Jiří Chomát: partnerskou síť Skliku chceme mít do léta

12. 2. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Logo Seznam Autor: 74287
Logo Seznam
Vývoj nedávno spuštěného nového reklamního systému Sklik trval 11 měsíců. Podle původních plánů měl být systém spuštěn až v dubnu, ale zato s více funkcemi. Ty se objeví postupně v průběhu letošního roku. PPC reklama generuje Seznamu důležitou část příjmů. „Sklik roste i v období krize, ale nedochází k odklonu od bannerové nebo displejové reklamy,“ říká produktový manažer Jiří Chomát.

Nový Sklik funguje už bezmála dva týdny. Co vlastně stálo za rozhodnutím pustit se do vývoje aplikace pro správu PPC kampaní vlastními silami?

Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli pro vlastní vývoj, byla nespokojenost se systémem, který jsme měli licencovaný od společnosti Jyxo. Postupem času nám například přestala vyhovovat jeho rychlost a výkonnost. Měli jsme ale také výhrady k samotnému vývoji systému, kdy se v podstatě za poslední dva roky neobjevily téměř žádné nové funkce.

Kdy se tedy objevily první úvahy o vývoji nového Skliku?

Na podzim roku 2008. V prosinci téhož roku jsem začal psát specifikaci a v polovině února roku následujícího jsme začali programovat.

Vzpomínám si, že když se v médiích objevily informace o tom, že Seznam hodlá ukončit spolupráci s Jyxem, tak Michal Illich tvrdil, že Jyxo je schopno dodávat Sklik i po svém odkoupení CET 21 nezávisle. Navíc prý měli v záloze i nové funkce, které mohli v relativně krátké době nasadit…

Vedli jsme na toto téma s Michalem několik debat. Už v roce 2008 měl reklamní systém Jyxa limity výkonnosti, na které narážel. Byli jsme přesvědčeni o tom, že bude nutné přepsat základní vnitřní komponenty tak, aby ten systém mohl zvládnout několikanásobně větší zátěž a provoz, než na který byl původně dimenzovaný. Zároveň nás vývoj reklamního systému Jyxa nepřesvědčil o tom, že je to pro našeho partnera proveditelné.

Jak byste zpětně zhodnotil spolupráci Seznamu a Jyxa?

Pro Seznam to byla nepochybně výhodná spolupráce. V roce 2006 získal reklamní systém, který by vyvíjel několik měsíců, možná i rok.

Věděli v Jyxu na konci roku 2008, kdy se rozhodlo o vývoji Skliku vlastními silami, že se chystáte smlouvu vypovědět?

Oficiálně se o tom Jyxo tedy dozvědělo v létě loňského roku, ale neoficiálně o tom z nějakých zdrojů věděli už dříve.

Jiří Chomát - Seznam-2

Takže od prvotního plánu ke spuštění nového systému uběhla jak dlouhá doba?

11 měsíců pokud se bavíme o programování. S přípravou projektu by to bylo ještě o dva měsíce déle.

Kolik lidí se na vývoji Skliku podílelo?

Seznam nezveřejňuje, jak velké jsou jeho vývojářské týmy. Mohu ale říci, že se na tomto projektu podílel tým vývojářů, který má zkušenosti i s jiným reklamním systémem Seznamu. Spolupracovali jsme také s týmem fulltextu a jeho výzkumníky, ale například i s týmem, který má na starosti mapy.

Ptal jsem se spíše proto, zdali by bývalo nebylo pro Seznam po finanční stránce výhodnější se dohodnout na další spolupráci s Jyxem, než se pouštět do finančně jistě nákladnějšího vývoje?

Myslím, že se to takto nedá porovnávat. Vlastní vývoj je nepochybně investicí do budoucna. Navíc vývojový tým u systému i nadále zůstává a v současné době se chystáme vypsat další projekt na upgrade a implementaci nových funkcí.

Určitě ale existuje byznys plán, který zohledňuje návratnost investice do vývoje…

Myslím si, že investice do vývoje by se nám měla vrátit nejpozději do roka, i za předpokladu, že systém bude výkonově fungovat tak, jako fungoval řekněme na začátku roku 2010.

Objevily se nějaké komplikace v průběhu testování nového Skliku?

Stále nejsme úplně spokojeni s rychlostí aktualizace dat. To je jedna z věcí, na které chceme ještě zapracovat. Například kontextové cílení jsme postavili úplně jinak než Jyxo. Několik měsíců jsme vymýšleli způsob, jak co nejlépe tématicky zatřídit dotaz uživatele. Jak tematicky zatřídit stránku, ale i sestavu inzerenta. Velmi náročný byl i samotný proces přenosu dat. Kdy z jednoho typu databáze, kterou používalo Jyxo, se data exportovala do jiného typu databáze, kterou používá Seznam. Samotný převod dat trval přes 20 hodin. Testovacích přesunů jsme realizovali více než 50.

Jiří Chomát - Seznam-3

Ostrý přechod na nový Sklik tedy proběhl bez problémů?

Převod dat proběhl hladce. V pátek večer jsme vypnuli inzerentské rozhraní, aby uživatelé nemohli dělat žádné změny. V sobotu dopoledne byla převedena zásadní část dat, drobné detaily se nám podařilo vyřešit do odpoledne. Večer už jsme začali pracovat na nasazení systému. Řešilo se například nastavení a indexace výdajových strojů. U celé obsahové sítě existuje zpětná kompatibilita. Umíme tedy vydávat kontextovou reklamu na kódy z původního systému. Změny bylo ovšem nutné provést na některých dalších serverech, například ve fulltextu Seznamu, hledání ve světě, serveru Zbozi.cz nebo mobilních službách.

Krátce po spuštění nového Skliku vyhodnotil antivirus Avast jeden z vámi používaných skriptů jako virus. Co se stalo?

Šlo o to, že jsme chtěli a do budoucna chceme znejasnit skript, který vydává inzeráty do obsahové sítě. V okamžiku, kdy se problém objevil, jsme kontaktovali zástupce Avastu s tím, že náš skript je bezpečný. Šlo v podstatě o to, že skript byl zamaskovaný, a to běžnou metodou. Ostatní antiviry s ním problém neměly. V současné době používáme nezamaskovaný skript.

Brali jste v procesu vývoje v úvahu i připomínky uživatelů?

Původně jsme projekt koncipovali jako rozsáhlejší a časově náročnější. Předpokládali jsme, že ke spuštění dojde někdy v dubnu a že systém bude mít více funkcí než má v současné době. Ve chvíli, kdy už byla na stole výpověď, tak jsme podřídili vše tomu, abychom byli schopni do šesti měsíců systém spustit. Když máte na nějaký projekt čas, tak se samozřejmě uživatelů ptáte, jaké funkcionality či vylepšení by uvítali. Když čas nemáte, je to o poznání složitější. Nicméně máme hodně nápadů, které zatím leží „v šuplíku“ a které začneme vytahovat v průběhu února. Bavíme se například o regionálním cílení, partnerském programu a dalších novinkách. Priority dalšího vývoje budeme stanovovat v příštích týdnech.

Jiří Chomát - Seznam-4

Když bychom porovnali současný a původní Sklik, jak moc se oba systémy z pohledu funkcí liší?

Není mezi nimi příliš velký rozdíl. Některé drobnější funkce, které byly ve starém Skliku a které inzerentům chybí, se objeví v nejbližší době.

Co říkáte na kritické reakce některých uživatelů, kteří říkají, že Sklik v podstatě vypadá stále stejně, jediný rozdíl je prý v tom, že si v novém Skliku za reklamní kampaň připlatí?

To, že uživatelé vnímají nový Sklik jako ten starý, je dobře. To byl cíl projektu. Co se týče pocitu, že zaplatí více peněz, to souvisí s vnitřními změnami v systému. Domnívám se, že pokud inzerent věnuje pozornost nastavení své kampaně a reaguje na změny, které přinesl nový Sklik, tak by nemělo dojít k žádnému zásadnímu posunu. Pokud hovoříme obecně, tak v novém systému máme o něco nižší průměrnou cenu za klik, o něco vyšší CTR, uživatelé tedy více klikají na inzeráty, které vydáváme. Máme více prokliků na stejný počet dotazů, což je pro inzerenty dobrá zpráva.

Jak řešíte podvodné prokliky?

Ochranu proti neplatným proklikům nepodceňujeme a Sklik má již nyní vestavěnou ochranu proti těmto proklikům. V tuto chvíli ještě pořád nemáme dostatečně velkou partnerskou síť, abychom měli početnější třetí stranu, která je motivovaná klikat na inzeráty na vlastních stránkách a mít z toho určitý zisk. Nebereme to ale samozřejmě na lehkou váhu a budeme se tomu věnovat v dalším vývoji, zejména v okamžiku spuštění partnerské sítě.

Kdy se objeví verze systému pro partnery?

V současné době sbíráme zkušenosti s novým systémem a jeho nastavením. Chceme vyhodnotit chování a obchodní výsledky na partnerských webech řekněme na konci února. V následujících týdnech se rozhodneme, který projekt dostane přednost. Pro mě osobně je partnerská síť prioritou pro další vývoj.

Jiří Chomát - Seznam-1

Můžete alespoň odhadnout, kdy by mohl být systém pro partnery spuštěn?

Určitě bych chtěl, aby se tak stalo do léta. Pokud to bude na jaře, tak to pro mě bude výborná zpráva.

Je možné už nyní vysledovat nějaké změny v chování uživatelů, které souvisí s přechodem na nový systém?

Na takové analýzy je ještě příliš brzy. Potřebná data je třeba sbírat delší dobu. Dobrou zprávou pro inzerenty je fakt, že nový systém by měl lépe pracovat s dvou- a víceslovnými výrazy.

Jak velký podíl z celkových příjmů Seznamu generuje Sklik? Je to třetina nebo čtvrtina?

Podíl jednotlivých služeb na celkových příjmech Seznamu bohužel nezveřejňujeme.

Zaznamenali jste výkyv v investicích do PPC reklamy v souvislosti s finanční krizí? Nepřelévá se část peněž z klasické bannerové reklamy právě do té kontextové?

Sklik roste i v období krize a přitom nedochází k odklonu od jiných reklamních formátů.

Plánujete integrovat Sklik do katalogu firem nebo do map?

Rádi bychom v budoucnu byli schopni propojit kampaň například se zápisem na firmách. Obecně chceme propojit Sklik se všemi službami, u kterých to bude prospěšné pro inzerenty a uživatele Seznamu. Nasazení Skliku na mapách je možné, ale není to v současné době naše priorita.

Jaké další novinky by se mohly letos objevit?

API a agenturní účet, regionální cílení, další zlepšení výdeje inzerátů a partnerskou síť. Samozřejmě je zde celá řada drobností jako například nástroj na přesun klíčových slov mezi sestavami nebo nástroj na přesun sestav mezi kampaněmi, vyhledávání v účtu a podobně.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz

Využíváte reklamní systém Sklik?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).