Vlákno názorů k článku Jak přitáhnout k Internetu nové uživatele? od Eva Pilikova - Na nasledujicich radcich, jsem se zamerila na aspekt...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 3. 2001 10:51

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Na nasledujicich radcich, jsem se zamerila na aspekt OBSAHU internetu - CO by mel internet nabizet, aby pritahl "novaky" z pohledu jejich preferenci.

    V poslednim cisle casopisu Strategie (9/2001) je uverejnen prehled nejuspesnejsich poradu 7.tydne 2001 v TV.
    "Novaci" chteji (nejcasteji sleduji):
    1. Chcete byt milionarem (soutez - mohu vyhravat miliony i pres internet)
    2. Televizni noviny (bulvarni podani zprav - to je, pokud vim, ceske specifikum - nikde jinde ve svete neni sledovanost zpravodajskeho poradu tak vysoka)
    3. Zlaticka (bulvar, drby o znamych osobnostech, pohled do loznic znamych osobnosti - napr.instalovat takovou kameru do bytu bozskeho Karla - cesky internet by s penetraci problemy rozhodne nemel:)
    4. Sportovni noviny (sport - fotbalove prenosy asi pres internet sledovat nebudou, ale co treba moznost sazet napr. sazeni typu Fortuna pres internet - budte doma v pohodli a penize prijdou za vami)
    5. Počasi (to muze internet nabidnout jiz dnes)

    a jeste dodavam porady typu Kotel (chat Kotel - kde si budou moci verejne zanadavat - resp nadavat nekomu - server bude nabizet program "DNES S" politikem a pustte se do nej)

    Toto je empiricky dolozeny profil "novaka" (zjednoduseny pohled na to - v cem by internet mohl konkurovat TV - dalsi sluzby - obchody, on-line vyrizovani veci na uradech atd. jsou dalsim aspektem).
    Vyvstava vsak otazka "Chceme takovy internet?" a zustava vecna otazka "Jak tento obsah zabalit, aby byl "novakum" pristupny?"
  • 1. 3. 2001 11:16

    Petr K. (neregistrovaný)
    Skvely prispevek, diky!
    Dovolte reakci:
    Jestli to chceme nebo nechceme... Ja si myslim (a patrim jednoznacne k priznivcum klubovych filmu, nekterych besed na CT2, narocne hudby atd. a k odpurcum Novy a spis televize vubec), ze neni vyber, jestli to bude existovat nebo ne, ale doufejme, ze vzdy budeme mit vyber, jestli to pouzivat (jde o to mit alternativu).
    Ale na druhe strane vznika vyznamny sociologicky problem "informacni chudiny", lidi, ktere informacni spolecnost vydeluje, protoze nestaci na technologii, nemaji na to vstrebavat narocnejsi informaci.
    Cilem by tedy melo byt nabidnout kazdemu to primerene. S jakym vkusem nebo urovni kvality to je jina vec ale je opet svobodou producenta - vzdy nam ovsem zbyva moznost "spolecenskeho tlaku" na zvysovani kvality nebo udrzeni alespon nejakych zakladnich mezi, pokud ovsem pro nej existuje dostatecny konsensus. Jaky mate vliv na "Volejte rediteli..."? Jen to neposlouchat a nanejvys se pokusit nachytat producenty na poruseni zakona.
  • 1. 3. 2001 11:34

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Rada bych reagovala na problematiku "informacne chudych a bohatych" - ta vystizne poukazuje na rozporuplnost internetu.
    Na jedne strane hovorime o demokracii na internetu (kazdy muze rici co chce) - ale ti lide, kteri internet dnes pouzivaji (informacne bohati), jsou ti, kteri nejakym zpusobem (skola, zamestnani) dostali sanci byt na internetu mezi prvnimi. Proto je treba rici, ze internet vede zaroven k elitarstvi. Rozeviraji se nuzky mezi informacne chudymi a bohatymi.
    I o tom, je dnesni i minula debata - co udelat proto, aby se nuzky vice nerozeviraly a internet sam sebe nelapil do sve vlastni site?
  • 1. 3. 2001 11:44

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    To je ale pouze pruzkum ceskych televizi. V tehle souvislosti je mozna dobre pripomenout, ze prestoze je internet "celosvetova sit", tak i v ni existuji ruzne skupiny lokalnich internetu (sdruzene zpravidla podle zemi ci jazyku), ktere maji sve vlastni zvyky, zakonitosti, atd. To, ze na internetu lze ziskat informace o vsem moznem v USA neni pro Cecha tak dulezite, jako moznost ziskani informaci z CR. Bohuzel male trhy uzivi jen malo velkych projektu, tudiz pro Americana bude internet vzdy atraktivnejsi (= daleko vetsi nabidka sajtu vseho druhu) nez pro Cecha (= daleko mensi nabidka). Je to IMHO trochu podobne s televiznim trhem...
  • 1. 3. 2001 12:07

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Také děkuji za zajímavý názor.

    Zkuste se schválně někdy promluvit s lidmi, kteří (na) internet nemají. Pro ně je v dosti případech síť synonymum pro bohatsví, něco, na co oni nemají /podobně, jako to bylo dřív (a někde možná je) i s počítačí/.
    V tomhle ohledu musí důležitou úlohu hrát taky stát, resp. my všichni. Neustále zdůrazňovat, že internet je pro všechny a pro tuto věc také něco dělat.
  • 1. 3. 2001 14:14

    Miki (neregistrovaný)
    Ha, narazili jsme na problém - STÁT. To, že informační technologie přehlížel a přehlíží je snad jasné. To potrvdili i poslanci zamítnutím zákona o "HomePC" (někde jsem slyšel, že se pripravuje nějaký pozměněný návrh (??)). Pokud by si mohli lidé při nákupu PC odepsat část daní (čecháčkovská vyčůranost je přeci dobře známa), a pokud by se to správně podalo (Propaganda typu reklamního vymývaní mozků - My zírame, vy zíráte), pak by to jistě mělo naději na úspěch.
  • 1. 3. 2001 14:22

    Petr K. (neregistrovaný)
    "Pokud ale Internet přijde s něčím, co změní žebříček hodnot těchto lidí, má vyhráno."
    To je přesně ono, ale co to, podle vás a podle vaší znalosti lidí z vašeho okolí, má být???
  • 1. 3. 2001 14:24

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Já bych řekl,že v tom hraje roli i něco jiného. Zkusme se zamyslet, proč je televize i nadále natolik úspěšná? Podle mě to je paradoxně pasivita, kterou přínáší a kterou lidé tolik hledají.
    Typický Novák je totiž již naučen po příchodu z práce zapnout TV a pár hodin do ní koukat - i když ho to třeba vůbec nezajímá, hlavně, že nic nemusí dělat. A když se přitom navíc baví (dle jeho měřítek), tak tím lépe.
    To vše samozřejme naráží na hlavní myšlenku internetu a počítačl vůbec: interaktivitu.
  • 1. 3. 2001 21:11

    David Hác (neregistrovaný)
    Vážený pane Kadleci, kdybych to věděl, tak už do práce nechodím :)))))))))) Chléb lidem dát nemůže, zbývají ty hry ... Ale jak ???
  • 1. 3. 2001 21:27

    root@ftp.warez.org (neregistrovaný)
    Musim rici, ze zamitnuti zakona o "HomePC" byla jedna z nejrozumejsich veci, ktere stat v posledni dobe udelal. Proc odepisovat pocitace z dani? Kdyby byly dane nizsi, mohl bych si pocitacu koupit vic, byly by levnejsi a dokonce by to vyslo levneji i statni spravu (snaze se kontroluje, zda odvedl pouze N% a nic vic, nez zda odvedl M% (kde M >> N) a z toho si odepsal X (kde X << M - N), cimz se usetri pracovni sily na financnich uradech k tomu, aby neco produkovaly a ne jen parazitovaly na spoluobcanech ).
  • 1. 3. 2001 14:02

    David Hác (neregistrovaný)
    Myslím si, že diskutovat otázky elitářství není příliš správné. Vždy záleží na úhlu pohledu. Pokud zde budeme mluvit o ceně počítače (řekněme, že nejlevnější je počítač Diderot, dotovaný státem v rámci programu pro podporu vzdělanosti) cca. 25 tis. není to příliš velká suma v přepočtu na počet barevných televizí (mnoho domácností má více než 1, potom je to skoro za stejné peníze). A cena připojení za 1 hodinu v době po 19 hodině je stejná jako cena jednoho piva v hospodě (v restauracích je dokonce pivo dražší). A tím se dostávám zase na začátek eWorkshopu: Proč si lidé radši koupí 2 televize a jdou každý večer na x piv, místo aby si koupili PC a připojili se na Internet? Odpověď, která se přímo nabízí je: TV a pivo(hospoda) stojí v současnosti na vyšším stupni jejich hodnot. A přesvědčovat tyto lidi, že jim to rozšíří jejich obzory je scestné, protože oni o to nestojí, tak jako nestojí o četbu Vojny a míru. Proto si myslím, že ani v myšlení těchto lidí není příliš silná myšlenka elitářství, myšlenka "Já na to nemám, to je jen pro bohaté". Spíš je tam myšlenka: "Internet? Na co? Na ho... ". Pokud ale Internet přijde s něčím, co změní žebříček hodnot těchto lidí, má vyhráno. Ale vzdělání a přístup k informacím nepřesvědčí. Tak "společenská objednávka nováků" není definována.
  • 1. 3. 2001 14:18

    tomashr (neregistrovaný)
    Kacirska otazka - je opravdu nutne a zadouci zde zminene "jednodussi" uzivatele na internet tahat? Neni orientace na dejme tomu "elitu" rozumnejsi? Podotykam, ze se mi vubec nelibi ani pojem elita, ani pojem jednodussi uzivatel, hranice je casto az prekvapive hodne propletena, ale nejak me lepsi pojem nenapada :-((

    Nemohu se zbavit dojmu, ze narust moznych prijmu at uz z primeho prodeje nebo z reklamnich moznosti po hypotetickem privalu "novaku" na inet by zdaleka nebyl umerny jejich poctu. Cena impresi by patrne spadla, kupni sila take neni nijak extremni, co by to tedy vlastne prineslo? Nakonec by mnoho lidi nejvic zajimaly vicemene jednosmerne kanaly s celkem omezenou interaktivitou, ale neni to spis platforma pro digitalni televizni vysilani nez pro internet?
    Nevim, mozna jsem prilis skepticky...
  • 1. 3. 2001 19:14

    Petr S. (neregistrovaný)
    Dovolím si jen malou poznámku k prvnímu místu Milionáře. Dívat se na soutěž a aktivně se účastnit jsou rozdílné věci. Možnost výhry nováci nemají. Spíš jde o podobnou věc jako sledování sportu (pokud nemám vsazeno). Já tomu říkám "náhradní život". Přesně by to snad popsal nějaký psycholog. Myslím tím únik od mně nepříznivé reality přes TV hrdinu (výherce, seriálovou nebo filmovou postavu). To hlavně dává Nova novákům. Může jim to tedy dát i INET, dokonce ve vyšší formě virtuálního (spíš ch) simulování ala sálu ze Star Treku.

    Zmíněnou chamtivost lze jistě taky využít. Divím se, že to ještě není. Modely z Milionáře a Fortuny se přece dají na síť přenést.

  • 1. 3. 2001 21:56

    radovy uzivatel (neregistrovaný)
    Proc by mel stat neco podporovat ? Na internet Ti bohate staci Pentium 120 MHz s internim modemem, kterej vcetne 14" color monitoru koupis do 5 tisic. Staci neblbnout lidi, ze podminkou je gigahertzovy pentium III.
  • 2. 3. 2001 12:22

    Petr K. (neregistrovaný)
    Ostatně napadlo vás někdy, že kdyby vám do počítače šlo opravdu jen to, co chcete vidět, stačil by dnes možná bohatě i ten obyčejný dial-up 56k (čas připojení je také drahý především proto, že platíme čas navíc za něco, co nechceme, co nám nepřináší hodnotu!)?
    Nemluvím ovšem o video-on-demand...
  • 2. 3. 2001 15:45

    Honza (neregistrovaný)
    Zajímavé, ale pouhá teorie. Bavíme se "novácích" neboli o majoritě společnosti. Aby NOVÁK zakoupil PC z přístupem na inet je nezbytné v něm nejprve vyvolat potřebu. NOVÁK se bez PC a inetu klidně obejde, stejně jako se obešel bez mobilu nebo horského kola. Nástup každého z těchto produktů předcházela masivní marketingová kampaň, která nakonec vzedmula módní vlnu. V případě mobilu dokonce stále trvá. Kdo měl produkt před ní byl exot, kdo ho nemá dnes je paradoxně taky exot. V případě inetu se nedělo nic nebo jen velmi málo. NOVÁK nebyl nakrmen informací co dnes letí, tedy potřeba koupě u něj nevznikla. Pokud společnosti majíci cosi společného s inetem tento fakt nepochopí, bude inet stále doménou elity (to je fajn), ale také hrobem obchodu (a to je katastrofa)
  • 2. 3. 2001 15:52

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    To by stačilo, pokud byste přes internet neposílal žádné soubory (třeba databáze o řádově o desítkách megabajtů), neadministroval vzdálené servery, neposlouchal internetová rádia, atd.
  • 2. 3. 2001 16:51

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Uz jsem to zminoval kdesi na zacatku - zabava (pro dospele video, pro mladez hry). Plus nejaka jednoducha konzole ala WebTV.
  • 2. 3. 2001 17:51

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Udelat z internetu modu nebo masivni kampan, je zajimavy napad, ale ma urcite bariery.
    Kampan ve smyslu - "Byt in, znamena byt on-line" apod. komunikuje, rekneme s cilovou skupinou lidi ve veku do 35 (40ti) let. Ovsem, jak naznacuji demograficke analyzy, dochazi ke znacnemu starnuti ceske populace a to, rozhodne, zatim neni cilovka pro takovou kampan/modu. Co tedy muze internet nabidnout narustajici skupine "starsi generace"?
  • 2. 3. 2001 16:16

    Petr K. (neregistrovaný)
    Výborný příspěvek!

    Kdo by to tedy měl udělat?

    1. Kampaň na celý Internet, to už tu máme - začala včera :-)!

    2. Účinnější asi bude kampaň na ten "lidový" způsob připojení na Internet a tu nepochybně udělá třeba ten nezávislý operátor uvedený v příkladu v hlavním článku.

    š. Další možnost je ještě blíž hlavnímu tématu e-Workshopu. Je propagoce jednotlivé služby - udělat z ní trhák. To když se podaří, "nováci" pochopí, že prostě Internet musí (=strašně chtějí) mít a že musí vynaložit trochu (velmi přiměřenou) svého úsilí ho zvládnout. A rozjede se nová etapa využití Internetu, z které budeme nakonec všichni profitovat (nemyslím zrovna peněžně).

    Co tedy myslíte, že by to mohlo být, co je zvedne ze židle?
  • 2. 3. 2001 19:20

    Petr K. (neregistrovaný)
    To je velmi dobrá úvaha.

    Zvyšovat "využití" cílové skupiny těch, kteří už vzali Internet jako součást svého života, je samozřejmě základ. U nich je spíš úkolem, jak uspokojit jejich stoupající nároky a jak je přimět akceptovat business modely částečně placených služeb.

    Ale skupina "nováků" vůbec nemusí být skupina s nižšími příjmy a naopak nejintenzivnější uživatelé asi dnes nemají největší kupní sílu. Vzhledem k tomu, že jde hodně o mládež a studenty, bude pravda podstatně složitější. Aspoň pro současnost (až se posunou do produktivního věku, budou nepochybně základem té nejatraktivnější cílové skupiny).

    Z toho tedy vyplývá, že ve skupině "nováků" je pravděpodobně ještě značný podíl vysoce solventních potenciálních uživatelů, jen jejich nároky, postupy a životní návyky je zatím k Internetu nepřivedly. A kvůli nim je třeba něco atraktivního nabídnout i "novákům".

    Potom vidím ještě jeden důvod, proč je třeba přivést k Iternetu, co nejvíc lidí. S rostoucí adopcí Internetu na něj bude převáděno množství důležitých funkcí z oblasti administrativy státu a komunikace s občany. Pak bude výhodné, aby co největší podíl obyvatelstva byl schopen tyto služby využívat - jednoduše řečeno, chceme-li zmenšit počet úřadů a úředníků (a zlevnit stát), musí být lidé (ideálně všichni) schopni používat Internet jako náhradu za ně. I toto by měla být motivace státních orgánů pro podporu rozvoje Internetu (jen jestli to není demotivace, rušit si místa... :-) ).
  • 5. 3. 2001 22:18

    David Hác (neregistrovaný)
    Během víkendu jsem trochu přemýšlel o Vaší otázce. Nevím, jak změnit myšlení lidí, ale vzpoměl jsem si na příběh z jedné české fakultní nemocnice počátku 90-tých let. Tehdy tam jedna z velkých softwarových firem nasazovala Nemocniční informační systém (NIS). Potýkali se s velkým problémem. Doktoři vychovaní na psacích strojích a formulářích, sestřičky, které se bály počítačů atd. V době naprosté krize a vidiny totálního krachu nasadili síťovou hru. nejdříve ji začaly hrát sestry a pomocný peronál (což mi připadá jako mírný paradox vzhledem ke vzdělání, na druhou stranu potvrzení hlediska věku), potom ji začali hrát i doktoři. A pak začali používat NIS. Je to model? Možná - viz. další příspěvky.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).