Tenhle clovek by mel zjevne byt v base a ne davat rozhovory ....
800M/3 = 270M ... takze chce tvrdit, ze na !provozovani! nejakeho prdleho SW je treba 270 ITku, kteri jej(a prave pouze jej a nic jineho) obsluhuji? Protoze +- 1M rocne je u nas tak +- ta castka kolik ten jeden ITk rocne stoji.
A s tim vyplacenim davek to pak vypada tak, ze zatimco v dobe kdy se to vse resilo papirove vsichni vsechny davky meli, tak v soucastnosti se stat nijak nezinyruje klidne s rokem i vice zpozdeni, takze nekteri lide jsou douhe mesice zcela bez penez.
Debata o soutěžení v IT lidských zdrojích mezi privátním a státním sektorem se vede už pěknou řadu let. Nevím jak dlouho pan ředitel pracoval v reálné korporaci (ne, ČEZ a Spořku tam opravdu nepočítám) , ale evidentně neví (nebo nezmiňuje) řadu benefitů které státní správa ctižádostivému a schopnému ajťákovi z principu poskytnout nemůže. Jen namátkou:
- Znalosti a dovednosti: přístup do interních celosvětových knowledge bases, interakce se špičkovými odborníky napříč kontinenty, možnost pracovat s nástroji, které se státní správě nevyplatí koupit, atd.
- Kultura, rozhled: Každodenní aktivní používání cizího jazyka (nejen čtení manuálů), participace na mezinárodních projektech, možnost účastnit se konferencí, zahraničních pracovních cest a případně i přestěhování na jinou část světa v rámci korporace.
Mohl bych zmínit i firemní kulturu, která se obvykle dost liší, ale chápu, že někteří mohou preferovat právě tu "státní".
Ano, v korporacích se setkáte s řadou potíží, na které ve státní zprávě nenarazíte, to nicméně neznamená, že se ctižádostivý ajťák orinetuje převážně na cifru na výplatní pásce (i kdybych panu řediteli ty platy věřil), případně na větší hodnotu stravenek.
Takový názor je mírně řečeno velmi zkreslený.
„V principu mezi státním a soukromým IT žádný rozdíl není,“ ..až na ty platy no. Příklad - IT, na krku 110+ zaměstnanců, komplet infrastruktura, servery, stanice, řešení nákupu HW,SW, spotřebák, servis všeho vč. tiskáren + kamerový systém, praxe přes 20 let - plat prodavačky v Lidlu. Tak asi tak. Buď je člověk blázen, nebo bohatej a má to jako koníček. Apropos nesliboval Bartoš 100K lidem z IT? (nebo to bylo za rok? :-D )
Za ty IT stát platí klidně mezi 15 000 - 30 000 za jeden den, takže se jedná o nějakých 30 - 60 lidí. Ten systém je prostě extrémně rozsáhlý (zbytečně), pak si to žádá spousty lidí na jednotlivé části. OKSystem sedí na zlatém vejci.
Pohybuji se v B2B, ty částky, které za to stát dává jsou pro mě naprosto absurdní, za jeden systém na nějakou agendu. Jedná se o přibližně 1/3 náklady celé AirBanky nebo částka, za kterou vybudovala IT systémy banka Creditas.
nevím, jestli bych chtěl do zemí, kam se jako turista nedostanu.
Jakmile ti příjde rodina, přestaneš být tak flexibilní, pokud jde o čas.
Já ti nevím, ale technická angličtina ještě mixnutá různými národnostními varianta zrovna není, to co bych považoval za výhodu do života a pracovní bonus.
Když stát srovná platy se soukromým sektorem, nemyslím si, že v prostředí tak extrémně zaostává za trhem a bude pro lidi odrazující.
- komunikace napříč kontinenty je pro mě spíše obrovská nevýhoda, časová pásma jsou zlo a neustálé laborování s cally brzy ráno nebo pozdě večer je únavné
- i u nás či v EU máme špičkové odborníky
- co je tak drahé, že si to nemůže dovolit ani naše státní správe mi spíše zavání něčím, s čím také raději pracovat nechci
- i v naší státní správě máš v IT pozice, kde plně pracuješ v různých EU jazycích, hodně cestuješ
Ten bájný vendor lock-in rozhodně nevytvořil OKsystem, ale vytvořilo ho MPSV. Tím, že se postupem času zbavilo prakticky všech lidí, kteří by rozuměli tomu, jak takové systémy zadávat, řídit, spravovat, provozovat. Když se zadavatel zbaví prakticky všech lidí kompetentních pro nějaký systém, buď tu roli převezme dodavatel nebo ten systém přestane fungovat. Ani jedno ale není chyba dodavatele.
To by musel statni aparat zvladnout vybudovat robusni sdilenou infrastrukturu, kde se ty zdroje budou sdilet. Takovy privatni statni cloud, pro aplikace - kde maloktera agenda .a svuj peak 365 dni v roce... jasne, ze by to technicky slo, ale z toho nekouka takovej vejvar pro dodavatele :-) Takze se vymysli tisic a jeden duvod, proc to "nejde".
Tak mně už zřejmě rodina nepřijde, protože jsem v předdůchodovém věku. Ale i když byly děti malé, nemyslím, že by ta rodina nějak trpěla. Naopak, ratolesti mohly strávit nějaký rok ve škole v zahraničí a moje paní se tam slušně jazykově zdokonalila.
O technickém žargonu nebyla řeč, - pokud máš jako obchodní konzultant domluvených svých pět minut slávy s nějakým CxO důležitého zákazníka, mixnutá technická angličtina ti bude plat prtná.
Jinak v Severní Koreji jsem fakt nebyl. Myslel jsem to spíše tak, že jsem během pracovních cest/pobytů mohl využívat pohodlí, které bych si jako turista stěží mohl dovolit (stravování, třídy hotelů a vypůjčených aut, nad 4 hodiny letu automaticky business class, atd.) - ledaže bych dělal ajťáka na MPSV :-)
Ano, vyžaduje to odříkání a námahu aby se člověk na takovou pozici dostal, ale je to o motivaci a vůli. Jenže člověk tady spíše slyší, jak a proč něco nejde nebo to není pohodlné. Je to takové... no... české.
Nelíbí se mi celková nabubřelost zpovídaného, nejvíc ale výrok „nemá jednu nohu, nemá jedno oko, moc neslyší". Míněno zřejmě jako humorná hyperbola; ta se ale míjí účinkem: Proč by člověk s podobným znevýhodněním nemohl bejt zrovna schopnej ajťák? Ať už ve státní správě nebo kdekoli jinde. (Karel Trpkoš je náměstek na Ministerstvu práce a sociálních věcí, v minulosti dočasně vedl Úřad práce.)
Skoncilo to dohodou o vine a trestu. Ano, korupce se (obecne) vcelku slozite prokazuje. Ale namestek MPSV pochybil, k vine se priznal a o jeho skutecnych motivech muzeme jen spekulovat. Mate snad lepsi vysvetleni, proc namestek chtel, aby DXC po nakonec vyhranem tendru couvlo a tedy dal sanci OKacku z druheho mista? ;-)
Vylouceni byli poprve, ale to UOHS smetl ze stolu, pak prislo to uplaceni... Chapu, ze tuhle cast preskakujete, protoze to se vam do kramu nehodi. Ono kdyby bylo DXC natvrdo vylouceno jak tvrdite, tak pan namestek jaksi nema duvod uplacet, ze ? ;-)
A ze tomu statni zastupce a soud "uverili" fakt jeste nedoklada, jak to bylo doopravdy. Pouze nebylo dost dukazu pro jiny skutkovy popis veci. Coz ale jeste neznamena, ze seto cele nesemlelo nejak jinak. Kdyby to bylo kristalove ciste, jak tvrdite tak nedostal petilety zakaz cinnosti a pulmilionovou pokutu. Jako pleticha a priprava pro zneuziti pravomoci to vyhodnoceno bylo.
Jak uz psal kolega, ten pan nemuze za to za OKSystem vytvoril brutalni vendor lock a dojnou kravu z tehle systemu. Predchozi vlady jim sli na ruku jak spatnymi smlouvami tak neznalosti. 3 roky jsou mozna malo na prevzeti takoveho stareho molochu, ktery tam spravuje OKSystem. Predpokladam ze v tom je hardware a nejake predavani znalosti aby to mohli pripadne spravovat oni nebo nekdo mimo OKSystem a IBM.
No zrovna v pripade MPSV se dejou kolem zakazek zajimavy veci :-) Jaka nahodicka, ze nam tu urednik z MPSV uplaci ve prospech OK Systemu, ze? A kde na to ten urednik z MPSV asi tak bere a proc to dela? :D Same otazky...
Urcite jsem nechtel vyvolat za vsechny takove vendor lockiny muzou ty dotycne firmy. Ministerstva jdou tomu naproti tou neznalosti, svazujicimi se zakony nebo i udelani zadani tak aby se o to mohlo uchazet jen velke firmy nebo tou slozitosti, kterou za kterou z velke casti muze neznalost a tocime se furt v kruhu.
Uvidime co bude za ty 3 roky jestli to zase nedostane OKSystem protoze se zmeni politicke vedeni, ktere rekne ze to nelze delat jinak, protoze lidi co by meli vstrebat znalosti tam nebudou a nove vedeni rekne ze dokumentace nepomuze vybrat jineho dodavatele.
ad 1) ano, únavné to je. Zadarmo není nic. Já jsem se díky tomu podíval do zemí, kde bych se jako turista třeba nedostal a poznal zajímavé lidi, se kterými jsem dodnes v kontaktu. O technologiích, které jsem viděl a které tenkrát v Evropě nebyly ani nehovořím.
ad 2) záleží, jaké máš ambice. V mém oboru byla sice řada skvělých specialistů v UK (jenže to už vlastně dnes ani není EU), ale špičky byly v labech ve Státech a Asii.
ad 3) V (nejen) IT už to tak chodí, že to, co bylo včera drahé a exotické, je dnes už standard, takže kdo se seznámil dříve, má výhodu. A jde také o kvantitu. Malému státu se nemůže vyplatit pořídit si nástroje, pokud má jen zlomek zákazníku oproti celosvětové korporaci.
ad 4) měl jsem na mysli společnosti, kde se cizím jazykem hovoří nejen na cestách ale i při běžné denní komunikaci. Zadarmo se tak naučíš v daném jazyku nejen mluvit, ale i myslet.
Ale ano, samozřejmě, komu se nechce brzo ráno nebo pozdě večer fungovat, pro koho jsou nové věci podezřelé, kdo nemá potřebu se intenzivně odborně, sociálně a jazykově vzdělávat, pro toho je ta státní správa tou pravou volbou. To nikomu neberu, už to tu někdo přede mnou zmiňoval.
Jen jsem měl dojem, že pan ředitel v článku hovoří o získávání špičkových odborníků. A v IT to platí jako v každém jiném oboru. Pro top experty jen talent bez každodenní makačky zkrátka nestačí.
Zase lžete, jak je vaším zvykem. Kdyby vás opravdu zajímaly odpovědi na vaše otázky, místo lhaní byste si zjistil, jak to celé bylo, nebo alespoň jak dopadly soudy. Mimochodem, OKsystem v této kauze (ani v žádné jiné) nebyl z ničeho podezříván. Což byste také věděl, kdyby vás zajímala fakta a ne vaše lži.
Asi jste nikdy nedělal jako dodavatel pro státní správu - smlouvu a licenční ujednání vždy vytváří úřad, dodavatel buď bere jak to je nebo žádnou smlouvu nepodepíše. Pokud si matně vzpomínám, tak smlouvy v oblasti IT byly předmětem kontrol ze strany ÚOHS opakovaně a to za posledních 15+ let. A zákaz plnění vznikl jen jednou - když Fujitsu zneužilo za Šišky a Drábka smlouvy na dodávky MS licencí pro vnitro na dodávku vývoje nových systémů pro MPSV.
Legislativa v sociální oblasti je nejvíce novelizovaná oblast od roku 1993 (informace od Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí). A ano, prováděcí vyhlášky legislativu dále tvarují v zadání, co mají systémy umět. Ale vyhlášky tvoří úředníci daného resortu, ne dodavatel. Takže složitost a komplexita IT řešení odpovídá požadavkům zadavatele. A je jedno, zda jde o MPSV, MV nebo MZe…
Spekulujete o nich vy. Náměstek to vysvětlil, státní zástupce a soud mu uvěřili, proto schválili dohodu o vině a trestu. A jak je vaším špatným zvykem, opět píšete lži. Nikdo nechtěl, aby DXC couvlo z vyhraného tendru, protože DXC ten tendr nevyhrálo. Tendr nemůže vyhrát někdo, kdo z něj byl vyloučen. Abyste si zase nemusel vymýšlet, rovnou předesílám, že to vyloučení potvrdily i všechny odvolací instance. Kromě své zášti nemáte vůbec nic.