Je Tokio Hotel zlatý důl?

25. 10. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 29
Jak dobýt přední pozice ve vyhledávačích snadno a rychle? Je pouhá návštěvnost klíčem k pokladu a jaké existují možnosti jejího zpeněžení? Proč nejsou všichni SEO konzultanti milionáři? Jsou patnáctileté fanynky dobrou cílovou skupinou? Kolik peněz je možno vyždímat z Tokio Hotelu? Máte raději Billa, nebo Toma?

Vyhledávače na vaše stránky mohou přivést klidně stovky a tisíce lidí denně a tak tvoří ohromný generátor návštěvnosti. Pay-per-click reklama spolu s nejrůznějšími provizními systémy zase umožňuje přetransformovat vaši návštěvnost do reálného zisku, aniž byste pro to museli dělat příliš mnoho věcí. Řada lidí pochopila kouzlo spojení těchto dvou faktorů a anglický Internet je dnes plný stránek, které se z něj snaží těžit. Existuje i v českých podmínkách možnost takto vydělat dostatek peněz při minimální námaze? Věříte v perpetum mobile na vydělávání peněz?

Zadání

Na SEO mě vždy zajímalo několik věcí. 1) Proč se nejrůznější SEO specialisté živí poskytováním konzultací a pomáháním nějakým cizím společnostem dostat se ve vyhledávačích výš? Potenciálně by přece bylo daleko výhodnější ukořistit návštěvnost pro sebe a vydělávat na ní dlouhodobě. 2) Proč se pořád všichni snaží tvrdit, že co je dobré pro uživatele, je dobré i pro vyhledávače, když přitom člověk není stroj a do vyhledávačů se na přední pozice mohou protlačit i zcela neužitečné stránky? 3) Kolik peněz je možné vydělat na PPC reklamě a z provizních systémů, pokud má stránka není úzce specializovaná na některé výhodné oblasti (ubytování apod.)?

Nejsem sice žádný SEO odborník, ale rozhodl jsem se prozkoušet situaci sám. Cíl byl jednoduchý – vydělat kupu peněz a odstěhovat se do Karibiku. Konkrétněji řečeno jsem chtěl co nejjednodušeji získat co největší návštěvnost plynoucí z vyhledávačů, a pak najít cestu, jak ji využít a někoho „oškubat“.

Výběr klíčových slov

Jako první věc si je třeba určit, která klíčová slova chcete ve vyhledávačích dobýt. Nechtěl jsem s tímto pokusem strávit příliš mnoho času, proto nepřipadaly v úvahu silně konkurenční fráze, které by ovšem v případě úspěchu také měly větší šanci tvořit skutečný zisk. Jinou možností tedy bylo najít hojně hledaná klíčová slova, o která by se navíc nevedla žádná zuřivá SEO bitva. Má volba byla v celku nepromyšlená – jen málokdo si mohl nevšimnout obrovského zájmu o poněkud svéráznou německou hudební skupinu Tokio Hotel. Nejdůležitějším vyhledávačem u nás je Seznam, proto je na přesné určení konkrétních frází dobré využít jeho Našeptávače. Mně poradil tokio hotel, tokio hotel-videoklipy, tokio hotel fotky, tokio hotel mp3 jako čtyři nejoblíbenější dotazy týkající se Tokio Hotelu.

Našeptávač však lze využít i jinak. Nemáte-li jasno, které fráze by vám mohly přivést nejvíce návštěvníků, jednoduše si můžete zjistit, co právě letí. V článku Co nám poví Našeptávač? si můžete prohlédnout tabulku hesel, jejichž počet hledání za den převyšuje 500. Pokud se podíváte, jaké stránky se na některá z nich objevují v popředí, otevře se vám spousta možností, jak získat poměrně dobrou návštěvnost snadno a rychle.

Tvorba webu

Ze zadání vyplývá, že záměrem nebylo vytvořit užitečný web plný informací, ale jakýkoliv web, který by přilákal uživatele, a pak je zpeněžil. Vzhledem k nulovému zacílení na nějakou lukrativní oblast (ubytování v Chorvatsku a podobně), bylo potřeba získat masu víceméně náhodných lidí, nikoliv pár konkrétních zákazníků. Nemělo tedy smysl provádět optimalizaci na spoustu méně významných frází, stačila ta čtyři hesla, které mi Našeptávač poradil jako nejpopulárnější. Mimochodem Našeptávač také účinně eliminuje ostatní tvary dotazů, takže ty nejoblíbenější mají relativně vysoký podíl na celkovém počtu dotazů zaměřených na Tokio Hotel. To je také jedním z důvodů, proč se tento experiment zaměřil výhradně na Seznam, ostatní vyhledávače byly ignorovány.

Zapotřebí tedy bylo vytvořit pár statických stránek. Pro takový účel se hodí jakýkoliv freehosting, vybral jsem si Webzdarma a adresu tokio-hotel.nazory.cz, aby již v ní bylo obsaženo hlavní klíčové slovo. Pro design jsem použil dostupnou šablonu, která se mi zdála být barevně i graficky co možná nejméně nápadnou, a tedy nezastiňující případnou reklamu.

Obsah

Nejsem bohužel fanynkou Tokio Hotelu, nemohl jsem tedy v bohatosti a originálnosti obsahu soupeřit s armádou blogerek, které čas od času pořádaly nálety i na blogovací systém Lupy. Nagenerovat jen nějaký blábol s potřebnou frekvencí klíčových slov mi přišlo trochu hloupé. Podíval jsem se tedy do Wikipedie a zjistil, že český článek pro tuto kapelu ještě (kupodivu!) nebyl vytvořen. Přeložil jsem tedy ten anglický a kromě do české Wikipedie jej také umístil na svůj web. Ještě jsem trochu zvýšil frekvenci fráze „tokio hotel“ a přidal pár zesilujících tagů a první stránka webu byla hotova.

S těmi dalšími se mi již tolik práce dělat nechtělo, většinou jsem tedy sepsal jen nějaký jeden nesmyslný odstavec, přidal pár fotek a odkazy na videa. Kromě čtyř stránek věnovaných hlavním heslům jsem vytvořil zvláštní stránky také pro všechny členy Tokio Hotelu. Kódů Blueboardu jsem využil k vytvoření chatu a diskuse, za takovouto komunitní funkci člověk nic nedá. Zajímavé je, že v diskusi se skutečně objevilo několik desítek zpráv, většinou něco jako: takna to neles ty krávo když to sou dva teplí debilové ty debile zasranej to je na Hanku nebo tokiáci jsou super nej na svetě hlavně bilíííííšek a tomíšek taky jsou prostě super nejjjjjjjjjjjjj­jjjj.

Odkazy

Posledním krokem bylo získání zpětných odkazů. Vzhledem k nízké kvalitě optimalizace ostatních webů o Tokio Hotelu jich ani nebylo potřeba hodně. Odkaz jsem přidal na některé své stránky, kromě toho jsem obešel pár desítek blogů o této skupině a zanechal na nich něco, co se asi označuje za komentářový spam. Asi jsem si však mohl tuto námahu ušetřit, nakonec se ukázal daleko jednodušší způsob získání odkazů. Když jsem do Wikipedie vkládal článek o Tokio Hotelu, přidal jsem k němu dva odkazy na tokio-hotel.nazory.cz jako na český fanklub. Příliš jsem nevěřil, že by tam vydržel. Ne snad ani že by jej odstranil některý z wikipedistů, kterým všechny weby o Tokio Hotelu musejí připadat stejné, ale spíše nějaký „konkurent“. Ukázalo se však, že Wikipedii mnoho fanynek nezná, nebo neumí používat, takže se v článku odkaz na mou stránku udržel, dokonce se jej vůbec nikdo nepokoušel odstranit či přidat nějaký jiný. Kromě toho, že odkaz z Wikipedie (a také Seznam Encyklopedie) je jistě velmi cenný, další odkazy jsem díky ní získal zprostředkovaně. Některé blogerky totiž překopírovaly tento text na své stránky, včetně mého odkazu.

Návštěvnost

Jak to tedy dopadlo? Začněme návštěvností. Ukázalo se, že skutečně i těch pár hodin stačí na přilákání nemalého množství lidí. Statistiky si můžete prohlédnout na Navrcholu.cz, bohužel mám pouze Lite účet, takže jsou vidět jen data za poslední měsíc a jen některé informace. Můj web měl pro návštěvníky prakticky nulovou hodnotu, nulový význam. Proto na něj většina lidí zavítala pouze jednou, nedávala si jej do záložek a neodkazovala ze svých stránek. Pomineme-li Wikipedii, Seznam Encyklopedii (která vytvářela asi dvakrát větší návštěvnost než Wikipedie) a těch pár blogů, co z Wikipedie zkopírovaly můj text, všichni lidé přicházeli z vyhledávačů. Respektive z vyhledávače – lépe řečeno ze Seznamu, protože podíl všech ostatních byl zanedbatelný.

A na Seznamu jsem získal velmi dobré pozice. Na hlavní frázi tokio hotel můj web po docela dlouhou dobu okupoval první příčku (nyní až 13.), na tokio hotel-videoklipy je stále první, na tokio hotel fotky byl původně kdesi na první stránce, nyní až 20. a konečně na tokio hotel mp3 byl jistou dobu taktéž první, nyní je pátý. Nejvyšších pozicí na všech frázích jsem nedosáhl ve stejný čas, návštěvnost se ovšem v létě pohybovala průměrně okolo 200 lidí denně, později překračovala 250 po získání prvenství na tokio hotel. Ačkoliv mě od té doby předehnala řada jiných stránek, stále se návštěvnost stabilně drží na přibližně 100 lidí denně.

Je to hodně, nebo málo? Myslím si, že na pár hodin práce to je velmi dost, od spuštění webu jej mohlo navštívit nějakých 15.000 návštěvníků, což na web s nulovou hodnotou, propagací i aktualizací není špatné. Návštěvnost je však jen polovina úspěchu, dokázal Tokio Hotel také vydělat?

Výdělek

Podle toho, že při psaní tohoto článku používám diakritiku, jste se už asi dovtípili, že se momentálně v žádném exotickém ráji poblíž rovníku nenacházím. Ano, bohužel – čeští SEO konzultanti se asi ještě dlouho budou muset spoléhat spíše na ono nudné poradenství. Na Tokio Hotelu toho moc nezískáte, alespoň mně se to rozhodně nepodařilo. Vzhledem k nedostatku času i chuti jsem se k přidání reklamy na web dostal až někdy v polovině srpna. Tím nejjednodušším nápadem byla propagace obchodu s mobilní zábavou – pokud na tento web chodily převážně mladistvé slečny, kdo už jiný by měl mít zájem o skvělé vyzvánění od Tokio Hotel Durch Den Monsun? Odkaz na melodie jsem proto přidal do menu a na nejhornější pozici na stránce umístil obrovský žlutý banner Crazy Tomata, který jasně kontrastoval se šedým webem. Mimochodem Crazy Tomato mě velmi překvapilo. Ač tvrdí, že inzeráty umisťované do banneru jsou kontextově vybírány podle obsahu stránky, odkaz na melodie Tokio Hotelu se tam neobjevil ani jednou. Zajímavé. Každopádně výsledek rozhodně nebyl uspokojivý. Nemám údaje o počtu lidí, kteří na banner klikli, ale každopádně jsem za celou dobu zaznamenal pouhé čtyři objednávky s provizí 28 korun a 39 haléřů. Mimochodem ani jednou z nich není melodie Tokio Hotelu, opravdové fanynky ji asi již dávno mají.

MM 25 baliček

Druhým pokusem byl bbKontext. Jeho formát bbText, který dělá reklamní odkaz z normálních slov v textu, se mi zdál být správně otravný na to, aby se pár lidí denně ukliklo. K tomu jsem přidal velkou reklamní plochu na vrchol stránky, která nahradila Crazy Tomato. Bohužel i bbKontext zklamal. BbText se od samého počátku objevoval jen výjimečně a nyní zmizel úplně. V oné velké reklamní ploše se objevovaly (pořád ty samé) dva inzeráty, po pár dnech však také zmizely a zobrazoval se pouze odkaz na bbKontext. Celkový výdělek z něj je tedy ještě mizernější – 14 korun, 81 haléřů. Přesto si však tento reklamní systém zaslouží spíše pochvalu, protože umisťování inzerce na můj web by bylo mrháním peněz jeho zákazníků.

Buď jak buď, díky honoráři za tento článek na Tokio Hotelu nakonec přeci jenom vydělám. Dobrá, na Seychely to nevypadá, ale v takovém Podolí se také dá zaplavat.

Kterého "tokiohoteláka" milujete nejvíc?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).