Analýza společnosti Vision Critical (PDF) si všímá vztahu sociálních sítí (Facebooku, Twitteru a Pinterestu) a prodeje. Studie je založena na online dotaznících a na dotazování 5700 lidí v USA, Kanadě a Velké Británii, platí tedy, že řeší hlavně situaci v těchto zemích. Její zjištění je tedy potřeba vnímat s ohledem na tamní specifika – například na to, že v USA má Twitter výjimečnou pozici a Pinterest je tam podstatně dál, než kdekoliv jinde.
Co studie zjistila?
- 4 z 10 uživatelů sociálních médií nakoupili online nebo v kamenném obchodě, poté co produkt sdíleli či nějak jinak zviditelnili na Twitteru, Facebooku či Pinterestu
- 68 % uživatelů Facebooku jsou hlavně pasivní sledovači, výjimečně něco zveřejňují a neovlivňují tak ani své přátele
- Pinterest je síť s největším potenciálem spontánního nakupování
- Polovina nákupů vztahujících se k sociálním sítím se odehrává týden po prvotním impulsu
Z dotazované populace je 15 % na Pinterestu, 73 % na Facebooku a 24 % na Twitteru. Mezi těmi, kdo jsou na těchto sítích, jich 29 % nakoupilo online po sdílení či jiném zviditelnění zboží na Pinterestu, 38 % na Facebooku a 22 % na Twitteru.
Vision Critical připomíná, že je důležité vědět, jaký segment uživatelů se vyskytuje v jednotlivých sociálních sítích. A také v jakých skupinách či konverzacích je najdete. A také, jak se chovají.
- 17 % uživatelů Pinterestu se přihlašuje denně, u Facebooku je to 75 % a u Twitteru 17 %
- 26 % uživatelů Pinterestu se přihlašuje aspoň jednou týdně, u Facebooku 15 % a u Twitteru 12 %
- 19 % uživatelů Pinterestu se přihlašuje alespoň jednou měsíčně (ale méně než jednou týdně), 6 % u Facebook, 10 % u Twitteru
- 75 % uživatelů sociálních médií ve věku 18 – 34 se přihlašuje na Facebook několikrát denně
Zajímavá otázka „Vede koupě ke sdílení, nebo sdílení ke koupi?“ je problematická. Oddělit správně příčinu a důsledek není jednoduché. A opět platí, že se jednotlivé sítě v tomto ohledu liší.
V analýzy společnosti Vision Critical najdete i část týkající se mobilního nakupování - poněkud specifickou například v tom, že 69 % kupujících jsou muži a 31 % ženy. Navíc jasně vládne s 68 procenty věková kategorie 18 až 34.
Vision Critical také upozorňuje, že by bylo chybou zapomínat na nakupování v klasických obchodech. Řada nákupů vyvolaných aktivitami na sociálních sítí se totiž neuskuteční online, ale právě v kamenných obchodech. Nejčastěji přitom vede k nákupu sdílení nebo lajkování produktu na Facebooku:
- 47 % kupujících z Pinterestu říká, že nakoupili poté co použili „pin“ a že nakoupili, aniž by předmět hledali
- 28 % kupujících z Pinterestu uvádí, že předmět koupě hledali
Zdroj: White Paper: How Social Media Drives Your Customers' Purchasing Decisions