Přišel satelitní Skylink, nabídnul Novu HD
K nejdůležitější změně v satelitním vysílání došlo až v závěru letošního roku, konkrétně v září, kdy ostravská společnost Trade&Technology (T&T) oznámila start nové značky Skylink. Pod tímto názvem existuje silná satelitní platforma v sousedním Slovensku, s jejímž majitelem, firmou Towercom, T&T úzce spolupracuje. Ve stejný den, kdy Skylink začal fungovat také v České republice (s trošku odlišnou programovou nabídkou než na Slovensku), nabídla tato satelitní platforma exkluzivně také satelitní vysílání televize Nova ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Operátor služby, společnost TradeTec (odnož T&T, která přímo provozuje český Skylink), nabídnul Novu HD v „bezplatném“ balíčku základních programů v češtině, všichni dosavadní zákazníci si ale museli za jeho aktivaci připlatit.
Skylink rovněž rozšířil nabídku slovenských programů, takže kromě prvního a druhého kanálu veřejnoprávní Slovenské televize přidal také komerční televizi Joj a její filmový kanál Joj Plus. Firma nadále vyjednávala o zařazení nejsledovanější slovenské televize Markíza, ale kvůli vysílacím právům se jí to zatím nepodařilo. Jak Skylink, tak konkurenční Gital, ale působí také na Slovensku a prostřednictvím jejich karet se tamní diváci dostanou jak k Markíze, tak ke třetímu programu Slovenské televize, sportovnímu kanálu Trojka. Obě společnosti začaly v letošním roce nabízet službu přepínání dekódovací karty do režimu příjmu v České republice nebo na Slovensku. Divák tak může zvolit, v jaké zemi sleduje satelitní televizi, a podle toho mu jsou zpřístupněny televizní programy.
Generální ředitel televize Nova Petr Dvořák (uprostřed) oznamuje na tiskové konferenci 30. září 2008 v Praze start komerčního vysílání Novy HD na satelitu. Přihlíží mluvčí Novy Michaela Fričová a technický ředitel Novy Ivo Ferkl. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)
Gital čelil exekuci, hrozil mu zánik
Společnost Gital nebude na letošní rok vzpomínat jenom v dobrém. V září firma obdržela soudní rozhodnutí o exekuci majetku, které vůči ní vedl majitel pětadvacetimilionové pohledávky bývalého obchodního partnera Ivana Štěpničky. Gital musel situaci řešit vyhlášením insolventního řízení a převedením většiny aktivit na novou společnost GmGm, nakonec se mu ale podařilo značku i vysílací platformu zachránit. O kauze se v médiích příliš nepsalo, neboť ani jedna ze stran sporu s novináři na toto téma příliš nekomunikovala. Problém nakonec medializoval sám Gital prostřednictvím svých internetových stránek, aby předešel spekulacím – především u svých klientů.
Dluh měl vzniknout na základě prodeje přístupových karet Gitalu, který zprostředkoval Stanislav Jakubek z Mariánských Lázní, a za něž mu měl Gital vyplatit marži 500 Kč za každý kus. Jakubek tvrdí, že karet prodal v průběhu jediného roku 50 tisíc, a někdejší jednatel a původní majitel Gitalu Pavel Petráš mu v roce 2007 písemně přiznal dluh ve výši 25 milionů korun. Podle současného jednatele Gitalu Leoše Pohla se tak ale stalo v době, kdy Petráš již nebyl jednatelem firmy a rovněž se zbavil svého podílu v Gitalu. Během podzimu pak Gital reagoval na vznik konkurenční satelitní platformy Skylink a jeho exkluzivní nabídku Novy HD zařazením několika nových programů.
Jednatel společnosti Gital Leoš Pohl (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)
Prodejci si stěžovali na Digi TV, pokračoval pokles UPC Direct
Zlaté časy letos skončily levné satelitní službě Digi TV, která přede dvěma lety doslova nastartovala zájem Čechů o satelitní televizi. Nejen diváci, ale i prodejci pochopili, že levný měsíční poplatek není vše; zvlášť když si operátor pravidelně dával na čas s proplácením faktur instalačním firmám. Digi TV také měla problémy s dodávkami satelitních přijímačů, takže nárůst počtu zákazníků této služby letos nebyl tak patrný jako loni a předloni. Přesto Digi TV vykazuje zatím nejvíc abonentů ze všech satelitních platforem u nás – okolo 300 tisíc – i když ji mílovými kroky dohání Skylink. Tomu se ještě před koncem roku podařilo v České republice a na Slovensku dosáhnout hranice půl milionu klientů.
Také další satelitní službě UPC Direct se letos příliš nedařilo. Nadále přicházela o zákazníky (ke konci třetího čtvrtletí jich měla mírně přes 100 tisíc), i když pokles už nebyl ta dramatický jako v prvních měsících po vstupu levné platformy Digi TV na tuzemský trh. UPC Direct má smůlu v tom, že veškeré změny v její programové nabídce musí schválit ústředí UPC v Amsterodamu, a tato procedura je příliš zdlouhavá. Ve srovnání s Digi TV, ale i Skylinkem a Gitalem pak vychází tato platforma vůbec nejdráže, což vedlo UPC k významnému zlevňování a zavedení služby předplacené karty, která není spárovaná se satelitním dekodérem. Slevy pak operátor zpočátku nabízel pouze těm zákazníkům, kteří se rozhodli smlouvu s UPC ukončit. Měsíční poplatek za základní programovou nabídku Rodina klesla bezmála na polovinu původní ceny. Ani to však nezastavilo odliv zákazníků ke konkurenci.
Satelitní parabola služby Digi TV v Rumunsku (Foto: Jan Potůček, DigiZone.cz)
Óčko se stěhovalo, zmizelo divákům UPC
Letošní jaro znamenalo přelom v satelitní distribuci hudebního kanálu Óčko, který dosud vysílal na pozici 19,2 stupně východně. Óčko se rozhodlo přejít na stále preferovanější pozici 23,5 stupně východně, kterou využívají satelitní služby Skylink a Gital. Tím pádem ale zmizelo z nabídky UPC Direct, vysílající právě na pozici 19,2 stupně východně, i když vlastně nikdy součástí placeného balíku této služby nebylo (pouze vysílalo na stejné pozici bez kódování, podobně jako řada dalších, převážně zahraničních programů). Vzhledem k tomu, že si Óčko nechce platit vysílání na obou satelitních pozicích, záleží vyloženě na UPC, zda tuto hudební televizi přidá do svojí nabídky a zda pro ni najde ve své platformě datový tok. Veškeré náklady spojené s tímto vysíláním by navíc musela nést sama UPC.
Vztahy mezi Óčkem a UPC nebyly růžové ani začátkem letošního roku, kdy se největší tuzemský kabelový operátor v reakci na novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, rozšiřující počet povinně šířených programů v kabelu, rozhodl Óčko vyčlenit z analogové kabelové televize do digitálního slotu, v němž si ho zákazníci kabelové televize UPC mohli naladit pouze s digitálním set-top-boxem. Óčko takto krátkodobě přišlo o značnou část diváků, později se však s UPC dohodlo na návratu do analogové kabelové nabídky Klasik (rozšířený programový balíček v analogu), zatímco v základní omezené nabídce Óčko zůstalo v digitálním slotu. Potřetí se mezi Óčkem a UPC zablýsklo letos na podzim po kritické poznámce generálního ředitele Óčka Jiřího Balvína na kvalitu vysílání v sítích UPC.
Generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz; snímek kliknutím zvětšíte)
Nové satelitní programy: Z1, Nova sport, Nostalgia, Joj Plus
Letošní rok byl rovněž bohatý na vznik nových satelitních televizí. Od dubna vysílá nová motoristická stanice Sport 5 kódovaný placený program na pozici 23,5 stupně východně, který vede bývalý ředitel Galaxie sport Jiří Hojgr a vlastní podnikatel Antonín Charouz. V červnu zahájila vysílání nová česká komerční zpravodajská televize Z1, kterou diváci naladí na pozici 23,5 stupně východně, a sledovat ji tak mohou i diváci s přístupovými kartami ke službám Skylink a Gital. Na stejné pozici lze rovněž od června naladit nový filmový kanál Nostalgia, ale pouze jako součást placené programové nabídky platformy Skylink.
V červenci se na satelitu objevil vůbec první tuzemský erotický kanál Leo TV. Nejprve byl exkluzivně pouze na kartách společnosti Gital, později se objevil i v nabídce platformy Skylink – samozřejmě jako kódovaný program, který vysílá v souladu se zákonem pouze od desáté hodiny večer do páté ranní. V říjnu došlo k přejmenování satelitní a kabelové stanice Galaxie sport na Novu sport, technické parametry vysílání se nezměnily. Ve stejný měsíc spustila druhá komerční televize na Slovensku, Joj, svůj druhý program – filmový kanál Joj Plus, který se později objevil i v nabídkách českých satelitních platforem. Satelitní služba Skylink letos začala nabízet také několik programů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Kromě Novy jde o Eurosport HD a Brava HD.
Zpravodajské studio televize Z1, která zahájila vysílání v červnu 2008 (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz)
ZÍTRA: Jaký byl digitální rok 2008 u kabelových televizí?