Tak ruku na srdce, je to super byznys udelat si obycejnou pujcovnu cehokoli, pohazet to nekde po okoli, sem tam si to nekdo pujci, nejak zaplati a rikat tomu moderne sdilena ekonomika. A idealne oznacit vsechyn ty, kterym se to nahodou z nejakeho duvodu nelibi za zpatecniky a kde co...
Ja sdilenou ekonomiku vyuzivam docela hodne, takze v tomto jsem v pohode. Dokonce jsem ji aplikoval jiz nekdy okolo roku 1995, kdy jsme si partija koupili Skodu 100 a jezdil s ni ten, kdo mel zrovna na benzin a servis se odehraval komunitne ve stodole z dilu co kdo sehnal...
ale proste v pujcovne kolobezek provozovane firmou nic sdileneho nevidim. To uz je vice sdilena ekonomika MHD nez toho... na tu se taky sklada 10 milionu obcanu a vyuzivaji ti, co zrovna potrebuji ;)
„Při jízdě na elektrokoloběžce je nutné dodržovat pravidla stanovená Lime, jako jsou například nošení helmy,”
Dělal jsem si čárku pokaždé, když jsem na Lime viděl někoho s helmou. Ani jednou, přátelé!
Což je docela logické, protože kdo si dokáže přinést vlastní helmu, ten asi může mít i vlastní koloběžku a nepotřebuje tu sdílenou.
Takže jinak řečeno stát má možnost to kontrolovat, stát má možnost to regulovat, ale kromě velkohubých prohlášení ( memorandum) tak nedělá. Kontrola a regulace by samo nešla ze strany půjčovny, ale ze strany řidiče.
Kromě cyklotras vinohrady sem neviděl už dlouho že by policista dával někomu dýchnout. Případně narozdíl od Rakouska sem neviděl ani řešit "čipnuté" ekolo
nebo jízdu na chodníku.
Předpokládám, že místo jiných populistických akcí pár kontrol a pokut byt je vycvičilo .
Nelegální provoz koloběžky je jízda po chodníku. Nelegální provoz koloběžky je, pokud jede nezletilý. Nelegální provoz je, pokud se na ní vezou dva. Je nelegální odkládat ji kdekoliv se člověku zlíbí... Čili to, co dnes a denně vidíme. Pokutovat by se to dalo, kdyby se chtělo.
Ano, všechno jsou to jednotlivé přečiny konkrétního člověka, které ovšem zůstávají kvůli liknavosti nepostižené.
Není to doporučení, je to smluvní podmínka, kterou Lime před první jízdou vyžaduje explicitně odsouhlasit. Lime si může (do jisté míry) vyžadovat co chce - jejich systém, jejich pravidla. Ježdění bez helmy (osobou starší 18 let, což je ale další smluvní podmínka) není porušení zákona, ale je to porušení smluvních podmínek.
Celá tahla habaďůra pravděpodobně existuje jen proto, aby se Lime mohlo snadno vyvinit z náhrady škody – pokud se pod vámi koloběžka rozpadne a vy si kvůli tomu natlučete, bude mít Lime mnohem snazší pozici, protože jste jízdou bez helmy porušil smluvní podmínky, se kterými jste byl prokazatelně seznámen a prokazaleně potvrdil, že s nimi souhlasíte.
Vzhledem k té helmě ano, ale vzhledem k tomu jakou váhu daná pravidla budou mít je to dost zásadní. Pokud vás aplikace donutí explicitně prohlásit, že máte helmu a že nebudete jezdit po chodníku, přitom je jasné, že helmu nemáte a nemá ji nikdo, bude pro vás mnohem snazší ignorovat i ono druhé pravidlo o ježdění po chodníku.
Kdyby v těch pravidlech k odsouhlasení byly jen skutečně důležité pokyny, které lze snadno splnit, lidé by je pravděpodobně brali víc vážně. Hezky se o tom pojednává třeba v knížce Jak drahá je nepoctivost, kde autor třeba ukazuje, že samotné podepsání prohlášení „nebudu podvádět” skutečně snižuje míru nepoctivosti.
Ad 1) To je přece naprosto absurdní. Takže proto, že se cyklomaniak necítí na silnici bezpečně, tak bude tolerováno, že obtěžuje a ohrožuje chodce na silnici? Příště si mohu vzít devítku a s argumentací, že je u nás málo policistů, kteří by hlídali bezpečnost chodců, mi bude tolerováno, když budu podobné cyklozmetky sestřelovat? To asi ne, že.
Ad 2) legální to samozřejmě je, akorát to neodpovídá pravidlům Lime. To původní autor trochu pomotal
Nemohu si pomoci, ale je vidět zjevná nechuť s tím cokoliv reálně dělat. Žvanit jo, to nic nestojí.
Půjčovna (Lime a spol.) nemá zájem na tom svým zákazníkům komplikovat výpůjčky a nebo dokonce hlídat podmínky, které jsou napsané stejně pouze alibisticky proto, aby se Lime mohl zkoušet hájit "Já nic, já muzikant, já jim říkal, že nemají jezdit bez helmy a po chodnících, víc dělat nemůžu".
Klienti to nemají zájem řešit vůbec, těm je úplně jedno, koho ohrožují nebo komu otravují život, hlavně že nemusí udělat dvacet kroků pěšky.
Policie to nemá zájem řešit, protože výrazně pohodlnější je sedět v kanclu a když už se musí do terénu splnit kvótu na pokuty, tak je výrazně jednodušší udělat to tam, kde se snadno vybere. Nejlepší je dát na rovný přehledný úsek třicítku a pak vybírat. Chodit po ulicích a hlídat koloběžky, no nenechte se vysmát.
Městská část to nemá zájem řešit, protože proč? Budou tlačit na městskou policii a dělat si u nich zle? Budou mít zapotřebí soudit se s Lime? Takže navenek zahudrují, že to takhle nejde a protože jedinej, komu to reálně vadí, je obyčejnej občan, tak to tím také skončí.
Ono se řekne - ano, budou volby, oni jim to spočítají. Problém je, že kdybych to jako volit takhle každému "počítal", tak do urny můžu vhodit akorát tak bílej papír. Čili parafráze na jak říkal Kočandrleho - oni jsou to všechno zmetci, ale lidi jim to nakonec stejně hoděj...
Ano v Rakousku měří rychlosti i na cyklostezce v parku ( např uprostřed Vídně).
Jinak ono stačí zvednou kolo ze země a zkusit tu "rozbitou" asistenci.
Naprosto chápu že český vohnout bude vymýšlet 1000+1 výmluvu ale to kolo mu klidně zabavěj aby si zjistilo, že ono se to nerozbilo " ono to se samo" Úplně stejně jako úpravy motorových vozidel....
Další co nezná předpisy.
Pro jízdní kolo s motorem nebo bez neexistuje žádný limit rychlosti nad rámec toho co umožňuje komunikace po které jedete. Z kopce si to palte klidně 90km/h mimo obec a je to v pořádku.
Omezení co se týká rychlosti u elektro kol, je formou asistence . Tedy jedete víc než 25km/h a tak motor prostě vypne. Stejně asistence má fungovat jen pokud šlapete.
Takže až potkáte páprdy na ekolech, jak nešlapou dokopce máte co dočinění s pro provoz v ČR nehomologovaným ekolem. Ikdyby se jim to ploužilo jen 15km/h
Nic proti internetovým diskutérům, kteří rozumí všemu, ale příště to chce víc googlit, než ze sebe uděláte blbce:
https://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/jak-si-zaridit/#pronajemPloch
Předně zdůrazňuji, že elektrokoloběžka je z pohledu dnešního zákona na úrovni kola. Pokud budete postihovat přestulky u koloběžek musíte i u kol!
Ad 1) někde se to už probíralo, ale obecně je tolerována jízda kol po chodníku, a to z několika důvodů. Máme žalostně málo cyklostezek, kde by se mohli cyklisté (chápejme i koloběžkaři) pohybovat bezpečně. Řidiči v ČR řídí v zásadě s nižším ohledem na cyklisty a velmi neradi vidí pomalu jedoucí cyklisty na silnici (zdržuje je to) a z toho důvodu je obecně policií tolerována jízda cyklistů na chodníku. Samozřejmě, že vada je někde jinde, pravděpodobně v zákoně. Představte si 70 letou babičku, sotva se drží na kole, ale pěšky je to ještě horší, je ráda že jede (7 km/h) při tom se lehce motá (ze strany na stranu) a jede po chodníku, takovou byste skutečně chtěl pokutovat a vyhnat na silnici, aby ji něco přejelo?
Ad 2) A to jako proč? Na kole, jak je zmíněno výše mohou jezdit i děti, akorát musí nosit helmu! Pak je to zcela legální.
Ad 3) To máte pravdu, že je nelegální, občas se to děje i na kolech. Osobně jsem to neviděl (vždy jel jeden člověk), ale věřím že se to občas děje, pak už je to je o tom, aby si toho policisté všimli, předpokládám však že takový přestupek se, ale řeší běžně domluvou.
Ad 4) To máte opět pravdu, ale v tomto případě je to opět na úrovni škody, kterou tím způsobíte, obecně toto by to ale měla pokutovat půjčovna. Protože je v jejím zájmu si udržet dobré jméno u veřejnosti, a protože toto nepokutuje, tak se jí to příliš nedaří. Na úrovni jednotlivce to obtížně policie zajistí, protože nemá údaje, kdo s tou nevhodně odloženu koloběžkou jel. Dále do toho vstupuje druhý problém: není problém narozdíl od auta koloběžku poponést jinam, tedy ten kdo ji odložil ji mohl odložit na vhodném místě, ale nelze vyloučit, že ji někdo jiný poponese jinam tak, že překáží. Pomohl by pravděpodobně přesný GPS systém, který by poznal, kdy se s koloběžkou manipulovalo, třeba i o metr.
Myslím, že postihovat většinu z výše uvedeného není tak snadné, jak se může jevit. I když souhlasím s vámi, že postihy jsou v tomto případě na místě, protože nic jiného už zřejmě nepomůže.
Největší problémy v tomto dělají neukáznění turisté, které pokutami jen obtížně vychováte, protože přijedou noví, kteří se budou chovat obdobně, ale za pokus to asi stojí.
To kolo by mělo mít technicky omezovač rychlosti, který jej "přibrzdí" tak, aby více jak těch 25 km/h nejelo.
V případě kol s motorem v náboji je to poměrně snadné. V případě kol s motorem v pedálech je to komplikovanější.
Obecně vaše elektrokolo, pokud jezdí 30 km/h, už není považováno za kolo, ale za morové vozidlo, které by mělo být homologované k provozu na komunikacích - alias měl byste k němu mít techničák, technické prohlídky atd..
Je to paradoxní situace, protože na jiní na silničce jedou na rovině klidně 50 km/h tedy 2x rychleji a stále se jedná o kolo, nikoli o motorové vozidlo...
Pak je zde problematika toho, zda policista pozná, že se jedná o elektrokolo či nikoliv (poznat to jde podle baterie, pokud není umě schovaná či malá).
Ruka na srdci znamena, ze si clovek nebude vymyslet tendencni formulace pro neco, co se mu jenom nelibi, ne? To je spis ruka v zadku, nebo tak nekde... :-)
Jestli nechcete byt za zatuchleho skarohlida, tak musite uznat, ze sdilena ekonomika funguje docela dobre a lidem v zemich/mestech, ktere ji podporuji, da docela slusnou moznost snaz prezit nastupujici krizi. At uz tim, ze si muzou privydelat nebo ze ziskaji pristup k levnejsim sluzbam. Nepremyslel jste, ze byste namisto toho zpatecnictvi zkusil moznosti sdilene ekonomiky nejak vyuzit? ;-)
Co je nelegální provoz koloběžky?
Buď máte přestupek proti provozu na veřejných komunikacích
nebo máte porušení smluvních podmínek s provozovatelem.
Ani v jednom případě není ale provoz sdílených koloběžek nelegální. Protože koloběžky vyhovují předpisům a provozovatelé služby legálně podnikají.
Existuje pouze jednotlivé nelegální počínání nějakého řidiče toho jednostopého vozidla. Stejně jako častý výskyt opice v obstarožním BMW s ústejkou značkou není nelegální provoz vozů BMW... stejně výskyt navátých gerotů na elektrokolech není nelegální provoz elektrokol.....
Ano chtělo by to kontroly , jenže to by cyklo nesmělo být příkladem pozitivní diskriminace.
Právy tahle situace mi přijde trochu děsivá. Že si tak člověk jede na elektrokole, zrovna mu to docela jde, třeba se i někoho vytrénovaného drží a optimálně z nepatrného kopečka a najednou je problém s policistou. A s rakouským policistou se nedomluvím a nejednou jsem bez kola. Fakt pěkná vyhlídka :(.
Pokud se kolobezka rozpadne z duvodu spatneho techniceho stavu, tak ujmu na zdravi vam bude hradit bez ohledu na helmu nebo ne. Pouze by se zkoumalo, zda by mezi neuzitim helmy a zranenim ci jeho vysi byla pricinna souvislost.
Jinak receno pokud si zlomis nohu, bude plneni bez kraceni. Pokud ti praskne lebka, tam uz by se zkoumalo, zda by helma pomohla nebo ne...
Takze snadno vyvint se nikdo jen tak nemuze, obvzlaste v pripade, kdy neco j smluvni podminka a ne zakonna.
Presne tak to ovsem je. Bavime se o tom, ze by kolobezka mela sama o sobe nejaky technicky problem, ktery by zpusobil nehodu a zraneni.
Smluvni podminky si muze sepstat kdo chce a jake chce. Spousta firem na ruzne pominky ,ktere jsou casto zcela nebo z casi neplatne, zavadejici apod. Takze to, ze si nekdo neco napise a nekdo to podepise neznamena, ze to ma nejakou vahu.
Ano, je to tak, děsivá.
Naprosto chápu že český vohnout bude vymýšlet 1000+1 výmluvu ale to kolo mu klidně zabavěj aby si zjistilo, že ono se to nerozbilo " ono to se samo"...
Jedu 33 a zabaví mi kolo. Na něm nabalené věci a na večer máte být někde na ubytování. Na kole máte naplánován celý týden dovolené. Vy jste v takovém případě v pohodě?
V pohodě bych fakt nebyl. Ale nebyl bych trouba abych chtěl s policajty vybabrat. Asi jako výmluvy některých na to když "náhodou" nemají ve výfukové potrubí DPF filtry, nebo vybraný tlumič. Ano to je na odstavení vozidla a fakt nikoho nemusí zajímat jak daleko to máte domu. Vaše vozidlo vaše zodpovědnost.
No protoze nevite ze sdileni a sdilena ekonomika neni to same, tak mate pocit, ze ekonomikou je i vase stare embecko :-))
Nojo, ale to se muzete stokrat cilit ze jste za zpatecnika, kdyz proste nechcete sdilenou ekonomiku videt. Navzdory tomu, ze jsem vam ja sam, prinejmensim dvakrat celkem podrobne a pres znatelny odpor vysvetloval co to je a jak se to lisi od sluzeb ala MHD ;-)
Ono to nebude tak jednoduché, proto jsem se ptal.
Jezdím na elektrokole (žádné čipování) a na cyklostezce kolem Svratky (Brno) bez problémů celou dobu držím 30 km/h v obou směrech. Na výletě s kamarádem (jel na staré silničce, ale s dítětem ve vozíku), když jsme už spěchali domů, tak to bylo 35 km/h - pěkně mě táhnul :)
Však taky nikdo nemluvil o tom, že to kolo není OK. Jde mi o situaci, kdy si policista "myslí", že není OK. Přítomnost/nepřítomnost DPF se asi dá dokázat celkem rychle, ale že je čiplé kolo, to může být vcelku zdlouhavé zjišťování.
Popravdě nejjednodušší je mít to kolo půjčené v rámci sdílené ekonomiky :)
Já bych se chtěl ještě zeptat, jak se zjistí, že elektrokolo - řekněme že legální a homologované podle všech evropských předpisů (tj. asistence jen při šlapání, asistence jen do 25 km/h, výkon asistence do 250 W) - není motorové vozidlo? Když jsem to posledně zkoumal, tak mi přišlo, že nikde nebylo definováno, co je motorové vozidlo (a v jejich kategorizaci byla praktická kategorie „ostatní“), a nikde nebylo napsáno, že by něco nesmělo být jízdní kolo a motorové vozidlo současně.