Hlavní navigace

Jaromír Glisník a Skylink: Jak servisní poplatek rozčílil zákazníky i úřady

8. 7. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: M7 Group
Skylink v roce 2012 zavedl servisní poplatek, který vyvolal vlnu protestů a právní spory. Společnost čelila pokutám a musela obhajovat svou pozici před soudem.

V letním seriálu se ohlížíme za působením Jaromíra Glisníka na české satelitní scéně. V předchozím díle jsme se věnovali tomu, jak vznikla značka Skylink. Tentokrát se posuneme do období velké kontroverze, spojené se zavedením servisního poplatku.

Od podzimu 2011 byly značky Skylink a CS Link pod jednou střechou: obě vlastnila lucemburská společnost M77 Group. Firma už provozovala několik zahraničních placených platforem jako Canal Digitaal, TV Vlaanderen, TéléSAT a AustriaSAT. Jaromír Glisník se od října stal členem představenstva společnosti TradeTec, která o Skylinku rozhodovala.

Na konci října 2011 sliboval, že se Skylink a CS Link nespojí. Na setkání obchodních partnerů v Senohrabech společně s Danielem Kličkou z CS Linku ujišťoval, že klienti nemusí mít obavy, služby se do budoucna spojovat nebudou a struktura obou společností zůstane zachována. O půl roku později však došlo ke sloučení provozovatelů TradeTec a MediaVision s M77 Group, a následně začalo utlumování CS Linku. Od dubna 2013 bylo možné nově pořizovat jen karty Skylinku.

Od května do konce července 2012 nabídl Skylink u nových karet Irdeto ICE dva měsíce placených programů zdarma. Chtěl tak motivovat diváky k výměně starých karet Cryptoworks, které měly skončit koncem roku, ale používala je pořád velká část zákazníků.

Bouře jménem poplatek

Koncem května 2012 společnost Skylink oznámila plán na zavedení servisního poplatku 29 korun měsíčně, s účinností od září stejného roku. V tiskové zprávě uvedla: „Česko-slovenské satelitní platformy Skylink a CS Link, provozované společností M77 Group S.A., dosud poskytovaly služby spojené s příjmem satelitní televize bezplatně. Přestože náklady na tyto služby stále rostou, obě platformy chtějí i nadále udržet současnou úroveň jejich kvality. Proto s účinností od 1. září 2012 zavádějí jednotný Servisní poplatek 29 Kč měsíčně za služby spojené s příjmem satelitní televize.“

Jako příklad služeb spojených s příjmem satelitní televize tisková zpráva uváděla třeba zákaznický servis nebo provozování systémů podmíněného přístupu včetně přístupových karet.

Proti záměru se zvedla vlna nesouhlasných ohlasů. Klienty rozčílilo, že poplatek se platí za každou kartu zvlášť. Bez jeho úhrady nešlo od září 2012 přijímat ani základní zakódované programy v neplacené nabídce. Nevhodná komunikace situaci ještě zhoršila. Společnost vytrvale opakovala: „Vždy jsme prohlašovali, že bez poplatků je příjem programů, a to stále platí. Nabídka Gratis zůstává bezplatná. Poplatek, který zavádíme, je za služby spojené s příjmem satelitní televize.“

Zákaznický servis a provoz přístupových systémů je přitom nákladová položka, se kterou operátoři typicky kalkulují v konečné ceně. M77 ovšem pro Skylink a CS Link vymyslela poměrně složitou konstrukci, zahrnující typ karty (Cryptoworks/ICE), datum její registrace (od termínu se odvíjí počet měsíců, po které je tento poplatek zahrnut v ceně balíčku) a druh aktuálně sledované nabídky (placená/bezplatná).

Úřad se zlobí

V polovině června 2012 se do věci vložil spotřebitelský časopis dTest: „Bezplatné poskytování nesmí zahrnovat žádné související poplatky. Spotřebitel se vždy musí dozvědět konečnou cenu, tedy včetně DPH a všech poplatků. Částka 29 Kč měsíčně nepředstavuje bezplatné poskytování služeb.“ Časopis pak podal podnět Českému telekomunikačnímu úřadu, na který se ve velkém obraceli také zákazníci.

ČTÚ pak skutečně zahájil správní řízení. Jak uvedl: „Uživatelé se cítí být oklamáni především tím, že provozovatelé obou satelitních televizních služeb od samého počátku deklarovali tuto nabídku jako bezplatnou. Rovněž se cítí klamáni i tím, že po oznámení zavedení servisního poplatku jsou služby Skylink a CS Link nadále inzerovány a v ceníku služeb uváděny jako bezplatné.“

Úřad dodal, že aniž by chtěl předjímat výsledky probíhajícího šetření, „nelze pominout, že popsaný krok provozovatelů vzbuzuje podezření z porušení některých právních předpisů ČR“. Telekomunikační regulátor také dal podnět orgánům činným v trestním řízení, aby prošetřily, zda M77 Group neporušuje zákony, když podniká v Česku bez zřízené organizační složky. Skylink se do hledáčku českých úřadů dostal i kvůli paragrafům, které se týkaly nekalých obchodních praktik a možného zneužití dominantního postavení na trhu.

Klienti si stěžovali dál. Jádrem sporu byly formulace jako „neplacené programy bez časového omezení“, jak bylo uvedeno na přebalu karet Skylink, případně „české a slovenské programy navždy zdarma“, jak bylo uvedeno kupříkladu v inzerátu na satelitní komplet Mascom. Ve vypjaté atmosféře docházelo i k vzájemnému obviňovaní mezi prodejci a operátorem, kdo vlastně za formulace nese zodpovědnost.

Dobová propagace Skylinku

Dobová propagace Skylinku a CS Linku

Autor: Archiv Petra Faistauera
Zákazníkům jsme nelhali, reklamy byly v době vysílání pravdivé, říká šéf Skylinku a CS Linku Přečtěte si také:

Zákazníkům jsme nelhali, reklamy byly v době vysílání pravdivé, říká šéf Skylinku a CS Linku

Pokuty a soudní spory

V srpnu 2012 Česká televize oznámila, že po dohodě s M77 Group servisní poplatek nebude uplatňován u karty Skylink ČT. Jaromír Glisník se k probíhajícím správním řízením vyjádřil, že žádnou pokutu ze strany ČTÚ nepředpokládá, další zvyšování servisního poplatku není v plánu a dodal, že M77 Group jako lucemburská společnost neprovozuje v České republice služby elektronických komunikací, které by spadaly do kompetence ČTÚ.

Krátce před zářijovým zavedením servisního poplatku M77 změnila „na základě doporučení odborné i laické veřejnosti“ název balíčku Gratis na Digital. Neopomněla při tom opět zdůraznit, že balíček je poskytován bezplatně.

Koncem roku 2012 se sloučily majetkově propojené skupiny M7 a M77. Novým provozovatelem Skylinku a CS Linku se tak stala M7 Group a začlenila je k dalším platformám v západní Evropě.

V lednu 2013 ČTÚ udělil společnosti pokuty v celkové výši 15 milionů korun. Úřad konstatoval, že se společnost dopustila klamavé obchodní praktiky tím, že inzerovala balíčky Gratis a Free jako bezplatné, ačkoliv už tou dobou věděla, že zavede servisní poplatek. Dále úřad uvedl, že dalšího správního deliktu se společnost dopustila tím, že nedostatečně informovala o změně všeobecných obchodních podmínek. 

V červnu 2015 následovala další pokuta: 9,5 milionu korun za podnikání v oblasti elektronických komunikací bez řádného oznámení. Když společnost pokutu neuhradila ani přes výzvy úřadu, ČTÚ přistoupil k daňové exekuci na bankovní účty operátora. M7 Group se bránila u Městského soudu v Praze. Společnost tvrdila, že se řídila informacemi lucemburského regulátora, že není nutné se registrovat a oznamovat zahájení vysílání.

Soud však v květnu 2017 žalobu zamítl a pokutu potvrdil v plné výši. Připomněl povinnost řídit se primárně českou legislativou.

Servisní poplatek roste

Servisní poplatek začal od roku 2014 stoupat. Každoročně se zvyšoval až do roku 2021, kdy Skylink vlastnila už společnost Canal+. Tehdy dosáhl výše 119 korun měsíčně, od května 2021 ho firma zrušila.

Skylink v květnu 2017 představil nové logo se stylizovaným kaleidoskopem, kterým měl vyjadřovat pestrost nabídky. Vizuální podoba se tím sjednotila s dalšími platformami M7 Group.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

M7 Group pak koupila další satelitní platformy od Liberty Global. V prosinci 2018 oznámila akvizici FocusSat, freeSat a UPC Direct. Po schválení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže získala M7 v dubnu 2019 plnou kontrolu nad UPC DTH S.à r.l, působící v Česku pod značkou freeSat.

V květnu 2019 oznámil majoritní akcionář M7 Group, investiční fond Astorg, prodej satelitních aktiv společnosti Canal+. Odvětví satelitní televize už tou dobou čelilo rostoucí konkurenci IPTV a přibývajícímu počtu volně dostupných kanálů v terestrickém vysílání. O vývoji Skylinku pod Canal+ si povíme v příští, závěrečné části seriálu.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete dostávat exkluzivní tištěný speciál Lupa 3.0?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Příznivec a znalec IPTV technologie, externí spolupracovník redakce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).