Bez mediální podpory Novy
Nejhorší výsledek za posledních 10 let a v podstatě v celé historii – tak lze charakterizovat letošní ceny TýTý z hlediska jejich sledovanosti. Vůbec poprvé je viděl méně než milion dospělých diváků a v podílu na publiku se TýTý dostalo pod průměr běžně vysílaných sobotních zábavných pořadů na ČT 1. Zatímco ještě loni TýTý vidělo na Jedniččce 1,175 milionu dospělých diváků, což odpovídalo 30,20 procentům lidí u televizních obrazovek, letos to bylo pouze 889 tisíc a 23,88 procenta publika. Tak velký meziroční pokles TýTý v posledních letech nezažilo, snad jen mezi lety 2007 a 2008, kdy je vysílala televize Nova a anketa přišla z roku na rok o 300 tisíc diváků (a následující rok ji Nova vysílala naposledy).
Pokles je hodně patrný, když srovnáme výsledky sledovanosti TýTý za posledních deset let. Právě před deseti lety přenos vidělo (na Nově) o 1,3 milionu dospělých diváků více než letos, konkrétně 2,189 milionu při podílu na publiku 52 procent. Každý druhý divák u televizní obrazovky tedy sledoval TýTý, zatímco letos to byl s bídou každý čtvrtý. Čím to? Hlavní ránu anketě uštědřila televize Nova, která se stejně jako loni rozhodla TýTý neúčastnit. Tentokrát však dokonce aktivně vyzvala pořadatele ankety, vydavatelství Bauer Media, aby její pořady a tváře, které diváci sami nominovali do finálového klání o zakřivená zrcadla, z druhého kola hlasování vyškrtla. Právě „aktivní neúčast“ a fakt, že se o TýTý neobjevily zmínky ve vysílání nejsledovanější české televize, připravily letošní ceremoniál o největší část diváků.
Vývoj sledovanosti TýTý v letech 2006 až 2015, průměrný počet diváků starších 15 let. Modře jsou označeny roky, kdy TýTý vysílala Nova, červeně přenosy na ČT 1.
Už zase zrcadlo pro Karla Šípa
Tento výsledek byl očekávatelný. Bojkot Novy znamenal i nula promo na obrazovce Novy a mizivý příchod jejich diváků na přenos, protože nesoutěžili. To je klíčový faktor. Hodně skalních diváků Novy tak nebylo dotčeno kampaní na TýTý…,
míní nejmenovaný zástupce České televize. Kavčí hory vysílají přenosy z vyhlašování TýTý od roku 2010 a od té doby teprve letos podíl publika klesl pod 30 procent. To jsou i na ČT 1 dost slušná čísla na to, aby si Česká televize podržela vysílání TýTý i do budoucna a na anketě nic neměnila. Jenže sledovanost letošního ročníku byla opravdu mizivá a nelze ji svalovat jenom na neúčast Novy. Vždyť nejsledovanější česká televize se TýTý neúčastnila ani loni a nijak ji nepropagovala, a i tak vyhlašování vítězů sledovalo 1,175 milionu dospělých diváků.
Na poklesu zájmu o letošní TýTý se tedy muselo podepsat víc faktorů. Kromě neúčasti Novy to je určitá zkostnatělost ankety, na které se léta téměř nic nezměnilo a ani ceremoniál vyhlašování vítězů už neumí ničím překvapit. Fakt, že moderátor večera Karel Šíp zároveň vyhraje jednu nebo dvě kategorie TýTý, byl vtipný možná tak dva ročníky po sobě, ale když se to děje s železnou pravidelností rok co rok, je to už spíše trapné. Diskutabilní je také způsob hlasování, kdy jakoukoli kategorii může ovlivnit fanklub seriálu, herce nebo moderátora, dobře zorganizovaný přes Facebook, aniž by výsledek odpovídal reálné popularitě pořadu nebo tváře u většinového publika.
Takto Nova podporovala kandidaturu tehdejšího moderátora Televizních novin Karla Voříška v TýTý 2011. Po přechodu na Primu vyhrál Voříšek už dvakrát kategorii Osobnost televizního zpravodajství.
Ročník | Počet diváků (D15+) | Share (%, D15+) | Vysílala |
---|---|---|---|
TýTý 2014 | 889 000 | 23,88 | ČT 1 |
TýTý 2013 | 1 175 000 | 30,20 | ČT 1 |
TýTý 2012 | 1 228 000 | 33,93 | ČT 1 |
TýTý 2011 | 1 220 000 | 30,61 | ČT 1 |
TýTý 2010 | 1 203 000 | 32,55 | ČT 1 |
TýTý 2009 | 1 513 000 | 39,77 | ČT 1 |
TýTý 2008 | 1 676 000 | Nova | |
TýTý 2007 | 1 712 000 | Nova | |
TýTý 2006 | 2 011 000 | 46,88 | Nova |
TýTý 2005 | 2 189 000 | 52,00 | Nova |
Bauer Media změny podporuje
Dlouholetí organizátoři TýTý si jsou těchto slabin vědomi, v minulosti omezili hlasování na internetu povinným potvrzením vyplněného hlasování kliknutím na odkaz, který jim přijde elektronickou poštou. I taková záležitost se ale dá obejít. Na druhou stranu, TýTý je diváckou anketou a těžko si představit, že by rozhodování o nominacích i definitivních vítězích přešlo na odbornou porotu jmenovanou jednotlivými televizemi, jak to navrhuje Nova. Ta mimochodem před letošním vyhlašováním výsledků TýTý vyzvala Primu a Českou televizi ke společnému jednání o změnách TýTý a případně vytvoření zcela nové televizní ankety, která by podle ní lépe odrážela televizní realitu. Nova totiž nedokáže pochopit, jak pořady, které mají podle peoplemetrů největší sledovanost, v TýTý nevítězí.
Bojkot Novy je pro TýTý nepříjemný, ale nejde o nic, s čím by vydavatelství Bauer Media nemělo zkušenosti. Publisherka televizních průvodců Elena Slováková, která má TýTý přímo na starosti, v minulosti dlouhá léta zajišťovala organizaci obdobné televizní ankety na Slovensku. Rovněž tam se Osobnosti televizní obrazovky (OTO) jeden ročník neúčastnila nejsledovanější televize Markíza a anketa to přežila. Sama Slováková připouští, že TýTý potřebuje změny, ale nelze je dělat ukvapeně. Do českého vydavatelství Bauer Media nastupovala v době, kdy už byla příprava letošního ročníku rozjetá a bylo by složité na poslední chvíli něco měnit. O to vstřícnější je Slováková k jednání o TýTý 2015, které by podle ní mělo začít ještě před letními prázdninami. Jednou ze změn, které navrhuje, je dřívější vyhlašování vítězů – místo v dubnu by se tak mělo dít již v lednu nebo únoru.
Slovenská obdoba TýTý, anketa Osobnost televizní obrazovky (OTO) se v minulosti také potýkala s bojkotem nejsledovanější televize Markíza.
Podaří se najít široká shoda?
Variant proměn TýTý se nabízí hned několik. Nejideálnější by byl návrat Novy a široká dohoda všech (velkých televizí a Bauer Media) na nových pravidlech ankety. Nadále ale hrozí, že Nova dá definitivně od TýTý ruce pryč a bude chtít s ostatními televizemi založit úplně novou anketu, založenou na hlasování odborné poroty. Takovou ale už delší dobu připravuje i ČT, která před časem odmítla pokračovat ve vysílání Televizních cen Elsa a nyní finišuje jednání s Českou filmovou a televizní akademií o nových cenách Viktor. Jenže v jejich případě má jít spíše o hodnocení dramatické tvorby a umělecké kvality pořadů, nikoli ceny divácké popularity. V takové anketě by nekonečné vztahové seriály Novy nebo Primy neuspěly.
Nova by mohla také obnovit svoji vlastní anketu Anno, ta by se ale týkala pouze pořadů a tváří její obrazovky a tudíž by se nemohla s TýTý poměřovat. Generální ředitel ČT Petr Dvořák před časem navrhoval, aby pořadatelství TýTý přešlo na Asociaci televizních organizací (ATO), která sdružuje všechny důležité hráče na televizním trhu (vyjma Novy, která před časem z ATO odešla, ale nyní se do ní znovu hlásí), ovšem není jasné, zda by asociace byla schopna takovou akci zorganizovat. A opět: pokud by Nova nebo kdokoli jiný nebyl spokojen s pravidly TýTý, mohl by anketu zablokovat nebo ji bojkotovat. Jisté je, že český televizní trh společnou diváckou anketu potřebuje, že na ní musí být široká shoda a že bez mediální podpory všech plnoformátových televizí brzy zajde na úbytu.