Ilustrace: Nenad Vitas
Jelikož mám rád nové věci a média, neodolal jsem a nechal jsem si poslat první středoevropské 3D noviny. Konkrétně šlo o slovenský Nový Čas, vydaný 15. června. Na titulce se vyjímají nahé slečny, při jejich komfortním a novém prohlížení mají pomoci 3D brýle zdarma.
3D je jedním z nejpoužívanějších buzzwordů současnosti. Co je 3D, to je super, cool, fajn, parádní a já nevím, co ještě. Filmy s touto technologií táhnou do kin, i kdyby byl scénář k ničemu a obsazení ze samých béčkových herců. Abych řekl pravdu, tak mě 3D filmy neberou. Tedy vlastně berou, i když ne za srdce, ale za žaludek. Ovšem 3D noviny, to jsem musel vidět.
Nový Čas vypadal jako každé jiné vydání, jenom barvy byly trochu rozjeté, asi kvůli tomu očekávanému 3D efektu. Jako příbal papírové brýle. Po jejich nasazení a prvním pohledu do novin nastal mírný šok. Čekal jsem, že nahotinky budou jako živé, a ono nic. Efekt, který jsem byl se svýma krátkozrakýma očima schopen rozpoznat, byl mizivý. Ani kolegové, kteří vidí dobře, nebyli kdovíjak nadšeni a také prý čekali víc. Pro názornost se můžete podívat na nekvalitní fotku, kterou jsem pořídil mobilem.
Asi jsem byl zbytečně natěšený a představoval jsem si, o jak nezapomenutelný zážitek půjde. Abych pravdu řekl, tak daleko důležitější než samotné obrázky (ve 3D budou vycházet i další části slovenských novin a i na webu je extra prostorová sekce) je to haló okolo.
Tiskové zprávy, nadšení čtenáři (a já jako jeden z nich) a celý ten kolotoč. Slováci byli třetí, po Belgičanech a Britech. A chytil se prý i jeden inzerent, není to věru k zahození mít jako první 3D inzerát ve střední Evropě.
3D noviny patří zatím do škatulky experimentů a zdá se, že se jen tak mezi lidmi neuchytí. Vydavatelé jsou skoro výhradně bulvární, takže nahé slečny jsou asi tím nejlepším, co mohou čtenářům nabídnout. Ruku na srdce, je to ale konkurence neuvěřitelnému množství pornovidea, které je zdarma dostupné na Internetu?
Nikde jsem se nedočetl, zda fakt, že jsou noviny ve 3D, pomáhá prodejnosti. Asi ano, ale o kolik? Najde se dost lidí, kteří si koupí onen plátek jenom kvůli tomu, že jde o poměrně exkluzivní a novou záležitost? Mezi některými čtenáři prý vzbudil 3D Nový Čas mánii, začali se fotit ve 3D a posílat své výtvory do redakce. Zpětná vazba samozřejmě je to nejlepší, co mohou novináři dostat, takže v tomto smyslu jde asi o úspěch.
Podle mého názoru to chce hlavně nápad (pokud možno jiný, než je otištění nějaké polonahé pseudocelebrity), pak se mohou 3D noviny a časopisy prosadit. Jinak jde o docela obyčejnou a zbytnou věc. Kdo by stál o prohlížení prostorových novin, když samotný 3D efekt je nedostatečný a na technologii se asi nic vylepšit nedá? Papír je prostě papír a na podobné vychytávky není dělaný…