Souboj českých portálů včera vstoupil do svého dalšího dějství. Centrum.cz, portálová trojka, zahájilo spolupráci se společností Skype. Uplynul přitom přesně měsíc od chvíle, kdy konkurenční Atlas.cz oznámil partnerství s jiným komunikačním gigantem – s ICQ. Kooperace Centra a Skypu je ale v lecčems jiná než součinnost Atlasu a ICQ. Především se zdá, že pouto mezi Centrem a světovým poskytovatelem (převážně) hlasových služeb není tak silné jako u zmiňované konkurence. Ale nepřebíhejme.
Světový mamut
Skype vznikl v roce 2003 a od té doby se stal synonymem pro telefonování přes Internet. O jeho výhodách možná víte z vlastní zkušenosti; Skype představuje jednoduchou možnost telefonování bez výrazných technických překážek a jiných psychologických bariér. Cena je příznivá, hovor mezi uživateli tohoto programu vás nic nestojí, volání do telefonních sítí (na mobilní telefony či pevné linky – varianta SkypeOut) jsou poměrně levné. A nečeští zákazníci dokonce mohou disponovat vlastním telefonním číslem (varianta SkypeIn) a na „starý“ telefon zapomenout.
Tento malý kus softwaru kromě telefonování umí další služby, na nichž jsou postaveni kolegové a kolegyně z rodiny instant messaging: chatování (mezi „čtyřma očima“ i konferenční), videohovory, posílání a přijímání souborů, posílání SMS a další.
Že Skype není z globálního hlediska žádným „nazdárkem“ určitě víte a pokud ne, vizte tato čísla: po celém světě Skype využívá více než 136 milionů uživatelů a každý den podle jeho představitelů přibývá do této rodiny další čtvrtmilion lidí. Skype je dostupný v 27 jazycích, mezi nimi je i čeština. Letos v březnu se částečné české lokalizace dočkala i homepage Skype.com, což předznamenalo vstup Skypu na český trh, který byl nyní de facto dovršen (pomineme-li stále chybějící službu SkypeIn, která by měla časem přijít).
Představovat a velebit Skype bychom mohli dlouho, ale neučiníme tak, protože je vám Skype jistě dobře známý a také můžete zabrousit na naše starší články. Pro úplnost dodejme, že ani Skypebijci nemusí chodit pro argumenty daleko (především do oblasti bezpečnosti: viz článek Byl Skype skutečně prolomen?, bezpečnostní chyby, cenzura anebo text 10 důvodů, proč nepoužívat Skype).
Skype a Centrum
Přichází čas prozradit, co má Skype od včerejška společného s Centrem – je to stránka skype.centrum.cz. Na ní si můžete program Skype stáhnout. Bonusem pro prvních 10.000 uživatelů Centra, kteří si Skype stáhnou, je 30 minut volání na pevnou linku a mobily zdarma (nevztahuje se na telefonní čísla se zvýšeným tarifem). Jinak je nabídka webu skype.centrum.cz v podstatě kopií oficiálního webu. Centru se první den „povedl“ nepříjemný lapsus v nápovědě, když neodstranil zanesené korektury, kterými svá reklamní lákadla sám zpochybnil (viz screenshot).
Nutno ještě podotknout, že výhody přináší Centrum pouze uživatelům, kteří používají Windows. Ostatní ostrouhají a musí se spokojit s klasickou verzí Skypu bez účasti Centra.
Při instalaci vás možná v prvé řadě zarazí podivný název instalačního souboru („SkypeSetup-2.5.53.150-centrum_cz-1533-hotfix_release_test.exe“) jak vystřižený z příručky Jak nestahovat nebezpečný software z Internetu. Licenční ujednání málokdo čte celé, škoda jen, že není v češtině (byť je v rolovacím menu nabízena a průvodce instalací je také přeložen).
Po přihlášení k účtu Centra a stažení Skypu obdržíte aktivační kód s 30 minutami pro volání zdarma na mobily a pevné linky (v hodnotě 0.51 Euro). Celkem chce Centrum.cz rozdat poukázky pro volné volání SkypeOut na 6 miliónů minut.
Spolupráce
Obchodní a detailní podmínky spolupráce Skypu a Centra zůstávají pod rouškou tajemství. Představitelé obou společností slibují podpořit vzájemnou spolupráci spoty v televizi a reklamní kampaní v tisku a na Internetu. Je jasné, že Skype si od součinnosti s Centrem slibuje další nárůst uživatelů a zvýšené povědomí o své značce a telefonování přes Internet.
Jaké výhody vyplynou pro Centrum? Portál se chystá Skype integrovat do svých služeb, například Xchatu nebo freemailu. Další hmatatelné výhody už se ale nacházejí v oblasti spekulací, protože Centrum nebude mít ve Skypu reklamu (jako bude mít například Atlas logo v ICQ) a oficiální stránky Skypu na Centrum ani neodkazují.
Renata Biliková, výkonná ředitelka portálu Centrum.cz, na tiskové konferenci prohlásila, že spolupráce se Skypem probíhá ve dvou liniích. V té první (a nyní probíhající) si obě strany vyzkouší vzájemné možnosti a poté případně přestoupí na linii druhou, která by se vyznačovala bližšími obchodními styky.
Příliš nových návštěvníků Centrum na lákadlo Skypu asi nezíská, pokud mimořádně nezapůsobí reklamní kampaň. O jejím financováním zachovávají představitelé Centra mlčení. Nicméně potvrdili, že z logiky věci rozpočet počítá s účastí Skypu. A ta nejspíš nebude nevýznamná, uvážíme-li, že Centrum má nyní plné ruce práce se zabíjením Bobika. Mimochodem, podle zářijových čísel NetMonitoru Atlas Centrum přeskočil, stříbrná mediale tak mění majitele.
Vzhledem k chybějícímu užšímu poutu mezi Centrem a Skypem váhám jejich spolupráci označit termínem strategické partnerství. Spíše by se hodil název propagační spolupráce. Detailní podmínky neznáme, takže se nabízí třeba tato rýpavá otázka: co si Centrum počne, až Skype spolupráci ukončí? Zatímco on odejde s kupou nových uživatelů, Centru by zbyly prázdné ruce vyjma naděje, že z mediálního šumu něco vyzískalo.
To je ostatně i možný problém Atlasu a ICQ. Na jejich spolčení prý mimochodem Centrum.cz přímo nereagovalo; se Skypem bylo v kontaktu půl roku, diskuse probíhaly i se zástupci ICQ. Nakonec jsme se rozhodli pro Skype, protože hlasové služby nám přišly výhodnější,
prohlásil Miroslav Čepický, tiskový mluvčí Centra. Takové rozhodnutí možná nebylo od věci, vzhledem k tomu, že Centrum provozuje Xchat a ICQ je primárně vnímáno jako program pro chat.
Prosadí se telefonování přes Internet?
Zatímco ICQ je v České republice masově rozšířené, Skype je prozatím doménou spíše pokročilejších uživatelů, byť jeho známost a obecně oblíbenost internetové telefonie stoupá. Podle posledního šetření [PDF, 87 KB] Českého statistického úřadu použila Internet k telefonnímu hovoru skoro pětina uživatelů, kteří během posledních třech měsíců použili Internet.
Přinese spolupráce s Centrem Skypu významné rozšíření pole působnosti? Podobné partnerství s portálem Onet.pl znamenalo revoluci v internetovém telefonování v Polsku. Milióny Poláků nyní využívají Skype pro hovory s přáteli a rodinou jak v Polsku, tak v cizině
, říká Michal Kostrzewa, obchodní manažer Skype pro střední Evropu. Věříme, že partnerství s Centrum.cz bude pro uživatele Centrum.cz i Skype v České republice stejně přínosné.
Ať už se Skype a telefonování přes Internet prosadí v tuzemsku méně nebo více, je dobře, že pokus o mediální zviditelnění prostřednictvím Centra byl učiněn. Pošilhávání Googlu po českém trhu, přítomnost zájmu ICQ či Skypu je po letech příjemným osvěžením a nadějí, že se český Internet stává „světovější“, méně izolovanější a pevnější součástí globálního trhu.
Aby se jím stal nadobro, to bude stát ještě mnoho času, sil a marketingu. Je tu ale jeden zajímavý úkaz – všimněme si, že s přítomností Skypu mizí v reklamních a nabídkových sloganech termín VoIP (Voice over IP) a nahrazuje ho „telefonování přes Internet“, nejlépe „zadarmo“, „levně“ nebo „snadno“. A tak je to správně.