Po boomu slevových serverů přišel další boom – slevové agregátory. Stránky, které slučují a třídí nabídky jednotlivých slevových serverů podle regionů a podle typů nabídek, umožňují udržet přehled i těm, kteří nemají náladu probírat se hromadou lákadel, chtějí jen to svoje. Nebo těm, kteří chtějí určitou službu nakoupit nejvýhodněji a chtějí si porovnat různé nabídky.
Jestliže slevových serverů se vyrojilo v průběhu posledního roku na dvě stovky, slevových agregátorů jsme napočítali k osmdesátce a číslo to jistě není konečné. I v tomto oboru totiž platí, že náklady na vstup jsou velmi nízké a potenciální zisk relativně slušný a hlavně, téměř bezpracný, až na tu trošku kódování, grafiky a algoritmizace.
Jak trh slevových agregátorů vypadá? Udělat si o něm představu, není zrovna jednoduché, protože narozdíl od slevových serverů, u agregátorů neexistuje žádný alespoň přibližný přehled o tom, “kdo je kdo”. A protože “bariéra pro vstup do odvětví” je v tomto případě ještě nižší, než u slevových serverů, jsou provozovatelé agregátorů spíše skoupí na konkrétní informace. V redakci jsme se pokusili trh slevových agregátorů zmapovat, s obvyklou výhradou, že náš přehled nemusí být kompletní a mohli jsme minout významné agregátory, které jsme prostě nenašli. Ačkoliv: kdo není k nalezení, bude těžko významný.
Podkladem pro data bylo jednak zmapování cca osmdesáti slevových agregátorů, jejich oslovení krátkým dotazníkem a také porovnání výsledků s daty ze šesti slevových serverů, které nám poskytly údaje o tom, jak vysokou návštěvnost jim slevové servery přinášejí. Na základě těchto podkladů, můžeme sestavit křížově ověřenou tabulku těch největších slevových agregátorů na českém trhu.
Žebříček jsme seřadili podle odhadované návštěvnosti. Proč to? Nebyl by logičtější žebříček podle obratu? Možná, jenže obrat je v případě slevových agregátorů nejednoznačné číslo. Řada z menších agregátorů má jen malý přehled o tom, jaký obrat jednotlivým slevovým serverům generuje, případně se na vyšší čísla dostali teprve nedávno, liší se i metodiky jeho počítání. Kromě toho se význam jednotlivých konkrétních agregátorů pro různé slevové servery liší tím, jak který agregátor ve výpisu upřednostní který slevový server. Což je téma, u něhož se rovněž zastavíme. Návštěvnost zatím zkrátka vypadá na jednoznačné vodítko.
Sledujeme slevové servery a víme o nich vše
Upozornění: Vydavatel webu Lupa.cz je také provozovatelem slevového serveru KupDnes.cz. Redakce Lupy nemá o jeho provozu žádné nadstandardní informace ani nemá na jeho provoz vliv a opačně.
Žebříček největších slevových agregátorů
V žebříčku největších a nejvlivnějších slevových agregátorů máme dnes dvanáct serverů, které se pohybují návštěvností i měsíčními obraty dostatečně vysoko nad ostatními. Za hranicí dvanáctého serveru se už nachází značně fragmentovaná pustina, kterou se někteří derou nahoru, ale v současné době lze těžko říci, zda jde o trend nebo náhodu. Navíc podobně, jako u menších slevových serverů, je v rodině menších slevových agregátorů rozšířená propagace přes Facebook a sociální sítě, často vedená až na hraně spamu, její účinnost se jeden měsíc projevuje, příští může padnout, takže za touto hranicí je spíše rodiště nových talentů než stabilizované pozice. Žebříček jsme seřadili podle Alexa Traffic Ranku pro české uživatele, tedy podle velikosti serveru udávaného Alexou, s tou výhradou, že Alexa nemusí udávat přesná čísla, pro porovnání ale dostačí, a verifikovali jsme je dotazníkem i dalšími čísly.
Pořadí | Server | Pořadí mezi CZ servery |
---|---|---|
1. | skrz.cz | 295 |
2. | zlateslevy.cz | 422 |
3. | slevin.cz | 606 |
4. | slevydnes.cz | 792 |
5. | sleviste.cz | 797 |
6. | slevoman.cz | 2687 |
7. | robox.cz | 2895 |
8. | modreslevy.cz | 3479 |
9. | slevax.cz | 4177 |
10. | meslevy.cz | 4536 |
11. | ukazslevy.cz | 4683 |
12. | slevo.cz | 4791 |
U tabulky je třeba hned říct, že umístění na pozici 8–12 je v zásadě hodně zaměnitelné. Ačkoliv jsou v tabulce uvedeny „stovky serverů rozdílu“, ve skutečnosti jsou to taky jen stovky unikátů za den, tedy něco, co jedna menší zmínka na webu snadno změní. Data byla komparována s návštěvností servery deklarovanou a s jejich výkony v počtu objednávek.
Skrz.cz – největší
S přehledem největším slevovým agregátorem je Skrz.cz Martina Talaváška. Podle Alexy se pohybuje na třístém místě mezi českými internetovými servery, to představuje měsíční návštěvnost za únor 120 tisíc uživatelů (odhad AdPlanneru). Libereckého programátora Martina Talaváška (LinkedIn) známe jako autora řady aplikací, tou nejznámější do této chvíle byla asi fotodatabanka Pixmac Mitonu, ale ve slevovém světě se našel. Kromě agregátoru Skrz.cz také provozuje web Rival.cz, jehož význam na první pohled není zřejmý. Jde o affiliate program pro slevové servery, který používá celá řada ostatních agregátorů pro business obsluhu svého provozu, takže dosah Talaváškových slevových aktivit je větší, než se na první pohled zdá.
V každém případě lze v pozadí vytušit dobré vztahy s Mitonem a tedy další posílení pozice Mitonu v oboru slev.
A čím se Skrz liší? Všechny agregátory mají podobné funkce a vzhled, Skrz.cz se snaží o jednoduchost a přehlednost výpisu, rychlé filtrování a vyhledávání. Co ostatní nemají je např. generátor dárkových poukazů, žebříček slevových serverů nebo podrobné statistiky, říká Martin Talavášek. To, že je těžké se odlišit a servery rychle kooptují funkce, které jinde vidí jako úspěšné, ostatně potvrzují i ostatní hráči na trhu.
Mobilní verzi poskytuje Skrz.cz na adrese Skrz.cz/m online, dokonce je i jen textová verze Skrz.cz/txt – zvláštní software pro chytré telefony není.
Další velcí: Zlaté slevy, Slevín, SlevyDnes a Sleviště
Další čtveřice co do návštěvnosti nejsilnějších agregátorů obnáší poměrně vyrovnaný peleton webů Zlaté Slevy, Slevín, SlevyDnes a Sleviště. Všechny tyto servery se pohybují kolem únorových 100 000 unikátních návštěvníků podle Google Analytics, tedy v mírném odstupu za Skrz.cz, na českém webu se pohybují do osmistého místa podle velikosti. A protože přesná čísla návštěvnosti nejsou, zpřesňovali jsme odhady Alexy také výsledky u slevových serverů, přisoudit tedy někomu fixní umístění je od nás troufalé, berte jej s rezervou. Ostatně za měsíc může být vše jinak.
ZlatéSlevy.cz: atraktivní design, který poutá pozornost ke zboží a vizuálně atraktivně jej prezentuje.
ZlatéSlevy provozované firmou Neogenia jsou momentálně pravděpodobně dvojkou na trhu a k slušnému postavením jim pomohla i propagace na SMSbrana.cz provozované touž firmou. A také důsledný tlak na rozvoj serveru, který nabízí i iPhone a Android aplikace pro sledování slev z mobilů, pro slevové partnery má web administraci, nabízí větší vizuální prezentaci, filtrování výpisu, chybí mu ale vyhledávání podle nabídky. Pokud nechcete sledovat celou kategorii jídla, ale zajímá vás jen sushi nebo steak, zatím vám Zlatéslevy tak efektivně nepomohou. Návštěvnost našeho slevového agregátoru samozřejmě závislá na spuštěných marketingových akcích. V únoru, kdy jsme měli pouze PPC kampaně, byl počet RU na našem agregátoru 118 000. V březnu by se návštěvnost měla navýšit, jelikož je v plánu více propagačních akcí,
říká obchodní ředitel Zlatých Slev Ondřej Švrček.
Již od začátku pro nás bylo důležité odlišit se od ostatních a zároveň poskytovat uživatelům co nejpřesnější výsledky vyhledávání a velmi přehledný výpis nabídek, který zvyšuje konverzi a minimalizuje nefunkční kliky. Také systém výpisu je velmi odlišný a nenaleznete xy nabídek pod sebou – dle výzkumů tento systém výpisu (více než 7 ekvivalentních položek) snižuje rozhodovací schopnost mozku a snižuje tak i rozhodnutí k nákupu. Máme fungující klientskou podporu, což si spousta agregátorů fungujících jako víkendové akce nemohou dovolit. Co se týká designu, tak jsme zvolili, pro prodejní servery, netradiční tmavé ztvárnění celého portálu s důrazem na eleganci, čistotu a evokování luxusnosti. Název Zlaté Slevy – všechny slevy na jednom místě do jisté míry navazuje na Brand Zlatých stránek, kde zase člověk najde všechny důležitá tel. čísla (nebo to má alespoň zažité),
doplňuje Švrček k výhodám svého serveru.
Trojka trhu Slevín.cz provozovaný stejnojmennou firmou rovněž nabízí řadu možností filtrování a také software pro Android. Jako velké plus vidíme přehledné zobrazování nabídek. Každý den ručně vytváříme zkrácené popisky textů u všech nabídek. V případě, že návštěvníka zaujme krátký popisek, může si na Slevíně rozkliknout detail včetně mapy. Následně může přejít na stránky poskytovatele. Prohlížení nabídek je tak mnohem jednodušší a rychlejší.; Jako další přednost považujeme aplikaci pro mobilní telefony s OS Android, kterou jsme nazvali Slevoid,
říká Ondřej Andrle, provozovatel Slevínu. Server se podle jeho údajů pohybuje kolem 150 – 200 000 unikátních návštěvníků za měsíc.
Čtyřku na trhu SlevyDnes.cz provozuje firma Dynamix investment a server je velmi důsledný, co se týká počtu agregovaných slev, zřejmě jako první se dostal přes symbolickou (otázka, nakolik smysluplnou) hranici tisíce slev v nabídce za jeden den.
Prakticky každý den nás kontaktuje nový slevový server – tyto servery zařazujeme obratem bez ohledu na to, zda mají affiliate systém či ne. Zařazení je bezplatné. Nové servery se snažíme monitorovat, a pokud existuje možnost nekalého či neetického chování, tyto servery obratem odstraňujeme (jedná se například o nabídku různých soutěží o ipady apod.). Loajalita zákazníkům k jednotlivým slevovým serverům je obecně velmi nízká (zákazníci se orientují především podle výhodnosti nabídek), proto se zaměřujeme na rozlišení zavedených spolehlivých slevových serverů, které garantují zákazníkům např. vrácení peněz v případě nespokojenosti nebo problémů, od nováčků na trhu, kteří mohou skončit po první nabídce,
říká David Kopčil ze SlevyDnes.
Naše výhoda je jednoznačně nejširší nabídka slev (například k 6.3. Slevydnes 979 slev, Skrz 790 slev, Sleviste 656 slev), přehlednost a rychlost webu, funkčnost – jednoduchost řazení, možnost vyhledávání a nejnověji ode dnešního dne i tagování slev. Rád bych ještě dodal, že tento měsíc představíme hlídače slev,
odůvodňuje Kopčil optimismus, s nímž očekává v březnu zdvojnásobení návštěvnosti z únorových 110 tisíc návštěvníků. SlevyDnes jsou také prvním z velkých serverů, který umožňuje vyhledávání podle libovolného slova, takže si můžete vyhledat všechny konkrétní slevy nejen podle oborů.
Sleviště.cz: když se na slevy jde Bleskem, tak to vypadá takhle. Včetně nedořešených obrázků. Ale obchodně dobré!
Zajímavý je příběh Sleviště. To bylo koncem roku 2010 prodáno skrze WebTrh vydavatelství Ringier za 19600 Kč a od té doby jeho návštěvnost stoupá. Tomu se nelze divit. Ringier tlačí Sleviště jak ve svých tištěných médiích, tak na Internetu, hojně jím prokládá Blesk a návštěvnost roste. Do NetMonitoru jej firma ale zatím nepustila. Sleviště je momentálně číslo pět mezi slevovými agregátory a pro Ringier představuje jednu z nejzajímavějších investic za poslední dobu. Mimochodem, Sleviště je jediné, kdo nám nezvládl odpovědět na e-mail ani náznakem.
Spojovacím znakem první pětky je, že za jeden den jsou schopny vygenerovat 100 až spíše 200 objednávek na slevové servery, z nichž pak dostávají své provize. A také spolu se Skrz.cz představují zhruba 70% trhu, tedy přivádějí více jak 70% návštěvníků, kteří na slevové servery dorazí a nakoupí přes agregátory. Zejména pro menší slevové servery představují výše uvedené slevové servery velmi důležitý prvek marketingu a značnou část obratu.
Menší a nastupující agregátory
Poté skupině pěti největších následuje další pásmo slevových agregátorů, které se s návštěvností pohybují spíše v desítkách tisíc, typicky kolem 50 000 uživatelů za měsíc a generují celkem kolem 50–100 objednávek za den.
V tomto pásmu se pohybuje jeden z nejstarších agregátorů SlevaX provozovaný Milanem Krylem, s únorovou návštěvností 20 000 unikátních návštěvníků, a také stoupající hvězdy, jako jsou ModréSlevy nebo Robox.
ModréSlevy.cz byly spuštěny v lednu 2011, jejich historie je tedy krátká, ale už v únoru se dostaly na 60671 unikátních návštěvníků, slušné číslo. Jan Pavel, projektový manažer Modrých Slev říká: Naším cílem a zároveň odlišností od jiných agregátorů je umožnění snadné orientace zákazníka ve velké nabídce aktuálních slev. Toho lze docílit rozsáhlou možností filtrovat a řadit slevy, což není běžnou praxí u ostatních agregátorů. Zároveň všechny slevy samozřejmě ručně třídíme do připravených kategorií a jednotlivě kontrolujeme, abychom tak zaručili opravdu kvalitní obsah našeho serveru.
Podobně je na tom Robox, který odstartoval v lednu 2011 s přehledným vzhledem a jednou zvláštností: pracovat s ním nelze pracovat bez přihlášení alespoň přes Facebook. Pak už můžete sledovat, jaké slevy zajímají vaše přátele, Robox připomíná spíše sociální síť kolem slev.
Chtěli jsme být lepší než ostatní agregátoři, kteří se blíží svoji funkcionalitou spíše k RSS čtečce doplněné lehkým designem. Robox.cz jsme od začátku budovali jako malou sociální síť pro hromadné nákupy, která má uživateli nabídnout relevantní nabídku ušitou přímo na míru. Robox dále nabízí jedno ucelené řešení pro hlídání slev. Nyní si můžete slevy prohlížet doma, v práci, na cestách a vždy vidíte novinky jasně oddělené od starších slev od posledního prohlédnutí. Nemusíte tak neustále projíždět celé seznamy a hledat, jestli se něco nezměnilo. V následujících dnech uveřejníme iPhone a Android aplikaci. Souhrnně jsme tuto funkcionalitu nazvali Robox do kapsy,
říká Petr Kováčik ze společnosti Melker Media, provozovatel Roboxu. I Robox jde v návštěvnosti nahoru a stejně jako u ModrýchSlev i u něj je těžké vyhodnotit po tak krátké době existence jeho obchodní dopad.
MéSlevy.cz: design neexceluje, ale uživatelům to nevadí. Proč je dráždit cizelovanou grafikou, síla je i v jednoduchosti a článcích.
Zajímavostí agregátoru MéSlevy.cz je možnost publikovat PR články jednotlivých prodejců i zkušeností s nimi: Nechceme být pouze slevový agregátor, ale plnohodnotný portál o hromadných slevách. Nejde nám jen o to avizovat slevy, ale poskytnout uživatelům kompletnější informace o slevách, prodejcích, prezentovat zážitky spokojených či nespokojených zákazníků, publikovat články o aktivitách, které se ve slevách objevují. Dáváme možnost uveřejnění PR článků prodejců, pokud mají zájem, mohou nám zaslat informace o sobě a my jim článek zpracujeme nebo uveřejníme jejich hotový, samozřejmě po kontrole dat, aby nedocházelo k mystifikaci zákazníků. Uživatelé mají možnost podělit se formou článku o své zkušenosti s prodejci i samotnými slevami, jak byli nebo naopak nebyli spokojeni a dát tak možnost ostatním si správně vybrat, kde a co nakoupí. Plánujeme přijmout placeného recenzenta slevových webů,
říká Marian Šimčík z MéSlevy.cz.
A také charakterizuje, co se dobře prodává i to, že uživatelé se již v nabídkách orientují: Nejlépe se prodávají slevy poskytované Zapakatelem, hlavně díky jejich zajímavým a skutečně zlevněným nabídkám. Zákazníci mají důvěru i v menší prodejce. Výběr slevového portálu záleží převážně na tom, zda je nabídka vyvážená a není původní cena nadsazená. Každý má přehled o cenách ve svém městě, a proto může komplexně zhodnotit, zda opravdu ušetří nebo je to jen nafouklá bublina.
Slevo.cz provozované Michalem Vávrou je další z hráčů, který se snaží zužitkovat provoz ze sociálních sítí. Například si můžete nechat každý den na svou zeď vkládat odkaz s aktuální nabídkou a dostanete za to 1 Kč za došlého návštěvníka. Server také nabízí možnost hodnocení jednotlivých nabídek i vlastní slevové kupony do e-shopů.
Obrat (skutečně realizované objednávky) za prosinec 2010 byl cca 3 800 000 Kč, v letošním roce bych se rád udržel v těchto hodnotách – tedy zprostředkovat prodeje za cca 40 až 50 milionů Kč. Denně zprostředkujeme cca 130 realizovaných objednávek, konverzní poměr sledujeme pouze jako návštěvnost slevo.cz (tedy ne počet kliků, které neúčtujeme) a počet prodejů – je to cca 3 %,
upřesňuje obchodní potenciál serveru Slevo.cz Michal Vávra.
Jak řadit nabídky a jak vydělávat
Procházet všech osmdesát slevových agregátorů nemá cenu. Ty malé jsou prostě příliš malé a na spodním konci žebříčku už je těžké rozlišovat. Navíc, všichni provozovatelé potvrzují, že nově představené funkce se rychle šíří po serverech, někdy je i těžké říct, kdo s čím přišel.
Asi nejzajímavější otázkou tedy je, kde se na slevových agregátorech vydělává. A nejlepší odpověď na to zní: provizí od provozovatelů slevových serverů. Zejména těm menším dělají agregátory velkou část tržeb, o kterou se musí podělit. A právě to, jak se agregátorům daří proměnit návštěvníka svých stránek v kupce slevového kuponu, rozlišuje úspěšnost jednotlivých agregátorů.
Míchání titulní stránky je magie ne nepodobná výběru inzerátů v Google AdWords: agregátory většinou upřednostňují slevové servery podle toho, jaký výnos mají. Tedy, jaká je pravděpodobnost na jedno zobrazení, že si člověk nabídku koupí a kolik tento kup v přepočtu na zobrazení provozovateli agregátoru přinese.
Některé agregátory navíc první místa prodávají za fixní cenu, jak pro zjednodušení, tak pro zefektivnění.
Jak se tedy konkrétně míchá titulní stránka a co rozhoduje o umístění slevové nabídky? V algoritmu řazení hraje roli cena za proklik, provize z konverze, čerstvost nabídky a aktuální počet prokliků na nabídku. Minimální sazba pro zobrazování na Skrz.cz je 0,25 Kč / klik + 3 % z konverze (přes vlastní affiliate program), v případě externího affiliate programu je to minimálně 5 % z konverze,
vysvětluje Talavášek politiku na Skrz.cz.
Podobně je tomu na Slevínu: Nabídky řadíme podle spočítaného ranku, v němž má největší váhu oblíbenost nabídky a následně stanovená sazba za proklik a za provizi. Podmínkou pro zařazení serveru je v současné době poskytnutí minimální výše provizí. Platící poskytovatelé by byli znevýhodněni v případě, že by se jejich nabídky zobrazovaly vedle nabídek neplatících,
říká Ondřej Andrle.
Slevo.cz řadí také alchymistickou formulí předpokládaných tržeb: Na předních místech jsou dnes vydané nabídky, které jsou seřazeny podle nabídnuté provize (%) a následně podle prodejů v daný den. Uživatel si může řazení změnit ve vyhledávání (např. podle ceny, expirace),
uvádí Michal Vávra.
SlevaX je jednou z výjimek mezi většími servery, kde se řadí podle času aktualizace nabídky, ale podle Milana Kryla se chystají změny: Během minulého roku byly všechny nabídky řazeny dle času zveřejnění. V březnu probíhají experimenty pro jiná kritéria ražení. Nutnou podmínkou zařazení je přítomnost affiliate programu nebo souhlas s platbou za kliknutí. V úvahu však přichází i důvěryhodnost serverů a potenciál k případným konverzím.
DealShop.cz je jeden z menších agregátorů, který také řadí podle času: Aktuální řazení nabídek je nastaveno sestupně dle data přidání slevového serveru. Tzn. nově přidané servery momentálně upřednostňujeme a pomáháme jim tak při startu. Na úvodní straně dealshop.cz máme „hlavní nabídku dne“, tu vybíráme každé ráno ručně. Tato nabídka je dle nás vždy nejzajímavější nabídkou daného dne. Pravdou je, že aktuálně připravujeme zcela novou verzi našeho agregátoru, kde bude krom spousty nových a unikátních funkcí také změněn systém řazení nabídek. Nová verze bude nasazena 1. dubna letošního roku,
potvrdil Jiří Galandr. DealShop převzala tento týden firma Dynamix Investment, která provozuje také server SlevyDnes.
A největší alchymii zřejmě má Robox, který si pro jistotu vytvořil vlastní Robox Rank, o němž Petr Kováčik říká: Robox.cz je malá sociální síť, kde je poměrně složitý algoritmus ohledně řazení. Zjednodušeně lze říct, že žádní dva uživatelé neuvidí nabídku ve stejném pořadí. Záleží na preferencích uživatele, jestli nabídku už viděl v předchozích dnech apod. Celkově je těchto parametrů přibližně 20, které jsme souhrnně pojmenovali Robox rank. Podrobnosti o tomto algoritmu si ponecháme pouze pro sebe.
Konverzní poměr
Výsledkem těchto “čachrů” je snaha zaujmout uživatele něčím, co ho naláká ke koupi a z čeho následně vznikne kýžená konverze, tedy zakoupení kuponu. Jaký je konverzní poměr? Nutno říci, že je velmi individuální. Obecně řečeno se pohybuje 1–4%, což je podstatný rozdíl. Tedy jen jedno až čtyři procenta uživatelů, kteří přijdou přes agregátor, nakonec nakoupí. To odpovídá oněm stovkám objednávek za den ze serverů, které mají desetitisíce návštěvníků denně.
O konverzi rozhodují jak konkrétní podmínky, tak finální presentace produktu. Některé slevové agregátory požadují platbu za klik právě proto, že konverzní poměr byl příliš nízký, finální presentace produktu byla na špatné úrovni, takže uživatel nekoupil, ale už také z agregátoru utekl a byl “pro ten den ztracen”, jak to vyjádřil jeden z provozovatelů. Atraktivita popisek, ale také realističnost nabídky, komplexní informace, které nenechávají prostor pro pochybnosti, to rozhoduje o tom, zda konverze bude spíše jedno nebo spíše čtyři procenta.
Tak, jako se liší konverzní poměry mezi jednotlivými agregátory vůči slevovým serverům, kde je dán způsobem prezentace slevového serveru, liší se i opačně, konverzní poměr podobných slevových nabídek z různých serverů umístěných na jednom agregátoru. Provozovatelé agregátorů se shodují na tom, že je vidět podstatný rozdíl v copywritingu, v tom, jak je nabídka popsána a przsentována. Velmi na úspěšnosti závisí dobře zvolený popis nabídky a to umí jen pár společností – samozřejmě ty větší, jako Zapakatel, Hyperslevy, Berslevu, Slevomat, Vykupto – patří k těm, co to dělají nejlépe,
upřesňuje Ondřej Švrček ze Zlatých slev.
Zajímavý je také propastný rozdíl mezi agregátory v případě přihlašování k odběru e-mailových zpráv. Tady, zdá se, mají agregátory ještě příjmové rezervy. Zatímco konverze do odběru newsletteru je u některých agregátorů na úrovni desetin procenta, u jiných jde do procentních částek. Přitom odběr newsletterů je pro slevové servery zásadní obchodní komoditou a věcí, kterou by si agregátory mohly dobře proúčtovat.
Obejdou se slevové servery bez agregátorů?
Při pohledu na výše uvedené argumenty je asi zřejmé, proč je Tomáš Čupr ze Slevomatu takovým nepřítelem agregátorů. Bez nich by náklady na efektivní vstup do odvětví slevových serverů nebyly nikterak malé (marketing, reklama), jenže právě agregací nabídky a tím, že více rozhoduje schopnost najít atraktivní nabídku za dobrou cenu a správně ji popsat, aniž by byly třeba statisícové rozpočty na propagaci, umožňují dalším a dalším slevovým serverům odstartovat. Vše, co potřebují, je dohoda s velkými agregátory.
Agregátory si postupem doby uvědomily, že také jejich chování rozhodne o osudu trhu a staly se do určité míry selektivní. Nepřijímají nabídky slevových serverů, které nevyplácí provize a tedy alespoň do jisté míry nejsou schopny doložit svou kredibilitu. Postupně se snaží integrovat funkce hodnocení jak nabídek, tak slevových serverů, které mohou pomoci pročistit trh a vydělit špatné slevy od dobrých. Zároveň se snaží hájit se proti často ostrému vystupování samotných slevových serverů, společně zvažují založení asociace slevových agregátorů. Vzájemná nevraživost mezi slevovými servery (jimi také iniciovaná) a agregátory je přitom neštěstí pro ně samotné: rozbíjí a destabilizuje trh, vytváří zmatek tam, kde by bylo potřeba spíše uklidňovat a budovat. Boj o provizi se tu zostřuje více, než je vhodné (informovali jsme 5.11.2010: Agregátory slevových serverů natáhly ruku pro peníze).
Přítomnost agregátorů představuje ohrožení nejsilnějších slevových serverů, které si vytvořily svou značku a těží z ní. Na agregátorech není značka tak podstatná, jako dobrá koncepce nabídky.
Pro náročnějšího uživatele jsou ale agregátory požehnáním. Umožní mu přehledně si porovnat nabídky s minimem vynaloženého času.
Pro samotné provozovatele agregátorů je důležité, jak se jim podaří vytěžit svou návštěvnost, tlačit na vyšší konverzní poměry a precizovat systém provizí. Zejména menší servery nemají vlastní provizní systém a některé dokonce nepoužívají žádný, berou, co dostanou od slevových serverů.
Také další budoucí rozvoj agregátorů nabízí široké pole působnosti. Je k dispozici řada mobilních aplikací pro Android i iPhone, v poslední době se objevila i první pro Symbian.
Ale to není konec. Do budoucna některé agregátory slibují, že si budete moci zadat svá klíčová slova a budete obesláni, až se taková nabídka objeví. Stejně tak by bylo dobré odstranit nutnost neustále se registrovat na nových slevových serverech: jedno přihlášení přes agregátor a nákup kdekoliv, by bylo pro uživatele velmi příjemné, ale provozovatele slevových serverů by z tak hříšné myšlenky obešly mrákoty.
V každém případě je budoucnost slevových agregátorů provázána s budoucností slevových serverů. A máme důvody se domnívat, že to platí i naopak.