Jak se buduje geografická mapa Internetu?!

14. 10. 1999
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pokusů o různé mapování Internetu bylo už poměrně hodně. Zajímavý nápad však prostřednictvím spamu ve svém mailboxu objevil náš nový spolupracovník Ondřej Bojar. Projekt Net World Map se snaží zmapovat, ve kterém městě na zeměkouli jsou určité e-maily a IP adresy. Může být úspěšný?

Celkem nedávno mi přišel přesně adresovaný nevyžádaný dopis. Nejsem ve věcech spamování víc než nešťastný recipient, a proto jsou moje osobní filtrovací pravidla příliš jednoduchá. Ale tenhle dopis by asi stejně prošel, protože byl adresován správně a já nikdy nebudu filtrovat tak, že bych přijímal poštu jen od vymezené skupiny lidí…

O čem byl tenhle dopis? Mám se prý podívat na adresu http://www.net­worldmap.com/ a zadat jméno města, které je mi fyzicky nejbližší. A mám to dělat co nejčastěji, z různých počítačů a verbovat své kamarády. (Neudělal jsem to.)

Projekt Net World Map je, jak se praví na jeho stránkách, unikátní pokus o vytvoření databáze IP adresa – město, kde se počítač nachází. Autor se dušuje, že nejde o sběr adres osob (vzhledem k způsobu osvěty serveru už je zřejmě stejně nasbíral) a že opravdu dělá to, co říká. Zbavme se na chvilku typické paranoiy a přečtěme si, cíle tohoto projektu.

Svět se točí kolem reklamy a toho si je autor vědom. Geografická mapa internetu je vytvářena z mnoha rozličných pohnutek, hlavním záměrem je však zlepšit způsob reklamy na síti. Zajímavé je, že je podle autorových slov projekt užitečný doslova pro všechny:

  • Každému uživateli internetu – kromě jistého polidštění internetu (můžete se třeba podívat, kde sídlí vaše elektronická banka nebo v kterém městě si zřídil server se stránkami váš oblíbený literární spolek) jde především o možnost vidět na WWW serverech obsah přizpůsobený vaší geografické poloze. První myšlenka, která mne v této souvislosti napadá je místní předpověď počasí a uvádění teplot ve stupních Celsia raději než ve Fahrenheitech. Autor projektu zmiňuje „cestovatelské“ servery, jež vám budou díky této databázi s to nabídnout skutečnou prohlídku elektronických pamětihodností města. V klíčové otázce reklamy jde především o zpřesněné cílení reklamních proužků – na serverech se setkáte především s proužky z vašeho fyzického okolí (třeba reklamy na pražské pizzerie nebo autobazary v Hradci Králové).
  • Společnostem prezentujícím se na síti – reklamu místních společností, jež se svým zákazníkům představují na internetu, bude snadné zaměřit na zákazníky z daného města (a nikoli z celé zeměkoule, jak tomu bývá dosud)
  • Provozovatelům serverů – lepší možnost reklamy zákonitě přitáhne zájem více místních podniků, takže majitelé serverů získají další zákazníky pro placenou reklamu.

Překryv ve výčtu výhod geografické mapy internetu je očividný. I kdyby ale bylo možné všechny výhody shrnout do jediného bodu, stojí zisky z přesně mířené reklamy za (dobrovolné) úsilí věnované tvorbě databáze.

Aktuální stav databáze s cca 50 tisíci městy Českou republiku podle mých pokusů příliš nezasahuje. Otázku, zda máme v registrování co dohánět, nebo zda si raději pořídíme server vlastní, podrobnější, nechávám do volné diskuse stejně jako otázky technického charakteru (třeba proč se k mapování nehodí zastaralé údaje z CZ-NICu).

Ondřej Bojar
http://www.cu­ni.cz/~obo

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).