U rozhovoru pro DigiZone.cz se setkáváme téměř přesně po čtyřech měsících. V říjnu 2008 byla platforma Skylink na českém trhu novinkou. Co se za tu dobu změnilo?
Řekl bych, že od října se značka Skylink dobře usadila na trhu v České republice. Měli jsme poměrně velkou marketingovou kampaň. Vidět byly naše billboardy i tisková inzerce. Přechod proběhl podle plánu.
Takže ho vnímáte úspěšně i u abonentů?
Domnívám se, že ano. Název už je zavedený, a to nejen u abonentů, ale i u odborné veřejnosti. Pouze výjimečně se dnes už objevuje TT Karta nebo Trade and Technology.
Máte od svých současných abonentů nějaké odezvy na novou značku Skylink?
Je to vždycky různé. Zákazník, který si koupil kartu Skylink, určitě nebude vzpomínat na značku Trade, ten, který si koupil TT Kartu a má ji ve svém přístroji…
To jsme si trochu nerozuměli. Měl jsem na mysli, jak abonenti vnímali samotnou změnu.
Nemáme nějakou výraznou odezvu ze strany zákazníků. Řekl bych, že je jim to docela jedno. Otázku názvu zákazníci neřeší.
Řekl jste, že abonenti v Česku vnímají značku Skylink pozitivně. Jak tedy přijali nabídku českých HDTV kanálů Nova a Eurosport?
Odezva po zavedení HDTV byla opravdu velká. Je třeba odlišit odezvu odborné veřejnosti, ta byla masivní a velmi pozitivní, a pak odezvu koncových zákazníků.
To je ale velmi obecná věta…
Určitě by vás zajímala čísla a fakta, stejně jako nás. Nejpopulárnější bude bezpochyby Nova HD, ta je však součástí neplacené nabídky, takže nemáme spočítáno, kolik zákazníků ji sleduje, neboli kolik zákazníků je vybaveno přijímači, které umožňují příjem HDTV. V současné době můžeme spočítat zákazníky, kteří si doaktivovali svoji starou kartu před zavedením HD na Novu HD. Těch přibývá každý měsíc přibližně stejné procento. K dnešnímu dni jich máme přes jedenáct tisíc. Zákazníci, kteří si registrovali kartu po 1.10. mají tento program v ceně. Zde to bohužel nejsme schopni spočítat. Když bych měl odhadovat, kolik zákazníků má příjem v HD, dostali bychom se asi na číslo kolem třiceti až pětatřiceti tisíc. U placené nabídky HD Plus je zájem menší, ale postupně roste. Jde zatím o zájemce, kteří jsou fandy a mají např. vážný zájem o operu nebo sport, nebo nehledí na peníze.
Vy jste podle svých webových stránek nedávno rozjeli akci, ve které si kladete za cíl vyměnit karty konkurence za svoje, abyste i ostatním abonentům mohli nabídnout např. Novu HD. Můžete vysvětlit, o co vlastně jde?
Od této akce jsme žádné masivní výměny neočekávali. Nejsme schopni komunikovat s klienty konkurence, protože nemáme jejich databázi. Zveřejnění nabídky na odborných serverech byla naše jediná komunikace. Je to reakce na vytrvalé žádosti zákazníků konkurence o cenově výhodnější přístup k HDTV programům. Tímto způsobem jsme se jim snažili vyjít vstříc. Podobná akce už tu byla před mnoha měsíci, ale protože nás po zavedení HD zájem zákazníků konkurence prudce narostl, rozhodli jsme se tuto možnost oprášit.
Není nevhodné tvrdit, že je akce zdarma, když si musí abonent zaplatit balíček MULTI minimálně na půl roku?
Neuvědomuji si, že bychom někde říkali, že je něco zdarma. Zákazník dostane bezplatně kartu. Hradí však roční nebo půlroční předplatné balíčku MULTI. Novu HD dostane automaticky navíc. Poskytli jsme zdarma kartu, dodávat zdarma programy opravdu nemůžeme.
V prosinci jste vydali tiskovou zprávu, ve které jste uvedli, že vaše platforma dosáhla půl milionu abonentů. Čím si vysvětlujete tento obrovský zájem o satelitní televizi?
Souhlasím s vámi v tom, že se jedná o zájem o satelitní televizi obecně. V České republice to souvisí určitě s postupujícím procesem digitalizace, resp. se stále více se objevující hrozbou vypnutí pozemního analogového vysílání. Zájem lidí, kteří by za běžných okolností neměnili svůj způsob příjmu, je vyvolán obavami, jak budou televizi sledovat. Když si pak u prodejce vyslechnou, jaké alternativy existují, velká část zákazníků zvolí rovnou satelit, aby měla nabídku ve větší kvalitě i šířce, větší flexibilitu a další možnosti. To je určitě hlavní důvod extrémního růstu poptávky po satelitech.
K rozšiřující se digitalizaci pozemního vysílání se ještě dostaneme, čtenáře by ale určitě nejvíce zajímalo rozšíření programové nabídky. V rozhovoru pro server satCentrum jste nedávno uvedl, že chystáte řadu HDTV kanálů, mezi kterými nebudou chybět např. ty filmové, dokumentární, sportovní nebo hudební. Můžete být konkrétnější?
Hovořil jsem obecně o rozvoji HDTV na satelitu. Naše firma se chce profilovat jako leader v této oblasti. Nabídku HD programů bychom chtěli výrazně rozšířit, aby byla opravdu atraktivní.
Co si mají čtenáři představit pod pojmem výrazně?
Dnes nabízíme dva programy, chtěli bychom se dostat minimálně na pět programů.
V jakém časovém horizontu by to bylo?
V horizontu několika týdnů, letos na jaře.
Nemůžete být přesnější?
Termín bych ještě nerad upřesňoval. Dosud nemáme namontovanou veškerou technologii a nechtěl bych slibovat něco, co pak nesplníme. Co se programové nabídky týká, vážíme různé alternativy a je předčasné o nich dnes informovat. Nerad bych zhoršoval naši vyjednávací pozici.
Tzn., že ještě nemáte rozhodnuto o tom, jaké kanály se tam objeví?
Máme ve hře více programů, než jsme schopni uplinkovat.
Můžete pro představu jmenovat nějaké provozovatele?
Nerad bych jmenoval, abych se vyhnul konfliktům, o kterých jsem hovořil. Určitě vám můžu sdělit to, že se snažíme vybudovat žánrově pestrý balíček, aby to nebyl pouze sport a hudba, ale aby tam byly zastoupeny i filmy a dokumenty.
Vy tedy v současné době nemáte uzavřenou jedinou smlouvu?
Máme některé programy, o kterých bych hovořil jako o jistých, a pak ty, u kterých ze dvou zvolíme např. pouze jeden.
O té první možnosti ještě nechcete mluvit?
Chtěli bychom to oznámit jako celou nabídku, aby byla zřejmá hodnota balíčku jako celku, protože programy nebudeme prodávat jednotlivě.
Samozřejmě vám rozumím v tom, že tyto kanály nechcete prozradit, ale už jste naznačil, kterým směrem byste se chtěli vydat. Server DigiZone.cz přinesl informaci o tom, že jednáte o zařazení Filmboxu HD. Postoupili jste nějak v této věci?
Přesto, že nemůžu vyzradit žádné podrobnosti, myslím si, že pozorný čtenář vašeho serveru orientovaný v této oblasti, by asi uhodl, o kterých programech jednáme. Některé by uhodl určitě, jiné asi ne. Filmových kanálů v českém jazyce není tolik, takže Filmbox HD je určitě jeden z kandidátů.
A co filmový kanál HBO HD, o který projevili naši čtenáři v anketě také zájem?
U filmového kanálu HBO je trochu jiný režim. Jde o prémiový kanál a není možné ho prodávat v balíčku. V tomto okamžiku s ním nepočítáme.
Hovořil jste o tom, kdy rozšíření programové nabídky nastane. Nabídnete u nich např. i elektronického programového průvodce (EPG)?
Věřím, že ano. EPG považujeme za standardní součást vysílání.
Půjde o česko-jazyčné kanály, nebo budou dostupné pouze v originálním znění?
Třeba Brava HDTV v češtině není. Český jazyk bude jistě převažovat. To považuji za podstatné.
Hovořil jste o těch filmových kanálech, ty tedy budou v češtině?
Ano, určitě. U filmů je to kritické, u hudby bych to viděl jako málo důležité.
Jak budou kanály na satelit distribuovány?
Simulcrypt (přebírání kódovaného kanálu od jiné platformy, pozn. red.) je určitě ekonomicky efektivní záležitost, ale má jedno omezení, a to se týká právě jazykových verzí. Ve větší míře tedy nejsme schopni přebírat HD programy z platformy Canal Digitaal, protože nejsou dostupné v české verzi, takže většina programů bude distribuována uplinkem z naší strany.
Tzn., že se např. dohodnete s nějakým IPTV operátorem, a pak byste si signál dovedli k vám?
Ty způsoby jsou různé. Některé HD programy jsou dostupné v češtině na satelitu, jiné je možno získat např. optickou trasou. Budou uplatněny různé modely.
Vy jste satCentru také nedávno řekl, že kromě zájemců o HDTV kanály uspokojíte ty, co chtějí přijímat programy v klasickém rozlišení – mluvil jste o balíčku MULTI. Můžete být konkrétnější?
Když budeme komunikovat změny v HD, chtěli bychom přinést taky dobrou zprávu zákazníkům, kteří dosud nemají HD příjem. Rozšíříme programovou nabídku balíčku MULTI, a bude to víceméně ve stejné žánrové oblasti jako u HD. Bude se jednat o SD verze nových HD programů. V případě, kde SD verze HD programu neexistuje, přidáme něco podobného.
Mezi satelitními diváky také dlouhodobě panuje zájem o kanály Sport 1 a Eurosport 2. Jednali jste o nich, počítáte s jejich zařazením?
V naší smlouvě máme možnost zařadit Eurosport 2 okamžitě, jakmile bude spuštěna jeho česká verze. Hovoří se o tom, že by to mohlo být letos na podzim nebo v létě. Je jen otázkou, za jakých podmínek bychom mohli Eurosport 2 získat. Stejně tak u Sportu 1. Kurz české koruny vůči euru je velmi nepříznivý. Naše programové náklady se díky drahému euro zvedly o dvacet procent oproti našemu plánu, takže prostor pro přidávání dalších kanálů se velmi zúžil, a to pochopitelně nehovořím o platbách za satelitní distribuci, která je fakturována a nasmlouvána také v eurech. Při našich cenách je tedy masivní přidávání dalších kanálů velmi obtížné. Aktuálně považujeme pokrytí sportu v naší nabídce za dostatečné. Spíše si myslíme, že by potřebovaly posílit další žánry.
Když se ještě chvíli zastavíme u rozšiřování programové nabídky, zvláště pak HDTV, se kterým máte velké plány, bude tento krok vyžadovat i posílení transpondérové kapacity…
Samozřejmě.
Můžete být konkrétnější? Máte už uzavřenou smlouvu s operátorem SES Astra?
Máme uzavřena jednání s poskytovatelem satelitní kapacity a postupně se pro tuto potřebu montuje technologie.
Kolika nových frekvencí by se měli diváci dočkat?
Diváci se dočkají minimálně dvou frekvencí.
Říkáte, že smlouva už je uzavřená, tzn., že technické parametry už jsou známé. Zajímá to zejména montážníky z anténních a satelitních firem.
Nebude to žádná z frekvencí, které jsou dnes dostupné. Bohužel však v tuto chvíli nemůžu více sdělit.
Takže ji oznámíte až se zařazením nových kanálů?
Pravděpodobně ano, je však možné, že k tomu dojde i dříve.
Podle jakých kritérií jste programy pro rozšíření nabídky vybírali? Dělali jste např. mezi abonenty nějaký průzkum?
V oblasti HD programů je situace úplně jiná než u těch SD. Zatímco u těch druhých si u nás podávají dodavatelé dveře a nabízejí lepší, ještě lepší a nejlepší programy v české verzi, u HD programingu je nabídka velmi omezená a naopak je občas velmi obtížné přesvědčit dodavatele, aby tu verzi HD programu v českém jazyce vytvořil.
Znamená to tedy, že se na satelitu objeví HD programy, které na satelitu nejsou v České republice vůbec dostupné?
Ano, je to možné. Počítáme s tím. Protože ten výběr není velký, neexistuje ani žádná anketa, která by nám v tomto mohla pomoci.
Když DigiZone.cz připravoval nedávno článek o startu Novy Sport ve vysokém rozlišení, dostal od vás negativní odpověď na to, zdali bude zařazen do nabídky. Změnilo se od té doby něco? Počítáte s tímto programem do budoucna?
Nova Sport je určitě dobrý program. V nabídce máme její SD verzi prakticky od úplného začátku. Jediný zádrhel vidím v tom, že podíl přenosů v HD je dosud velmi malý. Není hospodárné plýtvat čtyřiadvacet hodin denně kapacitou přibližně 10 Mbps, když pouze několik hodin týdně je v HD. To by bylo neekonomické. Postupem času se podíl programingu v HD jistě rozšíří a tento program bude určitě logickým kandidátem do našeho balíčku HD Plus.
Takže jste o zařazení tohoto kanálu ještě nejednali?
My jsme o zařazení HD verze jednali, ale usoudili jsme, že pro jarní rozšiřování naší programové nabídky to pro nás není vhodné.
Nedávno jste na jedné konferenci k digitalizaci řekl, že letošní rok by měl být převratný právě v šíření českých HDTV programů ze satelitu. Co vás k tomuto optimistickému tvrzení vede?
O vlastních plánech už jsem se zmiňoval a víme o tom, že Česká televize velmi pečlivě připravuje vysílání v HD a bezpochyby se dočkáme testu ještě daleko před únorem 2010, který byl původně avizován.
Máte nějaké jiné informace než novináři, např. o tom, co by tento kanál mohl nabídnout?
Víme to, že Česká televize se v současné době pro HDTV technologicky vybavuje, ale že bych měl nějaké jiné informace, než o kterých hovořil nedávno p. Pop (ředitel techniky ČT, pozn. red.), to ne. Určitě je to na dobré cestě a projekt sledujeme. Počítáme s tím, že jakmile bude Česká televize připravena, jsme schopni do nabídky tento kanál okamžitě zařadit.
Takže si myslíte, že o tento kanál bude zájem?
Myslím si, že určitě. Obsahová stránka bude záležet na tom, jaké pořady budou k dispozici v HD. Nabízela by se pochopitelně vlastní výroba, ale nemám k dispozici informace, jak velké procento programů ČT je dnes vyráběno v HD.
Čtenáři si nedávno mohli také přečíst o tom, že došlo k přesunu Astry 1G na pozici 23.5 st. vých., kterou využívá i vaše platforma. Mělo to nějaký vliv na vaši platformu?
Při takových přesunech se vždy všichni obávají, co z toho bude a jaké technické problémy nastanou. Já mohu říci, že jsme nezaznamenali žádné negativní ohlasy od zákazníků.
Bude to něco znamenat pro abonenty do budoucna?
Abych ještě dokončil předchozí odpověď. Zaznamenali jsme pozitivní stránku. Satelit má nyní na vertikální polarizaci mnohem lepší pokrytí, takže zákazníci na východním Slovensku, kteří měli problém s příjmem některých programů, např. Brava HDTV, jsou teď na tom podstatně lépe. Řekl bych, že na parabolu s průměrem šedesát centimetrů by neměli mít problém s příjmem. Do budoucna se může ukázat vertikální polarizace jako velmi dobře využitelná.
Znamená to, že na té pozici Astra 1G využité volné kapacity a budete zde nabízet kanály ve vysokém rozlišení?
I to je možné, ale většina programů zůstane na horizontální polarizaci.
A co se týká těch nových kanálů, ty by měly vertikální polarizaci, pokud by vysílaly na Astře 1G?
Na Astře 1G už máme ve vertikálu Bravu HDTV, proto nemůžu říci, že všechny HD programy budou na horizontálu, ale u většiny tomu tak bude.
Jedním ze žhavých témat, které se v poslední době řešily na internetových diskusích, byly technické problémy při příjmu Novy HD. Můžete prozradit, o co šlo?
To je poměrně složitý technický oříšek. Situaci kolem výpadků jsme pečlivě monitorovali a nahrávali jsme si vysílání na několika satelitních přijímačích. Ukazovalo se, že výpadky nastávají pouze na některých, někdy četně, jindy méně četně a chyba se velmi špatně hledá. Provedli jsme různá opatření. Technologický řetězec, který zajišťuje distribuci, byl obměněn, některé komponenty dokonce vícekrát a vypadá to, že se výpadky daří postupně omezovat. Osobně jsem se stal vášnivým divákem Novy HD od doby, kdy se výpadky objevily, protože mě to pochopitelně velmi zajímá. Mám doma také HDTV přijímač a mohu říci, že v poslední době výpadky téměř nevidím.
Takže problém byl způsoben někde na té distribuční trase, nebo firmwarem některých přijímačů?
To nemohu úplně přesně říci. Signál sice na vstupu do trasy již vykazoval určitou chybovost, ale s takovouto chybovostí si přijímače v běžných případech poradí. Žádný přenos není bez chybovosti, ale nebyla na té úrovni, že by měla znamenat výpadky u přijímačů. Výpadky se objevují nahodile a mají zvláštní charakter. Je to jakási nekompatibilita v technologickém řetězci kodérem počínaje až po satelitní přijímač nebo dekódovací modul. Ve svém přijímači jsem upgradoval svůj firmware dvakrát, než jsem se dostal k uspokojivému stavu. Na diskusích jsem také zaznamenal názor, že na jiných HD programech ty výpadky nejsou. Nemohu to potvrdit. Je pravda, že u zahraničních programů, např. německých, bývají méně časté. Hovořím však za sebe a svůj domácí satelitní přijímač. To, co můžeme udělat, děláme, a domnívám se, že problém Novy HD je blízko k definitivnímu vyřešení.
Jak jsme již naše čtenáře informovali, v lednu jste na konferenci Milníky digitální televize řekl, že do tří let u nás satelit porazí pozemní televizi, konkrétně, že v tuzemsku bude 43 % domácností vybaveno DVB-S. Můžete prozradit, jak jste k tomuto číslu dospěl?
Je poměrně hodně veřejně dostupných čísel např. o tom, kolik abonentů mají jednotlivé satelitní platformy, takže jsem vyšel z těchto informací. Vyšel jsem také z toho, jak dynamicky roste počet satelitních přijímačů v posledních měsících a počítal jsem, že penetrace roste o jedno procento přibližně každých třicet až čtyřicet dní. Z toho jsem usoudil, že za rok to bude přibližně o deset procent. Jednoduchou násobilkou jsem se pak dostal k číslu, o kterém jste se zmiňoval.
Letos se také naplno rozjela digikampaň, se kterou nejste úplně spokojen. Nedávno jste prohlásil, že nejste spokojen s tím, že lidé se nedozvěděli o tom, že existují satelitní služby bez měsíčních poplatků. Můžete prozradit, co dalšího vám na digikampani vadí?
Hlavní je to, co jste zmínil. Přesto, že již více než deset let platí Česká televize z koncesionářských poplatků svou distribuci přes satelit, tak se o tom skoro nikde nemluví ani nepíše, zatímco o zemském příjmu se toho můžeme dozvědět spoustu. Technologickou neutralitu, která byla na počátku komunikace úplně popřena, se dnes už snaží příslušní zainteresovaní dodržovat, takže bych neřekl, že zde není žádný pokrok. Je tu však něco, proti čemu musíme neustále bojovat – mýty okolo satelitní techniky. Uvádí se, že je satelit drahý. V jednom médiu jsem se dočetl, že satelit není dobrý, protože když je v cestě signálu vysoký strom nebo velká skála, nefunguje to, atd. Věřím, že postupem doby si většina lidí najde cestu k satelitnímu, kabelovému nebo IPTV příjmu. Nedomnívám se, že pozemní příjem bude hlavním způsobem příjmu televize pro budoucnost.
Jak tedy vnímáte tu samotnou kampaň?
Zejména v Praze nabere kampaň pravděpodobně na obrátkách. Věřím, že na počátku se nám povedlo odprezentovat těm, kteří kampaň dělají, že existuje satelit bez poplatků, takže se o tom snad dozvědí i diváci, kteří přijdou o analogový signál. Očekávám, co se stane, a doufám, že to bude lepší než před pár měsíci.
Jaká je tedy podle vás budoucnost satelitu v nejbližších třech letech, kdy se u nás vypne analogová televize?
Myslím si, že penetrace satelitu bude postupně růst. Pozemní televize je velmi jednoduchou alternativou pro druhý nebo třetí televizor v domácnosti, ale nemá potenciál stát se zdrojem signálu pro velkoplošnou kvalitní televizi v obývacím pokoji. Je to dáno počtem programů a kvalitou, v jaké jsou vysílány. Existují podobné platformy, které poskytují kvalitu jako satelit, ale ten má tu výhodu, že signál je dostupný prakticky na celém území a může konkurovat nabídkou i cenou. Budoucnost satelitu vidím velmi dobře a bezpochyby bude penetrace růst i v nejbližších dvou, třech nebo čtyřech letech.
Fotografie: Ivana Dvorská, DigiZone.cz