Jiří Hlavenka: Stanou se telekomunikační operátoři bezvýznamnými firmami?

4. 12. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Disrupcí se nazývá přelomová událost v dlouhodobě stabilním podnikatelském segmentu, která dokáže během krátké doby tento obor zcela rozbořit, obří firmy, které se v něm o dlouhou dobu dělily o moc odsoudit k bezvýznamnosti a dát povstat novým králům trhu. Internet sám těchto disrupcí provedl “kamennému” světu nepočítaně. Zdá se docela pravděpodobné, že bourací vlna se pomalu blíží i k oboru telekomunikací.

V nich došlo před nedávnou dobou k jakési pseudo-disrupci, kdy pevnolinkovou telefonii nahradila ta mobilní. Dala vzniknout řadě nových subjektů na trhu (mobilní operátoři), ale ti staří obvykle zareagovali včas a díky akvizicím jen přestoupili z pevnolinkového osobáku do mobilního rychlíku. Byla to asi podobná změna, jako když se v nahrávacím byznysu přešlo z černých desek na cédéčka – kapitáni zůstali u vesel, jen vyměnili plachetnici za motorovou loď.

Mobil, který žije i bez mobilního operátora

Mobilní telefon bez mobilního operátora, bez SIMky, tarifu, předplacenky byl po patnáct let neužitečným, mrtvým přístrojem. Dnes je to malý počítač s využitím na sto způsobů, mobilní telefonování je jedno z nich. Těch 99 dalších jde zcela mimo mobilního operátora, a co je zvláště důležité – z peněz, které přes tyto služby protékají, nevidí mobilní operátor ani haléř. 

Nakupujeme mobilní aplikace – přes službu Applu nebo Googlu, platíme těmto firmám. Nakupujeme média, hudbu, filmy, operátor se jen dívá a kasička mu cvaká naprázdno. Tento trh je již dnes mnohamiliardový a prudce roste, zatímco útraty za telefonování klesají.

Jak k této zatím drobné disrupci, která předznamenává (doufám) tu pořádnou vlnu tsunami, došlo, je docela poučné. Jednak se ukázalo, že klíč v rukou mají ti, kteří drží technologie (Apple, Google, časem se chytne i Microsoft) a nikoli ti, kteří umějí jen obchod a marketing, byť velmi dobře. Dále, vlastníci platformy ji rozumným způsobem otevřeli nezávislým vývojářům, kteří vyrostli ze země po desítkách tisíc (bez přehánění), a podělili se s nimi o výnosy. Taková síla přirozeně zrodila fenomény typu Rovio s Angry Birds, Dropbox, Flipboard… však je dobře znáte. Operátoři, kteří si stále zachovávají myšlení typu “přece se nebudeme s nikým dělit, když jsme tak velcí a bez našeho laskavého svolení si nikdo do telefonu ani nepípne”, zůstali mimo hru. S velkým zpožděním začali cosi zkoušet – u nás třeba Vodafone – výsledkem je fiasko.

K aplikacím a mobilnímu obsahu se brzy přidá další věc, a výstřel je to tentokrát podstatně mohutnější. Jde o mobilní platby. Mobilní operátoři tak dlouho trvali na nehorázném výpalném z plateb, které šly z mobilu přes ně, až se na ně svět vykašlal a rozhodl se je obejít. To se mu nakonec bez nejmenšího problému povede: mobilem se bude pomocí internetového připojení a metody near-field communication (NFC) za pár let platit všude tam, kde dnes vytahujete z kapsy peněženku nebo kreditku. Bez účasti mobilních operátorů na této bohaté sklizni: o procentíčka z transakcí se pobijí technologické firmy (Apple, Google, PayPal…) a banky s kartáři.

Mobil, který bez mobilního operátora i telefonuje 

Můžete si říci – budiž, tohle operátorům trochu uteklo. Je to a teprve to bude hodně peněz, ale hlavní trh, tedy telefonování, jim nikdo nebere. 

Omyl – bere.

Předehrou je ostatně už trh SMS a MMS. Ten operátorům utíká z rukou z důvodů, které se ostatně opakují jako kolovrátek. Jednak zákazníky prudí to, že jim operátor zpoplatňuje pomalu každé písmenko v SMSce a každý bajt v MMS (a pak slavnostně propaguje tarif s vysokým paušálem, v jehož rámci dostanete úúúúžasných pár SMS a MMS zdarma). SMS dnes nahrazují nejrůznější messagingové aplikace, jako je například populární iMessage u Applu – dle této zprávy je to právě iMessage, která stojí za poklesem objemu posílaných textových zpráv. A MMS jsou mrtvé jako dodo už nějakou dobu. A aplikací, která je dlouhodobě na vrcholech žebříčků, je WhatsApp. Neříkejte, že ji neznáte a nepoužíváte. Nejde o malé peníze: dle analytiků z agentury Ovum přišli mobilní operátoři jen v této oblasti o 14 miliard dolarů.


Autor: WhatsApp.com

Aplikace WhatsApp 

Disrupce v telefonování ještě nenastala, ale je možné, že je na spadnutí. Způsobit ji může kombinace několika faktorů – jeden sám by o sobě neznamenal mnoho, ale ve spojení vznikne tak jako v chemii sloučenina s novými vlastnostmi.

Prvním faktorem budou, přirozeně, vysokorychlostní mobilní datové sítě, pro které se v poslední době vžilo označení LTE. Tím druhým budou – překvapivě – sítě sociální.

Mobilním nebo obecně bezdrátovým datovým sítím s kvalitními parametry nelze uniknout. Kdo se o tento trh pobije, kdy a s jakými přesně parametry i cenami, kdo zvítězí, jak bude za pár let vypadat “mapa možností”, to samozřejmě nikdo neví, bude to také v různých zemích nebo regionech různé. 

Bezdrátové sítě už nyní z koláče telefonování ujídají, ale jsou to drobky, nanejvýš odkrojky. Lidé postupně objevují překvapivou skutečnost, že z mobilního telefonu se dá telefonovat i s “vyndanou simkou”, že se tam dá spustit například Skype a volat přes něj, že se dají použít služby kteréhokoli z desítek VoIP operátorů a podobně. Drobky se mění v odkrojky a ty rostou – růst oboru označovaného souhrnně jako “mobile VoIP” se odhaduje na 50 % ročně, je tedy až závratně rychlý, nicméně v absolutních číslech stále maličký. Funguje jako štička v rybníce, která kapry vyplaší, ale ještě nesežere. (Existuje více průzkumů a analýz, které se mírně liší, rozmezí růstu 50 – 65 % ročně je ale stále ohromující. Zde je jedna z optimistických předpovědí).

Zánik telefonních čísel

Nemalým problémem současného trhu mobilního VoIP je roztříštěnost (mnoho malých operátorů, kteří v marketingovém kobercovém náletu telekomunikačních obrů nejsou vidět) a nekompatibilita významného Skypu s ostatním světem. Samozřejmě to jde “nějak” propojit, ale už to vyžaduje po lidech jakési úsilí, někdy to není technicky úplně hladké, šance proti dobře promazanému průmyslu velkých operátorů není velká. (Dobrým přirovnáním je například pohon automobilů na LPG versus tradiční technologii benzín/nafta).

V čem náhle může pomoci tak odtažitá věc, jako jsou sociální sítě? Sdílením kontaktů. Nemusíme myslet jen na profláklý Facebook, je zde i sofistikovanější Google Plus – kde vlastně jsme skoro všichni, jen o tom nevíme – nebo třeba ještě vyšlechtěnější LinkedIn. Všechny mají cosi společného: vytvoříme si v nich seznam kontaktů na “reálné lidi”, na naše přátele, příbuzné, kolegy z práce a podnikání.

Chytrý mobil nám najednou zalidní systémový seznam kontaktů dalšími známými ze sociálních sítí, a k existujícím dodá další informace, které si vytáhl ze sociálních sítí i dalších zdrojů. („Geekové“ tohle samozřejmě nesnášejí, ale o vás tu, přátelé, vůbec nejde. Prostý uživatel bude mít radost, jak se mu seznam kontaktů najednou zalidnil, jak tam vidí i fotečky a další údaje a s radostí tuto funkci zapne a využije).

A nyní nastává chvíle pro „chemickou reakci“. Máme tu WhatsApp, máme tu další aplikace, jako je Viber (100 milionů uživatelů během prvních dvou měsíců, 1,5 miliard minut hovoru), jako je Forfone, jako je Tango, už zmíněný WhatsApp, a samozřejmě Skype. Nainstalované jsou hned, zprovozněné pak během minutky, a náhle v onom „zalidněném“ seznamu kontaktů vidíte malou ikonku, kdo má tuto volací aplikaci také, je online a komu můžete zadarmo zavolat.


Autor: Viber.com

Viber 

Podstatným „průvodním“ jevem je, že náhle nepotřebujete telefonní číslo – ani svoje, ani volaného. Voláte konkrétní osobě, kterou máte v kontaktech – tečka. Voláte mimo dohled i vědomí tradičních operátorů i telekomunikačních regulátorů, neptáte se jich na laskavé svolení. Obešli jste svět, svázaný tisícerými pravidly (některá dávají smysl, jiná jsou jen umělou překážkou pro vstup dalšího soutěžitele, umělou palisádou před konkurencí).

Snadnost nade vše

Technicky zdatní uživatelé (tedy asi jedno procento populace) si řeknou, že to, co zde píšu, není nic nového pod sluncem, že oni už takto volají rok nebo tři a že tedy co má být. Vtip je ale v tom, jak je to nyní snadné. Geekové to mají tendenci silně podceňovat či si to neuvědomovat, ale žádná služba nebo technologie nemá šanci na masové rozšíření, pokud nebude její používání extrémně snadné. Jakmile vyžaduje technickou zdatnost, nechává giganty spát: dobrým příkladem je zde například i stahování autorských děl z Internetu. Dokud nebo jakmile to bude technicky obtížné, mávnou nad tím vlastníci práv rukou, protože vědí, že to jedno procento technicky zdatných lidí si k materiálům vždy cestu najde. Jakmile to půjde „přes Google“ a přes dva kliky, začnou konat.

Mám pocit, že se nalézáme v podobné situaci. Smartphony dnes má – nebo zítra bude mít – skoro každý. Na Internetu jsme víceméně pořád. V nějaké sociální síti se třepetají dvě třetiny z nás. Stahovat a používat mobilní appky se učíme velmi rychle. Je to jednoduché a nakažlivé – může se to šířit jako lavina, snowball effect funguje, jakmile to má kamarád(ka), vyzkouším to taky. 

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Vlastní volání je pak přes ikonku telefonku jako dříve – jenom je například žlutá a ne zelená. Jedinou překážku zatím vidím v tom, že se tyto „volací softíky“, abych to pojmenoval co nejobecněji, nedomluví mezi sebou a napříč, tedy že lze volat jen mezi Viberem a Viberem, Rebtelem a Rebtelem, nikoli mezi nimi navzájem. Není nepřekonatelná, je jen nepříjemná a k jejímu odstranění asi jen tak snadno nedojde; spíš nastane situace, kdy jednotliví hráči opanují regionální trhy (v Německu kupř. je velmi silný Forfone, v jiných zemích skoro neznámý).

Přesně předvídat budoucnost neumí nikdo, do hlav uživatelů – a ostatně ani mobilních operátorů – nikdo nevidí. Přesto jsem silně přesvědčen, že telekomunikační trh je zralý na velké bourání, které nenechá kámen na kameni.

Autor článku

Autor je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací, v současné době soukromý investor (mj. Fayn Telecommunications.). Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).