v poučkách obsažených v ekonomických učebnicích. Pokud máme analýzu vývoje produktu, konkurence a nákladů, zbývá nám už v podstatě pouze jediné -- zajistit si dostatečný přísun peněz na jejich pokrytí. Ale jak na to?

Shrnutí: V předchozích dílech jsme si definovali vývoj produktu, definici, očekávání. Analýzu konkurence, vyjednávání s konkurenty, možnosti spolupráce. Nakonec díl o nákladech a v omezené míře byznys plán.

Víme přibližně, kolik bychom měli mít prostředků pro to, abychom zaplatili náklady. Jak tedy zajistit dostatek příjmů, abychom vydělali 36.360 korun za rok?

Bannery

Náš server a projekt má 30.000 pageview za měsíc (v příštích dílech se dotkneme způsobů, jak této návštěvnosti dosáhnout). Uvažujme, že by na našem serveru stálo 1.000 zobrazení banneru o velikosti 468×60 300 korun a další reklamní pozicí by byl banner 125×125, jehož 1.000 zobrazení by stálo 150 korun. Příjem z této činnosti bude celkem 13.500 korun za měsíc.

Skutečností ovšem je, že vyprodanost kapacity serveru dosahuje v reálném životě maximálně 30 procent (pokud se ovšem všechno dobře daří). 70 procent všech pageview tak můžeme rozdělit na náš vlastní marketing, bannery výměnného systému a bannery pro bartery. V případě, že nám reklamu získá mediální agentura, odvedeme ještě z příjmu dalších 30 procent za tuto službu. Mediální agentury, respektive jejich klienti, vás zaregistrují teprve až za tři měsíce a odpočet jejich provize také můžete považovat za „trestné procento“. Za předpokladu, že je váš server dostatečně zajímavý pro zákazníka, vás tedy čeká příjem.

Bannery = 2.835 korun

Pozice v katalogu (preference)

Katalog našich internetových hyperlinků obsahuje 10 kategorií (hotely, penziony, cestovní kanceláře, restaurace, taxislužby, nebo – pokud projekt není o cestování, ale o autech – prodejci, servisy, náhradní díly atd.). Všechny hyperlinky mají ještě parametry přiřaditelné v čase ke státu, kraji, městu, ulici, druhu služby, druhu zájezdu atd. Uvedení hyperlinku v katalogu je zdarma.

Můžeme tedy předpokládat, že v případě našeho záměru nabídneme preferenční výpis – obsazení prvních dvou míst. První místo 1.200 korun za rok, druhé místo 800 korun za rok. A zase použijeme 30procentní úspěšnost a 30procentí provize.

Pozice v katalogu = 350 korun

Prezentační katalogy

Katalog, který poskytuje dostatečnou funkcionalitu, pro kterou bude využívaný (respektive jeho užitná vlastnost je podpořena původním obsahem), je kupříkladu server Turistika.cz. Právě turistické zajímavosti (aktualizované a verifikované) zajišťují slušnou návštěvnost serveru, kde je prezentovaný katalog ubytovacích možnosti, včetně lokalizace na mapě.

V případě, že máme 10 zajímavých lokalit (Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, Šumava, nebo Praha, Liberec, Plzeň apod.) můžeme očekávat z každé lokality výtěžnost pět klientů, kteří budou mít zájem zaplatit za uvedení v katalogu 1.000 korun za rok a jejich získání nebude předpokládat vysoké náklady. Zase odečteme trestná procenta (vyprodanost a provize).

Prezentační katalog = 875 korun

PR články a prezentace

Upozornění na novinku, službu a její prezentace v rámci projektu tak, aby neodradila mé uživatele. Prezentace je připravena a zařazena do obvyklých obsahových struktur našeho projektu – nový model bot, nový převodový olej apod. V případě našeho projektu je možné předpokládat pět klientů, kteří přichází s třemi projekty v roce. Cenu za takovou službu, kdy naši čtenáři získají možnost seznámit se modelem a novinkou, stanovme na 2.000 korun za prezentaci.

PR články = 525 korun

CIF24

A tak dále… Celkem můžeme za rok získat díky projektu částku 55.020 korun po odečtení nákladů na projekt 30.360 korun máme k dispozici 24.660 korun.

Úkol: Vyzkoušejte si plánování příjmů (.XLS, 17 KB) a definujte si rezervy a rizika takového postupu.

Autor článku

Autor je potápěčem a kameramanem, který se na suchu věnuje krizovému managementu, personálnímu poradenství a virtuálním komunitám Dobrodruh.cz, aby získal prostředky pro projekt Modraplaneta.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).