Akorát že to celé konverguje k jedné ohromné hromadě balastu, ve které nakonec stejně nikdo nic nenajde. Resp. dokáže se tam orientovat jenom ten, kdo byl u toho, když se ta hromada vytvářela.
Takže ano, jemu to čas šetří - ale je to na úkor ztráty času všem ostatních :)
1) v IBM mají asi jiné priority, tam je zřejmě platí za množství komunikace, u nás se musí pracovat a platí se za výsledek, ne za snahu :)
2) "Pokud dnes z firmy někdo odejde, administrátoři po jeho odchodu většinou kompletně vymažou jeho e-mailový účet. A pokud se většina jeho vnitrofiremní komunikace odehrávala v prostředí e-mailu, jsou cenná data nenávratně ztracena."
Jestli tohle je standard v IBM tak potěš, u nás se pracovní korespondence bývalých zaměstnanců schovává, protože obsahuje cenné informace. Také skartujete všechny dopisy, co podepsal někdo, kdo už ve firmě nepracuje????
A nejlepsi bude, kdyz vechna komunikace pobezi npr. pres fejsbook.
Bude to mit spoustu vyhod:
- CIA, marketingove agentury a kazdy dalsi kdo zaplati si proste vase data koupi = "budete mit backup zdarma u treti strany!"
- nekdo ze zamestnancu nahraje do site hole prso a firme bude zablokovan pristup
- hackeri si z vasich Pages budou delat srandu a preposilat zakazniky ke konkurenci
- ale hlavne: budete moderni a kuuul!
Ja vim, ze pan je uznavany a ze pracuje v IBM. To mu ale nebrani blanbolit z hladu. To ze je email 40 let stary? A co treba kolo? Zrusme auta, protoze kolo uz je tu od praveku!
A ze deti pana Cermaka neposilaji emaily? No nevim koho z dnesni lobotomizovane presocialnene mladeze bych zamestnal. Asi nejakeho "experta na socialni site" ci "social marketing ninju"? (jen pro info, nejsem nejaky zapskly deda, zatim jen tricatnik :-) )
Vsichni chteji byt cool, ale makat by nechtel nikdo. A misto prace budeme vsichni "sirit" a "sdilet"... no tak si to pane Suarezi uzijte. Zalozte si vlastni firmu, udeljte si ucty na FB, posilejte si naskenovane faktury pres pinterest a vyhazovy posilejte lidem pres twitter. Budete in a cool!
Sociální sítě, jo? Tam snad historie komunikace a "cenná data" nemizí?
Mně se na pracovní komunikaci už skoro dvacet let vrcholně osvědčuje irc. Logování není problém jak u soukromého hovoru, tak u kanálu. Komunikace ve skupinách, zapojení kohokoliv odkudkoliv do hovoru není problém. Možná i sms by v dnešní době "chytrých telefonů" nahradilo (nezkoušel jsem). :-)
Hořím vzteky, když mi z vyšší úrovně přijde třikrát ten samý mail od různých lidí, ačkoliv by se stačilo podívat do Cc, že tam jsem taky. A všem třem se musí ještě extra odpovědět, že už jsem to dostal a vyřídil.
Jinak s mailem nemám problém, spíš si nedokážu představit, jak v práci řešíme něco přes IM.
hovoří se o specializované vnitrofiremní síti - my taky email opouštíme už několik let a přitom jde o drobnosti.
- email sám nazařídí aby dotyčný skutečně odpověděl
- u tech problémů si právě odpověd může najít na základě odpovědí které proběhli předtím včetně toho že to dělá predikci a filtruje to případné zdroje.
- je problém z delegací práce "na vědomi, k udělání, zodpovědný "
takže jde o to používat email na to na co byl, poslat někomu zprávu se vším co k tomu patří (tj odpoví až může ne ho otravovat na IM) a "dávkově"
Jop a ve finale se stravi 100 clovekohodin na problemu, kterej by vyresil jeden clovek za deset minut, kdyby zved prdel a sel to udelat.
Jeste lepsi je pak situace, kdy ma nejakej managor neco rozhodnout ... to se porad schuzuje, konzultuje ... jen aby se co nejvic zamlzilo, kdo to vlastne (ne)schvalil.
ten problem neni v emailu, ale v tom, co ten pan dela a kde to dela
IBM je vnitrne neefektivni moloch zijici z podstaty a uplatku
jestli se clovek bavi po emailu/skype/fb je dokonale jedno, stejne se ty rozdily mezi tim smazavaji - ja nejvic pouzivam gtalk chat, kterej je automaticky propojenej s emailem, kam se taky vsechny chaty preposilaji a kdyz potrebuju dat treti strane vedet, co jsme resil, tak jen preposlu ten chat
to, ze lidi nejsou schopny pracovat ve velky korporaci opravdu neni chyba emailu a socialni siti se to nespravi
U mě ve firmě se na komunikaci používá webové diskusní fórum. Velice snadno se dá sdílet komunikace s ostatními, navíc od sociálních sítí je fórum "moje", takže se mi nikdy nestane, že mi někdo smaže, zablokuje nebo něco jiného udělá s celým webem nebo nějakým z účtů.
Hodně dobře se v tom taky vyhledává - jenom napíšete nějaké téma a najdete třeba nějaký problém starý 2 roky a můžete si přečíst, jak ho řešili kolegové v minulosti a jak to dopadlo :-).
S e-maily mám bohaté zkušenosti třeba z banky nebo nadnárodní telekomunikační firmy. Jenom interní komunikace a různá vnitřní evidence tvořila 30% mojí pracovní doby :-D.
V jedné knize jsem kdysi četl: "Když má útvar více jak 100 zaměstnanců a vede jej šikovný manager, může docílit toho, že nemusí vykonávat žádnou vnější činnost, protože všichni zaměstnanci jsou celou pracovní dobu plně vytíženi interní komunikací a evidencí." :-D.
Nejvtipnější na tom je, že kamarádka, která pracuje ve státní zprávě mi vykládala, že na státních úřadech je to prý naprosto normální a to beze srandy. Což je docela drsné!
Jde o to, že (pře)poslat to někomu jinému emailem se v těchto firmách (resp. jeho nadužívači) považuje za vyřízení záležitosti :)
Problém je v tom, že se neskutečně rozmáhá posílání emailu více lidem, v kopii několika dalším lidem a pak se k tomu nikdo nehlásí :))) Všichni chtějí feedback a comments a reports.. a nejlépe pouze na vědomí, kdepak aby byli adresáti :))) Pak se hůř hledá odpovědnost :))) Těžko můžu zapřít telefonát nebo osobní rozhovor se šéfem.. ale email se zapřít dá.. není zaručený, spam filtr sem tam něco sežere... občas člověk něco přehlédne nebo omylem vymaže.... šéfa ve dveřích těžko přehlédnout že :)))))))
A úplně nejlepší je emailové kolečko, kde se k tomu vyjadřuje milion lidí, nejlépe tak, že k tomu mají comments, notes a hints :))))
Ta kniha velmi prehani ... zcela osobne sem zazil, ze na to bohate staci lidi 10. Ta 10ti lida firma mela 2! pracujici, zbytek byl "management" ... a samo, ti dva byli zamestnani neustalym vykazovannim toho, co udelali, schuzovanim, poradami ... a to az tolik, ze nakonec nestihali delat nic jinyho.
Připomíná mi to kamaráda, co sedí někde v Praze: "Potřeboval jsem mírně změnit konfiguraci testovacího serveru. Tak jsem dle správného postupu poslal požadavek na support do Irska. Asi po třech týdnech se přišel kolega z vedlejšího kanclu zeptat, co že jsem to chtěl vlastně nastavit, že mu dorazil nějaký 15x přeposlaný požadavek z Irska, přičemž to podstatné forwardnuto nebylo..." :)
V normalni firme to funguje tak, ze odchazejici zamestnanec preda svou praci nastupujicimu cloveku a s ni mu samozrejme preda i potrebne penzum informaci, kontakty ... a pripadne mailovou komunikaci.
V nenormalni se klido mail provozuje dal, takze se pak ostatni bavi na tema "pepu budou dneska hledat v ty hospode dost tezko, kdyz si ten mail uz neprecte".
A rozumna firma pouziva na veskerou komunikaci smerem ven maily typu "objednavky@ ..." protoze to muze byt schranka sdilena X lidma a nemusim pak resit ochranu soukromi a dalsi pripadne konflikty se zakonem.
Tady je to popsano zcela jasne https://jira.skype.com/browse/SCW-2458?focusedCommentId=60331&page=com.atlassian.jira.plugin.system.issuetabpanels:comment-tabpanel#comment-60331
Neplati. Pokud smazu emaily z emailove schranky, pripadny utocnik se k nim nedostane. Pokud smazu lokalni historii u jineho IM (treba ICQ), utocnik se k ni nedostane. Facebook, tam se nic smazat neda.
Pokud smazu lokalni historii u Skype, bude po prihlaseni opet nactena ze serveru. Dokonce mam i pripad, kdy volba "Remove Message" nebyla vcas prenesena na server, takze lokalni historie mela zpravu za smazanou, ale pres serverovou historii se znovu nacetla. Pokud by bylo to zpetne nacitani historie alepson volitelne ...
IBM teď celosvětově razí svůj nový produkt - IBM Connections, což je firemní sociální síť. Horem dolem do nás cpou, že email je nanic a budoucnost je v sociálních sítích. Kolega Suarez je jen příkladem stávající názorové linie IBM. Představa, že píše smsky a používá linkedin je směšná.
Podle meho nazoru se nedari prosadit koncept socialnich siti ve firemni sfere - proste i kdyz to existuje, uzivatele to nechteji pouzivat. Proto ponekud krecovita snaha nahradit v celku funkcni koncept emailu. Ty nedostatky emailu - nebuduje se znalostni baze jsou nesmysl. Pokud existuje diskusni skupina da se oindexovat a dela to stejnou sluzbu.
Petr
Myslim, ze tady doslo k jistemu neporozumneni, resp. Luis mluvi hodne radikalne o "zruseni emailu" ale situace rozhodne neni tak vyhrocena.
IBM propaguje tzv. vnitropodnikove socialni site, coz je neco jineho nez komunikace pres Facebook nebo Linkedin s externimi lidmi. Jedna se o vyuziti principu komunikace jako na socialnich sitich pro vnitrofiremni komunikaci = neco jako vnitrofiremni linkedin, dropbox, facebook.... V USA se to uz nekolik let pouziva pod nazvem "social business" (zejmena u velkych korporaci) a objektivne (meritelne) jim to pomaha. V Cechach to pouziva zatim par firem a ohlasy jsou vesmes pozitivni. Neni to o tom prestat principielne pouzivat email (jak radikalne radi Luis) ale spis o otevrene firemni kulture. Treba to zavedeni interniho weboveho fora, jak psal nekdo vyse, je jednim z prikladu, jak z toho muze firma tezit a jak lze email prirozene omezit. Dalsi moznosti je sdileni souboru, wiki, blogy apod. Opet to neni zadny objev, rada firem to v intranetech pouziva. IBM Connections je pouze produkt, ktery to vsechno slepi dohromady v korporatnim duchu.
Ja osobne si myslim, ze email je v soucasne dobe naduzivan nebo "zneuzivan" k vecem, kterym nemel slouzit. Email proste neni radio na broacast komuniakci s polovinou firmy. Misto nej postupne prijde neco jineho, treba vnitropodnikove socialni site. Pokud firma zavede vnitropodnikovu socialni sit, tak ubytek emailu prijde jaksi sam (osobne muzu potvrdit). Pro komunikaci s externimi lidmi se ale emialu hned tak asi nezbavime, tady Luis trochu prehani :-)
BTW Yammer neni zadarmo, vygooglete si "yammer freemium trap" - zamestnanci se nejprve zadarmo prihlasi a kdyz to chce firma nejak uridit, tak potom caluje velky prachy... Dobre si prectete licencni ujednani, nez jim poskytnete sva data...
jde o to že oni by je taky rádi platili za práci,ale vzhledem k tomu že v takových firmách jde na otázku "četl jsi můj email?" odpovědět "já emaily čtu jen v úterý odpoledne" jen velice těžko,tak člověk přečte,alespoň zevrubě 180 emailů denně..což je malá kniha. Já kvůli tomu už x let knihy prakticky nečtu.
Některé věci nemají jednoduché řešení. A spousta lidí nedostane úkol na měsíc,ale řeší každodenní malé úkoly,které dostane emailem. Kromě nich ale dostane taky 80 emailů,které pro něj mají jen informativní hodnotu,el přesto je nesmí nepřečíst. A dalších 80 emailů které přečte,ale nemusel by. Aby člověk pochopil nadužívání emailu,musípracovat v pdobné firmě
Zazil sem nekolik firem, ktere na premiru komunikace dojely - neustale se neco nekam zapisovalo, poradaly se porady, ... a na praci nezbyval cas.
Do jiste miry muze problem vyresit vnitrofiremni fakturace ... ono kdyz marketingu prijde od IT faktura na 100hodin prace na problemech, ktere si ma uzivatel vyresit sam, tak se to dost blbe vysvetluje ... ;D
Z pohledu "zpracovatele" pak docela efektivne funguje "vyhnivaci hromadka" (termin kolegy) - jednoduse si jednotlive pozadavky odklada na hromadku, a pokud nekdo pozadavek urguje, presune jej na vrchol stacku ... a jednou do mesice spodni tretinu skartuje - zjevne slo o pozadavky, ktere nikdo neresi a tudiz nepotrebuje.
A nevadi vam, ze Skype nyni uchovava historii vaseho chatu na svem serveru (http://www.zdnet.com/no-microsoft-and-skype-are-not-playing-big-brother-7000001565/) po blize neurecenou dobu a to i v pripade, ze smazete vsechny lokalni hisotrie na jednotlivych zarizenich ?
Pokud by tedy nekdo napriklad zjistil heslo k uctu a pripojil se, vybehne mu cela historie skupinoveho chatu zpetne.
Takze misto emailu, ktery funguje vzdy a vsude, se budou instalovat nejake pochybne chatovaci aplikace ? Jak dlouho takova aplikace vydrzi, nez bude "zastarala" ? Migrace existujicich dat do jine nove aplikace ... kazdy si asi predstavi jak to dopadne.
Ze v nejake firme jsou tak hloupi a po odchodu zamestnance obsah emailove schranky smazou, misto toho aby ji jen deaktivovali, to je opravdu argument
Ja si zase dokazu predstavit zivot bez telefonu. To je ten nejvice zbytecny a nejvice neproduktivni komunikacni nastroj.
V naší firmě se taky mažou e-mailové účty odcházejících lidí. Důležité informace k projektům mají být vedeny u projektů a to ostatní je z 99% balast, který je bez kontextu, který stejně zná jen ten zaměstnanec, k ničemu. Docela by mě zajímalo, kdo by byl takový blázen a chtěl by ty desítky tisíc e-mailů prohledávat.
Předesílám, že nejsem zaměstnanec Skype :-) Nechci komentovat starší článek, na který odkazujete, a pod kterým je vlna nesouhlasných komentářů...
Skype ale poměrně jasně, přesně a česky popisuje ve svých "Zásadách ochrany osobních údajů společnosti Skype" co všechno a jak dlouho uchovává:
bod 1. http://www.skype.com/cs/legal/privacy/#collectedInformation
bod 12. http://www.skype.com/cs/legal/privacy/#retentionOfPersonalData
Vy sám dále píšete:
"Pokud by tedy nekdo napriklad zjistil heslo k uctu a pripojil se..."
No, ale to přece platí pro jakoukoli službu - když znám heslo, mám i obsah. Je jedno, jestli je to e-mail, facebook, skype, nebo nějaký jiný IM.
Ve firmě (i s partnery na projektech) používáme skupinový Skype chat.
Výhodou je synchronizace přes více zařízení (počítač, mobil), klienti pro všechny platformy (Win, Mac, iOS, Android...) možnost z chatování, možnost vytočit skupinový hovor, sdílet obrazovku, posílat soubory, nastavit si upozornění na určitá klíčová slova, prohledávat historii, atd.
Pro pokročilé uživatele, můžete Skype chat ovládat formou příkazů a rolí, viz. https://support.skype.com/en/faq/fa10042/what-are-chat-commands-and-roles