Zkusil jsem se vzit do role cloveka, ktery clanek necetl, neni moc IT zbehly a jenom potrebuje vyridit dane, pokudmozno bez komplikaci a akorat se doslechl o lepsim systemu nez je stavajici EPO. Vysledek:
prihlaseni pres datovou schranku - nasleduje vyzva "Aktivujte si osobni DIS+", aniz by bylo jasne proc, co to vlastne je a co se stane kdyz aktivuji nebo neaktivuji.
Zatim neaktivuji. Nevim ale jak dal. Zadny odkaz navypada, ze by vedl k danovym priznanim.
Kdyz dam vyhledat DPFO, je vysledkem informace "Nemáte k dispozici žádnou DIS". Budu muset zjistit, cemu urednici rikaji DIS....
Prestoze informace na strance nenaznacuji, ze by byla aktivace DIS+ nezbytna, tak po chvilce patrani aktivuji DIS+. Zda se, ze bez toho se neda udelat vubec nic. Co se mysli tou aktivaci a jake to ma pripadne dusledky, to radej nezjistuji.. System se zepta, jestli opravdu projevuji vuli uzivat DIS+. Nevim. Klikam na 'Ano, opravdu chci aktivovat DIS+'. Pripadam si, jako bych pocitaci prave potvrdil smazani operacniho systemu.
Cosi se stalo, dostavam se k velkemu tlacitku Ma osobni DIS+. Opet nevim co to je, ale klikam. Koncene jsem u formularu. Muzu si vybrat z moznosti "Elektronicke fomrulare" a "Formulare". Zkusim ty neelektronicke, protoze me zajima co to vlastne muze byt. Za tlacitkem se schovava dalsi tlacitko "Novy elektronicky formular". Jdu radej zpet a tentokrat volim "Elektronicke formulare". Vybiram DPH - kontrolni hlaseni. Ocitam se v systemu, ktery vypada jako stare EPO.
Jsou v nem ale predvyplnene nektere udaje. Moje jmeno, adresa, datum podani. OK, toho jsem driv dosahnul tim, ze jsem formular nacetl z ulozenho a recyklovaneho XML. Na pocet kliknuti to byvalo rychlejsi, ale OK, rekneme ze je to jenom zacatek. Proc se formular nepokusil uhodnout obdobi, za ktere kontrolni hlaseni podavam, je trochu zahada. Kolikateho je vi, ze podavam hlaseni ctvrtletne by take vedet mohl... dobre, snad to jeste vychytaji, jde o drobnost. Kazdopadne stejny system jako driv me moc nenadchnul. Jedinym benefitem muze byt predvyplneni nekolika udaju. Tech nejprostsich a formalnich.
Jdu zpet a zkousim DPFO - chybi pruvodce. Nevadi, dam rovnou formular k vyplneni. To uz vypada lip. Tri stranky pro zadavani dat + posledni, s moznosti ulozeni v PDF nebo XML. To vypada lip nez EPO verze. Snad to bude fungovat.
Prozatim koncim s experimenty. Zda se, ze celkove myslenka dobra, ale je to potreba dotahnout. Ergonomie je zatim mizerna, uzivatel ktery neni se systemem seznameny bude dost tapat a nejspis si bude porad klast otazky typu 'co je zase toto?' a 'co se stane kdyz..?'. Asi si na to pujde zvyknout, ale lepsi by bylo, kdyby autori k systemu posadili nekoho kdo to vidi prvne a sledovali, v cem se ztraci. Ziskali by spoustu informaci, podle kterych by se dal system bez velkeho usili vyladit. Kolikrat by stacilo do formularu vlozit jednoduchou poznamku, nebo odstranit zbytecne matouci kroky typu Aktivujte osobni DIS+ a jednoduse nechat uzivatele vybrat, jestli chce pouzit puvodni nebo novy formular.
Moderní systém si představuji tak, že se přihlásím, kliknu na tlačítko "zaplatit daně", systém se na pozadí spojí se všemi příslušnými úřady, přečte si různé výkazy co jsem podával během roku (a že je podávám každý měsíc..), případně s mým účetním systémem, a zobrazí mi QR kód (či nabídku loginů do bank, jako eshopy) co mám kam zaplatit.
To že někdo udělá frontend pro ten retro simulátor vyplňování papírových formulářů, to je úplně, ale úplně k ničemu.
To je sice pěkné, ale krásně to ilustruje, že má autor příspěvku pravdu. Ministerstvo není schopno dodat aplikaci občanům tak, aby nemuseli hledat přes Google, přičemž odpověď je na stránkách ministerstva... Docela ostuda.
Ale nic jiného jsme asi nikdo nečekali.
"Co se mysli tou aktivaci a jake to ma pripadne dusledky, to radej nezjistuji." taky jsem zavřel oči a kliknul... §§69ab jaksi neříkají nic, takže čert bude stejně v detailech a pokud ani Peterka nevaruje....
Ehm, následně jsem zjistil, že ten dekorační béžový pruh s absolutně nejmenším písmem obsahuje pro mne nejdůležitější informaci: "Probíhá zpracování a přenos dat z finančního úřadu. Daňovou informační schránku lze v tuto chvíli používat v omezeném režimu, Vaše data by měla být k dispozici do 48 hodin od aktivace DIS+."
Tím průzkum končí a kdo má horší zrak tento web bude považovat za nepoužitelný, všude říká, že nemám nic, nic nenalezeno atd. Proč v těch místech neříká, že probíhá transfer dat a mám dorazit tehdy a tehdy ? UX nigh mare.
1. 3. 2021, 23:33 editováno autorem komentáře
"Dobrá" je stránka https://mojedane21.cz - hned nahoře nadějné "Jak se do online finančního úřadu přihlásit" a otevře se stránka se spoustou textu, ale zato s chybějící informací nejzásadnější: prostý link na https://mojedane.cz...
V horním banneru je "ONLINE FINANČNÍ ÚŘAD", ale nevede to na mojedane.cz, nýbrž na článek s dalšími velkými obrázky a texty.
A nakonec heureka: vydržíte-li rolovat stránkou dolů, konečně narazíte na tlačítko "CHCI VYZKOUŠET ONLINE FINANČNÍ ÚŘAD" s odkazem na https://mojedane.cz.
To je zlo, které se táhne mnohými informačními systémy: musíte pročíst spousty textu, než se někam dostanete. Snad se časem designéři prokoušou k významu zkratky TL;DR
.
Nekoupil jsem si fullHD displej, abych koukal furt na stránky pro mobily.
Tohle vnímám jako minus, nikoli plus, grafické rozložení dosavadního portálu mi vyhovovalo.
Asi si někdo myslí, že lidi budou vyplňovat daňové přihlášení na mobilu. Účetnictví taky na mobilu?
Mimochodem šířka textu tady na lupě je taky užší, než 1/2 displeje.
Ad "můžete začít na snadno uhodnutelné a dobře zapamatovatelné doméně mojedane.cz. Z ní ale budete ihned přesměrováni na adresu https://adisspr.mfcr.cz/pmd/home, kde nový portál skutečně sídlí."
U uživatele se slabšími nervy, který ale už zaslechl od banky masáž o fišingu, tohle určitě hne hercnou. Můj bože proč jeden líný ajťák trápí 10 milonů lidí?
1. 3. 2021, 23:37 editováno autorem komentáře
Sorry jako. Když podávám daňové přiznání FO na papíru, předám jej na úřadu na podatelně a nikdo nekontroluje, kdo jsem, kdo formulář vyplnil, kdo formulář na podatelnu doručil. Prostě stát je rád, že jsem daně přiznal. Ale když chci státu ušetřit práci, aby úředník nemusel údaje z mého formuláře někam do systému přepisovat, když chci ušetřit papír, když chci omezit riziko přenosu covidu, tak si daňová správa vymyslí nesmyslně složitý systém identifikace, autentizace a nevím čeho ještě. Proboha proč? Vždyť by jí mohla stačit obyčejná e-mailová zpráva s přiloženým formulářem, bezpečnost úplně stejná jako u papíru. Systém daňové správy by zkontroloval formální správnost formuláře a buď jej vrátil k opravě nebo zaslal potvrzení o doručení. Co to máme za šimly na financích?
Samozřejmě by bylo lepší, kdyby to mfcr
bylo až pod doménou gov.cz
– takhle aby člověk znal zpaměti domény všech státních institucí. Jinak je ale ta adresa správně, protože je z ní jasné, že to patří pod Ministerstvo financí (když tedy znáte adresu mfcr.cz
). mojedane.cz
jsou z hlediska bezpečnosti k ničemu, protože takovou doménu si může zaregistrovat kdokoli. Běžné prohlížeče dnes nezobrazují jméno subjektu z certifikátu, takže uživatel pak nemá jak poznat, že web třeba tvojedane.cz
nepatří MF.
Na papíru je váš podpis. Když někdo podá vaším jménem daňové přiznání na papíře s tím, že máte zaplatit daň 100 milionů Kč a FÚ tu daň po vás začne vymáhat, docela snadno prokážete, že jste to daňové přiznání nepodal vy. Kdybyste daňové přiznání podával e-mailem bez uznávaného podpisu, nedokážete to, budete tu daň muset zaplatit a pak podávat opravné přiznání (a řešit důsledky z toho plynoucí).
Responzivní design znamená, že se přizpůsobuje zařízení – na mobilu se zobrazí v zobrazení vhodném pro mobil, na desktopu v zobrazení vhodném pro desktop.
Nejde jenom o vyplnění na mobilu – třeba se na mobilu chcete jen na něco podívat. Mimochodem, chytrý telefon má dnes spousta lidí, a zdaleka ne každý, kdo má chytrý mobil, má i počítač. Nějaké jednodušší přiznání (třeba daň z nemovitosti) můžete zvládnout i přes mobil – pro člověka, který má mobil a ne počítač pořád může být jednodušší vyplnit to na mobilu než shánět počítač.
Maximální šířka textu není omezená šířkou displeje, ale počtem znaků. Aby byl text čitelný, musí být řádky dlouhé maximálně kolem 70–80 znaků. To je staré známé typografické pravidlo, web na tom nic nezměnil.
Mám stejnou zkušenost.
Po různých pokusech jsem nakonec dostal od podpory tuto radu.:
===========
Stáhněte prosím XML soubor s podáním na PC a odhlaste se z DIS+. Formulář si (jako nepřihlášený uživatel v DIS+) otevřete v EPO a načtěte XML soubor, doplňte prosím rodné číslo a poté klikněte v menu na možnost ODESLÁNÍ PÍSEMNOSTI.
Na stránce ODESLÁNÍ PÍSEMNOSTI zvolte možnost, kterou jste se přihlašovali do DIS+, tedy buď pomocí OVĚŘENÍ IDENTITY S VYUŽITÍM NIA nebo pomocí OVĚŘENÍ IDENTITY PŘIHLÁŠENÍM DO DATOVÉ SHRÁNKY a klikněte na tlačítko PODAT.
============
Problém je asi v tom, že když člověk ještě nepodával daňové přiznání, není rodné číslo v systému daňové správy a tak se asi ani po přihlášení nenačte. Přestože jiné údaje o poplatníkovi jsou načteny automaticky. Stačilo by, kdyby položka nebyla šedivá a bylo by po problému. Nebo někde zmínit, že nový poplatník má formulář nejdřív vyplnit bez přihlášení a e-identitu použít poprvé až při odeslání hotového formuláře.
Asi to nikoho pro nového poplatníka nenapadlo otestovat.
podle mě to je lepší varianta než to nechat na mojedane.cz, u phishingu je potřeba se spíše koukat kam se dostaneš než odkud jdeš (lze třeba zneužít redirect věrohodné domény přes neošetřený ?redirectUrl=). mfcr.cz je dohledatelná doména pro naše ministerstvo, uvedená je na spoustě jiných důvěryhodných webů, mají na ní emailové adresy a kontaktní adresy přímo na FÚ a dokážeš si o ní zjistit daleko více informací než o nové mojedane.cz.
Nejlepší by bylo udělat společný web pro všechny státní věci na jedné jasné adrese (klidně gov.cz či cokoliv více české), u které by stát mohl udržovat věrohodnou identitu a poskytovat záruku. NIA jde ale zajímavým směrem, stejně jako portál občana, je to zatím začátek cesty, ale dokážu si představit na tom vytvořit uživatelsky dobré a přehledné systémy.
Jenže podle současné legislativy se k daním „přiznáváte“ právě daňovým přiznáním, ne až zaplacením. Tudíž platí můj předchozí komentář, dluh by vznikl už podáním daňového přiznání.
Mimochodem, součástí daňového přiznání fyzické osoby není účet, ze kterého se daň platí. Je tam účet, na který se má vrátit přeplatek (pokud máte přeplatek a chcete ho vrátit na účet). Daň nemusíte platit bankovním převodem, můžete ji zaplatit složenkou nebo hotově v pokladně FÚ. Možná si to pletete s registrovaným účtem, který se ale týká DPH.
Pro přihlášení do firemní DIS(+) prostřednictvím DS musíte být jednatel. Nestačí být administrátor či jinak pověřená osoba k používání DS.
Pokud chcete mít přístup do DIS(+) za firmu, potřebujete extra pověření od jednatele (formulář, jak jinak) a nějakou identifikaci jakožto "zaměstnanec" firmy, nikoliv občan (fyzická osoba). Tedy buď el. certifikát (pouze pro DIS) nebo e-identita (pouze DIS+).
Bohužel ty systémy rozlišují různé role osoby, takže zaměstnavatel nemůže pověřit zaměstnance s identifikací "občan", aby mohl přistupovat do zaměstnavatelovy DIS(+).
Bohužel je pro nové "identitní" služby k ničemu el. certifikát - přitom jsem byl "ověřen" stejně jako by mne ověřila banka či jiný soukromoprávní subjekt.
IMHO pekelný chaos.
Věřím tomu, že soudní znalec by odhalil i většinu lépe připravených podvodů. Nicméně uznávaný elektronický podpis považuju za řádově bezpečnější, než vlastnoruční podpis na papíře. Třeba i pro to, že jeho správné ověřování je jen záležitostí správné implementace softwaru a jeho správné konfigurace – a pak už se po uživateli chce akorát to, aby rozeznal zelenou fajfku od červeného křížku. Na zkoumání vlastnoručního podpisu je potřeba mnohem větší kvalifikace. Paradoxně lidé mnohem víc věří vlastnoručním podpisům a digitálních podpisů se bojí. Je to logické – s vlastnoručními podpisy máme stovky let zkušeností, každý si dovede představit, jak vlastnoruční podpis funguje. Ale bylo by dobré to změnit, protože „bezpečnost“ vlastnoručních podpisů je založená především na tom, že prostě není zvykem důležité podpisy falšovat. Což je dost málo.
Také jsme narazili na problém s rodným číslem. Přihlásili jsme se přes DS PFO a založili DIS+. Vyplnili jsme daňové přiznání, včetně rodného čísla, které bylo prázdné, ale šlo zadat. Narazili jsme ale na nepropustnou chybu, že rodné číslo není vyplněno.
Pomohlo až uložení a znovunačtení z přehledu rozpracovaných formulářů. Pak už bylo rodné číslo šedivé a tato chyba se nehlásila.
Nejspíš dotažení některých údaju nějakou dobu trvá. Sada dotažených údajů také možná záleží na způsoubu přihlášení (a možná i typu DS).
Další hlášení jsme měli kvůli neshodě počtu zaměstnavatelů a počtu příloh, přičemž přílohu stejného typu nelze jednoduše vložit vícekrát. To bylo naštěstí propustné. Vysvětlení, jak to řešit, také moc jasné nebylo.
Určitě nejste jediný :) Ale v Čechistánu asi maximum možného. Považte - dá se tohle dát na ministerský instáč? Nedá. Takže to přirozeně nemá prioritu ;)
Nejdříve tvrdíte, že se na to díváte z pohledu člověka, který není v IT moc zběhlý a chce jen vyřídit daně, abyste pak přednačtení osobních údajů shodil tím, že načtením formuláře z recyklovaného XML to bylo rychlejší. Jasně, protože přesně to takový člověk dělá, ukládá si XML formuláře, aby z něj mohl příště vyjít.
Ne, právě předvyplnění jakýchkoliv údajů, které systém zná/může spočítat/odhadnout (protože má k dispozici všechna má minulá data), je zásadní fíčura. A ano, druhá je, že by mě měl celým procesem "vést za ručičku", pokud se kdekoliv zarazím a přemýšlím, co tím asi mohli tvůrci myslet, je to špatně.
Hlavní problém takových systémů je mapování reality na jejich terminologii. A to že každý člověk má jinou úroveň znalosti té terminologie. Bohužel tvůrci se většinou vůbec nedovedou vcítit do role uživatele, který se v tom neorientuje. Ale může se stát, že uživatel ani netuší, co je "elektronický formulář".
Řešit by se to dalo tak, že by v úplně každém místě byla možnost zobrazit vysvětlení, a to ve volitelné úrovni podrobnosti (od pár slov do několika stran zákona, s plynulým přechodem mezi tím).
Pomohlo by také zjednodušení procesů. Tím by ubylo i termínů a byla by větší šance, že se stanou všeobecně známými.
lehce upřesním, ač vím, že to Filip myslel a psal v podstatě správně:
Pokud podám přiznání jakkoli, i papírově, nejen elektronicky, do 1.4 včetně, prodloužení lhůty se nekoná. I kdybych "následně podal elektronicky v dubnu".
A pozor, podáním do 1.4. se ruší i prodloužení lhůty pro podání a placení (a pravda také pro vrácení případného přeplatku) do 1. 7. při podání "s daňovým poradcem". To je od letoška také významná změna, kterou si ne všichni poplatníci uvědomili.
A vyhledavac (google) jste zkousel? Po zadani "DIS+" do vyhledavace se obratem dostanu na... https://adisspr.mfcr.cz/pmd/dokumentace/podminky-dis-plus
V zákoně je to formulované tak, že lhůta pro podání daňového přiznání se prodlužuje na 4 měsíce, pokud jste ho nepodal během 3 měsíců a podáte následně daňové přiznání elektronicky. Nebo-li nemusíte to nikam hlásit předem, ale pokud daňové přiznání podáte elektronicky během 3 měsíců, sám jste si tu lhůtu zkrátil. (Na druhou stranu chápu, že je to udělané takhle – dalo se to vyřešit přidáním jednoho odstavce do zákona a nehrozilo, že se tím rozbije něco jiného.)
eOP + NIA + EPO s uloženým el. podpisem - takto již 3 roky provozuji a bez problémů, proč mít datovou schránku? Něčeho si včas nevšimnu a bude průšvih... Toto je velké zklamání - stále se snaží o to, aby si osoby registrovaly nějakou schránku, čekal jsem, že se přihlásím pomocí e-identity, která mi předvyplní údaje automaticky, kliknu na vybraný formulář (např. Daň z přidané hodnoty nebo Daň z příjmu FO), který vyplním a kliknu na Odeslat s potvrzením el. podpisu (což vlastně funguje na EPO již několik let). Teď vidím, že to stejně směruje na původní EPO (ty, kteří nemají schránku DIS+). Další věcí je nemožnost kontroly PC - a tudíž pokračování ve vyplňování, pokud se používá zabezpečený prohlížeč Chrome - návody existují JEN na Internet Explorer, v moderní době by měly být funkce zajištěné na všech (alespoň hlavních) platformách, které občané používají. To je ale starší věc a nesouvisí s novým portálem Moje daně.
Sice nevim jak presne to oficialne je, ale tyhle veci vetsinou mivaji nejakou vnitrni logiku. Jako treba ze kdyz to poda danovy poradce, tak to muze byt pozdeji, protoze uz pak neni potreba resit chyby (resp. pravdepodobnost a tim padem mnozstvi chyb je zanedbatelne).
Takze predpokladam, ze v tomto pripade elektronicky znamena, ze to urednici nebudou muset soukat do stroje, na coz zrejme jinak maji mesic casu. Neboli logickou uvahou - jakkoliv elektronicky (EPO nebo DIS) staci do konce dubna a hlasit to neni potreba, protoze to do te doby stejne nikomu chybet nebude.
...ale pro jistotu bych si to nechal jeste nekde potvrdit :-)
Hele, magicky PDFko na tema "DIS vs DIS+":
https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/de-danovy-portal/mojedane-letak-DIS-vs-DISplus.pdf
Podle me je klicova prvni veta, ze provoz DIS bude ukoncen k 28. 2. 2022.
Tohle se jaksi vyhnulo UI mojedane.cz, ze...