Hlavní navigace

Jarní návštěvnost českých webů byla slibná

22. 6. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Zdroj: sxc.hu Autor: 74287
Zdroj: sxc.hu
Stabilní růst, proč ne. Přichází ale léto a všechno může být jinak - pro turistické servery to bude jistě dobré období. Podíváme se i na meziroční skokany a propadáky a na návštěvnost Facebooku i největší stránky na něm. Rostlo zpravodajství, ale blížící se léto je prostě léto. Méně času na Internet. A vážně lidé tráví na Seznam.cz celých 16 hodin?

Český Internet stabilně roste

Je to tak, český Internet stále roste. Meziročně, abych byl přesný. Posledních několik měsíců je růst dokonce poměrně stabilní, pohybuje se okolo 10 %. Meziroční růst českého Internetu můžete vidět na následujícím grafu. Z něj mimo jiné plyne i to, že pokud se budou opakovat stávající vzorce chování, bude po prázdninách následovat další skokový růst.

mezirocni-rust-ceskeho-internet-2010-06

Graf – Meziroční růst českého Internetu (Zdroj: NetMonitor, RU)

Český Internet v lednu 2010 překročil hranici sedmi milionů unikátních měsíčních uživatelů. Podle NetMonitoru je velikost internetové populace v ČR 5 735 904 lidí – z nich 5 603 978 (98 %) použilo Internet právě v dubnu. A je vhodné připomenout, že 1.5 milionu návštěvníků z toho celkového čísla (se kterým všichni operují) jsou zahraniční návštěvnící – tedy skoro čtvrtina (22 %).

Seznam také stále roste

Jedním z dlouhodobých trendů je i fakt, že www.seznam.cz v podstatě kopíruje růst českého Internetu. Na rozdíl od ostatních velkých serverů (iDnes, Centrum), které dlouhodobě stagnují (a pokud vezmete v úvahu dlouhodobý růst českého Internetu, tak ve skutečnost jdou dolů). A pokud se na návštěvnost podíváte pohledem návštěvnosti hlavních stránek (viz následující graf), je to více než markantní.

servery-homepage-2010-06

Návštěvnost domovských stránek (Zdroj: NetMonitor, RU)

Optimističtější pohled je na celkovou návštěvnost – každý ze serverů má totiž „něco“, co mu vylepšuje návštěvnost, ačkoliv to nepatří do hlavního zaměření (a velké skoky zpravidla znamenají akvizice či různé změny ve struktuře/vlas­tnictví).

servery-celkem-2010-06.

Návštěvnost největších českých serverů (Zdroj: NetMonitor, RUt)

A nějaký ten růst, dlouhodobý, tam samozřejmě je, ale i zde platí, že Novinky.cz (mohutně poháněné právě Seznam.cz) v podstatě kopírují vývoj českého Internetu. A všimněte si www.centrum.cz, které za posledního půl roku vlastně stagnuje. Odpovídá tomu vcelku i to, že o něm ani nějak není moc slyšet.

Od května do května – skokani a propadáky

Předchozí grafy vycházejí z dubnových čísel, tradiční problém, kdy v červnu lze psát o dubnu, pokud se použijí „konečná“ čísla z NetMonitoru. Nebo to lze risknout a použít odhady, tedy tzv. RUest. A z těch budeme vycházet při pohledu na meziroční změny. Upozorním předem, že následující přehled je výběrem těch zajímavějších změn – NetMonitor měří stovky serverů a těch, co propadly či vzrostly, jsou také stovky.

Pokud bych měl jmenovat pomyslné TOP10 těch, co nejvíce ztratili, tak by to asi byla následující tabulka (kompletnější přehled zde v Google Docs).  Nedostalo se do ní ale například www.centrum.cz (6% meziroční pokles), www.lide.cz (19% pokles, stejně jako další sociální/komunitní weby) a www.spoluzaci.cz  (28 % dolů)

RUest 2009–05 2010–05 Změna %
www.nettravel.cz 147607 71333  –76274  –52,00 %
www.magazin.cz 330881 161251  –169630  –51,00 %
www.emag.cz 89306 44997  –44309  –50,00 %
www.libimseti.cz 1156658 588791  –567867  –49,00 %
www.jyxo.cz 120270 64202  –56068  –47,00 %
www.zlatestran­ky.cz 555464 325834  –229630  –41,00 %
www.hrej.cz 255301 150549  –104752  –41,00 %
www.bloguje.cz 386837 233985  –152852  –40,00 %
www.sluzby.cz 484878 305941  –178937  –37,00 %
www.superlink.cz 304816 193669  –111147  –36,00 %

Směrem opačným, tedy k vyšší návštěvnosti, míří řada serverů, takže opět jenom pomyslné výběrové TOP 10 v následující tabulce a kompletnější údaje zde v Google Docs).

RUest 2009–05 2010–05 Změna %
www.sedmicka.cz 2803 158 301 155 498 5548,00 %
www.nasepenize.cz 3162 158 317 155 155 4907,00 %
www.srovnanicen­.cz 30 570 216 912 186 342 610,00 %
www.prozeny.cz 463 281 1 286 802 823 521 178,00 %
www.emimino.cz 113 751 200 230 86 479 76,00 %
www.ct24.cz 490 364 843 302 352 938 72,00 %
www.zena-in.cz 72 953 109 615 36 662 50,00 %
www.e15.cz 60 525 88 863 28 338 47,00 %
www.znamylekar.cz 138 400 202 422 64 022 46,00 %
www.recepty.cz 151 139 219 828 68 689 45,00 %

V NetMonitoru se od května 2009 objevilo několik serverů, které se dostaly na návštěvnost vyšší než 250 tisíc RUest – ty se do TOP 10 tabulky nehodí, ale za zmínku stojí – www.vybereme.cz, www.tixik.com, www.rodina.cz, www.lamer.cz, www.i-bazar.cz a www.dpp.cz (ano, pražský Dopravní podnik).

Meziročně www.seznam.cz narostl o 6 % (a tedy méně než celkový Internet), www.novinky.cz o 11 %. Z největších serverů pak mezi růsty najdete dále  www.idnes.cz (5 %), www.super.cz (9 %), www.stream.cz (36 %), www.nova.cz (31 %) – ale musím upozornit, že v tomto okamžiku vycházíme z květnových RUest. A celkový pohled na květen říká, že došlo k velkému růstu čísel – a bude zajímavé si počkat, na jakou „magickou konstantu“ nakonec při přepočtu dojde.

stream-nova-blog-2010-06

www.nova.cz, www.stream.cz a www.blog.cz (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Sociální/komunitní weby, stále stejná situace

V oblasti komunitních webů se nezměnilo vlastně nic – zmíněný RUest skok v květnu sice vypadá na grafu pro www.lide.cz, www.spoluzaci.cz a www.libimseti.cz docela „dobře“, ale kupodivu u „líbka“ se neuplatnil nijak výrazně a Líbimseti.cz tak stále upadá v zapomnění – vlastníci sice hledají kupce, ale v tuhle chvíli už je hodně pozdě na prodej.

lide-spoluzaci-libimseti-2010-06.gif

Všudypřítomný Facebook.com

Následující graf už z měsíčních přehledů také znáte, zobrazit si ho dynamicky můžete sami v Google Trends for WebSites (na Google Trends tudy). Jakkoliv jsou čísla v Google Trends for WebSites těžko srovnatelná s NetMonitorem a ví se o nich, že se liší až o +/- 30 % (a nikdy nevíte, jestli  se liší nahoru nebo dolů), z hlediska trendů jsou poměrně spolehlivá – a to, že Facebook.com je už nějakou tu chvíli druhým nejnavštěvovanějším webem v ČR je nejspíš reálné – podle Google AdPlanner Facebook.com v ČR 3.8 milionu unikátních měsíčních uživatelů. Otázkou dne je, jak si stojí Google vs. Facebook na českém internetu? 

lide-spoluzaci-libimseti-facebook-2010-06

Z trendů ale plyne například i to, že se růst Facebooku v ČR zastavil. Odpovídají tomu ostatně i data přímo z Facebooku, která můžete najít například na www.fejsbucek.cz – prudký růst z počátku roku se už nekoná. A jenom pro úplnost – počet českých uživatelů www.facebook.com je „počet aktivních měsíčních uživatelů, kteří žijí v České republice“ a metodicky je to zcela nejasné. Takže to můžete brát vážně, nebo to můžete zpochybňovat. Trend ale většinou bývá směrodatnější než absolutní čísla.

Facebook-pocet-ceskych-uzivatelu-2010-06

Počet českých uživatelů Facebook.com (Zdroj: Fejsbucek.cz)

Nejvíce fanoušků mají podvodné stránky

Právě www.fejsbucek.cz je užitečnou službou, která umožňuje sledovat počty fanoušků u stránek i skupin. A z tohoto pohledu je už dost jasné, že jediné, co na Facebooku opravdu táhne, je bezhlavé, bezduché a hloupé přidávání se do Stránek a skupin, které jsou na první pohled podvodné. A v řadě případů jsou používány jejich tvůrci jenom pro spam a další neplechu.

V následujícím žebříčku českých stránek tak na prvních sedmi místech najdete čistě podvodné stránky. A jen pro úplnost připomenu, že Český Facebook má teoreticky zhruba 2.6 milionu aktivních měsíčních uživatelů (2 609 420 bez omezení věku).

Kategorie hodné pozornosti

Připomínat příchod léta asi je poněkud zbytečné, ale z hlediska návštěvnosti je to skvělé období pro servery týkající se cestování. A na následujícím grafu můžete vidět i to, že kategorie právě začala stoupat vzhůru.

kategorie-cestovani-2010-06

Kategorie „Cestování“ a TOP 3 servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Jedna z dalších kategorii serverů silně ovlivněná sezónním událostmi je sport – na následujícím grafu můžete velmi dobře vidět, jak se na sportovních serverech (i kategorii) projevily sportovní události z posledních měsíců.

kategorie-sport-2010-06

Kategorie „Sport“ a TOP servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A možná i proto, že většina sportovních webů patří ke zpravodajským, zadařilo se kategorii „Zpravodajství“ poněkud růst – bohužel ale růst způsobilo pouze pár vybraných serverů. Jedno bude zajímavé sledovat – jak právě zmíněné léto ovlivní zpravodajství.

kategorie-zpravodajstvi-2010-06

Kategorie „Zpravodajství“ a TOP servery (Zdroj: NetMonitor, RUest)

WT100

16 hodin, tolik času lidé tráví na Seznam.cz

Jsou momenty, kdy vážně pochybuji buď o výsledcích NetMonitoru, nebo o chování internetové populace. Třeba v okamžiku, kdy lidé (teoreticky) na Seznam.cz tráví průměrně 16 hodin 00 minut a 08 sekund. Přičemž druhý server v pořadí je www.lide.cz – tedy sociální síť, kde lze očekávat vysoké číslo. A Lide.cz má „jenom“ 3 hodiny 56 minut a 53 sekund.

Jakkoliv vcelku chápu, že na E-mail.seznam.cz lidé stráví v průměru 4 hodiny 38 minut (zřejmě ho nechávají otevřený celý den) – ale proč by na domovské stránce www.seznam.cz měli trávit prakticky 8 hodin, to mi není moc jasné (na domovské stránce Centrum.cz tráví 2 hodiny). Jedině snad, že NetMonitor má nějaký mimořádně dobrý vzorek, který má www.seznam.cz nastavené jako domovskou stránku a tím pádem na počítači nejspíš u většiny lidí ze vzorku visí hlavní stránka Seznamu skoro nepřetržitě. 

Server Průměrný čas strávený reálným uživatelem (NetMonitor, 10/04)
www.seznam.cz 16h 00m 08s
www.lide.cz 3h 56m 53s
www.diskutnici.cz 3h 45m 31s
www.onlajny.cz 2h 57m 58s
www.geewa.cz 2h 53m 15s
www.seznamit.cz 2h 52m 56s
www.warforum.cz 2h 51m 39s
www.rande.cz 2h 38m 11s
www.centrum.cz 2h 34m 54s
www.patria.cz 2h 24m 32s

Máte jako domovskou stránku Seznam.cz?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).