Ilustrace: Nenad Vitas
Podzimní programové schéma každé televize je tím nejočekávanějším z celého roku, takže se není čemu divit, že se vždy u komerčních stanic opakuje stále stejný scénář. A jaký? Neviditelný souboj Novy a Primy. Televize Nova chce být tradičně na koni, proto se vždy snaží být lepší všemi možnými způsoby. Například na poslední tiskovou konferenci k podzimnímu schématu, která se konala před několika, pozvala novináře přímo do svého sídla, po delší době tedy opět na pražský Barrandov. V podstatě by to nebylo nic zvláštního, kdyby hlavním podzimním tahákem nebyl seriál Expozitura, který byl vytažený takzvaně ze šuplíku
, a jejž vymysleli investigativní novináři Janek Kroupa a Josef Klíma, kteří si museli udělat výšlap na Barrandov také. Člověk alespoň trochu znalý televizní scény ví, že tito dva pánové jsou však už v současné době angažovaní na Primě v publicistickém pořadu Soukromá dramata. Přesto, že vystoupení obou pánů na tiskovce Novy proběhlo ve vší vážnosti, vypadalo tak trochu humorně a jistě není nutné blíže vysvětlovat proč.
Je však jasně poznat, že v současné době vládne určitá nervozita, takže se zkrátka muselo leccos překousnout. Expozitura má být prý nejdražším seriálem a Nova do ní vkládá skutečně velké naděje. Jelikož si je vědoma, že má v ruce silnou zbraň, raději ještě neprozradila, kdy ji nasadí do vysílání. Zarážející však zůstává i počínání části managementu Novy (nebo jde o konkrétní osobu?) vždy, když se blíží představování novinek určité části roku – jaro, podzim… Vzhledem k tomu, že danou věc se snaží vždy zjistit někdo jiný, jde o pokyn shora. O tom není pochyb. A o co tedy vlastně jde? O snahu kohosi zjistit, kdy bude mít tiskovou konferenci konkurence, tedy televize Prima. Nikoliv tedy Česká televize nebo TV Barrandov, ale Prima. Stalo se to před podzimním představením programového schématu, ale rozhodně to nebylo poprvé. Jistě si vzpomenete na vcelku humornou situaci (novináři už to viděli trochu jinak), kdy se 1. února konaly dvě tiskové konference dvou největších komerčních televizí. Ano, byly to tiskovky Novy i Primy. I v lednu se tak jeden nejmenovaný manažer snažil zjistit, kdy vlastně ta konkurence tiskovou konferenci bude mít, aby následně mohl informovat kohosi shora.
Přesto, že tyto kroky mohou působit až podle, jednání vrcholového managementu Novy je logické. Proces digitalizace bude za pár měsíců ukončen a nejsledovanější komerční televize u nás si chce svou pozici jakožto leader trhu udržet, a pokud možno ji ještě navýšit novými tematickými kanály. Je jasné, že Nova už nebude všeobjímajícím médiem, které bude mít podíl na publiku přes 50 %. Tentokrát sice nenastala situace, že by se tiskové konference konaly ve stejný den, ale napětí bylo na mediálním poli znát také. Jak se ale nakonec ukázalo, Nova se vlastně neměla čeho bát. Rozhodně sice není možné hovořit o tom, že by podzim na Primě nebyl atraktivní, ale čím vlastně tato stanice překvapila? Show Česko Slovensko má talent 2? Vždyť o té se hovoří už dlouho… Pohlreichovým Ano, šéfe!? Média už o něm spekulovala možná stejnou dobu jako o Talentu. Cesty domů, přesto, že jsou ještě mladé, už mají také svou diváckou obec a opět není překvapením, že se v nich pokračuje. Prima sice má několik skutečných novinek, ale osobně jsem zvědavý (a rád bych se mýlil), kolik lidí například dokáže oslovit sociální reality show typu Moje místo nebo seriál Rodinka, který bude pravděpodobně sestavený ze všech záběrů, které se vešly i nevešly do stejnojmenného filmu, jež koncem roku v kinech propadl.
Primě tentokrát nevyšel příliš ani výběr místa pro tiskovou konferenci – klub Rock Café na pražské Národní 20. Mě osobně nemile překvapilo (a dle reakcí v diskusním fóru i naše čtenáře), že se tisková konference konala kdesi v hloubi tohoto podniku, kam nedosáhl signál WiFi, takže se novináři museli spolehnout takzvaně na své
, případně měli zkrátka smůlu a článek museli vydat, až když dorazili do redakce. Chyběl i stoleček na notebook, případně na myš… Nechci hodnotit pojetí samotné tiskové konference, ale soudím dle ohlasů, které mám od svých kamarádů nebo známých, kteří viděli například fotogalerii, kterou jsme tentokrát umístili pouze na Facebook. Nejčastější otázka byla ve smyslu: „Hele, nebyla ta tiskovka Primy nějaká chudá?“ Moje odpověď? „No vlastně jo. Neměli tam internet, bylo to v takovém celkem chudém projekčním sálu… Jediné, co stálo za to, byl asi raut, ale toho už jsem se kvůli pracovnímu vytížení nezúčastnil.“ Čtenářům, jak je ale vidět, udělaly opravdovou radost tematické kanály Primy, a to zejména Prima Cool, kterou se mnozí dokonce nezdráhají hodnotit jako nejlepší stanici, jíž digitalizace stvořila. Každopádně boj o diváka je krutý a ať se vám to líbí, nebo ne, tentokrát ho, zdá se, vyhrála Nova, i když hraje opravdu tvrdě. To se ale v tohle businessu bohužel musí, nebo ne?