Jak se obchoduje s doménami

17. 3. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Ještě před několika lety byla řada domén považována za bezcenné kvůli tomu, že obsahovaly označení něčeho, co nelze nabízet přes Internet. Čas ale ukázal, že přes Internet lze prodávat opravdu cokoliv a každý pojem má tak větší či menší komerční potenciál. Trh s doménami proto stále více láká nejen nové doménové spekulanty, ale také velké investory a moderní sběratele.

Hned na úvod je potřeba zdůraznit, že předmětem regulérního obchodování s doménami nejsou doménová jména, která by byla v rozporu s právem nebo etikou, myšleny jsou tím například domény parazitující na názvech společností, ochranných značkách a jménech populárních osobností. Dnes už jen málokterý obchodník s doménami investuje finanční prostředky do takovýchto doménových jmen. Hlavní pozornost se aktuálně upíná k doménám, složeným z klíčových oborových pojmů, které přinášejí nejvyšší úspěchy ve vyhledávačích a nejvíce tak zajímají případné solventní zájemce.

Nejpočetnější skupinou zájemců o nákup domén jsou stále doménoví spekulanti. Toto podnikání je staré jako domény samy a jeho jediným předmětem je nákup domén za účelem zhodnocení a budoucího prodeje. V posledních letech ale významně roste i fenomén doménového sběratelství. Sběratelé se na prvním místě věnují dlouhodobému rozšiřování svých tématicky orientovaných doménových sbírek, jejichž hodnota pak přesahuje pouhý součet hodnot jednotlivých domén.

Vzniká tu tedy nová profese doménových investorů a obchodníků, kteří se dnes snaží odhadnout budoucí zájmy spotřebitelů a uživatelů Internetu, aby zavčasu nakoupili domény, které jsou dnes zatím nedoceněné. Tyto domény jsou k mání stále ještě za rozumné ceny, v budoucnu však mohou mít astronomickou hodnotu.

Na českém trhu působí také doménoví specialisté, kteří zajišťují doménové služby pro konečné zákazníky, od správy doménových portfolií přes právní konzultace až po zprostředkování prodeje či výměny mezi dvěma stranami. Nejčastějším zájemcem o zprostředkování nákupu domény bývá společnost, která se chystá vzniknout, vstoupit na zdejší trh nebo připravuje projekt či produkt stejného jména. Význam domény je pro uvedení nové značky tak zásadní, že se zpravidla vyplácí potřebnou doménu vykoupit a není-li to možné, doporučuje se raději zvolit jiný název, pro který je doména k dispozici.

Tip: přehled aktuálních cen nejčastějších domén českých registrátorů najdete v naší doménové centrále na Lupě. Zda je česká doména volná si můžete ověřit pomocí WHOIS.

Je-li zamýšlená doména zaregistrována jiným držitelem, ale nevyužita (parkována), je to pro případného zájemce signálem, že může být k dispozici, často i za přijatelnou cenu. Domény, určené výhradně k prodeji, bývají sice nabízeny i v rámci internetových doménových burz a aukcí, je tam ale vystavena jen malá část všech domén, které jsou ve skutečnosti k dispozici, navíc zpravidla za přehnané ceny.

V případě, že je na žádané doméně provozován jakýkoliv relevantní obsah, roste tím zpravidla i její hodnota. Má-li doména vybudovánu konstantní návštěvnost, či dokonce generuje zisk, pak se může cena domény vyšplhat až k hodnotě celé společnosti. Zájemce o provozovanou doménu ale většinou na první pohled nepozná, zda by byla vůbec na prodej, a zpravidla proto kontaktuje přímo nebo zprostředkovaně držitele dané domény, uvedeného ve výpisu WHOIS, aby mu předložil svou nabídku.

Přestože se tu a tam objeví zpráva o změně majitele české domény za statisíce či dokonce miliony korun, jde ve většině případů o významné značky (oskar.cz, nova.cz, apod.), zatímco běžné převody CZ a EU domén se realizují spíše v řádech desetitisíců korun. Výjimku na trhu domén tvoří jen atraktivnější COM domény, jejichž cena se může vyšplhat na desítky až stovky tisíc dolarů. Vzhledem k nákladům na převod a s tím spojenou prací se obchodníkům zpravidla nevyplatí prodávat jakoukoliv doménu za méně než deset tisíc korun.

Obchod s doménami probíhá stále častěji také přes hranice. Generické domény i CZ domény jsou otevřené všem zájemcům a EU domény každému subjektu v rámci Evropské unie. Při obchodování s cizinou se sice transakce mírně prodražuje a komplikuje, ale zpravidla se takový prodej vyplatí.

Jako standard při zprostředkování obchodu s doménami se stále více prosazuje internetová služba Escrow.com, která funguje jako zástavní banka mezi dvěma stranami. Převezme částku od kupujícího a prodávajícímu ji postoupí teprve po uskutečnění převodu domény. Prodávající má tak jistotu, že částka je zajištěna a může bez obav převést doménu na nového držitele. Escrow.com pak podle výpisu z WHOIS jednoduše pozná, zda údaje o novém držiteli odpovídají podmínkám obchodu a uvolní částku prodávajícímu.

Certifikát k doméně: důležitý dokument, nebo jen cár papíru? Přečtěte si odpověď, než naletíte nekalým marketingovým tvrzením registrátorů.

K samotnému uskutečnění převodu domény na nového držitele je potřeba vyplnit žádost v administračním rozhraní registrátora, který poté zašle e-mail s formulářem. Ten je nutné vytisknout a podepsat oběma stranami, tedy současným i budoucím držitelem. Podpisy v žádosti o změnu držitele však musí být úředně ověřeny a v případě, že je jednou ze stran právnická osoba, může žádost podepsat buď kontaktní osoba nebo některý z jednatelů společnosti (k tomu je ale potřeba dodat ještě aktuální výpis z Obchodního rejstříku nebo jeho kopii). Formulář s ověřenými podpisy, případně i s výpisem z Obchodního rejstříku, je pak nutné doručit registrátorovi domény a poté už je jen otázkou hodin až dní, než se změny projeví v centrálním registru.

Jedná-li se o obchod s významnou či hodnotnou doménou, rozhodně doporučuji spolupracovat s doménovým konzultantem či právním specialistou z oblasti Internetu. Lepší je předpokládat náklady na odborného poradce a započítat je do ceny domény než později litovat nějakého neuváženého kroku.

Na závěr je třeba zmínit, že se domény nejen prodávají, ale stále častěji také pronajímají. Pro celou řadu internetových projektů je totiž zpočátku mnohem reálnější pronajmout si dlouhodobě potřebnou doménu za roční poplatek s budoucím předkupním právem, než investovat vysokou částku do domény hned v začátku projektu, kdy ještě není jisté, zda plánovaný projekt vůbec uspěje.

I když prodej a pronajímání domén zatím působí jako exotický byznys, budeme se s ním setkávat stále častěji. Vždyť na své pravé využití čekají ještě desetitisíce českých domén, které zatím nenašly svého konečného majitele a své opravdové využití.

Prodali nebo koupili jste někdy doménu, nebo pracovali jste osobně na takové transakci?

Autor článku

Autor pracuje ve společnosti Ignum....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).