Hlavní navigace

Jak se dělá audit po americku

29. 11. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Monopol v oblasti auditování návštěvnosti českých WWW serverů zatím stále drží DCCI. Zatím se však omezuje na zveřejňování pouze základních údajů, zatímco by mohlo poskytovat mnohem zajímavější informace. Michal Zálešák se zabývá průzkumem Nielsen//NetRatings v USA, který takové informace přináší.

Měsíc co měsíc nás DCCI seznamuje s rozvojem Internetu u nás – zadavatelé online reklamy by si už bez návštěvnosti jednotlivých serverů nedokázali představit život. Tato čísla jsou však pouze nic neříkajícími statistikami. Kde je psáno, že více znamená lépe? Server X může mít klidně dvakrát takovou návštěvnost jako server Y, ale surfaři na Y zase pobývají déle a jsou daleko uvědomělejší, co se odezvy na reklamní bannery týče. Ne, taková čísla vám DCCI rozhodně nedodá. A právě proto jsme si odskočili do USA, Mekky Internetu, a přinášíme vám pohled na to, co vše přináší tamějším uživatelům a obchodníkům společný průzkum NielsenNetRatin­gs.

Úvodní část hodnotící zprávy podává poměrně podrobné informace všeobecnějšího charakteru. O nárůstu používání Internetu ve Spojených státech amerických v říjnu jsme se tudíž dočetli následující: průměrný uživatel tráví na síti o přibližně 44 minut více, než tomu bylo minulý měsíc – celkem 8 hodin a 13 minut (o 9,3% více). Počet nových aktivních surfařů se v říjnu zvýšil o 2,8 milionů (4,3%) a ustálil se tak na 67,8 milionech. Současná velikost amerického Internetového nebe (ti, kteří mají přístup z domova, ale nemusí ho využívat) narostl dokonce o 3 miliony (2,7%) a dosáhl úctyhodných 113 milionů. Souboj pohlaví tentokrát dopadl následovně – 50,3% mužů-uživatelů a 49,7% žen-uživatelek – téměř remíza. Muži však na Internetu tráví průměrně 8 hodin a 58 minut, což je přesně o hodinu a půl více než jejich drahé polovičky (7 hodin 28 minut).

Poté však už přicházejí na řadu čísla, která jsou z komerčního hlediska mnohem užitečnější. První vlaštovkou je nárůst návštěvnosti u jednotlivých portálů, vyhledávacích strojů a všeobecně zaměřených online komunit. Jen pro zajímavost, na chvostu tabulky se tentokrát umístili následující: 1. Xoom (29,9%), 2. Time Warner (23,8%) a 3. Blue Mountain Arts (24,2%) Vzhledem k blížícím se Vánocích je zde speciálně zmíněn ohromný nárůst na stránkách internetových obchodních domů s hračkami. Tři první prolomily dokonce hranici 100%: KBKids.com (246,3%!!!), ToysRUs.com (121.4%) a eToys.com (110.2%). Kromě toho je uváděna tabulka s nejnavštěvo­vanějšími servery (bez ohledu na pokles či malý nárůst). V porovnání s DCCI je tento průzkum bohatší ještě o jednu kolonku, bohužel však velice podstatnou – Nielsen/NetRatings vás informují i o tom, kolik daný uživatel tráví na tom či onom serveru. Celkem je zde obsaženo 25 nejnavštěvo­vanějších míst Internetu, my vám však přinášíme pro ilustraci pouze prvních pět:

WWW stránka Návštěvnost (v tisících) Průměrný čas návštěvy
1. AOL – včetně homepage uživatelů 40 391 0:22:43
2. Yahoo! 36 808 0:57:18
3. MSN 24 775 0:40:30
4. Lycos Network 23 754 0:14:03
5. GO Network 16 970 0:23:47

To by bylo vše ze strany uživatelů. Mimoto vám ale NielsenNetRatings přináší další informace o druhé straně, o zadavatelích online reklamy. Zde bylo zhodnoceno celkem 25 serverů. Tato čísla zahrnují pouze imprese bannerů, vůbec to tedy neznamená, že by pocházeli od firem toužící po online reklamě. Separé tabulku vám přinášíme hned potom.

Zadavatel Imprese (v tisících) Podíl oslovených (ze všech uživatelů) – v %
1. TRUSTe 1 183 157 23,8
2. Microsoft 540 349 40,8
3. Yahoo! 342 841 30,7
4. Amazon 302 411 37,6
5. SexTracker 225 407 8,5

Pokud se pozastavujete nad posledním sloupcem tabulky, pak vězte, že je naprosto v pořádku. Banner TRUSTe zaznamenal celkem 1 183 157 000 impresí, ale jen u určité skupiny uživatelů, proto je zde podíl výrazně nižší než u všeobecně „klikavějšího“ odkazu, jakým Amazon zcela jistě je. Také se ale může stát následující: podobně jako někdy novinová reklama, i bannery jsou často přehlíženy. Sice platíte za imprese, ale uživatelé nechodí a nechodí. Jako zajímavý doplněk této tabulky je vždy uváděn i banner s nejlepším poměrem zobrazení/kliknutí. Za říjen patří toto prvenství reklamnímu proužku Golden Palace, na nějž klikl téměř každý pátý uživatel, kterému se zobrazil (přesně 21.5%). K čemu tato informace? Měla by být jakýmsi vzorem pro ostatní zadavatele. Ti by se měli zamyslet nad tím, zda je tato nabídka opravdu tak zajímavá nebo jestli dokázala oslovit vtipným nápadem. V tomto případě se pak mohou obrátit na tvůrce a zvýšit tak procento úspěšností své vlastní online reklamy.

To ale není vše. Nakonec přináší Nielsen/NetRatings shrnující tabulku. Nemáte čas na čtení dlouhých sumářů? Nevadí. Jeden pohled do ní zcela jistě postačí:

WT100

Současný stav Minulý měsíc Změna (v %)
Počet internetových sezení za měsíc 17 16 6,3
Počet navštívených serverů 11 11 0
Shlédnutých stran za měsíc 524 409 28,1
Shlédnutých stran za „sezení“ 31 26 19,2
Čas strávený za měsíc 8:12:37 7:30: 51 9,3
Doba trvání jednoho „sezení“ 0:29:21 0:28:18 3,7
Doba strávená nad stránkou 0:00:57 0:01:05 –13.0
Poměr zobrazení/kliknutí 0.53 0.56 –5.4
Aktivní uživatelé 67,8 milionů 65 milionů 4,3
Aktivní+pasivní uživatelé 113 milionů 110 milionů 2,7

Budou Spojené státy americké naším vzorem i pro tuto oblast? Budeme se dozvídat podobná popisná čísla i o našem Internetu? Vzhledem k tomu, že se v této oblasti necítím největším odborníkem, tak bych mohl pouze spekulovat, nebo nechat osoby povolanější, aby se vyjádřily samy. Přinášet alespoň některá z těchto čísel by však v moci DCCI rozhodně bylo.

Michal Zálešák

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).