Celkem nedávno mi přišel přesně adresovaný nevyžádaný dopis. Nejsem ve věcech spamování víc než nešťastný recipient, a proto jsou moje osobní filtrovací pravidla příliš jednoduchá. Ale tenhle dopis by asi stejně prošel, protože byl adresován správně a já nikdy nebudu filtrovat tak, že bych přijímal poštu jen od vymezené skupiny lidí…
O čem byl tenhle dopis? Mám se prý podívat na adresu http://www.networldmap.com/ a zadat jméno města, které je mi fyzicky nejbližší. A mám to dělat co nejčastěji, z různých počítačů a verbovat své kamarády. (Neudělal jsem to.)
Projekt Net World Map je, jak se praví na jeho stránkách, unikátní pokus o vytvoření databáze IP adresa – město, kde se počítač nachází. Autor se dušuje, že nejde o sběr adres osob (vzhledem k způsobu osvěty serveru už je zřejmě stejně nasbíral) a že opravdu dělá to, co říká. Zbavme se na chvilku typické paranoiy a přečtěme si, cíle tohoto projektu.
Svět se točí kolem reklamy a toho si je autor vědom. Geografická mapa internetu je vytvářena z mnoha rozličných pohnutek, hlavním záměrem je však zlepšit způsob reklamy na síti. Zajímavé je, že je podle autorových slov projekt užitečný doslova pro všechny:
- Každému uživateli internetu – kromě jistého polidštění internetu (můžete se třeba podívat, kde sídlí vaše elektronická banka nebo v kterém městě si zřídil server se stránkami váš oblíbený literární spolek) jde především o možnost vidět na WWW serverech obsah přizpůsobený vaší geografické poloze. První myšlenka, která mne v této souvislosti napadá je místní předpověď počasí a uvádění teplot ve stupních Celsia raději než ve Fahrenheitech. Autor projektu zmiňuje „cestovatelské“ servery, jež vám budou díky této databázi s to nabídnout skutečnou prohlídku elektronických pamětihodností města. V klíčové otázce reklamy jde především o zpřesněné cílení reklamních proužků – na serverech se setkáte především s proužky z vašeho fyzického okolí (třeba reklamy na pražské pizzerie nebo autobazary v Hradci Králové).
- Společnostem prezentujícím se na síti – reklamu místních společností, jež se svým zákazníkům představují na internetu, bude snadné zaměřit na zákazníky z daného města (a nikoli z celé zeměkoule, jak tomu bývá dosud)
- Provozovatelům serverů – lepší možnost reklamy zákonitě přitáhne zájem více místních podniků, takže majitelé serverů získají další zákazníky pro placenou reklamu.
Překryv ve výčtu výhod geografické mapy internetu je očividný. I kdyby ale bylo možné všechny výhody shrnout do jediného bodu, stojí zisky z přesně mířené reklamy za (dobrovolné) úsilí věnované tvorbě databáze.
Aktuální stav databáze s cca 50 tisíci městy Českou republiku podle mých pokusů příliš nezasahuje. Otázku, zda máme v registrování co dohánět, nebo zda si raději pořídíme server vlastní, podrobnější, nechávám do volné diskuse stejně jako otázky technického charakteru (třeba proč se k mapování nehodí zastaralé údaje z CZ-NICu).