ad 1) ano, únavné to je. Zadarmo není nic. Já jsem se díky tomu podíval do zemí, kde bych se jako turista třeba nedostal a poznal zajímavé lidi, se kterými jsem dodnes v kontaktu. O technologiích, které jsem viděl a které tenkrát v Evropě nebyly ani nehovořím.
ad 2) záleží, jaké máš ambice. V mém oboru byla sice řada skvělých specialistů v UK (jenže to už vlastně dnes ani není EU), ale špičky byly v labech ve Státech a Asii.
ad 3) V (nejen) IT už to tak chodí, že to, co bylo včera drahé a exotické, je dnes už standard, takže kdo se seznámil dříve, má výhodu. A jde také o kvantitu. Malému státu se nemůže vyplatit pořídit si nástroje, pokud má jen zlomek zákazníku oproti celosvětové korporaci.
ad 4) měl jsem na mysli společnosti, kde se cizím jazykem hovoří nejen na cestách ale i při běžné denní komunikaci. Zadarmo se tak naučíš v daném jazyku nejen mluvit, ale i myslet.
Ale ano, samozřejmě, komu se nechce brzo ráno nebo pozdě večer fungovat, pro koho jsou nové věci podezřelé, kdo nemá potřebu se intenzivně odborně, sociálně a jazykově vzdělávat, pro toho je ta státní správa tou pravou volbou. To nikomu neberu, už to tu někdo přede mnou zmiňoval.
Jen jsem měl dojem, že pan ředitel v článku hovoří o získávání špičkových odborníků. A v IT to platí jako v každém jiném oboru. Pro top experty jen talent bez každodenní makačky zkrátka nestačí.