že při práci s mapou jde zobrazit kontextová nabídka (zvětšit, zmenšit, najít trasu, atd..) ale zároveň s kontextovým menu map se zobrazí i kontextové menu prohlížeče, možná by bylo lepší použít pro zobrazení kontextového menu prostřední tlačítko nebo pravé tlačítko v kombinaci s nějakou klávesou (alt, ctrl)
dost mi zde také chybí funkce kdy si na mapě tažením vyberu "obdélník", který se pak "zoomuje", je to intuitivnější a jasnější než obyčejné + a navíc to zrychluje a zpřesňuje zvětšování té mapy
menší rozlišení u leteckých map je nepříjmné,ale na druhou stranu jsou opravdu hezčí a ostřejší.Moc jsem to zatim nezkoumal,ale když porovnám mapu centra Mladé Boleslavi na Seznamu a na Atlasu,tak Atlas obsahuje mnohem víc popisků než Seznam,většinou hospody a restaurace.Horší už to je s přesností popisků-jednu hospodu jsem například našel dvakrát asi 50metrů od sebe s trošku odlišnými názvy.Kinokavárna Svět je dokonce asi o 500 metrů jinde na místě,kde kdysi dávno bývalo kino.Pokud by se tyto chyby odladili,tak možná začnu používat mapy na Atlasu,protože těch popisků obsahuje opravdu víc než Seznam.Zatím se,ale radši budu držet seznamu,prootže se mi moch nechce hledat hospodu o půl kilometru jinde:)
Tak tak. Atlas má dobrý nápad, jen ho dotáhnout do konce ;)
Zatim použivánm Seznam (vnitrostátně) a Google (mezinárodně), ale jestli se tahle revoluce Atlasu povede, tak je to jen dobře.
Souhlasim, ze nektera mista jsou na Atlasu hodne vedle. Ted jsem koukal ze ve vedlejsi vesnici je ikonka hradu. To me prekvapilo, tak jsem nazoomoval a ono tam bylo pole. Obdobne nase letiste je na uplne jine louce.
No ono vubec ty mapy jsou trosku opozdene, pro priklad Radoucska spojka v MB tam na mape neni vubec a letecky snimek je neco pres dva roky stary, takze je defakto aktualnejsi nez mapa...
Za všechny: Atlas jako jediný na mapách zobrazuje i vrstevnice. Nějak jsem je (zatím) ve svém prohlížeči neobjevil, ale budiž třeba bude mít kvalitnější podklady s vrstevnicemi konečně už i atlas.
Ale ani jsem neobjevil nějakou jinou myšlenku při srovnání map. Snad jen že jde o reklamu map na Atlasu : Atlas se tak dostal do příjemné společnosti naprostých špiček online map.
A ještě názor za všechny: Pro hodnocení kvality (tedy především aktuálnosti) map - tedy vlastně toho nejdůležitějšího - bychom museli provést důkladnější testování, které by bylo poměrně náročné, pokud by mělo být skutečně vypovídající. Mimo jiné svědčí o tom, že autorovi mapy jako kartografické dílo moc neříká, což je asi hlavní důvod poněkud svérázného hodnocení.
Děkuji za připomínku, informaci o vrstevnicích jsem opravil, za faktickou nepřesnost se omlouvám.
Provést relevantní test kvality map či přesnosti plánovače podle mého názoru skutečně není triviální věc, pokud má být proveden objektivně. Aby byl vypovídající, bylo by nutné odstranit význam subjektivního výběru autora i prostou náhodu při testování malého počtu hledání. Přesto to jistě je možné, na Lupě v minulosti podobné testy byly publikovány a je možné, že budou i v budoucnu. Já jsem si skutečně záměrně svůj pohled na mapy Atlasu zjednodušil a hodnotím je jako webové aplikace. Ostatně online mapy nejsou pouze otázkou nejkvalitnějších zdrojů (obsahu, ale též jejich prezentace (formou). Kupříkladu víceméně úspěšné mapy Googlu si nezískaly popularitu tím, že by nabídly nejkvalitnější mapy, ale inovacemi uživatelského prostředí.
Pokud chcete porovnávat kvalitu mapových portálů, hodnocení mapových podkladů se nevyhnete. Dělá to víc než 50% hodnocení - pokud prohlásíme, že uživatelské rozhraní a vyhledávací funkce, navigace na trase jsou dnes u všech na rozumné úrovni. Bez mapového obsahu je porovnání nevypovídající.
Nejde jen o to, zda mapa má vykreslené či nevykreslené vrstevnice, ale také jak je vykreslená. Atlas má mapy "prázdné", podrobnosti jsou až v tom nejpodrobnějším měřítku. I to vykreslení je umění. Pokud používám "prázdné" mapy (i ty někdo pro přehlednost žádá) tak musí být odpovídající použití velikosti symbolů. To je na Atlasu nastaveno nevhodně. Odstrašujcím příkladem byly mapy PJ Softu, které se zlepšily v mapových podkladech jen velmi málo. Co bylo platné, že byly tehdy napřed ve vyhledávání, uživatelském rozhraní či přidané legendě.
Také GPS navigace do auta "prázdné" ale přehledné mapy na malý display žádá. No obrazovka PC má na víc.
Problém je, že se seznam i atlas profilují směrem k automapě. Jenže automapa není jediný typ mapy který existuje.
Myslím si, že nejlepší mapový poklad pro přehled v krajině je normální topografická "vojenská" mapa. Supermapy Centra se tomuto ideálu docela blíží a proto je stále mnoho lidí používá, i přes zastaralý vzhled.
Atlas i Seznam jsou bohužel mimo. Pěkné zpracování, ale podklady k ničemu.
Pěkné vojenské mapové podklady mají např. mapy na portal.gov.cz nebo mapy KČT. Sehnat je snad nemůže být takový problém! Proč by se nemohly různé portály profilovat různými podklady? Zcela bez zájmu odborné veřejnosti prošel "googlovský" update map na idnes. Přitom jejich cyklomapa je český unikát!
Třeba tyhle
tyhle mapy,
jako aplikace nic moc, ale jsou špičkou svými mapovými podklady.
Vrstevnice 25m a 5m, hloubnice,
turistické značení
a spousta dalších vrstev,
stačí je zapínat a vypínat.
Tak zrovna tenhle zdroj jsem neznal, díky. Ale jsou to data z Vojenského geografického informačního systému, takže by to měl být stejný podklad jako portal.gov.cz a KČT...
Turistické značky vypadají ale dost staře, chybí třeba už docela stará žlutá kolem obou "Amerik" u Mořiny.
Tohle by měly portály nabídnout! A ne všude pitomou automapu.
Pane Antoš ve vší úctě ale tento článek je vysoce tendenční. Kolik internetových služeb jste vytvořil, že se pouštíte do hodnocení takto velkých projektů jako jsou internetové mapy?
např.. Podle informací pocházejících od Atlasu probíhal vývoj nových map tři měsíce, což považuji za slušné tempo.
Jaké máte zkušenosti s podobnými projekty že můžete soudit, že je to slušné tempo? Napište prosím alespoň jeden.
např. Atlas se tak dostal do příjemné společnosti naprostých špiček online map.
To jste usoudil jak? Vyšlo to z nějakého průzkumu nebo jste to na základně vašich zkušeností usoudil?
Např. Každopádně si však Atlas připisuje body k dobru za vizuálně hezčí fotky…
Vizuálně hezčí fotky? Tak to je výrok odborníka na důležitým parametrem.
Dále je v článku spousta chyb, které vyplývají z vaší neznalosti problematiky. Pište si toto prosím na vašem blogu a neotravujte život čtenářů lupy.
To je vždycky radost, potkat v diskusi skutečného odborníka... A nechcete nám tedy přispět vlastním názorem, abyste čtenáře Lupy trochu obohatil? :-) Pokud možno o nějaký důležitý parametr.
pokud jste v článku nalezl faktické chyby, pak mi je prosím napište, ty mě pochopitelně mrzí a neměly by se stávat. V diskusi jsem byl zatím upozorněn na dvě nepřesnosti, ty už jsou opraveny, máte-li tedy na mysli něco dalšího, sem s tím.
Vámi vyjmenované výhrady jsou spíše vyjádřením nesouhlasu s některými názory, které jsem v článku prezentoval. Nedomnívám se proto, že by je bylo možné označit za chybu - že můžete mít jiný názor je přirozené a od toho zde je diskuse pod článkem, aby byla možná polemika. Pro příklad - jeden diskutující zde napsal, že vyšší kontrast leteckých snímků sice vypadá pěkně, ale při případné implementaci to může znamenat horší viditelnost popisků. Pokud se tedy domníváte, že udávané 3 měsíce vývoje není slušné tempo, nové mapy Atlasu nenapatří mezi špičku online map a jeho fotky nejsou vizuálně hezčí, prosím uveďte důvody, proč se tak domníváte a proč se já ve svém hodnocení mýlím. Nebo je neuvádějte, ale pak žádná diskuse s Vámi není možná, protože chybí její obsah.
GigaCentrum je jen přeplácané JavaScriptem. Co je na tom úžasného? Za zmínku stojí jen Aktuálně.cz a to ještě pouze obsahově.
To, že Centrum tápe je už veřejným tajemstvím. Olej do ohně přilévají nové "služby", které nikdo nepochopil a podivné pověsti o končící spolupráci s Internet Tradingem.
Právě jsem si na mapě rodného města ověřoval, jak jsou mapy Atlasu asi staré, tj. kdy byly pořízené, a je na nich stavba, která byla dokončená na začátku léta tohoto roku. Což je velká výhoda oproti Seznamu, který má mapy staré tuším 2-3roky, možná víc. Taky se mi líbí, že si dali práci s optimalizací fotek (kontrast,jas,barvy), s těma šedivkama od Seznamu se to nedá srovnat. Na druhou stranu, škoda menšího zoomu a taky některý popisky (restaurace apod.) jsou umístěné jinde, než ve skutečnosti jsou (chyby v GPS vs. podklad?)
No ty kartografické firmy nejsou hloupé a dovedou si zjistit nové stavby dopředu. Není ani pravda, že Seznam má 2 až 3 roky staré podklady (Zkuste dálnici do Hradce K.).
Problém je opačný. Občas jsou na mapách nové silnice a železnice, které ještě v provozu nejsou. Dokonce nejdelší železniční tunel v ČR vyšel na mapách už před 5 lety. Dodnes nestojí a z aktuálních map zmizel. Vzhledem k navigačním funkcím mám za to, že alespoň stav dálnic je na webových mapách aktuální.
To je velice relativni hodnoceni, Atlas ma fotomapy slozene z vice ruzne starych zdroju. Treba co se tyce Prahy, je podklad Atlastu oproti Seznamu mnohem starsi, cca 3 roky stary.
Zkoušel jsem Mrázovku a další místa a řekl bych, že Seznam má podklady naopak výrazně starší. Kolem Mrázovky nejsou ještě dostavěné ani silnice a na Atlasu již jezdí i auta.
No asi jak kde, Brno - Královo Pole je taky přes 2 roky staré.
mapy.cz mají navíc hybridní pohled, velmi příjemné při odkazech z fotoalba přes GPS údaje. Barvy fotek jsou zase skutečně lepší na atlasu - tak to si člověk nevybere.
Naprosto souhlas! Hledal jsem Sazka arenu. Zatimco seznam jeste ani poradne nezboural budovy CKD a zjevne jeste ani netusi, ze mistrostvi sveta jiz probehlo, tak atlas to ukazuje naprosto korektne :) viz vysledky:
S tím, která mapa či ortofoto je aktuálnější je to možná složitější. Nemusí být totiž použitá stejná aktualizace pro celé území, i když je jistě snaha to mít ke stejnému datu.
Nejmarkatnější jsou rozdíly pro mapy různých měřítek. Zrovna dálnice Praha - Hradec K. je na supermapy.cz na některých měřítkách (přesněji podkladech) nedokončená, přitom podrobnější měřítko už má další úsek "v provozu". Obdobně jsou složené letecké mapy na google. Některé území mají podrobnější snímek, některé (míožná i úmyslně) starší.
Jinak řečeno - není problém napasovat k sobě různě staré mapové podklady (i letecké snímky) a dělá se to.
Tak nevím, ale při maximálním přiblížení na fotomapě mi to občas přehazuje čtverce obrázků ;( a slícování fotomapy s klasickou je v některých mistech o dost posunuté. To samé názvy a umístění objeků na mapě docela nesedí. Snad jen beta i když podklady si asi neupraví.
Proč si proboha všichni pořád mysilíte, že když se někdo někde inspiruje, je to špatné. Mě rozhraní "google" u map vyhovuje, jsem rád, když jej najdu i jinde. Možná to zavání porušením autorských práv, ale pro uživatele je to lepší. Tak proč objevovat Ameriku?
Zrovna tak všude čtu, jak je bezva, že někdo vymyslel netradiční ovládání webu. A netradiční design. A dostane Jenomže já pak hodinu tápám, co tím chtěl autor říct.
MOžná to není moc kreativní, ale kdyby všichni požívali stejné rozhraní, uživatelům by to usnadnilo práci.
Graficky a ovládáním to není špatný, ale když jsem se podíval na svý okolí, dost jsem se zhrozil. Nově postavená půlka vesnice (kde už 3 roky bydlím) úplně chybí, známý motorest je posunut cca o 2 km na úplně jiné místo.
Výsledek je ten, že bych té orientaci moc nevěřil.
Co se me hooodne libi na atlasu, jsou jeho perfektne hladke prechody ortomap. Google je ma zcela urcite ujete az o stovky metru. Seznam nevim - na Solarisu kde ted sedim jim to nefunguje. Atlas ma prechody presne skoro na pixel, prechody jsou poznat jen podle ruzneho jasu.
Hezky to je videt na Brne, ktere je skoro vzdy pretnuto v puli .
Nejsem sice odborník na ortofoto, ale to že nesladili barevnost jednotlivých částí ortofotomap, pokládám za velkou chybu, vždyť většina programů na zpracování ortofota tuto funkci obsahuje.
To, že jsou mapy různě staré, je normální, protože se snímkuje zhruba 1/3 území naší republiky za rok. Není přece možné nalétnout celou republiku v jednom okamžiku, pokud ovšem nepoužijeme satelitní snímkování.
Otázka barevnosti map je velmi subjektivní. Na Atlasu mají snímky větší kontrast a větší jas (někdy až moc), takže na první pohled se můžou zdát hezčí. Má to ale i druhou stranu mince. V těchto mapách mohu zanikat ostatní prvky, a pokud plánuje Atlas ještě hybridní mapu, tak bude mít problém s tím, že jim bude zanikat obsah mapy v podkladu.