Karol Sadaj (Revolut): Řada lidí, kteří si při epidemii vyzkoušeli online platby, už se nechce vracet

9. 6. 2020
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Revolut
Jak se Revolutu dotkla karanténa, co odhalily pandemické či aktuální transakce o nákupním chování v Polsku a ČR nebo co má firma v plánu s 500 miliony dolarů, které vybrala v investorském kole těsně před pandemií?

Pět let starý britský fintech Revolut, který nabízí mobilní bankovnictví se zajímavými kurzy konverzí světových měn, má dnes po světě přes 10 milionů uživatelů, z toho jeden milion hned za českými hranicemi, v Polsku. 

V Česku zatím službu používá podle údajů firmy 200 tisíc lidí. O nových produktech, regulaci, nákupním chování v době pandemie a během rozvolňování opatření, vynucených finančních úsporách firmy, ale i dalších tématech jsme mluvili s Karolem Sadajem, country manažerem Revolutu pro Polsko. 

Revolut krátce před vypuknutím koronavirové pandemie v Evropě získal investici v hodnotě půl miliardy dolarů, což z něho momentálně dělá nejlépe ohodnocenou evropskou fintech společnost vůbec. Co máte v plánu s těmi penězi dělat a změnila něco na vašich plánech koronavirová krize?

Myslím, že jsme měli i trochu štěstí, že se nám podařilo uzavřít toto investiční kolo ještě před vypuknutím pandemie. Jiné startupy takové štěstí neměly a my s nimi proto soucítíme. Plán pro nás zůstává v jádru nezměněný, budeme se tedy soustředit na spouštění nových produktů podle původní roadmapy. Zatím jsme nemuseli odložit spuštění jediného produktu oproti původnímu plánu.

Spustili jsme naší tradingovou platformu, postupně spouštíme náš SMP (Significant Market Power) program Revolut Junior (dedikovaný účet pro děti od 7–17 let) a v neposlední řadě se chceme hodně soustředit na regulatorní a compliance stránku našeho byznysu. V roce 2018 jsme obdrželi evropskou bankovní licenci (pouze pro peněžní služby – poznámka redakce), letos ji začneme využívat a spustíme v Evropě regulérní bankovní operace.

Za zmíněnou investicí stojí hlavně velké americké fondy (jako Ribbit Capital či TCV), které dříve investovaly do Facebooku, Netflixu, Spotify či Airbnb. To je pro nás cenné nejen kvůli investici samotné, ale hlavně právě díky zkušenostem, které můžeme společně zúročit teď, když Revolut rozpřahuje svá křídla do světa.

Nedávná krize přinesla řadu zajímavých příležitostí pro akvizice, nepřemýšlí Revolut o nákupu některých svých konkurentů?

To je spíš otázka na našeho ředitele, ale nic, čeho bych si byl vědom a co bych směl komentovat, se zatím nechystá. Momentálně se soustředíme na růst lokálního (evropského) trhu.

Jak se vlastně dotklo vypuknutí koronavirové epidemie vaší společnosti?

Pozitivní, pokud v tomto případě vůbec můžeme hovořit o pozitivní stránce, bylo, že nás díky faktu, že jsme digitální společnost, prakticky nezasáhla opatření a nebyl pro nás problém ze dne na den přesunout veškerou práci z kanceláří domů. Revolut je od počátku „mobile only“ platforma a to se nám během koronavirové krize také zúročilo – virtuální platební kartu od nás může mít uživatel zřízenou za tři minuty. 

Samozřejmě se nám ale nevyhnuly negativní dopady v podobě menšího množství prováděných karetních transakcí. Jejich propad byl na počátku skutečně masivní. Na druhé straně ale začalo poměrně rychle stoupat množství online transakcí a speciálně pro nákupy u neprověřených subjektů se náš produkt jednorázových virtuálních platebních karet (Disposable Virtual Card), které mažou uživatelská data ihned po transakci, ukázal jako velmi vděčné řešení.

Můžete říci nějaká konkrétní čísla?

Nemám teď po ruce data z českého trhu ze začátku krize, ale mohu situaci přiblížit na sousedním Polsku, kde máme jeden milion uživatelů. V březnu nastal například obrovský nárůst transakcí v kategorii online herních platforem. Steam Games vyrostl nejvíce, nárůst u něj překročil 100 %, Playstation vyrostl o 87 %, Nintendo o 49 % a tak dále. Pokud jde o hodnotu transakcí, ta vyrostla na Steamu o 140 %, u Playstationu o 112 % a u Nintenda o 54 %. Rostly ale také streamovací služby, TVN vyrostla o 76 %, HBO o 25 %, Spotify o 25 % a Netflix o 20 %.

Pokud jde o e-commerce, tahouny byly zejména Allegro a Aliexpress s nárůsty transakcí o 42 % a 12 % a výší útraty rostoucí o 57 % a 54 %. Dalšími vítězi krize byly food delivery služby, například španělské Glovo vyrostlo v Polsku o 122 % a průměrná výše transakce o 142 %. Wolt vyrostl o 49 %, Uber Eats o 46 % (výše útraty pak o 50 % a 35 %). Růst ale zaznamenaly i koloniály (o desítky procent), naopak se začaly silně propadat velké nákupní řetězce, sítě kaváren (propady mezi 40–60 %) a největší propad pochopitelně zažilo cestování a doprava (například Booking.com −64 %, Bolt −48 %, Uber −45 %).

Fyzické platby kartou poklesly o 36 % co do průměrného počtu transakcí. Zajímavé je, že na počátku poklesl i počet online transakcí – ale pouze o 11 %. Také stojí za pozornost, že se tento trend nyní otáčí zpátky jen pomalu a řada lidí, kteří si vyzkoušeli online platby, se už vracet nechce.   

To je ostatně vidět i na českém trhu. Když se podíváme na procentuální porovnání aktuálních 14 dnů se stejně dlouhým předchozím obdobím, vidíme, že velké e-commerce služby (Amazon, Alza, Mall), streamovací služby (Netflix), doručování jídla (Wolt) a gaming během krize výrazně rostly a nyní dochází k určitému návratu k normálu. Tento návrat je ale velmi pozvolný a pokles je také spíše mírný (Alza.cz −17 %, Mall.cz −12 %, Amazon −6 %,Wolt Česko −6 %, Netflix −5 %, Rohlík.cz −8 %, Steam games −8 %).

Na druhé straně ale rychle začínají růst offline služby, které byly v souvislosti se zaváděnými opatřeními omezovány. Například IKEA eviduje nárůst o 182 %, Decathlon o 34 %, Rossman o 21 %, Tesco o 13 %, KFC o 30 %, McDonalds o 17 %. Nárůsty eviduje také sdílená přeprava ve městech, Bolt vyrostl o 37 %, Uber o 28 %.

Kolik lidí vlastně Revolut aktuálně zaměstnává?

Aktuálně máme přes 2000 zaměstnanců, centrála firmy zůstává v Londýně, ale nejvíce lidí pracuje v Krakově, tedy relativně blízko českých hranic, kde se nachází přibližně 800 zaměstnanců.

Před časem se objevila spekulace o možném přesunu centrály do Litvy, jak je to doopravdy?

Tato spekulace zřejmě souvisí s tím, že jsme si kvůli Brexitu pořídili v Litvě evropskou „electronic money licence“ a přesouváme tak efektivně CEE uživatele z Londýna do Litvy, v praxi to ale pro ně nic nemění. Centrála samozřejmě také stále zůstává v Londýně. Je zde ale ještě druhý aspekt, a to že jsme od litevské centrální banky nově získali i regulérní plnohodnotnou bankovní licenci ECB. Chtěli bychom začít v EU pod touto licencí poskytovat služby ještě do konce tohoto roku.

Jak se vás dotklo zavedení evropské směrnice PSD2?

Poměrně rychle jsme umožnili uživatelům v Británii agregovaně v Revolut aplikaci sledovat, co se odehrává na jejich bankovních účtech, to by se nyní díky PSD2 mohlo rozšířit i na další evropské země. Pokud jde o evropskou regulaci, velké téma je pro nás hlavně Brexit, který se jeví jako nekonečný příběh. Z naší strany to ale snad již bude letos uzavřená záležitost.

Revolut nabízí prostřednictvím svého účtu obchodování s vybranými kryptoměnami. Proč ale také neumožňuje posílat kryptoměny z účtu do uživatelských peněženek a naopak, jako to umožňují klasické spotové kryptoměnové trhy?

Něco podobného zatím není možné a není to ani v plánu. Jedná se o derivátový produkt, naším cílem bylo dosáhnout toho, aby uživatelé mohli pohodlně získat velmi snadnou expozici cenovému pohybu kryptoměn, ale bez dalších navázaných rizik. Trochu obdobně to funguje se zlatem, na jehož cenový pohyb může u nás uživatel také velmi snadno spekulovat. Podkladové aktivum nicméně v případě kryptoměn skutečně reálně nakupujeme.

Jak vlastně přesně funguje vaše trading platforma?

Naše idea je taková, že chceme poskytovat uživatelům možnost snadné diverzifikace jejich portfolia, a to s minimálními (nebo žádnými) přidanými náklady a na pár kliknutí. Cílem není konkurovat profesionálním obchodním platformám, ale naopak investování více demokratizovat.

Uživatel může svůj účet rozložit mezi kryptoměny, zlato, akciové trhy nebo měny, jako je třeba švýcarský frank, a to bez toho, že by musel krvácet na burzovních poplatcích, potřeboval patřičné vzdělání nebo byl hned nucen investovat větší množství peněz (naše minimální investice je 1 dolar). Můžete tak například nakoupit jen část jedné akcie Amazonu.

Máme celkem tři varianty produktu, základní je zdarma, ale umožňuje provést jen tři bezplatné obchody do měsíce. Druhá varianta – Premium (aktuálně v přepočtu za 209 Kč měsíčně – pozn. redakce) umožňuje provést 8 bezplatných obchodů měsíčně a třetí vůbec nemá limitované množství bezplatných obchodů (při současné ceně koruny vychází na 389 Kč měsíčně).

Jak to funguje v případě nákupu dividendových titulů, nepřijdou uživatelé o dividendu?

Funguje to velmi dobře, dividenda uživateli normálně přijde. Dokonce se vám může stát, že vám dorazí i pozvání na valnou hromadu. Když to trochu přeženu, tak už za jeden dolar může uživatel získat zkušenost Warrena Buffetta.

Na kterých trzích je možné akcie obchodovat?

Momentálně se jedná pouze o NYSE a NASDAQ, tedy americké burzy. Jedním z dalších kandidátů je britská FTSE, ale momentálně žádné další burzy přidávat neplánujeme.

Čas od času narazím na hororovou zprávu nebo referenci z druhé ruky o tom, jak někdo přišel o přístup ke svým prostředkům kvůli nenadálému zmrazení účtu. Jak k podobným incidentům dochází a co se v takových situací děje dál?

Revolut podléhá regulatornímu dohledu britské FCA (Financial Conduct Authority – pozn. redakce) a povinnosti, které platí pro nás, se zákonitě přenášejí i na naše klienty. Proto potřebujeme rozumět tomu, jaké jsou zdroje jejich vkladů a kdo naši zákazníci jsou. Stává se, že uživatelé porušují naše podmínky užívání, mezinárodní právo nebo AML pravidla a my si kvůli přísnému dohledu nemůžeme dovolit dělat chyby. Pokud bychom přišli o licenci, znamenalo by to konec.

K blokaci účtů nebo karet ale dochází z velkého množství důvodů, které můžeme všechny zahrnout pod kategorii bezpečnostních důvodů. Jedna jejich část je zde vyloženě pro ochranu samotných uživatelů, kdy je účet zablokován, než se prokáže, že nedošlo ke zneužití telefonu nebo karty někým jiným.

Když naše algoritmy, protože se tak děje kvůli snadnému škálování automaticky, vyhodnotí podezřelou aktivitu, je nejprve označena a následně se musí někdo z naší podpory na danou aktivitu podívat a ručně vyhodnotit, co se děje a jaké budou další kroky.

Jaké jsou plány Revolutu pro nejbližší měsíce?

Kromě toho, co zde již padlo, tedy že máme v plánu v Evropě spustit bankovní služby, a soustředění se na nově spuštěné produkty a jejich rozvíjení (služba Junior by například měla postupně získávat pokročilejší funkce), máme nakročeno ke splnění jednoho významného ekonomického cíle, a to dosáhnutí break-even.

To je ale spojeno i s některými méně příjemnými věcmi. Součástí našeho byznys modelu je od počátku maximální optimalizace provozních nákladů (například neutrácíme za reklamu), díky které můžeme nabízet účet Standard zdarma. Covidová situace ale ještě urychlila a znásobila optimalizační snahy a momentálně tak skutečně ořezáváme vše, co není pro dosažení strategických cílů a bezchybný provoz služby nezbytné.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).