Svůj komentář nejnovější „úpravy cen“, která výjimečně neznamená zdražení o padesát procent, bych rád uvedl poněkud zeširoka. V prostředí Internetu se často zapomíná, že SPT TELECOM není jedinou monopolní organizací široko daleko v tomto státě. Máme zde ČEZ, takřka monopolního výrobce elektřiny, dále především regionální elektrorozvodné společnosti, které se většinou chovají ještě hůře než sám ČEZ, máme zde monopolní dodavatele plynu, vody, také státní poštu a řadu dalších. Je dobré si v této souvislosti uvědomit, že v porovnání s nimi se SPT TELECOM chová takřka přátelsky: elektřina se zdraží a basta, voda se zdraží a basta, rozhodně nikoho ani nenapadne s někým diskutovat. Ani SPT TELECOM se ovšem nesnaží nastavovat přátelštější tvář pro nic za nic: jeho manageři dobře vědí, že liberalizace trhu je doslova za bukem. A byť je zahraniční partner, TelSource, spíše terčem výtek (většinou oprávněných), v tomto ohledu je mu jistě třeba přiznat určitou kultivační zásluhu.
Velký kus cesty podle mého SPT TELECOM urazil za poslední rok a loňská iniciativa Internet proti Monopolu mu myslím dost pomohla. Slib lepší komunikace s veřejností ostatně dal při svém nástupu do funkce i nový generální ředitel Přemysl Klíma a zatím se zdá, že se mu daří plnit. Práci s veřejností každopadně SPT TELECOM zvládá lépe.
Ukázalo se to i v případě právě aktuálních změn cen, které SPT TELECOM oznámil okamžitě poté, co se v jednání na ministerstvu financí udělalo jasno; základní obrysy změn byly přitom známy už předtím. SPT TELECOM si razantní zdražení odbyl už vloni a letos spíše dotahuje některé drobnější záležitosti. Pozitivní zprávou zejména pro domácí zákazníky je prodloužení impulsu v období slabého provozu. Naopak negativně se jich zřejmě dotkne zdražení měsíčního paušálu, které je ovšem vykompenzováno určitým množstvím impulsů zadarmo, což je u SPT TELECOMu novinka. Motivy jsou v tomto směru poměrně jasné: fixní náklady na jednu telefonní stanici jsou relativně vysoké, proto je třeba zvýšit paušál, zatímco variabilní náklady na jednotlivé hovory jsou nižší. Toto opatření se sice negativně dotkne zejména lidí, kteří telefonují málo, ale přestože je to na první pohled smutné, je to současně logické: cosi na způsob množstevní slevy je běžný institut. Ještě více by v tomto směru mohly přinést očekávané telefonní balíčky, které hodlá SPT TELECOM zavést v polovině příštího roku.
Pokud jde o Internet 2000, oproti I99 došlo k řadě změn, ale po faktické stránce jsou si oba tarify velmi podobné: cenový rozdil, který je tou podstatnou otázkou, je minimální. Podrobnostem Internetu 2000 se budu věnovat ve zvláštním článku, protože řada zajímavých věcí ještě nezazněla (např. postoj ČTÚ), ale již nyní je možné říci, že jde o mnohem elegantnější řešení bez obezliček typu sestavovacího poplatku, které ovšem dochází k podobným výsledkům. Podstatnou výhodou je, že nový tarif není v žádném časovém období a pro žádnou délku hovoru méně výhodný než standardní hlasový tarif; to u I99 neplatilo. Největší výčnelky se tedy obrousily, ale podstata věci zůstala stejná.
Letošní zvýšení cen SPT TELECOMu je tedy, abych tak řekl, skoro user-friendly. Zvláště uživatelé Internetu, kteří protelefonují poměrně dost času, by ho na svých účtech neměli poznat takřka vůbec.
Související články a odkazy: