Vzhledem k tomu že stále jak jsou v ČR drahá data a ochota průměrného zákazníka platit za primové služby tak ba Spotify nesázejte.
Nebude to tedy tak černobílé . Bude záležet na věku posluchače, jeho ekonomickém ukotvení i dokonce kde bydlí. Většina rádií už svůj internetový stream nebo hudební blogy má proč by lidé tedy přecházeli na Spotify......
opravte mne jestli se pletu, ale Spotify jsou "jen" hudební proudy? Sice personalizované, ale pořád je to jen hudba. To by mně vyhovovalo v osmnácti, ale teď ve zralém věku :-) potřebuji mezi muzikou i nějakou tu slovní "vatu", hlavně v autě. Stanice typu F1 mne po pár dnech pozitivních informací typu kdo s kým unaví a tak zase přepnu na Radiožurnál (i za cenu poslechu hudby staré 30 let, no to dnešním mladým fakt nezávidím :-) ). Ale ať se vrátím k meritu věci - jak pro takové posluchače může Spotify představovat konkurenci rozhlasu? :-)
Prognózy a další věštění, jsou většinou jen představy, které vyplývají ze zvyků jednotlivců. Pokud bych se na věc díval očima pozorovatele okolí, které v ruce drží mobil, tak by se mohlo zdát, že už žádné rádio, ani televize, neexistují. Jiné informace naopak tvrdí, že v posledních letech se dokonce zvyšuje počet diváckých hodin před TV obrazovkou a to u všech věkových skupin.
Snížení cen za datová připojení bude mít vždy velkou konkurenci ve volném příjmu rádia i televize, pokud v tomto režimu zůstane i jen pár desítek stanic. Ani světové statistiky nenaznačují, že ubývá posluchačů a DAB přijímačů zatím ročně přibývá po desítkách milionů kusů.
Datový tok DAB vysílání nedosahuje kvality televizního vysílání přes anténu a už vůbec ne kvality satelitního vysílání. Celé mi to připadá jako jeden pokus v 80. letech, který měl sice správnou myšlenku, ale praktická realizace narazila na velká úskalí v praxi. Nízký datový tok, silná komprese, syntetický, nezáživný a tvrdý zvuk. Mělo by se zůstat u analogu bez omezení modulačního limitu na 0dBr s šetrným nastavením kompresoru ve vysílacím studiu a bylo by to fajn, komerční rádia postihovat za "agresivní" zvuk. Než poslouchat mizernej digitál DAB , tak to se raděj vrátím k poslechu CD disků. Už nyní díky agresivnímu komerčnímu zaměření rozhlasových stanic v FM modulaci si docela často pustím CD a mám super klid a pohodu ve 100% kvalitě.
"V DABu je to zatím jiné a právě možnost "boje" s větší konkurencí se nakonec může projevit v kvalitnějším zvuku s větší poslechovostí."
Z DVB-T víme, jak to dopadne. Žádný boj o kvalitnější zvuk nebude. To se radši naseká pár klonů. Do nich je totiž možné plácnout další reklamu, to lepší zvuk nedokáže :-)
@Karel Mikuláštík: Potenciál Javorníku je podstatně větší, než Kozího Kamene, na tom si trvám. https://dvbt2.webnode.cz/l/dab-jizni-cechy/ Daleko lepší by bylo kombinovat Javovník s jinou kótou (jinými kótami). To je ale samozřejmě dáno mnoha jinými faktory, významnými pro low cost 1kW sítě.
Bohužel už ani ta CD nemají v posledních letech slušnou dynamiku. Kde jsou ty časy, když nahrávky měly dynamický rozsah 15-17 dB. Dnes je to běžně jen 5-8 dB, což je na první poslech znát a pokud se povede 13 dB, už se skoro slaví jaký to má skvělý zvuk. Takže zbývá jen sáhnout do sbírky a oprášit CD cca do roku 1995-1998, kdy se ještě tolik zvuk na CD nemrzačil. Případně vzít LP desku. Často ani digitální distribuce ve formě Hi-Res záznamu nepomáhá a zvuk nebývá v maximální dostupné kvalitě.
Tak jsem si schválně proklikal konfigurátor Fabie a záměrně jsem nepřihazoval nic, jen absolutní základ. S cenovkou 269 900 Kč jsem dostal auto s rádiem Blues. DAB je doplňková výbava za 3 000 Kč a vyžaduje přihodit Infotainment Swing za 5 100 Kč. Pokud chci nejlevnější Fabii s DAB, tak si je potřeba připlatit 8 100 Kč. Celková cena auta auta je tak 278 000 Kč.
Schválně jsem si našel i manuál k tomu základnímu rádiu Blues a ten DAB to fakt neumí.
Nová auto bez DAB tedy stále koupit jde a nebavíme se o skladovkách, ale o autě vyrobeném dle požadavku záskzaníka.
Rodičům jsem před pár lety koupil internetové rádio a tam je i ten DAB. U auta, co kupovali tak před čtyřmi lety, jsem je taky přesvědčí, ať si tam ten DAB dají. Kámoš kupoval letos nové auto a taky s DABem.
Jestli to používají, nebo nepoužívají, asi ani sami neví. Je to prostě rádio, hraje to a víc je nezajímá. U vody nebo elektřiny taky nikdo neřeší, ze které přehrady/elektrárny to do domácnosti dorazilo.
Řekl bych, že je ale nejvyšší čas spustit orpavdu viditelnou kampaň a pokud se má FM vypnout, tak posunout termín tak na 2030.
DVB-T se dá od nouze vyřešit STB za pěti kilo, ale "autorádio" už dávno není jen rádo. Je to navázané na hromadu systému v autě a stojí to i desítky tisíc. Přitom DAB stále není samozřejmost ani u nově prodávaných aut. Z toho může být velké mrzení.
On je ale zásadní rozdíl mezi poslechem rádia, jako takového a pouštěním si muziky z vlastněných CD. Rozhlas je nejen veřejná služba, ale i způsob podnikání. Datové toky, komprese a syntetický zvuk digitálního rádia ale není nutnou vlastností této platformy, ale jen zkouška provozovatelů, co až posluchač vydrží. Asi to bude dobrý byznys a v FM už další kapacita pro konkurenci není. V DABu je to zatím jiné a právě možnost "boje" s větší konkurencí se nakonec může projevit v kvalitnějším zvuku s větší poslechovostí.
Komu ale stačí "kolovrátek" z vlastních jednotlivých CD, nutnost je přehazovat, nebo mixovat a vyrábět výsledné hudební bloky, ten potom opravdu rádio k poslechu muziky nepotřebuje.
Dovolím si poopravit že v této chvíli už by měla být povinnost mít v autech DAB, ale musela zasáhnout EU, ten trh je tak cenově našponovanej že navíc do základu nepřidají ani ň. Já jsem shodou okolností kupoval nové auto přesně před rokem, tvrdili mi, že DAB je v základu, naštěstí se mi tuto nepravdu podařilo podchytit včas a objednal auto s DAB modulem - stálo mě to "jen" 7 000,- Kč navíc :-(.
A co myslíte jak v autohausu reagovali na mou podrážděnou kritiku, co budou dělat až je přijdou lidi s tříletým autem zabít že tam nehraje rádio? No comment..........
= automotive, drahy dily, testovani, splneni norem atd. Kdo v tom nedela ma tezko poneti co co stoji, a protoze tohle bude malokusova serie kus musi mit astronomickou cenu aby se zaplatil. Denne se v tom pohybuji a tak jen tise ziram, ze pri tech procesech a cenach jsou ceny aut tak neuverilelne nizky.......
Bohužel je to daleko složitější. Celý proces od podepsání kontraktu až po dodávky prvních seriových dílů trvá cca 3 roky. Musíte splnit seskutečnou škálu požadavků na výrobek. Strojní vybavení na výrobu je pekelně drahý. To všechno rovná se neskutečné peníze.
Imaginární příklad pro lepší pochopení: dejme tomu, že máte v autě nějaký drát. Na tom drátu máte otisklou barvou příčnou čárku, aby dělník u dodavatele věděl v kterém místě ji začít montovat. A teď to přijde:
1. Běžné vnímání člověka (pokud vás to zbytečně nezavede někam jinam můžete si označit "selský rozum")
- Karle, volali z automobilky že jim ta čára nevyhovuje, tak až budeš mít chvíli tak tam skoč a přenastav mašinu vo tři cenťáky. Karel tam skočí a za minutu má hotovo. Náklady 0.
2. Realita v automotive
- celá tahle akce trvá minimálně 3 měsíce když jde všechno hladce, musí se udělat tzv. engeneering change, změnit výkresy, zákazník musí provést to samé a odsouhlasit, pak se musí udělat vzorky, tuto změnu ovzorkovat (představte si šanon nacpaný změnovou dokumentací, dáváte to v tomto jedoduchém případě dohromady jen 14 dní) a dokumentaci se vzorky poslat zákazníkovi který vám změnu cca do 4-6 týdnů odsouhlasí. No - a pak tam Karel skočí a za minutu je hotovo :-). Nákladově tisíce euro za změnu.
To co jsem psal není přitažené za vlasy, ba naopak je to silně zjednodušeno, v reálu je to daleko složitější. Takže si klidně dovedu představit, že ten DAB modul je za tu cenu dotovaný.