Lidi, kteří neustále spěchají s jazykem vylepeným na vestě jsou jenom trotlíci a stejně množštví jimi vyprodukované "práce" systémem "řízeného chaosu" je většinou i poloviční oproti někomu, kdo pracuje s klidem a rozvahou...
Většinou se jedná o lidi s nulovým seběvědomím a komplexy - mě telefon za jízdy nezvoní, protože mu VYPNU VYZVANENI I VIBRACE - občas jej zkontroluji, když zastavím například, abych si odskočil na záchod atd. Podívám se a ejhle - dva zmeškané hovory, tak stisknu tlačítko VOLAT a vyřídím to. Nebo si snad někdo myslí, že se s odpoštěním volající po*ere, když se Vám nedovolá okamžitě a teď hned?
Klidně můžete zavolat zpět za půl hodiny - za pár minut Vám neuteče ani zakázaka u potencionálního klienta, ani Vás šéf nevyhodí z práce, ani Vás neopustí životní láska a kdyby jste snad náhodou vyhráli jackpot ve Sportce, tak na jeho výběr máte dva měsíce :-)) Takže těch pár minut počká opravdu naprosto VŠE!
Příroda to má zařízeno tak, že jedinec, který ignoruje rizika, dlouho nepřežije, čímž se populace automaticky čistí od takovýchto geneticky defektních jedinců. My, lidé se lišíme od zvířat tím, že tyto jedince chráníme, takže si svůj vlastní genofond velmi účinně poškozujeme, na což jednou těžce doplatíme.
Myslím že jde o něco kapku jiného.
Lidé celou svou existenci věděli že můžou umřít, zranit se či být zmrzačeni. Umírali z nemocí, válek, nehod, podvýživy či z rozmaru panstva. Bylo to přirozené, akceptované.
V současné době se na předčasnou smrt či nehodu kouká jako na něco nepřirozeného, nepřípustného. Něco co by se mělo zakázat, nejlépe zákonem. Lidé v současné době nechápou to co naši předci, že předčasná smrt a nehody jsou přirozenou součástí života. Ano, měli bychom je rozumně minimalizovat, ale ne se u toho chovat jako šílené krávy ...
Pane musím s vámi souhlasit,protže naše skušenosti jsou sice dostatečné,ale osvojování si nových technologií nám dělá problémy asi všem starším lidem.Mladší ty jdou tak nějak z dobou,ale máto také své úskalí.Jinak řečeno všude se najdou klady a protiklady.Neekzistuje žádný dokonalý člověk, ani ten robot pokud mu nezadáte to co má dělat.
Jak už psal Mablung. Co platí v USA v jednom státě vůbec nemusí platit v druhém. I policie v Česku může zatknout pochodujícího opilce a není mi známo, že by policie v USA zatýkala opilé chodce častěji, než je tomu v Česku. Nicméně možné to je.
Ale nezapomeňme na velmi důležitou pointu. V USA jdete ráno před SOUDCE a rozhodovat o vás bude on. V ČR o vás v nesmírně širokém množství případů rozhodují policisté, nebo nižší úředníci.
PS: Abych to doplnil... Naopak, pokud to je v zákoně, tak na to mohu kašlat a tím víc ohrožuji své pasažery, protože jak jste napsal, je to jejich problém, ne můj. Což je ale špatně.
O Americe koluje šílená spousta drbů které mohou být pravdivé, částečně pravdivé, maličko pravdivé či totálně vylhané. Mohou platit pro jeden stát a neplatit pro jiný. Nikdo, krom rodilých a přistěhovalých Amíků Vám neřekne co je a co není pravda. Tudíž podobná tvrzení na netu berte s rezervou, jsou to dost často jen drby. Já byl ve Státech několik měsíců, s podobnými věcmi jsem se nesetkal (spíše s benevolencí amíků) a nemám iluze o znalostech dalších lidech kteří se na netu dělají chytrými.
Vezmu-li tento příklad, tak pokud jdete opilý po chodníku, mohou Vás zavřít i v Čechách. Pokud splníte dostatek podmínek.
Mimochodem, ono je zavřít a zavřít. Nepředstavujte si americké zavírání stejné jako v Čechách. Ve státech Vás šoupnou na noc do jailu, zaplatíte pokutu kterou Vám další den soudce uloží a pustí Vás. Je důležité si neplést jail a prison. Je to prostě jiný právní systém, jiný kontinent ...
Ono je to všechno o zvyku. Byl jsem nedávno v Tampere. Místní jezdí ve značném počtu na kolech po chodníku a proplétají se mezi chodci. Kupodivu to nikomu nevadí, jenom jsem si musel zvyknout držet směr chůze a nedělat náhle "úkrok stranou". Jo, a někteří cyklisti přitom ještě telefonují :-)
Když někam jdu/jedu, znamená to že se chci dostat z bodu A do bodu B, ne že si chci prohlédnout trasu z bodu A do bodu B :-) (výlety jsou něco jiného)
Co se toho nezvedání telefonů týče, ono docela záleží na situaci. Když jsem pracoval coby logistik, potřeboval jsem na problémy reagovat okamžitě, byl jsem na telefonu 24 hodin denně. Kdyby se kvůli mě zastavila výroba, nezpůsobil bych škodu za 10 Kč ... .A jsou i jiné povolání kde je podobná nutnost. Samozřejmě, většina lidí si na důležité jen hraje, ale ne všichni ...
Zákonem se zakazuje většinou to kde je velká pravděpodobnost ohrožení jiných lidi například řízení vozidla z mobilem u ucha. Pokud jde někdo pěšky a telefonuje tak je mnohem menší pravděpodobnost že někoho zraní/zabije než u toho auta.
Ono je to s těmi pásy trochu složitější. Představte si, že způsobíte drobnou nehodu v relativně malé rychlosti. Normálně by to byly jen trochu pomačkané plechy, pohoda. Ale protože řidič / spolujezdec nebyli připoutáni, tak se blbě praští do hlavy a mají z toho celoživotní následky.
V případě "plechů" jen vyplníte papíry pro pojišťovnu, ztratíte bonus a eventuelně zaplatíte opravu vlastního auta (pokud nemáte havarijko).
Pokud někoho zraníte s trvalými následky, můžete za to jít klidně natvrdo sedět. Rozdíl ve výsledku pro vás může být jen v tom, jestli se někdo druhý připoutal nebo ne.
Proto je dáno v zákoně, že se připoutat musí. Pokud připoutaný nebudem porušil svoji důležitou zákonnou povinnost a vy jste z obliga. Proto to tam je.
Naprosto s vámi souhlasím, i když byste mne asi někde na chodníku zařadil mezi spěchající - nějak jsem se nenaučil chodit pomalu, i na výletech ostatní hudrají, jak furt ženu, přitom je to pro mne pomalé tempo a všímám si mnohdy více věcí než ostatní. Za volantem ale nespěchám, nemám důvod se někam drát, abych za cenu většího stresu získal pět minut navíc. Prostě když nestíhám, tak zastavím, ten mobil použiju a zavolám, že dorazím později. Jen jednou jsem kvůli tomu přišel o zakázku a nakonec jsem byl rád - toho člověka "chytnul" jeden známý a spolupráce stále za pendrek.
Ono se zkrátka spěchem nikdy nic nevyřešilo (pomiňme prosím extrémní situace jako je třeba jízda sanitky s pacientem - i tam má ale spěch nějakou hranici), jak píšete telefonáty počkají, i ta práce počká (pokud člověk není lempl, co nechává vše na poslední chvíli).
Chápu, že důležití lidé nemají čas dumat nad textem, kterým jsem napsal tak strašně nejasně. Velmi se omlouvám, zkusím stručné vysvětlivky:
- pro ostatní vzbuzuji dojem, že stále spěchám, a to i v době, kdy relaxuji a užívám si okolí (výlet). Podle tohto dojmu bych asi byl zařazen do skupiny spěchající, i když to není pravda.
- většina lidí nemá práci, kde je spěch či okamžitá reakce důležitá. Sice to zmiňuji a v názorech se shodujeme, ale narážka na sanitku byla příliš nejasná, tak chápu, že potřebujete oponovat. ;)
- poslední poznámka - neberte svou důležitost tak vážně. Ono jde stejně o ho...
IMO daleko horsi schiza je stav, kdy kdyz pojedete o par km rychlejs a vyfori vas sloup u silnice, jste potrestan, ale kdyz nekoho sestrelite a dohodnete se snim, tak nikoli. Pritom v prvnim pripade jste evidetne nikomu skodu nezpusobil.
---
Pod carou podotykam, ze na klasicky mestsky tukanec ma daleko vetsi vliv vzdalenost nez rychlost - muzete jet 20, pokud jedete nekomu v kufru tak do nedobrzdite. Kdyz na druhou stranu pofrcite 80 po prazdne ulici, tak pravdepodobnost ze nekoho sejmete je blizka 0.
Taky by se to dalo otočit - je hloupější český chodec nebo americký řidič ? V lednu zpravidla v ČR mrzne, padá sníh a tvoří se závěje. Při oblevě padá sníh ze střech a rampouchy z okapů. Za větru padají ze stromů suché větve. Český chodec reaguje po americkém způsobu žalobami na majitele stavebního objektu nebo chodníku, místo toho aby si prostě dával pozor. Úřady jsou tak vydivočené, že v případě pádu suchých větví nebo nemocných stromů nechají raději preventivně vykácet celé parky, aby nedejbože chodec neutrpěl úraz. Pokud jde o americké řidiče - jistě, i tam se najdou (sebe)vražední šílenci. Ale v naprosté většině jezdí Američané na svých autech (zpravidla s automatickými převodovkami) ohleduplně a bezpečně.
V dětských pohádkách se střídají záběry po vteřině, což lidský mozek není schopen plně zpracovat (podívejte se třebas na normální dokumentární film: každý záběr tam trvá několik vteřin). Rytmus hudby stále zrychluje, rychlé ostré bicí několik hodin denně do sluchátek vybuzuje mozek. Sport musí být adrenalinový; zastavit se a pozorovat třebas krásu přírody se nenosí. Potom tu rostou hyperaktivní lidé, kteří mají potřebu dělat několik věcí najednou a při řízení potřebují dělat ještě něco jiného. Je to otázka výchovy a vlivů od útlého dětství.
Dneska mladi nemysli ani na takovou blbost, jestli nekrizi drahu pri chuzi. Klidne vam z dalky vejdou do cesty a jeste se divi, ze do nich narazite nebo je prislapnete. Prece du, tak se mi vsichni prizpusobte, ne? Pak jim reknu: TOhle s autem nedelej. Koukaji nechapave, nekdo ma silne reci, ale malokdo si uvedomi, ze se chova jako debil.
je tato glosa o tom, že když lidé za chůze/jízdy (oběcně při pohybu který by měli nějak kontrolovat) dělají různé věci a nevěnují se plně kontrole tohoto pohybu, tak se vystavují nebezpečí? jestli na to autor přišel až teď, tak mu gratuluju k objevu ameriky a uděluji mu tímto nobelovu cenu za mír, psychologii a třeba literaturu.
jestli je tahle glosa o speciálním případu této nepozornosti, tj. o věnování se mobilu, pak platí výše uvedené a autor dostane ještě zdarma předplatné časopisu lobotomie :-D
jinak pro většinu diskutujících, autor nikde nezmiňuje že lidé se věnují mobilu za pohybu proto, že spěchají (hektická doba, zrychlování životního rytmu).. těch důvodů je podle mě milión a jeden (doplňte si jakékoliv číslo > 1), každý člověk má nějaký důvod a nemá smysl podle mě to rozebírat (stejně s tím nic nikdo neudělá).. ale souhlasím, že je někdy lepší to nechat na lepší čas, a řídit se pravidly viz příspěvek ":-)"
a doufám, že měl autor nějaký rozumný důvod, proč si vybral ameriku, která je všeobecně známá pro nás zvláštním právním systémem - když se tam lidi tak často bouchnou do hlavy a mají bouli, nebo spadnou do kanálu - očekával bych velké žaloby pro nedostatečné upozornění na překážku v cestě ;)
nnic, divím se že redakce tyhle glosy vůbec nechá projít do éteru, podle mě zbytečný text, na který teď asi zbytečně reaguji :-D
1) Uspěchaná doba - čím více toho člověk stihne za určitou dobu tím lépe a pokud dělá dvě věci najednou tak ještě líp.
S tím souvisí ignorování rizika... Na co koukat pod nohy, jaká je šance že někdo ukrad víko od kanálu? Malá - lepší ho ignorovat a stihnu toho více.
2) Evoluce? - Člověk se nestíhá adaptovat na "nové" věci, které ho obklopují a dělá chyby z nezkušenosti. (Řízení s mobilem a podobně, protože se mu ještě nestalo, že by kvůli tomu naboural...)
ked si nezamknem auto a vykradnu mi ho, poistovna mi nic nezaplati. preco tento princip nepreniest aj do inych oblasti zivota?
osobne som za zrusenie niektorych prikazov ktore nas maju "chranit". napriklad take povinne pouzivanie bezpecnostnych pasov by malo byt zrusene. chcecs sa zabit? ok, no problemo, len do toho! ze je potom po nehode drahsie liecenie? ziadny problem - ak nemas pasy, budes si hradit liecenie sam!
do par rokov by sa nam krasne precistil genofond a pre buduce generacie by tito jedinci aspon nejako posluzili - ako priklad ako sa to nema robit.
problem je ale s cinnostami pri ktorych ohrozujem ineho ako seba. preto napriklad zakaz robit pri soferovani cokolvek so soferovanim nesuvisiace je podla mna ok.
Ony tyhle příkazy, které nás mají "chránit" (nejtypičtější IMHO je jízda na kole/motorce bez helmy) slouží spíš jako alibi pro ty, kteří něco nedodrží (nedají přednost...) a tomu "chráněnému" způsobí škodu. Má to vliv na vinu, klasifikaci tr. čin/přestupek atp. A aby tohle fungovalo, musí to být stanoveno jako povinnost.
Mně se tohle pojetí bezpečnosti (bezpečnost jako snímání odpovědnosti z potenciálních viníků, nikoliv jako ochrana potenciálních poškozených) nelíbí, ale myslím, že tenhle trend nejde změnit. Ostatně váš příspěvek je v tomhle lehce schizofrenní: na jednu stranu chcete zrušit povinnost něčeho, na druhou stranu chcete její nesplnění trestat.
V americe je to jednoduché - když způsobíte dopravní nehodu, tak prostě zaplatíte všechny náklady, což třeba v případě smrtelného zranění či poranění s doživotními následky znamená, že zbytek života dřete bídu s nouzí. A samozřejmě už nejspíše nikdy do auta nesednete, resp. vaše pojištění bude HODNĚ drahé.
Když jdete ve většině států ameriky opilý po chodníku, zatknou vás za ohrožování lidí, noc strávíte ve vězení a pak u soudu ráno buď zaplatíte sto dolarů pokutu, nebo jdete třeba na dva týdny sedět či na nucené práce.
A tak bych mohl pokračovat.
V Americe tak musíte být buď absolutně blbý, nebo absolutní asociál, abyste něco takového udělal (samozřejmě je to dvacetkrát větší země, takže i těch blbých a asociálů je tam dost).