Zajímavou úvahu o vlivu finanční krize na výdaje firem do internetové reklamy zveřejnil Jan Poštulka, Digital Guru mediální agentury PHD na webu o reklamě a médiích MediaGuru. Nepříznivá finanční situace donutí část inzerentů snížit nebo naopak zvýšit rozpočty vyhrazené na internetovou reklamu. Do první skupiny budou patřit firmy, které Internet teprve testují a z různých důvodů dávají zatím přednost tradičním médiím jako je televize, rozhlas a tisk. Mezi druhý typ inzerentů se řadí společnosti, které si bez Internetu nedokáží představit podporu prodeje výrobků či služeb. Poštulka odhaduje, že zadavatelé inzerce budou ještě více sledovat přímý dopad internetové reklamy na prodej. Podobné závěry potvrzují námi oslovení provozovatelé webů. Zuzana Sekyrová z marketingu mediazastupitelství ArboMedia upozorňuje v prvním kvartále příštího roku na opatrnost inzerentů: Finanční krizi zatím vidíme spíše jako výsledek mediálního boomu než krizi v pravém slova smyslu. Ve struktuře našich příjmů se neprojevila.
Snaha inzerentů méně utrácet se může projevit mírným zbržděním trhu.
Reklamu plošně prodává rovněž Internet BillBoard a ani tady se struktura příjmů nezměnila. Věříme, že vliv na online bude výrazně menší než na jiné mediatypy,
odhaduje za firmu Ingrid Lorková. Kromě inzerentů na změny musí reagovat také provozovatelé webů. Mediální skupina Mafra podle tiskového mluvčího a člena představenstva Romana Latuske hospodaří efektivně, firma zároveň sleduje a řeší situaci na mediálním trhu. Každý projekt bude průběžně vyhodnocován na základě jeho efektivity a přínosu. Pro příští rok plánujeme i několik velkých investic, které pozici mediální skupiny a jejich produktů na trhu ještě posílí,
uvedl Latuske pro Lupa.cz. Otázka strategie portálů Tiscali, patřící do mediální skupiny Dignity, zůstala bez odpovědi.
Někde se posiluje
Posílení online v podobě zcela nové divize a tím i nábor dalších pracovníků chystá vydavatelství Mladá fronta a. s. Úkolem nového týmu bude rozvíjet nové projekty, jejichž spuštění se plánuje na jaro příštího roku. Plány vydavatelství nejsou rozhodně malé, firma dokonce počítá se zvýšením výnosů. Krize prý nedoléhá na Ringier ČR, a. s., výsledkem škrtů v rozpočtech byl „pouze“ bezplatný tištěný deník 24 hodin, který přestal vycházet po třech letech. Firma očekává zisk před zdaněním ve výši 600 milionů korun. Abychom byli podobně úspěšní také v roce nadcházejícím, je potřeba přijmout některá preventivní opatření,
komentovala důvody Libuše Šmuclerová, generální ředitelka vydavatelství. Ke změnám nedochází ve vydavatelství Sanoma Magazines Praha, s. r. o., přesto nám zástupce společnosti odpovědný za oblast online potvrdil, že lze u zadavatelů inzerce cítit jistou nervozitu. Většina klientů čeká, co bude v novém roce, přesouvají či zmrazují své rozpočty. Tato situace bude stejná u všech hráčů na internetovém trhu, pocítí to všichni a bez výjimek,
varuje David Beška, publisher oddělení Online operations vydavatelství Sanoma Magazines Praha.
… a jinde jsou ostražití
Důsledky krize pocítily po finančním sektoru hlavně společnosti podnikající v automobilovém průmyslu. Internetu se to zatím netýká, což potvrzuje provozovatel serverů Auto.cz a Autofun.cz. Letošní rok můžeme hodnotit jako úspěšný. Struktura příjmů nicméně zůstává zatím stejná a kromě snad většího příklonu k Autokliku neočekáváme žádnou výraznější změnu ani v příštím roce,
potvrdil nám Libor Zezulka, marketing manager Anima Publishers, s.r.o. V případě zmíněného systému Autoklik platí inzerenti za kliknutí; inzerce jiných oborů zatím není možná. Ve druhém případě se dopady krize projevily na pracovním trhu, kdy řada firem propouští své zaměstnance nebo zastavuje nábory. Tento trend potvrzuje společnost LMC, provozovatel pracovních webů Jobs.cz a Prace.cz. Propouštění ve firmách napříč různými odvětvími má za následek snížení počtu inzerce nabídek zaměstnání o 20 %. Inzerující firmy by naopak mělo potěšit zvýšení odpovědí uchazečů na jejich inzeráty. LMC počítá s vyšším zájmem o poradenské služby se zaměřením na lidské zdroje a personalistiku.
Hospodářská recese zatím nijak neovlivnila provozovatele portálu Finance.cz. Jak nám potvrdil ředitel společnosti Pavel Nesejt, připravují se dva větší projekty a s tím i plánované přijetí dvou nových zaměstnanců. Dlouhodobou strategií firmy je posilovat přímé obchodní vztahy se zadavateli inzerce a omezovat závislost na mediálních agenturách. To je rozumný krok, protože mediální agentura si z celkové ceny za reklamu odebírá vlastní provizi a další odměny, takže se kvůli tomu serverům dostane méně peněz. Obezřetně se k navyšování týmu staví společnost Miton, která by mohla hospodářskou recesi využít k novým akvizicím webových projektů. Soustředíme se na efektivitu všech divizí, abychom nepodcenili situaci,
nechává nás nahlédnout do strategie spolumajitel firmy Michal Jirák. Podle něj očekávají inzerenti větší důsledky ekonomických změn až v roce 2009. Společnost se tomu přizpůsobí snahou získat klienty z ostatních oborů.
Snaha o posílení obchodního oddělení je vidět u provozovatele osmnácti inzertních portálů, firmy Hyperinzerce, s. r. o..Snížení počtu zadavatelů reklamy zaznamenali spíše okrajově. Převážně se jednalo o větší klienty z oblasti realit, automobilů a finančních služeb. Hlavním zdrojem příjmů tvoří ovšem malé a střední firmy. Díky šíři tohoto portfolia můžeme poměrně snadno vykompenzovat ztráty z jednoho problémového odvětví zaměřením se na odvětví jiné,
vysvětluje výkonný ředitel Petr Beneš. Celková strategie firmy se nemění, nadále bude pokračovat spouštění nových portálů i vstup na zahraniční trhy.
Mezi menší provozovatele patří také Žena-in, s. r. o., se svým magazínem pro ženy Žena-in.cz. Z poskytnutého vyjádření vyplývá, že jsou zástupci opatrní ohledně výdajů a nemají v plánu ani větší investice. Naši inzerenti jsou více zaměření na produkty denní spotřeby a tady větší úbytek investic do reklamy a PR neočekáváme,
dodává ředitel firmy Radek Kříž. Změny v příjmech nezaznamenal ani inzertní server Bazos.cz. Jeho provozovatel Radim Smička si pouze všímá snížení zájmu o inzerci realitních nabídek a nárůstu návštěvnosti sekce automobilů. Otázkou také zůstává, zda budou mít zadavatelé reklamy zájem o nestandardní nebo formáty jako je třeba videoreklama. „Rozhodli jsme se trochu pozměnit vývoj naší společnosti od všeobjímajícího video portálu na společnost zaměřenou na vytváření specializovaných video aplikací šitých přímo na míru klienta,“
prozrazuje David Heger, project manager video webu N-joy.cz. Inzerentům by také chtěli nabízet reklamu v okně přehrávače videa.
Ukrojit svůj díl z marketingových rozpočtů pro Internet hodlají také agentury, které se zaměřují na tvorbu reklamních prezentací (microsite), správu reklamních kampaní a další služby na Internetu. Zaregistroval jsem zvýšené propouštění u jiných internetových agentur. Zejména těch, které jsou orientované na čistou produkci,
tvrdí Tomáš Jindříšek, výkonný ředitel Ogilvy Interactive. Krize možná ještě zadavatele do Internetu spíše přiláká. Nabízí totiž levnější investice do efektivnějšího formátu,
myslí si ředitel agentury. Podobný názor zastává také Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Nezbývá než věřit, že se tyto optimistické výhledy do budoucnosti splní a rok 2009 nebude pro majitele a provozovatele internetových webů noční můrou.