Zemský analog je minulostí, satelitní to má za pár…
Analogové vysílání v minulosti dominovalo všem službám, a to ať už šlo o zemský příjem, kabelovou televizi nebo satelit. Původní způsob distribuce prostřednictvím vysílačů se oficiálně odmlčel na konci loňského roku, letos poslední oblasti vypnula také TV Nova. Satelitní vysílání stále ještě ve velké míře funguje na družicích Astra, ovšem nebude to už platit dlouho. Posledních přibližně třicet takto distribuovaných stanic by se mělo odmlčet na konci tohoto měsíce. V Německu probíhala z tohoto důvodu dlouhodobá kampaň, která trvala v podstatě několik let a vyvrcholila začátkem letošního roku. Na konci měsíce ale zároveň dostanou satelitní diváci velice příjemný dárek, kterým je start přibližně desítky nekódovaných stanic v HD rozlišení od veřejnoprávních médií ARD a ZDF. Tak trochu pozapomenuto zájmu médií zůstává analogové vysílání prostřednictvím kabelových rozvodů. Bude také končit, nebo operátoři, kteří ho ještě využívají, už s ním v budoucnu nepočítají? Budou muset zákazníci přejít na digitál? To jsou otázky, které nás zajímaly, když jsme oslovili největší hráče na našem trhu. Kromě společnosti UPC Česká republika se pro náš web vyjádřily také firmy Self servis, Elsat a BKS Capital Partners (Nej TV). Stanovisko RIO Media se bohužel získat nepodařilo.
Analogové vysílání na satelitu končí již na konci tohoto měsíce.
UPC: Analogové vysílání využívá cca. 80 tisíc domácností
Největší kabelový operátor u nás, společnost UPC Česká republika, s distribucí analogového signálu ve svých rozvodech nadále počítá a žádný termín pro jeho ukončení neexistuje. V současné době ho využívá přibližně 80 tisíc domácností a operátor není ani po technické stránce tento způsob šíření ukončovat. Analog bude zachován i zákazníkům, kteří využívají digitální nabídku. Jednak je tu stále několik desítek tisíc klientů, kteří přechod na digitální vysílání odkládají, a také je analog k dispozici u všech digitálních služeb zdarma pro další TV přijímače v domácnosti. Rádi bychom tuto výhodu zatím ponechali,
zdůvodnil pro server DigiZone.cz generální ředitel UPC Václav Bartoň. Na sítích, které není možné technologicky upgradovat, zůstává přibližně 15 tisíc zákazníků. Polovina z nich má vyšší nabídku a asi tisícovka klientů přijímá programy HBO a HBO2 v analogové podobě,
přiblížil Bartoň. U rozhlasového vysílání má stále prioritu distribuce v pásmu VKV, kde může zákazník najít 20 až 30 stanic. Klientům digitální kabelové televize ale více prezentujeme kvalitativní výhody digitálního rádia v DVB-C. Současná nabídka zahrnuje 28 rozhlasových stanic, připravujeme ale rozšíření,
dodal šéf UPC Václav Bartoň.
Budova kabelového operátora UPC v Holandsku.
Zachovány zůstávají většinou čtyři analogové nabídky
A jaké nabídky jsou v současné době ještě v analogové podobě dostupné? Na původních analogových sítích jsou ve většině měst dostupné čtyři možné nabídky: Mini, Mini s HBO, analogový Klasik a Klasik s HBO. Klasik má podle parametrů sítě 30–40 TV programů. Na sítích s dostupností digitálních služeb přenášíme 15 analogových programů s možným rozšířením o nové projekty až na 20 TV programů,
upřesnil generální ředitel společnosti UPC Česká republika Václav Bartoň.
Jednou z možností šíření televizního vysílání, na kterou UPC také spoléhá, je šíření TV programů prostřednictvím vlastních multiplexů v kabelové síti.
Self servis: Analogová kabelová televize je fenomén
Ředitel společnosti Self servis Jan Dašovský považuje analogovou televizi za zvláštní fenomén. Uvedl to v nedávném rozhovoru pro server DigiZone.cz. Asi z toho důvodu, že na vesnicích dožívá celá řada starých CRT televizorů. Zvláště tam, kde mají v domácnosti více televizí. Je velice důležité těmto lidem vysvětlovat, že koupí kabelového set-top-boxu nepřijdou o možnost příjmu analogové kabelovky. Zatím si většinou myslí opak. Spousta lidí nečte naše materiály, dokonce se nám stává, že když UPC upraví svůj ceník, začnou nám podle něj platit,
konstatoval Dašovský a dodal: Vysvětlovat lidem, že pozemní vysílání nemá nic společného s kabelem a satelitem je problematické.
A jak je to s počtem programů? Analogovou televizi jsme v nějaké omezenější míře zachovali, celkem nabízíme asi 25 analogových programů,
sdělil DigiZone.cz Dašovský. Společnost počítá, že se jednoho dne s analogem definitivně vypořádá, ale tak jako u UPC to není aktuální záležitost. Analog bude postupně „odumírat“, ale že bychom udělali switch off a vypnuli ho ze dne na den, to asi nepřipadá v úvahu.
Šéf společnosti Self servis Jan Dašovský při rozhovoru pro DigiZone.cz.
Nej TV má v analogu až 46 programů
Analogová nabídka kabelové televize Nej TV, kterou provozuje společnost BKS Capital Partners, šíří v nabídce až 46 analogových programů. Vyplývá to z vyjádření, které serveru DigiZone.cz poskytl generální ředitel Nej TV Nicolas Boissin. Vzhledem k omezené šířce pásma byl počet programů v omezené analogové nabídce stanoven na 26 (v závislosti na lokalitě) plus dalších deset až dvacet programů ve standardní nabídce,
konstatoval Boissin. Analogovou nabídku zachovává operátor kvůli zákazníkům, kteří mají více televizorů, ale pouze jeden set-top-box, případně pro ty, kteří si nemohou dovolit zaplatit za kabelovou televizi příliš velkou částku. Vysílání v původní distribuci signálu Nej TV proto zatím neplánuje vypnout. Tento způsob signálu budeme distribuovat do té doby, dokud bude naše zákazníky bavit a nekoupí si nový televizor nebo set-top-box,
upřesnil Nicolas Boissin, který neměl problém ani s tím sdělit, kolik zákazníků je ještě odkázáno na analogový příjem. V odpovědi, kterou zaslal naší redakci, uvedl, že použití DVB-C, DVB-T a analogového signálu se vztahuje na 20 tisíc zákazníků a analogového kabelu a DVB-T na 50 tisíc klientů. Analogovou nabídku přitom každý měsíc opouští přibližně tisícovka klientů.
Elsat: Analog nerušíme, byli bychom sami proti sobě
Jihočeská kabelová televize Elsat zachovává analogové kabelové vysílání mimo jiné také proto, že její portfolio klientů je skutečně široké, a to od těch zákazníků, kteří už plně na digitál přešli, tak po ty, jež o tom vůbec neuvažují – především lidé důchodového věku. Máme řadu zákazníků, kteří jsou velice konzervativní a stále využívají analogovou nabídku, jsou s ní spokojení a trvají na ní. Tito zákazníci nemají zájem ani o nějaké technické změny. Máme tedy obě nabídky a určitě je dost dlouho mít ještě budeme,
uvedl pro DigiZone.cz Jaroslav Pánek, který se ve společnosti Elsat stará o programovou nabídku a vysílání informačního kanálu. Co se týká motivování k přechodu na digitální vysílání, to probíhá tím způsobem, že tato nabídka je rozšiřována a zatraktivňována. Analogovou nabídku ale nemáme zapotřebí omezovat do doby, dokud o ní bude zájem. Byli bychom tím sami proti sobě,
zdůvodnil Pánek a dodal: Na sídlištích máme hodně lidí důchodového věku, kteří si nechtějí pořizovat nové televizory a nechtějí se učit nic nového, takže jim tuto nabídku zachováváme. Zachováváme si tím jejich přízeň.
Pánek přesto nevylučuje, že v budoucnu roku nebo dvou může k omezování nabídky dojít, ale nemělo by jít o nic progresivního ve smyslu, že by se nabídka zeštíhlila například ze stávajících přibližně čtyřiceti na deset programů.