Hlavní navigace

Jak správně měřit vlastní web

1. 8. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Stoupající graf návštěvnosti
Stoupající graf návštěvnosti
Měření výkonnosti webových stránek, jejímž základem je analýza návštěvnosti webu, je dnes nevyhnutelnou součástí provozování jakékoliv internetové stránky. Ať už provozujte e-shop, informační web či jen firemní vizitku, bez webové analytiky vám unikají mnohdy velice cenné informace. Pokud na svých stránkách sledujete jen málo údajů, jako například počet uživatelů, kteří přišli na vaše stránky, nebo nesledujete ani to, právě pro vás jsme připravili snadnou cestu k webové analytice.

Měření návštěvnosti vašeho webu znamená vždy mnoho

Webová analytika vám otevře dveře ke zjištěním, z jakých zdrojů se lidé na stránky dostávají, zda se po nějakém čase vracejí či jestli se vaše investice do reklam zúročily.

Majitelé webů po celém světě si stále více a více uvědomují nezbytnost přítomnosti webové analytiky na svých stránkách. V dnešní době již téměř ¾ webových stránek používá některé z řešení pro sledování návštěvníků na svém webu.


Autor: Dobrý web

Využití webové analytiky ve světě. Zdroj: http:/­/www.webnerd.com­.au (data k 19. 7. 2011)

Měřením webových stránek prostřednictvím pokročilých nástrojů webové analytiky získáte mnohem více informací než například z analýzy serverových logů. Počet návštěvníků vám poskytnou i jednoduchá webová počítadla – již jste určitě viděli například počítadlo návštěvníků http://toplis­t.cz/ nebo Navrcholu.cz.

Výběr vhodného řešení pro malé a střední firmy či projekty

Na stránkách společnosti BuiltWith.com jsou zobrazeny grafy nejpoužívanějších nástrojů pro webovou analytiku. Z údajů jednoho milionu webových stránek uvádí BuiltWith.com následující rozložení využívaných nástrojů.


Autor: Dobrý web

Podíl jednotlivých měřících nástrojů na milionu sledovaných stránek. Zdroj:http://­trends.builtwit­h.com/analytic­s (data k 19. 7. 2011)

Nástroj Google Analytics má 83,46% podíl, je tedy majoritní a velice vzdálený ostatním nástrojům. Nad 1% hranici se ještě dostaly nástroje Quantcast Measurement (6,09%), StatCounter (3,19%), Omniture SiteCatalyst (2,06%), Site Meter (1,58%) a Yahoo geocities analytics (1,23%).

Popisování všech výše jmenovaných nástrojů bychom mohli zaplnit desítky stránek textu, ale začátečníkům ve webové analytice bychom tím jen zbytečně mátli hlavu. Zaměříme se proto na nástroj, který je poskytován zcela zdarma a pyšní se prvenstvím v počtu využití – Google Analytics.

Nástroj Google Analytics se do širokého podvědomí dostal díky velkému množstvím statistik a přehledů, které nabízí zcela zdarma. Jeho ovládání je také velice přívětivé a nabízí široké možnosti jak pro začínající, tak pokročilé analytiky. Oproti ostatním nástrojům má také výhodu v podpoře více než 30 světových jazyků včetně češtiny.

Kam pro rady, tipy a pomoc s měřením

Pokud s webovou analytikou teprve začínáte a nevyužíváte zatím žádného měřícího nástroje, nemusíte se vůbec obávat, žádný složitý proces vás nečeká. Jako odrazový můstek pro vaše měření v Google Analytics rozhodně neopomeňte nápovědu ke Google Analytics, která je celá v českém jazyce. Nově je k dispozici také portál www.jakmeritweb­.cz od společnosti Dobrý web, na kterém budete provedeni používáním Google Analytics od samotného počátku, až po sledování ukazatelů vhodných pro váš typ webu. Na stránce www.jakmeritweb­.cz vás dále čekají užitečné tipy a rady, ať již s měřením výkonnosti webových stránek začínáte, nebo se webovou analytikou již nějakou dobu zabýváte.

Marketing na internetu a jeho měření

Pokud propagujete webové stránky placenými kampaněmi na internetu, ať již reklamními bannery, nebo třeba sponzorovanými odkazy ve vyhledávání, jistě vás bude zajímat efektivita těchto kampaní. Chcete-li se dovědět, zda se investice do reklamy vyplácí, musíte zapojit webovou analytiku a dané kampaně správně označit. Značení kampaní se může leckomu zdát jako složité a nepřehledné, naštěstí jsou na Internetu k dispozici nástroje, které odvedou část práce za vás.

Označení kampaní se provádí pomocí Měřících parametrů v adrese odkazu. Možnosti značkování naleznete v nápovědě pro Google Analytics. Pokud si chcete práci s vytvářením parametrů ulehčit, jsou tu pro vás připraveny různé nástroje, které vám se značením kampaní pomohou. V českém jazyce je k dispozici například jednoduchý Pomocník pro označení kampaní, ve kterém jsou pro vás předpřipraveny nejčastější případy online kampaní.

CIF24


Autor: Dobrý web

Ukázka jednoduchého pomocníka pro značení kampaní
Zdroj:http://­www.jakmeritweb­.cz

Pokud se rozhodnete používat jakýkoliv nástroj webové analytiky, rozhodně uděláte krok správným směrem. Díky webové analytice se dostanete k velkému množství cenných informací, které využijete napříč celým vaším počínáním v online světě.


Autor článku: Radek Šembera

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).