"I když se přenášený paket vzápětí složí a opraví, časovou ztrátu dohonit nijak nelze."
Dotaz amatera: Myslel jsem, ze u prenosu hlasu "live" se prilis na opravy nehraje? (Neco jako v tom starem vtipu s Pentiem, nemusi to byt uplne spravne, hlavne kdyz to bude hodne rychle.)
Spiš se opravy dělají jinak. VoIP beží většinou po UDP, takže na ztracené pakety se (na síťové vrstvě) opravdu nehraje. Ale jsou tam zase jiné mechanismy pro potlačení chyb. Neznám přesně streamovací protokoly použivaníé VoIPem, ale napřiklad při komunikaci mezi mobilem a BTSkou jsou data rozložena do dvou paketů - každý paket obsahuje polovičku dat svých a polovičku dat odpovídajících časově paketu předchozímu. Takže i při špatném signálu se ztrátou téměř poloviny paketů je zaručena srozumitelnost hovoru.
V rámci VoIP se v RTP streamu předpokládá, že všechny nebo většina paketů dojde a že ztráta jednotek procent paketů je z hlediska lidské komunikace nepostřehnutelná. Praxe ukazuje, že ztráty, duplicity, přehození i latence a jitter paketů nebývají zpravidla zásadním problémem. To platí pro většinu ADSL přípojek i pro všechny "lepší" typy připojení. Problémy někdy jsou jen s přenosem dat či faxů via VoIP, ale ani to nebývá až na výjimky kritické.
Právě nyní (tj. v květnu a červnu) se chystáme systematicky proměřit MOS (tj. kvalitu hovoru) pro různé typy koncových zařízení, pro různé způsoby jejich propojení a pro různé české telefonní operátory. Výsledky pak nabídneme ke zveřejnění na Lupě.
Těžko hodnotit systém, skládající se ze tří, na sebe velmi volně navazujících komponent: 1/ vlastní ústředna 2/ Parametry internetového připojení 3/ koncové zařízení. Spolehlivost je tradičně dána nejslabším článkem řetězu a nekvalitní ISP dokáže velice snadno znehodnotit i špičkovou ústřednu, či koncové zařízení u zákazníka. Dalším faktorem je napájení. Klasický telefon odebírá napájení z účastnické smyčky, tedy z ústředny, VoIP konec musí být napájen z místního zdroje, čili dalšího potenciálního zdroje poruch. Takže by bylo mnohem objektivnější hodnotit VoIP ne jako celek ale jednotlivé komponenty samostatně. Podle mne bude ještě dlouho největším kamenem úrazu internetové připojení. Nejspíš není náhodou, že většina těch, co na VoIP žehrají, používá buď ADSL, nebo mobilní internet. Bohužel, díky bývalému dominantnímu operátorovi je většina uživatelů internetu odkázána na nesymetrické připojení s nemravnou agregací a nízký a přerušovaný upload je pro VoIP služby spolehlivý hrob. Pokud se datový tok několikrát přeruší během načítání webové stránky, nic strašného se neděje. Totéž je ovšem pro hovor katastrofa. I když se přenášený paket vzápětí složí a opraví, časovou ztrátu dohonit nijak nelze.