Chce-li člověk porovnávat mezi sebou technické servery (přesněji: servery zabývající se ICT), riskuje, že bude obviněn ze sčítání jablek a hrušek. Technických serverů je totiž celá řada a navzájem se liší tématickým zaměřením: jedny se věnují hardwaru a softwaru, jiné mobilním telefonům. Ačkoli jen serverů zabývajících se mobilními telefony je na českém Internetu minimálně deset, inzertně významná a v iAuditu uvedená (čímž mezi tyto dvě věci nechci klást rovnítko) je jen malá část z nich, takže lze sotva napsat regulérní článek „Jak se žije mobilním serverům“. Na druhou stranu se domnívám, že skupina inzerentů se na všech tématických serverech nezanedbatelným způsobem překrývá, takže si toto míchaní výjimečně mohu dovolit.
Unikátní návštěvníci měsíčně
Leden | Únor | Březen | Duben | Květen | Červen | Červenec | |
cdr.cz | 99.824 | 0 | 96.829 | 87.862 | 86.836 | 82.995 | 83.086 |
mobil.cz | 223.720 | 170.025 | 195.059 | 188.220 | 174.801 | 182.486 | 178.733 |
mobilmania.cz | 96.715 | 79.255 | 89.593 | 84.935 | 90.839 | 84.647 | 86.411 |
technet.cz | 120.741 | 87.466 | 144.157 | 146.258 | 143.515 | 168.328 | 166.458 |
zive.cz | 110.782 | 93.918 | 111.967 | 112.123 | 115.049 | 107.887 | 102.716 |
Nejvíce unikátních návštěvníků měsíčně má Mobil (178.733) multimediální divize vydavatelství MAFRA, přičemž v „těsném závěsu“ se s rozdílem asi 12 tisíc pohybuje Technet (166.458) stejného mediálního domu. Třetí příčku obsadilo Živě (102.716) společnosti Computer Press, kterému dýchá na záda MobilMania (86.411). Poslední z pětice největších je server CD-R (83.086) zabývající se – jak ostatně název napovídá – vypalováním disků. Seřadíme-li naše borce podle nárůstu v období leden až červenec (pro starší měsíce u většiny serverů data chybí), je pořadí následující: Technet (+38 %, + 45.717), Živě (-7 %, –8066), MobilMania (-11 %, –10.304), CD-R (-17 %, –16.738) a Mobil (-20 %, –44.987).
Důvod poklesu u většiny zúčastněných je nasnadě: nacházejí se na tzv. stropě, tedy maximální hladině návštěvnosti, které je v daném segmentu možno dosáhnout. Rostou pouze pomalu (nebo vůbec) a jejich návštěvnost kopíruje klasickou sinusoidu přílivu a odlivu návštěvníků českého Internetu v jednotlivých ročních obdobích. Vyměníme-li prizma relativního a absolutního ročního nárůstu za relativní a absolutní průměrný měsíční nárůst, vše je poněkud jiné: Technet (+9 %, + 7620), Živě (-1 %, –1344), MobilMania (-1 %, –1717), Mobil (-3 %, –7498) a CD-R (-4 %, –3436). Tyto hodnoty v zásadě nevypovídají o ničem jiném, než zdali ten který technický server za měřené období spíše klesal či spíše rostl.
Unikátní návštěvníci denně
Leden | Únor | Březen | Duben | Květen | Červen | Červenec | |
cdr.cz | 7.668 | 7.246 | 7.782 | 7.752 | 7.305 | 7.292 | 7.051 |
mobil.cz | 16.307 | 13.318 | 13.825 | 14.611 | 12.590 | 13.348 | 12.315 |
mobilmania.cz | 8.029 | 7.252 | 7.682 | 7.682 | 7.639 | 7.426 | 7.199 |
technet.cz | 7.536 | 8.855 | 9.435 | 10.429 | 9.835 | 11.929 | 10.904 |
zive.cz | 9.912 | 9.821 | 10.100 | 10.671 | 10.285 | 10.226 | 9.363 |
Situace se mírně mění při pohledu na počet unikátních návštěvníků denně. V červencových výsledcích vede Mobil (12.315) následovaný Technetem (10.904). S malým odstupem je pak Živě (9363), MobilMania (7199) a CD-R (7051), ty už jsou pak všechny pod magickou hranicí deseti tisíc. Technet se před Živě dostal teprve před dvěma měsíci, ale pomalu a jistě si nad vlajkovou lodí ze stáje Computer Press buduje náskok. Relativnímu ročnímu nárůstu za leden až červenec dominuje Technet (+45 %), poté Živě (-6 %), CD-R (-8 %), MobilMania (-10 %) a Mobil (-24 %). V absolutních číslech je situace takováto: Technet (+3368), Živě (-549), CD-R (-617), MobilMania (-830) a Mobil (-3992).
Průměrný čas denně | Stránek za minutu | Stránek za průměrný čas denně | |
cdr.cz | 5,01 | 0,82 | 4,11 |
mobil.cz | 4,32 | 0,88 | 3,78 |
mobilmania.cz | 8,38 | 0,66 | 5,57 |
technet.cz | 3,94 | 0,83 | 3,27 |
zive.cz | 6 | 0,76 | 4,58 |
Poslední tabulka tentokráte představuje určitý experiment inspirovaný následujícím názorem Petra Staníčka: „Nemůžu si pomoct, ale ani údaj o době strávené na serveru není úplně dobře vypovídající. Jednak záleží, kde je umístěn kód iDotu (na začátku/na konci kódu stránky), i na objemu stránek a dalších faktorech. (.) Daleko zajímavější může být údaj o poměru počet zobrazených stránek : doba strávená na serveru – prostý čas ale nemá vypovídací hodnotu.“ Z tohoto poměru jasně vyplývá otázka – kolik stránek daného serveru návštěvník zobrazí za jednu minutu strávenou na serveru? To pak ledasco vypovídá například o množství reklamy, jaké je server návštěvníkovi schopen za délku jeho návštěvy „vnutit“.