Český Internet stabilně roste
Je to tak, český Internet stále roste. Meziročně, abych byl přesný. Posledních několik měsíců je růst dokonce poměrně stabilní, pohybuje se okolo 10 %. Meziroční růst českého Internetu můžete vidět na následujícím grafu. Z něj mimo jiné plyne i to, že pokud se budou opakovat stávající vzorce chování, bude po prázdninách následovat další skokový růst.
Graf – Meziroční růst českého Internetu (Zdroj: NetMonitor, RU)
Český Internet v lednu 2010 překročil hranici sedmi milionů unikátních měsíčních uživatelů. Podle NetMonitoru je velikost internetové populace v ČR 5 735 904 lidí – z nich 5 603 978 (98 %) použilo Internet právě v dubnu. A je vhodné připomenout, že 1.5 milionu návštěvníků z toho celkového čísla (se kterým všichni operují) jsou zahraniční návštěvnící – tedy skoro čtvrtina (22 %).
Seznam také stále roste
Jedním z dlouhodobých trendů je i fakt, že www.seznam.cz v podstatě kopíruje růst českého Internetu. Na rozdíl od ostatních velkých serverů (iDnes, Centrum), které dlouhodobě stagnují (a pokud vezmete v úvahu dlouhodobý růst českého Internetu, tak ve skutečnost jdou dolů). A pokud se na návštěvnost podíváte pohledem návštěvnosti hlavních stránek (viz následující graf), je to více než markantní.
Návštěvnost domovských stránek (Zdroj: NetMonitor, RU)
Optimističtější pohled je na celkovou návštěvnost – každý ze serverů má totiž „něco“, co mu vylepšuje návštěvnost, ačkoliv to nepatří do hlavního zaměření (a velké skoky zpravidla znamenají akvizice či různé změny ve struktuře/vlastnictví).
Návštěvnost největších českých serverů (Zdroj: NetMonitor, RUt)
A nějaký ten růst, dlouhodobý, tam samozřejmě je, ale i zde platí, že Novinky.cz (mohutně poháněné právě Seznam.cz) v podstatě kopírují vývoj českého Internetu. A všimněte si www.centrum.cz, které za posledního půl roku vlastně stagnuje. Odpovídá tomu vcelku i to, že o něm ani nějak není moc slyšet.
Od května do května – skokani a propadáky
Předchozí grafy vycházejí z dubnových čísel, tradiční problém, kdy v červnu lze psát o dubnu, pokud se použijí „konečná“ čísla z NetMonitoru. Nebo to lze risknout a použít odhady, tedy tzv. RUest. A z těch budeme vycházet při pohledu na meziroční změny. Upozorním předem, že následující přehled je výběrem těch zajímavějších změn – NetMonitor měří stovky serverů a těch, co propadly či vzrostly, jsou také stovky.
Pokud bych měl jmenovat pomyslné TOP10 těch, co nejvíce ztratili, tak by to asi byla následující tabulka (kompletnější přehled zde v Google Docs). Nedostalo se do ní ale například www.centrum.cz (6% meziroční pokles), www.lide.cz (19% pokles, stejně jako další sociální/komunitní weby) a www.spoluzaci.cz (28 % dolů)
RUest | 2009–05 | 2010–05 | Změna | % |
---|---|---|---|---|
www.nettravel.cz | 147607 | 71333 | –76274 | –52,00 % |
www.magazin.cz | 330881 | 161251 | –169630 | –51,00 % |
www.emag.cz | 89306 | 44997 | –44309 | –50,00 % |
www.libimseti.cz | 1156658 | 588791 | –567867 | –49,00 % |
www.jyxo.cz | 120270 | 64202 | –56068 | –47,00 % |
www.zlatestranky.cz | 555464 | 325834 | –229630 | –41,00 % |
www.hrej.cz | 255301 | 150549 | –104752 | –41,00 % |
www.bloguje.cz | 386837 | 233985 | –152852 | –40,00 % |
www.sluzby.cz | 484878 | 305941 | –178937 | –37,00 % |
www.superlink.cz | 304816 | 193669 | –111147 | –36,00 % |
Směrem opačným, tedy k vyšší návštěvnosti, míří řada serverů, takže opět jenom pomyslné výběrové TOP 10 v následující tabulce a kompletnější údaje zde v Google Docs).
RUest | 2009–05 | 2010–05 | Změna | % |
---|---|---|---|---|
www.sedmicka.cz | 2803 | 158 301 | 155 498 | 5548,00 % |
www.nasepenize.cz | 3162 | 158 317 | 155 155 | 4907,00 % |
www.srovnanicen.cz | 30 570 | 216 912 | 186 342 | 610,00 % |
www.prozeny.cz | 463 281 | 1 286 802 | 823 521 | 178,00 % |
www.emimino.cz | 113 751 | 200 230 | 86 479 | 76,00 % |
www.ct24.cz | 490 364 | 843 302 | 352 938 | 72,00 % |
www.zena-in.cz | 72 953 | 109 615 | 36 662 | 50,00 % |
www.e15.cz | 60 525 | 88 863 | 28 338 | 47,00 % |
www.znamylekar.cz | 138 400 | 202 422 | 64 022 | 46,00 % |
www.recepty.cz | 151 139 | 219 828 | 68 689 | 45,00 % |
V NetMonitoru se od května 2009 objevilo několik serverů, které se dostaly na návštěvnost vyšší než 250 tisíc RUest – ty se do TOP 10 tabulky nehodí, ale za zmínku stojí – www.vybereme.cz, www.tixik.com, www.rodina.cz, www.lamer.cz, www.i-bazar.cz a www.dpp.cz (ano, pražský Dopravní podnik).
Meziročně www.seznam.cz narostl o 6 % (a tedy méně než celkový Internet), www.novinky.cz o 11 %. Z největších serverů pak mezi růsty najdete dále www.idnes.cz (5 %), www.super.cz (9 %), www.stream.cz (36 %), www.nova.cz (31 %) – ale musím upozornit, že v tomto okamžiku vycházíme z květnových RUest. A celkový pohled na květen říká, že došlo k velkému růstu čísel – a bude zajímavé si počkat, na jakou „magickou konstantu“ nakonec při přepočtu dojde.
www.nova.cz, www.stream.cz a www.blog.cz (Zdroj: NetMonitor, RUest)
Sociální/komunitní weby, stále stejná situace
V oblasti komunitních webů se nezměnilo vlastně nic – zmíněný RUest skok v květnu sice vypadá na grafu pro www.lide.cz, www.spoluzaci.cz a www.libimseti.cz docela „dobře“, ale kupodivu u „líbka“ se neuplatnil nijak výrazně a Líbimseti.cz tak stále upadá v zapomnění – vlastníci sice hledají kupce, ale v tuhle chvíli už je hodně pozdě na prodej.
Všudypřítomný Facebook.com
Následující graf už z měsíčních přehledů také znáte, zobrazit si ho dynamicky můžete sami v Google Trends for WebSites (na Google Trends tudy). Jakkoliv jsou čísla v Google Trends for WebSites těžko srovnatelná s NetMonitorem a ví se o nich, že se liší až o +/- 30 % (a nikdy nevíte, jestli se liší nahoru nebo dolů), z hlediska trendů jsou poměrně spolehlivá – a to, že Facebook.com je už nějakou tu chvíli druhým nejnavštěvovanějším webem v ČR je nejspíš reálné – podle Google AdPlanner má Facebook.com v ČR 3.8 milionu unikátních měsíčních uživatelů. Otázkou dne je, jak si stojí Google vs. Facebook na českém internetu?
Z trendů ale plyne například i to, že se růst Facebooku v ČR zastavil. Odpovídají tomu ostatně i data přímo z Facebooku, která můžete najít například na www.fejsbucek.cz – prudký růst z počátku roku se už nekoná. A jenom pro úplnost – počet českých uživatelů www.facebook.com je „počet aktivních měsíčních uživatelů, kteří žijí v České republice“ a metodicky je to zcela nejasné. Takže to můžete brát vážně, nebo to můžete zpochybňovat. Trend ale většinou bývá směrodatnější než absolutní čísla.
Počet českých uživatelů Facebook.com (Zdroj: Fejsbucek.cz)
Nejvíce fanoušků mají podvodné stránky
Právě www.fejsbucek.cz je užitečnou službou, která umožňuje sledovat počty fanoušků u stránek i skupin. A z tohoto pohledu je už dost jasné, že jediné, co na Facebooku opravdu táhne, je bezhlavé, bezduché a hloupé přidávání se do Stránek a skupin, které jsou na první pohled podvodné. A v řadě případů jsou používány jejich tvůrci jenom pro spam a další neplechu.
V následujícím žebříčku českých stránek tak na prvních sedmi místech najdete čistě podvodné stránky. A jen pro úplnost připomenu, že Český Facebook má teoreticky zhruba 2.6 milionu aktivních měsíčních uživatelů (2 609 420 bez omezení věku).
Stránka | Počet fanoušků |
---|---|
NAJDI NA FACEBOOKU SVOJE DVOJČE | 611 455 |
Velký Bratr – zjistěte kdo si prohliží Tvůj profil | 523 942 |
Vytvoř si svou fotku z Avataru a podívej se, jak bys vypadal. | 509 102 |
Změň si barvu pozadí a jiné vlastnosti Tvého Facebooku !!! | 389 787 |
FotoCheck: Zjisti, kdo prohlíží tvé fotky + počítadlo shlédnutí! FUNGUJE! | 378 959 |
Zjisti, kdo si tě odebral z přátel | 325 449 |
Změň si barvu pozadí a jiné vlastnosti Tvého Facebooku !!! | 318 225 |
Milujeme víkend | 285 501 |
+ 25 °C | 273 082 |
1 000 000 fanoušků pro naše české hokejisty | 255 588 |
Kategorie hodné pozornosti
Připomínat příchod léta asi je poněkud zbytečné, ale z hlediska návštěvnosti je to skvělé období pro servery týkající se cestování. A na následujícím grafu můžete vidět i to, že kategorie právě začala stoupat vzhůru.
Kategorie „Cestování“ a TOP 3 servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)
Jedna z dalších kategorii serverů silně ovlivněná sezónním událostmi je sport – na následujícím grafu můžete velmi dobře vidět, jak se na sportovních serverech (i kategorii) projevily sportovní události z posledních měsíců.
Kategorie „Sport“ a TOP servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)
A možná i proto, že většina sportovních webů patří ke zpravodajským, zadařilo se kategorii „Zpravodajství“ poněkud růst – bohužel ale růst způsobilo pouze pár vybraných serverů. Jedno bude zajímavé sledovat – jak právě zmíněné léto ovlivní zpravodajství.
Kategorie „Zpravodajství“ a TOP servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)
16 hodin, tolik času lidé tráví na Seznam.cz
Jsou momenty, kdy vážně pochybuji buď o výsledcích NetMonitoru, nebo o chování internetové populace. Třeba v okamžiku, kdy lidé (teoreticky) na Seznam.cz tráví průměrně 16 hodin 00 minut a 08 sekund. Přičemž druhý server v pořadí je www.lide.cz – tedy sociální síť, kde lze očekávat vysoké číslo. A Lide.cz má „jenom“ 3 hodiny 56 minut a 53 sekund.
Jakkoliv vcelku chápu, že na E-mail.seznam.cz lidé stráví v průměru 4 hodiny 38 minut (zřejmě ho nechávají otevřený celý den) – ale proč by na domovské stránce www.seznam.cz měli trávit prakticky 8 hodin, to mi není moc jasné (na domovské stránce Centrum.cz tráví 2 hodiny). Jedině snad, že NetMonitor má nějaký mimořádně dobrý vzorek, který má www.seznam.cz nastavené jako domovskou stránku a tím pádem na počítači nejspíš u většiny lidí ze vzorku visí hlavní stránka Seznamu skoro nepřetržitě.
Server | Průměrný čas strávený reálným uživatelem (NetMonitor, 10/04) |
---|---|
www.seznam.cz | 16h 00m 08s |
www.lide.cz | 3h 56m 53s |
www.diskutnici.cz | 3h 45m 31s |
www.onlajny.cz | 2h 57m 58s |
www.geewa.cz | 2h 53m 15s |
www.seznamit.cz | 2h 52m 56s |
www.warforum.cz | 2h 51m 39s |
www.rande.cz | 2h 38m 11s |
www.centrum.cz | 2h 34m 54s |
www.patria.cz | 2h 24m 32s |