Váš článek je zajímavý tématikou, nicméně jak jsem se začetl, tak jsem zjistil, že stojí dle mého názoru značně na vodě. Obecné úvahy typu "firmy si v ČR nemohou dovolit specialistu na sociální sítě vyjma operátorů" jsou dle mého názoru naprosto mimo realitu. Kdokoliv se pohybuje v marketingu ví, kolik stojí kampaň a ví kolik stojí oslovení jednoho uživatele např. tradičními prostředky, takže úvaha co si firmy můžou a nemůžovou dovolit je naprosto zcestná.
Samozřejmě je jasné, že takový sociální specialista toho nemusí o produktu nebo službě vědět tolik na brand manager, ale ještě v životě jsem neviděl brand managera, kterej by něco normálne stíhal (naši klienti prominou :), natoš aby. měl čas se starat o facebook.
Napiště lepší.
Tohle je totiž z pohledu podniku velmi zajímavá otázka. Pominu-li nadšené výkřiky skalních příznivců, kteří ale vůbec netuší, jak podniky fungují, pak není moc o co opřít a každý názor je dobrý a užitečný.
Podle mě je celá diskuse kolem "podnikového využití" sociálních sítí (až na velmi vzácné výjimky) bublina a nejlepší co firma může udělat (až na velmi vzácné výjimky) je sociální sítě ignorovat, nebo ještě lépe co nejvíc omezit aktivity svých zaměstnanců na sociálních sítích (až na velmi vzácné výjimky).
"Podle mě je celá diskuse kolem "podnikového využití" sociálních sítí (až na velmi vzácné výjimky) bublina a nejlepší co firma může udělat (až na velmi vzácné výjimky) je sociální sítě ignorovat, nebo ještě lépe co nejvíc omezit aktivity svých zaměstnanců na sociálních sítích (až na velmi vzácné výjimky)."
Tohle je zajímavá úvaha. Taky už jsem nad tím přemýšlel, nicméně vždycky jsem poté zjistil, že když se mi nějaká nová firma či služba dostala do povědomí, bylo to především zásluhou sociálních sítí. Což může být zkresleno tím, že je (Twitter) aktivně používám a u jiných lidí tomu tak být nemusí. Na druhou stranu je docela pravděpodobné, že ti, k nimž se takto přes sociální sítě dostane značka do povědomí, potom ovlivní ty z jiných "kruhů".
Příklad: když byste se mě teď zeptal, kde seženete ebook XY, tak Vám doporučím, ať se mj. podíváte i na knihkupectví Martinus, které se teď rozjelo v ČR a bylo na Slovensku úspěšné. Protože jsem se o něm dozvěděl díky jejich marketingu v sociálních sítích a to mě přimělo je a jejich nabídku "prozkoumat". Vy se na ni podíváte, možná najdete, co potřebujete, a dále ho pak třeba doporučíte zase jiným.
Disclaimer: výše uvedené je skutečně jen ilustrativní příklad, který mě v rychlosti napadl, nejsem v žádném vztahu s tou firmou.
Nechápu, že Vás tato čísla překvapují :-)
Však jsou uživatelé, kteří si založí třeba dva profily :-)
Já také používám dva :-) a na víc, pokud se zakládá klientovi firemní profil na FB, pak se musí založit jeden další-soukromí, který bude spravovat danou stránku :-)
To platí, pokud klient nemá soukromí profil. Pokud ho má, stejně si z 80% nechce míchat soukromí s podnikáním, takže také má dva :-)
Zdravím všechny :-)
Co se týká sociálních sítí a její komunikací přes externího člověka se naprosto v klidu dá :-)
Ten článek je dle mého názoru naprostý nesmysl a budí to ve mě dojem, že už skutečně lupa neví o čem psát :-)
Tak za prvé - pokud si nastavím jasnou představu o tom, co na Facebooku budu chtít dělat nebo kamkoliv jinam, než vůbec na soc. sítě vstoupím, pak k tomu nepotřebuji interního člověka, ale člověka se všeobecným přehledem :-)
Za druhé - je více než dobré najmout externistu a to právě z důvodu zkušeností a hlavně z důvodu toho, že aktuálně přesně ví, co se na sociálních sítí děje.
Nepotřebuji pracovat uvnistř společnosti na to, abych pochopil, že potřebují na sociálních sítí propagovat ONLINE nebo i OFFLINE :)
Je to jednoduché. Stejně se na sociálních sítí dělá MIX, jedna varianta např.: ONLINE je k ničemu a brzy ty lidi omrzí :-)
A jak říkali výše, nikdy jsem neviděla "markeťáka" ve větší společnosti, který by stíhal ještě Facebook a na víc :-) Spousty větších firem mají sociální sítě zakázané :-P
Takže, článek lupy je pouze subjektivní názor a vůbec se neztotožňuje s realitou :-)
Každý nemá vše zajázaný. Přístupy jdou opět i povolit na jednotlivce pokud přístup potřebuje ke své práci. Tj. kominikace přes soc. síť s věřejností.
Ostastní zaměstnance to zajímat ani nemusí. Po pravdě řečeno jsou i směrnice, kde se výslovně nadoporučuje/zakazuje, aby se zaměstnance vyjadřoval k tomu co mu nepřísluší.
Tvrzení, že většina uživatelů chodí na FB jednou denně, je subjektivní pocit nebo doložitelný údaj?
A pokud jde o eShop. Já přece nepotřebuji, aby mi tam uživatel chodil jednou denně. Já potřebuji, aby mi tam přišel, když chce něco koupit nebo si vyměnit názor s kolegy z branže. Myslím, že pro spoustu lidí to bude mít větší přínos než informace, že někdo právě vaří polévku nebo je na cestě do Prahy.
Tohle je takova ta klasicka povrchni glosa na vikend. Bez ambice na to prinest nejakou pridanou hodnotu a to je skoda. FB je hodne siroke a pestre medium a neda se u nej takto generalizovat. Stejne jako to velka firma muze delat spatne, muze si mala firmicka na FB generovat krasne leady. A navic, socialni site samozrejme neni jen FB.
Mimochodem, proc je vlastne zvolen nadpis otazkou, na kterou se pak autor v podstate ani nesnazi poradne odpovedet?
Není pro takovou firmu spíš zajímavé budovat si komunitu kolem svého webu, než investovat do Facebooku? Už třeba proto, že vlastní komunitu má pod mnohem větší kontrolou než je skupinka příznivců na Facebooku?
Tím spíš, že uživatelé Facebooku jsou pověstní svou přelétavostí, nespolehlivostí a leností udělat cokoli, při čem je potřeba pustit myš z ruky?
Bohužel musím souhlasit, že tento článek nemá žádnou informační hodnotu. Nadpis mě zaujal, ale chybí mi jakékoliv rady, zkušenosti, doporučení. Komunikace a obzvlášť na sociálních sítích je v dnešní době pro subjekty podnikající v internetovém prostředí povinností nikoliv přidanou hodnotou a pokud se o tuto agendu nestará kvalifikovaný pracovník, dopadá to velmi špatně a virálně - viz. Nestlé, apple CZ, operátoři apod.
Zaměstnanec, tímto pověřen, musí ovládat netiketu a krizovou komunikaci na sociálních sítích. V našich končinách spotřebitel nejčastěji komunikuje s obchodním subjektem až v případě, kdy má problém a schopnost adekvátně reagovat je velmi důležitá. Někteří například zakazují postování na zdech firmy u FB, někteří mažou příspěvky a komentáře apod.
Myslím, že je mnohem lepší vyslyšet kritiku na kanále, u kterého můžete reagovat než na kanálech (např. osobní blogy), kde možnost reakce nemáte. Myslím, že mnozí čtenáři lupy si vzpomenou na některé případy u Dana Dočekala apod.
Článek bohužel vystihuje realitu. Firma nepotřebuje platit social network specialistu.
Jak, už bylo řečeno, tak tohle vidíte maximálně u operátorů nebo moloch eshopů. Nicméně u eshopů to dělá stejně člověk, který má hlavní nápln jinou a tohle se u něj očekává, že umí taky (a ruku na srdce, nic světoborného to není). Případně to dělá PR/marketing nebo outsourcing.
Je pochopitelné, že negativní reakce jsou od lidí co jsou zbranže. Ti budou nutnost social specialisty považovat pro firmu za životně důležitou. Nabízím jim ať nám tu odprezentují potřebu vytvořit pracovní místo soc. net. spec. bez kterého se firma neobejde. A přiložte kalkulaci co firmu bude stát a co získá. :-) a k tomu výkaz práce.
Poslední dobou mi přijde téma socialní síť jako téma státní správy. O ničem a zbytečné.
Sice pravdivé, ale jinak jsou to dva opsané, v jednom případě, alespoň přeložené, texty na které Jirka Bureš v pátek odkázal na blogu http://blog.converter.cz/.
1. http://thefinancialbrand.com/15465/11-reasons-social-media-is-a-waste-of-time-for-financial-institutions/
2. http://www.cognito.cz/internet/sarlatani-a-socialni-site-i/
Takže dobré, ale tím "půjčováním si" trošku trapné. Asi nebyl jiný nápad.
... na Hlavním nádraží je taky hodně lidí. U čísel publikovaných Facebookem jsem hodně skeptický pokud jde o vypovídací hodnotu. Dal jsem si s tím tu práci a porovnal údaje o počtu uživatelů Facebooku k dnešnímu dni (podle FB) s počtem obyvatel (podle ČSÚ).
FB tvrdí, že počet uživatel z ČR (k dnešnímu dni) celkem je 3 552 080 a rychle roste (z 10 532 770 obyvatel ČR - nejaktuálnější údaj a tento počet neroste skoro vůbec).
Z toho je ve věkové skupině 13-24 let 1 598 436 uživatelů FB (v této skupině je v ČR jen 1 457 202 obyvatel)
Ještě hezčí to je ve skupině 16-17 let. FB tvrdí, že je v této skupině přes 280 tis. uživatelů a přitom je ČR v této skupině jen 230 tis. obyvatel.
Nevím, jak jinak to nazvat, než že FB "trochu čaruje s čísly".
Když se to přepočítá na cílovou skupinu (a není moc firem, která se zaměřuje na skupiny do 18 let) a použije se "opravný koeficient", který čísla publikovaná FB alespoň trochu přiblíží reálnému počtu obyvatel ČR, pokud se započítá pověstná přelétavost a nespolehlivost uživatel FB zbude jen velmi málo firem, pro které náklady na oslovení jednoho uživatele zůstanou v rozumné výši.
Aby nedošlo k omylu - myslím, si, že "sociální marketing" je z pohledu firem velmi zajímavá a perspektivní oblast. Ale až na výjimky bych to nespojoval se sociálními sítěmi jako je např. FB.