Když před několika dny ministerstvo dopravy spustilo nový Registr vozidel, vydržel v chodu zhruba hodinu. Pak se zhroutil a do provizorního chodu se ho podařilo uvést až po dalších sedmi hodinách. Natolik provizorního, že se stejně nedal používat. A ačkoliv ministerstvo i dodavatel slibovali zprovoznění, nic se nezměnilo. Ve středu ministerstvo připustilo, že by se mohlo „vrátit k předchozímu systému“. Tedy tomu, který doposud provozovalo ministerstvo vnitra.
Celé dění okolo informačního systému kolabujícího hodinu po spuštění je v mnoha momentech velmi zvláštní. Začíná to už zdůvodněním toho, proč systém zkolaboval: „Došlo k přerušení komunikace systému s datovým úložištěm, když se pak pokusil přepojit na datové servery, nastal kolaps,“ vysvětloval v pondělí pro iDnes.cz zástupce dodavatelské společnosti ATS Telcom Martin Tůma. V provizorním provozu se pro změnu zjistilo, že systém funguje „přes jediný datový server“. A objevily se ještě absurdnější komentáře, jako třeba: „Během dne chceme ještě dokončit indexaci databáze, což by mělo vést ke zrychlení, a přes noc pak budeme pracovat na dalším vylepšení výkonu.“.
Pokud jenom trochu rozumíte informačním technologiím a systémům, pravděpodobně nad podobnými komentáři provozovatele žasnete. A oprávněně se ptáte, jak je něco takového možné. Zda nový informační systém prošel testovacím provozem, zátěžovými testy, zkušebním provozem. Prostě tím, čím informační systémy vždy musí projít, než jsou uvedeny do ostrého provozu. A o to víc se na něco takového budete ptát, pokud si uvědomíte, že ministerstvo dopravy spustilo nový registr po desetidenní úplné odstávce, takže na odzkoušení i testování bylo času více než dost.
Ministerstvo dopravy i dodavatele jsme oslovili s řadou otázek, na kterém jsme prozatím nedostali odpovědi. Zajímalo nás hlavně, jaké konkrétní subdodavatele si ATS-Telcom zajistila, jaké měla ATS-Telcom kvalifikační předpoklady a reference. Zda předmětný informační systém prošel zátěžovými zkouškami. Co bylo konkrétním důvodem selhání a kdo konkrétně za to nese zodpovědnost. Zda ministerstvo dopravy systém před spuštěním převzalo. Jak je řešena zodpovědnost subdodavatelů a kdo bude hradit případné sankce či způsobené škody. Samozřejmě jsme se také zeptali na konkrétní přehled finančních plnění za vytvoření, dodávku a provoz systému. A také jaké konkrétní technické parametry systém má. Požádali jsme i o kompletní zadávací dokumentaci.
Už v pondělí ministr dopravy Pavel Dobeš uvedl, že bude „zvažovat“ případné postihy dodavatele. Není to v případě tak jasného selhání příliš opatrná formulace? Ke cti ministerstva dopravy je potřeba konstatovat, že u ní vydrželo jen do středy, kdy připustilo, že nový systém nefunguje a že se vrátí zpět k původnímu systému. Byť i zde opět ponechalo dodavateli zadní vrátka: má čas do čtvrtečních 17:00, aby systém zprovoznil.
Na adresu firmy ATS-Telcom ale padaly i razantnější komentáře. „Ministerstvo zcela jistě uplatní tvrdé smluvní sankce vůči dodavateli a na základě dnešního jednání s vedením společnosti dokonce zvažuji odstoupení od smlouvy,“ uvedl ministr Pavel Dobeš. Jak se ale dozvíte o něco později, je otázka, nakolik je možné podobná slova brát vážně.
Bez tendru se ušetří
Nový Centrální registr vozidel začal vznikat už před několika lety. Tehdy ministerstvo dopravy začalo řešit přípravy tendru, kterým by vybralo dodavatele služby. Soutěž se ale nakonec uspořádat nepovedlo.
Zajímavé je (a uvádí to například Česká pozice), že podle původních představ měl nový registr přijít na zhruba 100 milionů korun. Za tuhle částku měl být vyvinut zcela nový systém a na projekt měla přispět i Evropská unie. Ministerstvo dopravy dnes tvrdí, že ze záměru sešlo, protože úřad našel lepší cestu. Ta měla využít neutracené peníze z rozpočtu, čímž se mělo výrazně ušetřit. Toto „efektivní využití nákladů z dosavadních smluvních závazků“ znamenalo, že ministerstvo Registr vozidel bez výběrového řízení přikleplo firmě ATS-Telcom.
Ta byla na ministerstvu dobře známá – před dvěma lety ji úředníci v otevřeném řízení vybrali pro plnění zakázky „Poskytování a rozvoj IT služeb pro rok 2010 – 2013“ za cenu 395 000 780 Kč. Nabídku tehdy podala jako jediná. A část z těchto peněz ministerstvo nakonec použilo jako plnění za Registr vozidel – to je oněch 37 milionů korun, o kterých se píše v médiích.
Bez tendru se ušetří i podruhé?
ATS-Telcom ovšem zakázku tohoto typu nikdy nedělala, a tak si najala subdodavatele. Podle tohoto zdroje je jím společnost SIKS. Ta je zajímavá hlavně tím, že v jejím představenstvu v letech 2008 až 2010 figuroval jistý Jaroslav Mráz. Ten byl (mimo jiné) ředitelem informatiky na ministerstvu vnitra, které provozovalo původní registr. Jeho stopy míří až k jiné zpackané zakázce týkající s komunikačního systému známého jako projekt Matra. V té také vyšuměly do ztracena stovky milionů korun. Je to všechno jenom velká náhoda?
Na všem popsaném je zajímavá řada věcí. Třeba to, že se o zvláštním způsobu výběru dodavatele vědělo už dlouho. Letos v květnu například časopis Týden varoval, že Obchod s automobily zamrzne. Evidence aut spěje ke kolapsu. Nestalo se ale nic. Vše se nechalo dojít až tak daleko, že byl spuštěn systém, který vydržel v chodu hodinu.
Ale to není všechno. Nový Registr vozidel potřebuje ještě podporu při provozu. Stejně jako v předchozích případech byl dodavatel vybrán bez výběrového řízení. A asi už správně uhodnete, zakázku, jež za devět měsíců technické podpory a za opravu 800 tisíc údajů, které nebylo možné do nového systému zadat, účtuje 27 milionů korun, získala ATS-Telcom (mimochodem, v zadání se počítá s tím, že vítěz až 65 % částky použije na zaplacení subdodavatelů).
Jak to celé dopadne?
Ve středu 11. července večer bylo jasné pouze to, že pokud ve čtvrtek do 17:00 nebude systém funkční, vrátí se úřady nejpozději od pondělí ke starému systému. Ani ministr Dobeš už ale nevěří tomu, že se firmě ATS-Telcom do té doby podaří všechny chyby opravit. Dodavatel prozatím nedostane zaplaceno (což bude poměrně zajímavě řešitelné, když mu ministerstvo prakticky platí ze zcela jiných peněz a jiného projektu).
Ministr dopravy, Pavel Dobeš, navíc hovořil o „zcela jistém uplatnění tvrdých smluvních sankcí“ a navíc prý „zvažuje odstoupení od smlouvy“. Obojí bude opět nesmírně zajímavé s ohledem na velmi nepřehlednou situaci okolo toho, za jaké peníze a co vlastně ATS-Telcom dodává. Nezbývá než doufat, že ministerstvo dopravy toto má smluvně dostatečně jasně ošetřeno.