Jitka Dvořáková (CZC.cz): On-line trh s IT úplně poprvé meziročně klesá

3. 12. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ostřílená e-commerce manažerka se pomalu chystá na dovolenou. Letos má za sebou spojení obchodu s elektronikou s tuzemským investičním dravcem – ECH.

Letošní rok byl pro e-shop CZC.cz hektický a jeho šéfka si nestihla vybrat ani dovolenou. „Letos jsem neměla žádnou dovolenou a vypadá to, že příští rok nebude o moc lepší, a tak v polovině prosince odjíždím do Austrálie. Výlet jsme si dali jako rodinný dárek,“ říká Jitka Dvořáková v rozhovoru pro Lupu. 

E-commerce holding, poháněný penězi především Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, drží od léta v e-shopu 35 procent. Antimonopolní úřad na konci října vstup holdingu do příbramského e-shopu schválil a začalo tak postupné oficiální prorůstání obou firem.

To začalo stěhováním skladů do Rudné. Jak už to při stěhování velkých e-shopů bývá, a přesvědčil se o tom hned několikrát třeba Mall.cz, ani toto se neobešlo bez komplikací. 

Jaké procesy spustilo posvěcení od antimonopolního úřadu?

Určitě se rozjely diskuse, které dosud nebyly vhodné a ani ze zákona vůbec možné. Dávali jsme si na to pozor. Měli jsme vystavená doporučení, kterým věcem se máme vyhnout. Třeba o společném vyjednávání. Do předběžných jednání jsme se tak nepouštěli, ale teď už můžeme rozjet spolupráci naplno.

Co teď konkrétně využíváte z infrastruktury E-commerce holdingu?

V tuto chvíli využíváme logistiku, to je asi ta největší část. Zároveň začínáme sdílet pracovní postupy a marketing. Je zajímavé, že se můžete naučit něco i od malých byznysů. Logistika znamená to, že jsme přestěhovali sklady z Příbrami do Rudné, kde jsme se připojili k ostatním obchodům ECH. Naše staré sklady nám přestaly stačit, už loni jsme byli na hraně. Trochu jsme si to zkomplikovali tím, že jsme to začali dělat před sezónou. 

ECH jede na SAPu, museli jste na něj přejít?

My jsme na SAPu nejeli, ale převáděli do nového skladu náš systém. S větším skladem jsme totiž museli přejít z modelu „order picking“ na „zone picking“. Vychystávání jednotlivých objednávek jsme museli nahradit systémem, který to umí řešit zónově. 

Jak se projeví vstup nového spoluvlastníka na chodu e-shopu?

Propojení s ECH se dotkne samozřejmě celého obchodu. Nebudeme ale propouštět, náš byznys roste dvouciferným tempem, takže spíš nebudeme muset tolik nabírat. Naopak lidé dostanou možnost naučit se novým věcem. Na internetu musíte být pořád v pohybu a jakmile stojíte půl roku na místě, tak vás to dohoní. 

Pokud máte sklad v Rudné, rozhovor děláme v Praze, tak co zůstalo v Příbrami?

V Příbrami máme pořád montáž počítačů, finance, zákaznické centrum a reklamace. V Praze je obchod a marketing. Rozdělené máme i velení, které je v Příbrami, Rudné a já mezi tím pendluji z Prahy. 

Jitka Dvořáková

  • Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze
  • V letech 1992 – 1999 byla generální ředitelkou Matsushita Electric Industrial (PANASONIC) pro Českou republiku a Slovensko
  • Od srpna 2007 do března 2008 byla generální ředitelkou společnosti Philips pro segment spotřebního zboží v regionu střední a východní Evropy
  • Od dubna 2008 do prosince 2009 zastávala ve společnosti Philips pozici marketingové ředitelky pro střední a východní Evropu v divizi Consumer Lifestyle
  • V letech 2010 až 2013 byla obchodní ředitelkou firmy Netretail Holding. V červnu 2013 se stala generální ředitelkou e-shopu CZC.cz

Vy máte manažerské zkušenosti už i z Mallu. Počítá se nějak s tím, že byste získala i nějakou pozici v rámci ECH?

Zatím ne. 

A je to v plánu?

Bavíme se o tom. Ale to je ještě předčasné komentovat. 

Jak bude vypadat letošní rok z pohledu vašeho účetnictví. 

Letošní rok je složitější než ten loňský. A to z různých důvodů. Trh se nám nevyvíjí tak hezky. Už teď vidíme, že on-line trh s IT meziročně klesá. To se stalo myslím úplně poprvé. My sice rosteme, ale loňský výsledek (2,4 miliardy tržby a 18,6 milionů zisk), kdy jsme poskočili o 40 procent, nezopakujeme. Trh nám to nedovolí. Není to otázka marží, ale spíš otázka poměru mezi kamenným obchodem a on-linem. 

Tempo, kterým si on-line ubíral podíl z celkového objemu, se zastavilo a letos to vypadá, že v některých segmentech i klesá. Možná jsme se začali přibližovat k nějaké hranici. Říkala jsem si, že se to zastaví kolem šedesáti procent. Dnes má on-line 40 procent a další růst už bude velmi těžký. 

Budete nějak rozšiřovat sortiment nebo zůstanete u svého byznysu?

Za nás neplánujeme rozšiřování sortimentu. Dávno jsme se rozhodli, že chceme být specialisty na elektroniku a IT, protože v takovémhle oboru trh specialisty potřebuje. Trh máme vykolíkovaný tak, že naším světem je to, co je digitální. 

Jaký je zájem o montované počítače?

Uděláme jich kolem patnácti tisíc za rok. A číslo roste. To může být dané i tím, že ubývá firem, které by počítače montovaly. Překvapilo mě ale to, že namísto toho, abychom dělali počítače na míru pro vědce, děláme spíš herní stroje. 

Kamenné obchody jdou on-line a e-shopy jdou do kamenných prodejen. Jakou máte strategii v oblasti off-line prodeje?

Před čtyřmi, pěti lety tu někteří vizionáři říkali, že tu dnes nebude Datart a všechno se bude prodávat na internetu. To se ale nesplní a dnes už je to jasné. Obě formy prodeje teď fungují v symbióze s tím, že pokud chcete být velkým hráčem, musíte zvládat obě disciplíny. Vidíme, že řetězce jdou do on-linu a naopak. E-shopy mají ale výhodu, protože jdou do kamenných obchodů z lepšího ekonomického modelu. Nejsou zatížené tím, že by musely řešit nájem prodejny v obchoďáku a podobně. 

My teď máme deset vlastních poboček a 57 franšíz, které jsou všechny odborně zaměřené. Snažíme se to budovat tak, abychom mohli jednou říct, ano, tohle je naše síť obchodně technických míst. 

Takže to nebudou klasické prodejny?

Už asi nejsme v době, kdy klient očekává na pobočce jenom člověka, který mu přes pult podá balíček. Očekává se už nějaká služba navíc nebo třeba poradenství. Z našich poboček budujeme technická a prodejní místa. Pouze prodávat v kamenné pobočce to samé, co na webu, nepovažujeme za správnou cestu. Větší smysl nám dává možnost vyzvedávání objednávek, doplňkový sortiment skladem a k tomu ještě třeba technické a finanční služby nebo poradenství. 

Když se oznamoval vstup ECH, tak se mluvilo o podpoře expanze. Jak je to daleko?

Expanze byla diskutovaná mockrát. Když jsem přišla do firmy, tak jsem chtěla napřed vyřešit tuzemský trh. V plánu samozřejmě je a teď uvidíme, jak nám v tom bude pomáhat ECH. 

Máme za sebou Black Friday. Jak pracujete s podobnými „svátky“?

Black Friday je marketing. Pro mě je to stejné jako třeba Valentýn. Nemá to v Česku co dělat, ale tyhle importované svátky se u nás zabydlí vlastně především kvůli marketingu. Zároveň si ale tuzemské obchody pravidla těchto akcí přizpůsobují po svém. Někdo drží jen jeden den, někdo to roztáhne přes víkend nebo na celý týden. To by v USA asi nešlo. Už není taková ta doba, kdy je možné tím zákazníky zblbnout. Pokud nemá obchod co nabídnout, tak je lepší to nedělat.

Co třeba Den dopravy zdarma? 

Pořád máme obrovský poměr osobního vyzvedávání. Den dopravy zdarma je ale zajímavý obchodní test. Já to v číslech nevidím, je to jen jeden den a určitě nám neposkočí obrat jako na černý pátek, ale z hlediska testu je to užitečná informace. 

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Nad tuzemskem se začíná vznášet Amazon. Sklady v Dobrovízi se rozjíždí. Jste připraveni na to, že firma se v Česku rozjede naplno? 

Myslím si, že se to používá jako strašák. Pokud by sem přišel Amazon, tak by sem prostě přišel Amazon a musel by uspět stejně jako ostatní. Spoustu věcí by musel na své straně upravit. Mentalita českých zákazníků je podstatně vyspělejší než na západě. Je to vidět i v poměru nákupů off-line versus on-line. V prodeji techniky jsme nejlepší v Evropě a zákazníci jsou už svým způsobem rozmazlení. Především v rychlosti doručování nebo v osobních odběrech by museli zapracovat. I přesto by to určitě byla nová konkurence a ta nikdy neškodí.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).