Vánoce jsou v reklamě tradičně nejsilnějším obdobím, pro portály pak znamenají žeň, kterou si servery jako je Lupa odbyly už během INVEXu. Zatímco loni vznikaly vánoční speciály portálů jaksi na poslední chvíli a inzerenti tak nestihli včas zmobilizovat své síly, letos se s vánoční reklamou na Internetu počítalo mnohde už v ročním rozpočtu, a servery tedy, zda budou slavit Vánoce, byly dotazovány už na jaře. Přesto Quicku ani RedBoxu nestálo zřízení speciálu za to (cosi to o jejich inzertní atraktivitě vypovídá, ale raději se zdržím komentáře – do roka to může být jinak).
Zatímco standardních stránek portálů se Vánoce moc nedotkly (Centrum se nezmohlo ani na jinde regulérní zasněžení logotypu), tak vánoční inzertní speciály jsou letos ozdobou téměř všech – obvykle v doméně třetí úrovně.
Zatímco Tiscali se snaží decentně zakrýt skutečnost, že Vánoce jsou především příležitost, jak vylepšit příjmy z reklamy za celý rok a tvrdošíjně poskytuje uživatelům především obsah, tak Seznam vsadil na obchod a kromě něj už nic. Jak Ladislav Bittner upozorňje čtenáře WebTipu, kostkované papuče, lulku a houpací křeslo pro dědečka tu ovšem neseženete ani náhodou. Jiří Lahvička z Atlasu včera neopomněl zmínit, že jejich server (tedy Atlas) nabízí vedle „tipů na dárky“ i vánočnější obsah – podle mě je jejich web připraven tak, aby redakční obsah mohl kdykoli posloužit jako alibi proti lidem, kteří by chtěli tvrdit, že je odporné za nejhezčími svátky roku hledat jen mamon – ale jiní na tom nejsou lépe. Asi nejrozumnější poměr mezi obchodem a Vánocemi zvolilo Centrum, které vedle tradičních tipů na dárky a očekávatelných textech o zvycích a receptech na kapra připravuje i cosi jako Vánoční zpravodajství.
Vzhledem k tomu, že se obchodníci předhánějí ve vydávání tiskových zpráv o tom, kolik na Vánocích vydělali, můžeme očekávat, že reklamní pozice na portálech budou brzy vyprodány již pro příští rok. O tom, že tu jde pouze a pouze o peníze přesvědčují odpovědi zástupců portálů, kteří tvrdí, že prázdninová vydání nechystají a od Velikonoc (nejvýznamějších svátcích křesťanského kalendáře) pravděpodobně upustí – je to tak, o Velikonocích se nákupní horečka nekoná a servery tedy nemají důvod připomenout si další svátky…
V souvislosti s Vánoci má můj redakční kolega Mirek Zeman velmi zajímavou teorii. Podle něj má vývoj reklamních strategií a reklamních formátů na webu formující vliv na vzhled reklamy pro celý příští rok na reklamním trhu. Aby inzerenti mezi záplavou jiné reklamy vynikli, jsou totiž ochotni připlatit si za nestandardní formát reklamy. Letos to jsou především flashoví čestmírové (out-of-the-box), který letos výrazně používala třeba Economia Online na serveru PrávěDnes. podle Zemanova úsudku můžeme pro příští rok očekávat, že se čestmír stane standardním formátem reklamy na webu.
Pokud byste hledali speciální obsah na serveru www.vanoce.cz
, tak po kliknutí na odkaz možná budete říkat cosi o promarněné příležitosti. Tato exkluzivní doména totiž patří upadlým Modrým Stránkám, a jak se zdá, nikoho nenapadlo pronajmout si je za provizi z prodeje. Uvidíme za rok.
Jak jsem ale psal v úvodu, neměli bychom se nechat nakazit komerční prezentací Vánoc, ale měli bychom si jich užít jako svátků rodinných (vždyť slavíme narození Ježíška). Vzhledem k tomu, že už se před štědrým dnem neuvidíme, přeji vám za celou redakci Lupy šťastné a veselé Vánoce, a pokud budete před koncem roku v dosahu Internetu, těším se s vámi na shledanou ve čtvrtek.