V říjnu loňského roku informovala slovenská média o vašem odchodu z televize Markíza, kde jste působila patnáct let. Co vás vedlo k takovému rozhodnutí?
Být patnáct let u jednoho zaměstnavatele je opravdu hodně, i když jsem měla roční pauzu, kdy jsem působila ve Spojených státech ve Washingtonu, kde jsem pracovala ve zpravodajství, konkrétně ve Fox News, na pozici asistentky producentky odpoledních zpráv. I přes tuto roční pauzu mi Markíza už neměla co dát. V mainstreamové lokální televizi jsem sama sobě i ostatním dokázala už všechno, o čem jsem snila. Neměla jsem vysoké manažerské ambice. Chci mít neustále blízko ke kreativní části této práce. Perioda v Markíze už pro mě skončila. O odchodu jsem přemýšlela od dubna loňského roku. V klidu bych mohla být v Markíze dalších patnáct let, lineárně bych dělala to, co umím, ale nikam by mě to neposouvalo.
Takže váš odchod z Markízy nesouvisel s problémy, které tato televize měla a proč například odešel generální ředitel Václav Mika?
Václav Mika věděl o mém odchodu v době, kdy ještě nevěděl o tom svém a věděli o něm i ve firmě. V té době přišla velice atraktivní nabídka od investorů Fashion TV Czech and Slovak. Nejprve jsem vůbec netušila, co dělat s tímto médiem v tomto teritoriu, ale čím víc jsem se ponořovala do problematiky a čím víc jsem zjišťovala od partnerů v jiných zemích, jak to dělají, uvědomila jsem si, že televizní byznys se velice rychle posouvá dopředu a toto je médium, které má šanci všechny technologické i další věci rychleji akceptovat.
Nabídka přišla někdy v polovině roku 2010?
V červenci.
Dostala jste nějakou další nabídku, nebo tahle byla jediná?
Dostala. Díky tomu, že proběhla určitá medializace okolo mého možného odchodu, bylo jich během několika desítek minut několik.
Byly pouze z televizního byznysu?
Nebyly a nebyly pouze ze Slovenské republiky.
Vybrala jste si tedy Fashion TV. Čím vás oslovila?
Jednak mě oslovil projekt jako takový. První rozhovor nebyl o tom, že jsem okamžitě řekla ano. Nejdříve jsem se snažila zjistit různé informace a čím víc jsem se o Fashion TV a všech subbrandech (značky, které s Fashion TV souvisí, pozn. red.) dozvídala, tím víc jsem měla pocit, že je to něco, co mě může posunout dál a co můžu posunout na tomto teritoriu dál i já, což mě baví a což bude poměrně v krátké době slušný byznys pro všechny zúčastněné strany.
Takže už jste od investora měla nějaké informace o tom, jak by Fashion TV měla do budoucna vypadat?
Dva investoři, kteří nechtějí být medializovaní, jsou z úplně jiného byznysu, mě kupovali jako profesionála z televizní branže. Všechny kroky, které tedy dělám a budu dělat ve Fashion TV, jsou čistě v mojí kompetenci. Samozřejmě je informuji a probírám s nimi, co budu dělat, ale všechna důležitá rozhodnutí nechávají na mě.
S čím jste tedy přišla do Fashion TV? Jaké jste měla představy, když jste nabídku přijala?
Měla jsem takové čtyři body, které jsem chtěla splnit. První je penetrace, která nebyla v pořádku a už jsem v této věci určité kroky realizovala.
Myslíte tím přechod ze satelitu Amos na Astru?
Ano, a také snaha dostat se do základních nabídek všech relevantních kabelových operátorů.
Jak se na tuhle nabídku tváří operátoři?
Velmi pozitivně. Otevřeli jsme smlouvy v podstatě se všemi velkými operátory. Je tu ještě poměrně jeden velký hráč, s nímž otvíráme komunikaci. V jeho nabídce jsme doposud vůbec nebyli.
Kabelový operátor?
Ano.
Byly tedy čtyři body. Tohle je pouze první.
Druhá věc byla marketing, to znamená kampaň. Na Slovensku již běží, v České republice se rozbíhá tento týden (rozhovor vznikal minulý týden ve středu, pozn. red.). Ve čtvrtek nám vyšly ven citylighty s teaserem WTF? FTV!.
Takže budete mít reklamy ve městech?
V teaserové kampani jsme se zaměřili hlavně na Prahu. Kanál je určen lidem městským a zcestovalým. Jsme určeni pro lidi, kteří si pořizují luxusní věci a mají je rádi, ale zároveň i pro ty, kteří je chtěli mít, líbí se jim to a rádi se na luxus dívají a také pro ty, kteří v tomhle byznysu dělají. To znamená stylisty, stylistky, modelky a celý modelingový byznys, včetně všech lidí okolo. Chceme také oslovit teenagery, především teenagerky ve věku od patnácti do osmnácti let, pro které také připravujeme jeden z formátů, aby do budoucna sledovaly Fashion TV a bavila je. Fashion TV by měla být součástí jejich života.
A zbývající dva body?
Domácí obsah a propagace. Naší obrovskou výhodou je, že na českém a slovenském trhu nemáme mezi elektronickými médii konkurenci. Můžu říci, že pro letošek jsme si nastavili byznys plán, že do Fashion TV dostaneme patnáct VIP klientů, kteří přinesou do vysílání určitý objem peněz. Ten bych nerada specifikovala. Devět z nich už ale máme.
To jsou tuzemští klienti?
Ano, čeští a slovenští.
Částečně už jste na tu otázku odpověděla, ale jak tedy bude vypadat domácí obsah?
Spustili jsme formát Fashion VIP. To je třicetiminutový týdeník s premiérou vždy v úterý ve 21 hodin a v repríze jde vždy čtyřikrát týdně. S první epizodou jsme udělali výjimku. Ta poběží dva týdny. Je to z toho důvodu, aby měli lidé více času a první vydání Fashion VIP viděli. 29. března uvedeme druhou epizodu a od té doby už poběží na týdenní bázi. Příští měsíc přineseme další česko-slovenský obsah. Bude to magazín Backstage Czech&Slovak, který přinese zákulisí módních přehlídek, natáčení reklam, filmů, televizních projektů, fotoshootingy a vše to, kam se běžný divák nemůže dostat. V printech a v médiích vidí pouze výsledek. Předpokládáme, že naši diváci budou chtít vidět to, co běžně vidět nemohou, a svědčí o tom i ohlasy z našich webových stránek. Je to dobré i pro naše partnery, kteří s námi půjdou do toho, protože tím vyvoláme určitou zvědavost. V rámci Backstage Czech&Slovak bude také Backstage Adela show. To je jediný formát, který jsem si nechala jako kreativní producent z televize Markíza. Chceme divákům ukázat, co se děje předtím, než Adela Banášová vystupuje ve své talkshow.
Jaký by měl být ideálně podíl domácí tvorby ve vysílání mezinárodní Fashion TV?
V licenci máme podmínku, že třicet procent obsahu můžeme mít lokálního, což je osm hodin denně. S novými projekty půjdeme na měsíční bázi až do té doby, dokud nebudeme mít osm hodin zaplněných. Druhá věc je, že Fashion TV je monotematická televize, není plnoformátová jako například Markíza nebo Nova, Joj a Prima, takže budeme dodržovat premiérové úterky a reprízy budeme nasazovat podle kvality formátu a divácké úspěšnosti. Program je vizuálně velmi atraktivní a nevadí, pokud ho člověk vidí i vícekrát. Ne všechny formáty se budou reprízovat čtyřikrát denně. Máme to nastavené různě.
Můžete prozradit i některé další formáty?
Máme připraven například Street Fashion, kde se chceme zaměřit právě na ty mladší. S našimi stylisty a fashion blogery budeme divákům radit, jak si hrát s módními trendy, co je in a čím dokážou zaujmout při konkrétní události, jako jsou například první rande, promoce, party, ples a tak dále.
S kým v této oblasti jednáte?
Jednáme se všemi značkami, které jsou dostupné každému, a které se zaměřují na street fashion, určují trendy a každou sezónu přicházejí s něčím novým, překvapivým…
Jakým způsobem budete komunikovat s diváky?
Máme web stránku www.tvfashion.eu, která je propojena na sociální sítě – Facebook a Twitter – takže tímto způsobem komunikujeme s diváky už teď. Stránku jsme spustili předminulý týden, takže chvilku bude trvat, než diváci náš profil na Facebooku objeví. Musíme posílit hlavně Českou republiku. Budeme komunikovat také v češtině, takže jsme udělali dohodu s různými lidmi, kteří pro nás budou pracovat. Co se týká YouTube, máme vlastní funpage, na kterou vyvěšujeme naše klipy, takže premiérově budou na Fashion TV, a po týdnu je dáme online.
Fashion TV slaví tento měsíc shodou okolností dva roky na českém trhu. Odstartovala v březnu 2009, tehdy však licence patřila společnosti Carolinas Corporation. Pak ale přešla licence na společnost Fashion TV. Proč se uskutečnila tato změna?
Při těchto změnách jsem nebyla. Společnosti Carolinas Corporation ale vypršela licence směrem k majiteli Fashion TV. Netuším, k jakému datu. Investoři, kteří jsou za Fashion TV, a.s., tedy za mnou, dostali nabídku od majitele licence Michela Adama, projevili zájem a jelikož jsou oba dva velmi respektovaní lidé, kteří tuto značku znají a vědí, že Fashion TV je ve světě velmi ceněný brand, rozhodli se do toho jít.
Nedávno informovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o tom, že jste licenci pro Fashion TV vrátili, abyste hned na jejím dalším zasedání požádali a získali novou. Proč k tomuto kroku došlo?
Byla to čistě právnická záležitost a bylo to kvůli tomu, že se změnily skutečnosti ve firmě a souvisely s novým investorem.
Nedá mi, abych se vás jako bývalé dlouholeté dramaturgyně na Markíze nezeptal, co říkáte na společné česko-slovenské televizní projekty. V poslední době se ukazuje, že nemusí jít o zaručený úspěch, viz Šéfka na Primě a Jojce. Příliš úspěšná není ani SuperStar, která na Nově překročila milion diváků pouze dvakrát…
Když jsme v roce 2008 v Markíze realizovali licencovaný formát Slovensko má talent, byl to jeden z mých nejoblíbenějších formátů. Už tehdy jsme chtěli tento formát dělat na česko-slovenské bázi, tedy s televizí Nova. Tehdy se to nepodařilo, takže jsme šli do projektu sami. I když projekt nikdo neznal, měli jsme rekordní sledovanost. V podstatě ze všech licencovaných verzí jsme byli nejúspěšnější. Tehdy jsme měli podíl nějakých sedmdesát procent. Byla to velká věc a rok poté se to podařilo realizovat federálně, ovšem ne s Talentem, ale prvním ročníkem Česko Slovenské SuperStar. Když jsme to vysílali pro dvě země, ukázalo se, že je tam řada problémů, protože oba národy jsou si sice velmi blízké, ale v některých věcech odlišné. Je zapotřebí najít kompromis, dále jsou v tom technické věci…
Chápu, že nemůžete mluvit za druhou SuperStar, která aktuálně běží na Nově a Markíze, ale proč si myslíte, že v České republice není příliš úspěšná, kdežto na Slovensku stále boduje?
Koncepci, kterou jsme dělali v roce 2009, považuji za velice úspěšnou. Byl to obrovský boom i v České republice a tehdy to dopadlo dobře. Sama analyzuji, co se stalo, že na Slovensku má show stále úspěch a v Čechách to padlo. Nevím, zda je to televizí jako takovou, tedy programmingem, který okolo toho dělá. Přiznám se, že Novu doma nemám, takže to nemůžu posoudit. Může to být taky konkurencí, která dělá více než doposud. Je tu také silná Česká televize. Na Slovensku tohle není. Viděla jsem úvodní epizodu SuperStar, ta mě velmi zajímala, a v podstatě po formální stránce jsem na ní neviděla nic špatného. Bylo tam všechno, co mělo být, nic nechybělo. Jediná věc, kterou bych vytknula, byla absence nějaké emoce. Semifinálové kolo, které jsem měla možnost vidět, bylo z hlediska vizuálního i z hlediska obsahu pro mě jako diváka velmi atraktivní. O Rytmusovi jako porotci v talentových show jsme uvažovali už v minulosti. Je tím člověkem, který je na Slovensku velmi populární a dokáže k televizi přivést úplně jinou skupinu lidí, kteří by si takovýto typ programu možná ani nezapnuli. Myslím si, že částečně tahá rating na Markíze i on. Osobně si myslím, že Rytmus by byl úžasná tvář i pro Fashion TV. Je to člověk, který určité skupině udává trendy, baví ho móda, rád se obklopuje luxusními věcmi a snaží se vždy překvapovat něčím novým.
Nemyslíte si, že se „federální“ formáty se přežily, alespoň pro českého diváka?
Nevím, zdali je to tím, že se formáty přežily, nebo ve formátech samotných či způsobu obsazení. V Německu jde už osmá série SuperStar.
Ale je to jiný trh…
Je to jiný trh, ale i tak si myslím, že velmi mnoho lidí to sleduje. Kdybych uměla odpovědět na tuto otázku, tak jsem miliardářkou na tomto trhu, protože bych všem televizím mohla zatelefonovat a říci jim, co mají dělat, aby byly úspěšné, respektive já bych měla tu nejúspěšnější televizi, kterou by všichni sledovali, protože bych tam dělala to, co diváci chtějí. Kdyby na tuto otázku byla jednoduchá odpověď, televizní byznys by nebyl tolik pikantní a tak zajímavý, jako je. S každým formátem, kterým vstupujete na obrazovku a který vymýšlejí televize, riskujete. Nikdy nemáte jistotu, že ho lidi budou sledovat.
Dokázala byste si představit nějaký formát, například licencovaný, který u nás ještě nebyl a uspěl by v obou zemích?
Mým velkým snem byl Apprentice (originální název formátu Šéfka, pozn. red.). To byl televizní formát, který jsem vždy chtěla dělat. Dokonce jsem měla už typ člověka, který by mohl být hlavní postavou v tomto formátu.
Koho jste si tedy představovala místo Nory Mojsejové?
Ideálním šéfem ve formátu Apprentice na tomto trhu by byl samozřejmě pan Petr Kellner (nejbohatší Čech, nedávno prodal svůj podíl v CME, majiteli Novy, společnosti Time Warner, pozn. red.). Ten by do toho určitě nešel, protože medializaci nepotřebuje, ale věřím, že takovýto člověk by dokázal upoutat diváka a formát by měl slušnou sledovanost. Na Slovensku jsme měli jiný tip – pana Henry Kallana. Odešel ze Slovenska, emigroval do Států, kde dělal nosiče kufrů a z něho se vypracoval na majitele čtyř velmi luxusních hotelů na Manhattanu. To, co se ale udělalo s formátem Apprentice v Česko Slovensku, obávám se, že ho pro tento trh zničilo.
Takže problém je v Noře Mojsejové?
Myslím si, že Nora Mojsejová je vynikající tahák pro diváky, je to osoba, která je přitáhne, ale musí být zasazena do formátu, který jí sedí. Toto bylo úplně mimo. Vy tu máte takové dva moravské zpěváky…
Evu a Vaška?
Ano, je to jako kdybyste vzali Evu a Vaška a dali je do poroty SuperStar nebo bychom tam dali nějakou mladou vycházející hvězdičku. To samé je i s Norou Mojsejovou.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz