Názory k článku Jak přitáhnout k Internetu nové uživatele?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 3. 2001 22:18

    David Hác (neregistrovaný)
    Během víkendu jsem trochu přemýšlel o Vaší otázce. Nevím, jak změnit myšlení lidí, ale vzpoměl jsem si na příběh z jedné české fakultní nemocnice počátku 90-tých let. Tehdy tam jedna z velkých softwarových firem nasazovala Nemocniční informační systém (NIS). Potýkali se s velkým problémem. Doktoři vychovaní na psacích strojích a formulářích, sestřičky, které se bály počítačů atd. V době naprosté krize a vidiny totálního krachu nasadili síťovou hru. nejdříve ji začaly hrát sestry a pomocný peronál (což mi připadá jako mírný paradox vzhledem ke vzdělání, na druhou stranu potvrzení hlediska věku), potom ji začali hrát i doktoři. A pak začali používat NIS. Je to model? Možná - viz. další příspěvky.
  • 3. 3. 2001 16:05

    Petr ZIMA (neregistrovaný)
    Co to takhle zkusit bez Internetu. Mam na mysli bez zduraznovani, ze jde o internet (proto to velke I). A take nezduraznovat, ze ta krabicka, kterou si maji pripojit k televizi, je vlastne zakukleny pocitac. Proste, tady se to pripoji k televizi, tady k telefonu a pak uz to jen zapnete.

    Setkal jsem se uz se spoustou lidi, kteri maji ze slov 'pocitac', 'software', 'internet', 'web' apod. veliky komplex a rada z nich jsou typicti Novaci. Jsou to lide, kteri si v pouzivani techniky z nejruznejsich pricin neveri.

    Znate ty lidi, co tvrdi ze:
    'Mobil sice maji, ale nevyuzivaji ho, protoze na ty maly pismenka proste nevidi. A stejne je to drahy, tak co ...'
    'Video doma maji, ale jen na prehravani koupenych kazet a kazet z pujcovny. Potomek jim napsal na papirek co maji zmacknout a to jim staci. To nahravani z televize stejne nejak blbne.'
    'Pocitac v praci pouzivaji, ale nevedi kde maji svoje soubory. Proste je otevrou ve Wordu.'
    ... a tak bych mohl pokracovat.

    Je pravda, ze tihle lide si za svou neschopnost mohou prevazne sami. A take na ni doplaceji v praci, ve spolecnosti, atd. Ale business na internetu je potrebuje a potrebuje jejich penize, protoze jsou jich miliony.

  • 2. 3. 2001 19:20

    Petr K. (neregistrovaný)
    To je velmi dobrá úvaha.

    Zvyšovat "využití" cílové skupiny těch, kteří už vzali Internet jako součást svého života, je samozřejmě základ. U nich je spíš úkolem, jak uspokojit jejich stoupající nároky a jak je přimět akceptovat business modely částečně placených služeb.

    Ale skupina "nováků" vůbec nemusí být skupina s nižšími příjmy a naopak nejintenzivnější uživatelé asi dnes nemají největší kupní sílu. Vzhledem k tomu, že jde hodně o mládež a studenty, bude pravda podstatně složitější. Aspoň pro současnost (až se posunou do produktivního věku, budou nepochybně základem té nejatraktivnější cílové skupiny).

    Z toho tedy vyplývá, že ve skupině "nováků" je pravděpodobně ještě značný podíl vysoce solventních potenciálních uživatelů, jen jejich nároky, postupy a životní návyky je zatím k Internetu nepřivedly. A kvůli nim je třeba něco atraktivního nabídnout i "novákům".

    Potom vidím ještě jeden důvod, proč je třeba přivést k Iternetu, co nejvíc lidí. S rostoucí adopcí Internetu na něj bude převáděno množství důležitých funkcí z oblasti administrativy státu a komunikace s občany. Pak bude výhodné, aby co největší podíl obyvatelstva byl schopen tyto služby využívat - jednoduše řečeno, chceme-li zmenšit počet úřadů a úředníků (a zlevnit stát), musí být lidé (ideálně všichni) schopni používat Internet jako náhradu za ně. I toto by měla být motivace státních orgánů pro podporu rozvoje Internetu (jen jestli to není demotivace, rušit si místa... :-) ).
  • 2. 3. 2001 17:51

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Udelat z internetu modu nebo masivni kampan, je zajimavy napad, ale ma urcite bariery.
    Kampan ve smyslu - "Byt in, znamena byt on-line" apod. komunikuje, rekneme s cilovou skupinou lidi ve veku do 35 (40ti) let. Ovsem, jak naznacuji demograficke analyzy, dochazi ke znacnemu starnuti ceske populace a to, rozhodne, zatim neni cilovka pro takovou kampan/modu. Co tedy muze internet nabidnout narustajici skupine "starsi generace"?
  • 2. 3. 2001 16:51

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Uz jsem to zminoval kdesi na zacatku - zabava (pro dospele video, pro mladez hry). Plus nejaka jednoducha konzole ala WebTV.
  • 2. 3. 2001 16:16

    Petr K. (neregistrovaný)
    Výborný příspěvek!

    Kdo by to tedy měl udělat?

    1. Kampaň na celý Internet, to už tu máme - začala včera :-)!

    2. Účinnější asi bude kampaň na ten "lidový" způsob připojení na Internet a tu nepochybně udělá třeba ten nezávislý operátor uvedený v příkladu v hlavním článku.

    š. Další možnost je ještě blíž hlavnímu tématu e-Workshopu. Je propagoce jednotlivé služby - udělat z ní trhák. To když se podaří, "nováci" pochopí, že prostě Internet musí (=strašně chtějí) mít a že musí vynaložit trochu (velmi přiměřenou) svého úsilí ho zvládnout. A rozjede se nová etapa využití Internetu, z které budeme nakonec všichni profitovat (nemyslím zrovna peněžně).

    Co tedy myslíte, že by to mohlo být, co je zvedne ze židle?
  • 2. 3. 2001 15:52

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    To by stačilo, pokud byste přes internet neposílal žádné soubory (třeba databáze o řádově o desítkách megabajtů), neadministroval vzdálené servery, neposlouchal internetová rádia, atd.
  • 2. 3. 2001 15:45

    Honza (neregistrovaný)
    Zajímavé, ale pouhá teorie. Bavíme se "novácích" neboli o majoritě společnosti. Aby NOVÁK zakoupil PC z přístupem na inet je nezbytné v něm nejprve vyvolat potřebu. NOVÁK se bez PC a inetu klidně obejde, stejně jako se obešel bez mobilu nebo horského kola. Nástup každého z těchto produktů předcházela masivní marketingová kampaň, která nakonec vzedmula módní vlnu. V případě mobilu dokonce stále trvá. Kdo měl produkt před ní byl exot, kdo ho nemá dnes je paradoxně taky exot. V případě inetu se nedělo nic nebo jen velmi málo. NOVÁK nebyl nakrmen informací co dnes letí, tedy potřeba koupě u něj nevznikla. Pokud společnosti majíci cosi společného s inetem tento fakt nepochopí, bude inet stále doménou elity (to je fajn), ale také hrobem obchodu (a to je katastrofa)
  • 2. 3. 2001 15:45

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Neměl jsem v úmyslu nikomu nic "nandávat." Jen konstatuji svůj úžas na humbukem kolem el. podpisu u nás v ČR, nic víc.
    Pokud jde o Priceline, pokud systém placení tam samozřejmě je. Nicméně současná nerentabilita jejich modelu závisí na jiných věcech a ne na (ne)existenci elektronického podpisu.
  • 2. 3. 2001 13:13

    Petr S. (neregistrovaný)
    Přiznám se, že si jdu zboží po průzkumu nabídky na INETu osahat do kameňáku a na INET se vrátím najít lepší cenu. Je to hnusné a nesportovní. Na druhou stranu nemám k věcem takový vztah, abych se bál vybírat jen podle katalogu. Možná jsem to výše blbě popsal. Měl jsem na mysli systém, kam zadám adresu dodání a porovnají se mi ceny i s dopravou. Pak může i místní obchodník občas uspět.

    Instalatéra jsem bohužel viděl. Furt mu někdo volal na mobil, takže práce trvala cca 4x déle než mohla. A ještě si stěžoval na bídu (jako většina v ČR).

  • 2. 3. 2001 12:22

    Petr K. (neregistrovaný)
    Ostatně napadlo vás někdy, že kdyby vám do počítače šlo opravdu jen to, co chcete vidět, stačil by dnes možná bohatě i ten obyčejný dial-up 56k (čas připojení je také drahý především proto, že platíme čas navíc za něco, co nechceme, co nám nepřináší hodnotu!)?
    Nemluvím ovšem o video-on-demand...
  • 2. 3. 2001 12:15

    Petr K. (neregistrovaný)
    To jste si spatne vylozil. Nejde o nic umeleho, jde o napady.
    Jsem presvedceny, ze opadajici zajem investoru a nakonec i uzivatelu (u nich spis jen "dostatecne nerostouci zajem") dost vyznamne poznamena dalsi moznosti Internetu. Kdyz budou sluzby i nadale odpadat pro nedostatek financi misto, aby expandovaly, zacne vas to brzy taky mrzet.
    "Služby typu telefon, televize, radio se buď uchytí a rozvinou nebo zaniknou." Mate pravdu, ze kdyby se Internet zaradil mezi zapomenute, neuspesne vynalezy (to se ovsem nestane, diky B2B) nestala by se asi velka katastrofa a byl by nahrzen brzy necim uspesnejsim. Ale to nehrozi, ted jde jen o tempo rustu a rozvoje! Zatimco uzivatelum asi vrasky nedela, internetovym podnikatelum urcite!
  • 2. 3. 2001 11:52

    Petr S. (neregistrovaný)
    Teď jste mi to nandal. Odcházím se zastřelit do rybníka. (Co takhle odpovědět na otázku nebo rozvinout téma ?)
  • 2. 3. 2001 10:32

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    No jasne, elektronicky podpis spasi cely internet. Jakmile bude zaveden, tak bude okamzite vsechno fungovat bez problemu. :) Fascinuje me, jak je u nas el. podpis vzyvan jako jakesi myticke ultimatni reseni vseho internetoveho.
  • 2. 3. 2001 8:16

    Milan Berka (neregistrovaný)
    Proč vůbec u někoho vznikají podivné potřeby něco "přiživovat" "přitahovat" apod. Služby typu telefon, televize, radio se buď uchytí a rozvinou nebo zaniknou. Snahy o jejich nějakou podivnou umělou podporu nikam nevedou, jenom k tomu, co jsme už viděli - u investorů se vzbudí krátký zájem, který pak z rozčarování opadne a na
    DLOUHÉ ROKY zabrzdí celkový vývoj...
    Takže prosil bych OPATRNĚ s těmi tupými snahami o nějaké
    UMĚLÉ OŽIVOVÁNÍ INTERNETU ....
  • 1. 3. 2001 22:12

    radovy uzivatel (neregistrovaný)
    Podle mne by mel kazdy velky e-obchod mit vlastni kuryrni sluzbu (nebo by musela vzniknout nejaka centralizovana kuryrni sluzba jiz prodavajici budou verit) nebo by se musela zmenit stavajici praxe, kdy kupuji zajice v pytli (system dobirky a la Ceska posta) tak, ze poslicek to prede mnou rozbali ja to vklidu pred nim vyzkousim(barva, odstin, fce zbozi) a odsouhlasim nebo reknu ne a treba nejak budu participovat na dopravnem. Tohle mne odpuzuje nakupovat na Netu od mensich ci neznamych firem.
    Samozrejme byly by obrovske naroky na logistiku, zvlast kdyz kupujici bydli v Horni Dolni, aby dopravne nebylo vysoke. Vsechno nejlepe hned (do 24 hod), vcera bylo pozde. Pak sem ochoten nakupovat na Netu ve velkem.
    Obrovska brzda jsou naklady na dopravne (postovne). Omehdy jsem si chtel neco koupit na e-bayi (zasilka cca 50 kg), ale vystrizlivel sem pri pohledu na cenu za dopravne (i kdyz by mi bylo jedno, jestli to prijde lodi za pul roku). Obdobne to bohuzel plati i u lehcich zasilek, stale plati, kupujete zajice v pytli. To se musi zmenit.
  • 1. 3. 2001 21:56

    radovy uzivatel (neregistrovaný)
    Proc by mel stat neco podporovat ? Na internet Ti bohate staci Pentium 120 MHz s internim modemem, kterej vcetne 14" color monitoru koupis do 5 tisic. Staci neblbnout lidi, ze podminkou je gigahertzovy pentium III.
  • 1. 3. 2001 21:27

    root@ftp.warez.org (neregistrovaný)
    Musim rici, ze zamitnuti zakona o "HomePC" byla jedna z nejrozumejsich veci, ktere stat v posledni dobe udelal. Proc odepisovat pocitace z dani? Kdyby byly dane nizsi, mohl bych si pocitacu koupit vic, byly by levnejsi a dokonce by to vyslo levneji i statni spravu (snaze se kontroluje, zda odvedl pouze N% a nic vic, nez zda odvedl M% (kde M >> N) a z toho si odepsal X (kde X << M - N), cimz se usetri pracovni sily na financnich uradech k tomu, aby neco produkovaly a ne jen parazitovaly na spoluobcanech ).
  • 1. 3. 2001 21:11

    David Hác (neregistrovaný)
    Vážený pane Kadleci, kdybych to věděl, tak už do práce nechodím :)))))))))) Chléb lidem dát nemůže, zbývají ty hry ... Ale jak ???
  • 1. 3. 2001 20:49

    radovy uzivatel (neregistrovaný)
    Ono by do budoucna mohlo byt vic veci obracene. Proste se obrati obchodni model, system mysleni. Tak napr. Vy mne budete platit za to, ze JA spotrebovavam svuj strojovy cas (energii, koncentraci atd.) na Vasem serveru. Uz dnes mi pripada, ze napr. to, ze za noviny (napr. MF Dnes) se jeste plati symbolicky peniz, je spis dusledek nejake setrvacnosti nez ekonomicke rozvahy, nedostatek odvahy to zmenit. Noviny tohoto kalibru maji rozhodujici cast prijmu z jinych zdroju, nez jejich prodejni cena. Potvrzuje to vlatne i obchodni model deniku METRO. Je fakt, ze predstava, ze jdu do trafiky a k dnesnimu vydani MF Dnes mi trafikantka prida dvacku na svacinu je celkem lakava :)
  • 1. 3. 2001 20:40

    Petr ZIMA (neregistrovaný)
    "přímý přístup k diáři řemeslníka"? Odpusťte, ale kdy jste videl naposled instalatera? ;-) asi uz dlouho ne a ja vam to ze srdce preju :-)

    Podle mne internetove obchody nahradi tak maximalne nakupovani podle papirovych katalogu (Quelle) a eventuelne i tzv. teleshoping, protoze jsou jejich modernejsi variantou.

    Zkuste si vzpomenout co jste kupovali v posledni dobe. Opravdu byste vetsinu z toho koupili podle fotky (animace) z katalogu? Vzdyt ani o te pracce si neudelate predstavu aniz byste ji videli v realu, natoz pak rekneme o nabytku (barva a struktura povrchu, kvalita detailu, zkutecne rozmery, design). Vyberete si z katalogu, a pak to pujdete koupit osobne (a mozna koupite nakonec stejne neco jineho, co v katalogu nebylo, nebo jste to prehledli).

  • 1. 3. 2001 20:17

    Petr S. (neregistrovaný)
    Jejich nabídka "oborů" mě moc neoslovila. Víte o něčem podobném v ČR? Navíc to nemá (nenašel jsem) funkce kolem placení. Prostě příliš nezávazné. Asi to chce aspoň počkat na zaručený el.podis.
  • 1. 3. 2001 20:06

    Petr S. (neregistrovaný)
    S většinou souhlasím. Zvyky se těžko mění a zkoumat nejlevnější nabídku různého zboží můžou dnes jen důchodci. Pro ty by to ale byl tahák, získat optimalizovaný nákupní seznam z vybraných obchodů! Dokonce by měla jít vytisknout i nejkratší trasa obchůzky. Ostatním by se možná hodila možnost nakouknout do ceníku vybaveného poznámkami typu "máme", "bude zítra odpoledne".

    CD ale už kupovat nechci! Ani videokazety, ani si něco z toho nahrávat. Zabírá to fůru času a místa. Nahrávat a uchovávat si chci svoje záběry. K ostatnímu mi stačí trvalý přístup odkudkoli za nízký paušál nebo placený od odprezentovaného kusu.

  • 1. 3. 2001 19:58

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    Neco jako "obracena aukce" jiz prece existuje, viz priceline.com (tato firma ma tusim na cele schema patent)... pricemz ani tomuto projektu se prilis nedari.
  • 1. 3. 2001 19:43

    Petr S. (neregistrovaný)
    Jak píšete - různé typy výrobků = různé priority při koupi. U potravin preferuju hygienu prodeje, dostupnost a čerstvost, u pračky (po výběru typu) cenu. U instalatéra jak kdy.

    Já bych to pracné prohledávání sítě nechal strojům. Co byste říkali "obrácené aukci"? Zveřejním adresu a zájem koupit během příštího čtvrtletí lednici známých parametrů (nebo klidně konkrétní typ), prokážu blokování peněz a aplikace mi do měsíce vybere nejlevnější závaznou nabídku. Ať se obchodníci snaží, jak se k mým penězům dostat. Použitelné i pro instalatéry (pokud to není havárka), ale tam bych bral spíš přímý přístup k diáři řemeslníka (lékaře?) s možností zablokovat si pevný termín. Nabídne-li mi aplikace vyhledání nejbližšího volného (časově i prostorově), budu jenom rád...

  • 1. 3. 2001 19:21

    Petr S. (neregistrovaný)
    Já bych to bral. Dokonce si myslím, že jste zbytečně skromný. Proč se účastnit předávání Oskarů z 1. řady, když by jistě byla možnost účastnit se jako ten oceněný :-)
  • 1. 3. 2001 19:14

    Petr S. (neregistrovaný)
    Dovolím si jen malou poznámku k prvnímu místu Milionáře. Dívat se na soutěž a aktivně se účastnit jsou rozdílné věci. Možnost výhry nováci nemají. Spíš jde o podobnou věc jako sledování sportu (pokud nemám vsazeno). Já tomu říkám "náhradní život". Přesně by to snad popsal nějaký psycholog. Myslím tím únik od mně nepříznivé reality přes TV hrdinu (výherce, seriálovou nebo filmovou postavu). To hlavně dává Nova novákům. Může jim to tedy dát i INET, dokonce ve vyšší formě virtuálního (spíš ch) simulování ala sálu ze Star Treku.

    Zmíněnou chamtivost lze jistě taky využít. Divím se, že to ještě není. Modely z Milionáře a Fortuny se přece dají na síť přenést.

  • 1. 3. 2001 17:42

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    článek se jmenuje "Jak přitáhnout k Internetu nové uživatele?". Myslím tedy, že bychom měli začít definicí cílové skupiny (to je ostatně vždy na začátku každého většího projektu).
    Kdo je tedy nový uživatel? Otázku najdeme ve výzkumech internetu, až na to že jejich běžné výsledky budeme negovat. Tedy v současné době na internetu nejsou
    a) starší občané
    b) méně majetní občané
    c) lidé z vesnic
    d) mene vzdelani lide

    Takže jak přitáhnout lidi
    a) internet zlevnit (to je ale v dnešní době skoro scifi)
    b) nabídnout např. internetové budky a levné inet-boxy
    c) dotlačit lidi tak aby internet POTŘEBOVALI
    c) ... napadá vás ještě něco???

    A co takoví lidé potřebují - hry to urcite nebudou, urcite take zadne slozitosti.
    Dobra byla ta paralela s NOVOU, to je totiz velmi podobna cilova skupina. Možná by se více hodily nějaké příklady z časopisů Blesk, Story atp (sorry, neznám nečtu)
    Domnivam se, ze nejaky portál a la NOVA (nazveme ho pracovně STARA). Takže tahle stara.cz by měla nabízet soutěže, bulvár, "láska, sex, něžnosti", chat, rozhovory, on-line rozhovory ...

    Ale myslím, že by se v první fázi mělo začit tím aby se takoví lidé přestali internetu bát - nabídnout věci, které potřebují, a které bez internetu by byly drahé, dlouhé atd. A to je viz. můj minulý příspěvek - veškerá komunikace se státem přes internet. Každý by dostal novou občanku - jako kreditní karta - stát by založil vlasní banku, kam by dával všechny peníze, které vyplácí občanům - vrácení daní, důchody, nemocenská atd. Každý by mohl nastavit (na internetu nebo v "ibudkách" aby peníze chodily do jeho vlasní banky. Tím by byl vyřešen jeden problém - zvyklost platit hotovými. Takhle by si lidé velmi rychle navykli mít peníze digitálně a tak je i digitálně utrácet. A že "babička" neumí internet - tak prostě místo aby chodila na poštu, tak bude moci využívat svoji občanku jako kreditní kartu. A velmi rychle všechny obchody (i kamenné) zavedou elektronickou platbu.
    A pak budou moci být i všechny další placené operace vyřizovány na dálku - placení daní, placení pokut, zaplacení přihlášky na školu, založení živnostenského listu atd.
    Každá věc by byla v logu, vše by si mohl kdokoliv kontrolovat, každá operace by mohla být posílána na mobil či e-mail.
    Každý by byl v záznamech pod UID občanky. Muselo by to být samozřejmě schopně zabezpečeno - všechny operace by třeba byly prováděny až za 24 hodin, takže když někdo ztratí občanku, stačí když to nahlásí (elektronicky, telefonicky, osobně, jakkoliv) a operace za posledních 24 hodin budou pozastaveny a karta zablokována. Budete-li chtít obblokovat kartu či třeba něco provést okamžitě, provedete autentifikaci např. pomocí otisků prstů + PIN na vybraných bankomatech.

    Na základě všeho by byly zpracovávány statistiky, zajímavosti, vše co není tajné by bylo veřejné.

    Tohle by rozpohybovalo český internet více než cokoliv jiného - přibyly by okamžitě placené služby - časopisy, noviny atd., které se nyní bojí o ztrátu zisku, by naopak vydělávali na minimálních nákladech.
    Přibyly by neplacené služby založené na dostupných informacích - kvalitní telefonní seznamy, vždy aktuální statistické údaje atd.
    Ušetřily by se peníze na výplatách státních zaměstnanců, nemusely by být statistické výzkumy, vymizely by krádeže, bylo by těžší černé obchodování atd.

    A to je právě problém celé mé idei - největší gauneři by to museli schválit a sami se tak okrást.
  • 1. 3. 2001 15:51

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Byla by jste tak laskavá, a prozradila ostatním čtenářům, jak takový usability test probíhá?
    Nechci po Vás, aby jste prozrazovala friwmní know how, ale zajímalo by mne, kdo je třeba pro vás běžný uživatel?
  • 1. 3. 2001 15:14

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Dovolim si nesouhlasne reagovat na prispevky:
    "Proces přípravy www stránek nebo aplikací na internetu není testován na běžném uživateli - usability study." a na prispevek o "hrstce zoufalcu", vytvarejicich stranky sami pro sebe. (Omlouvam se, ze jsme opet skoncili u rozhrani www...)Takze velmi strucne.

    Nechci si prihrivat osobni polivcicku - ale prave vyzkumne odd. nasi spolecnosti se zabyva testovanim www aplikaci a serveru na beznych uzivatelich (krome jineho)- rikame tomu WEB SITE TEST (jedna se v podstate o tzv. metodu focus group). Nasim klientum se snazime vysvetlit, proc je dulezite stranky nebo novou aplikaci otestovat na beznych uzivatelich (popr. jine cilove skupine)- proste proto aby vznikla USER FRIENDLY SLUZBA pouzitelna pro bezneho uzivatele. Tento typ vyzkumu nabizime od roku 1999.


  • 1. 3. 2001 14:43

    Hrstka zoufalcu (neregistrovaný)
    Clanek uvadi zakladni minusy inetu :
    1/ hrstka nadsencu dela weby pro sobe rovnou hrstku nadsencu. Proto jen par prvnich je na tom dobre, ostatni skomiraji.

    2/ At do teto diskuse odpovi na tento clanek ten, kdo opravdu vyuziva Inetu pro sve "kamenne" podnikani. Bude nas aspon 5 ?

    3/ Podle meho nazoru rozproudi inet jen 3 veci :
    - pevne pripojeni k netu (z pohledu normalniho cloveka nejlepe s aut. odpojovanim disku a monitoru z duvodu setreni) , cena nemusi byt uplne nejnizsi-dnes bych tipl tak 750 kc mesicne
    - dostupnost hudby a videa
    - informace o "instalaterech pres ulici"

    4/ Jak tu nekdo uvedl napr. ze je nutna vykonna infr. kuryrnich sluzeb - kolega asi nema paru o tom, jak funguje dnesni realny obchodni system (tento a par podobnych nazoru jsou klasicke nazory lidi sedicich i netu a tvoricich pro sobe rovne). Tedy hrstka zoufalcu snazicich se z lidi udelat nejake bytosti z virtualnich her.
    Prave hry myslim temto lidem dodavaji onen nezamenitelny pocit urcite nadrazenosti a nutnosti vnucovat sve predstavy jinym. A pritom si pletou realno a virtualno.

    Toto je zakladni duvod, proc obycejni lide zatim na netu nejsou.
  • 1. 3. 2001 14:24

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Já bych řekl,že v tom hraje roli i něco jiného. Zkusme se zamyslet, proč je televize i nadále natolik úspěšná? Podle mě to je paradoxně pasivita, kterou přínáší a kterou lidé tolik hledají.
    Typický Novák je totiž již naučen po příchodu z práce zapnout TV a pár hodin do ní koukat - i když ho to třeba vůbec nezajímá, hlavně, že nic nemusí dělat. A když se přitom navíc baví (dle jeho měřítek), tak tím lépe.
    To vše samozřejme naráží na hlavní myšlenku internetu a počítačl vůbec: interaktivitu.
  • 1. 3. 2001 14:22

    Petr K. (neregistrovaný)
    "Pokud ale Internet přijde s něčím, co změní žebříček hodnot těchto lidí, má vyhráno."
    To je přesně ono, ale co to, podle vás a podle vaší znalosti lidí z vašeho okolí, má být???
  • 1. 3. 2001 14:18

    tomashr (neregistrovaný)
    Kacirska otazka - je opravdu nutne a zadouci zde zminene "jednodussi" uzivatele na internet tahat? Neni orientace na dejme tomu "elitu" rozumnejsi? Podotykam, ze se mi vubec nelibi ani pojem elita, ani pojem jednodussi uzivatel, hranice je casto az prekvapive hodne propletena, ale nejak me lepsi pojem nenapada :-((

    Nemohu se zbavit dojmu, ze narust moznych prijmu at uz z primeho prodeje nebo z reklamnich moznosti po hypotetickem privalu "novaku" na inet by zdaleka nebyl umerny jejich poctu. Cena impresi by patrne spadla, kupni sila take neni nijak extremni, co by to tedy vlastne prineslo? Nakonec by mnoho lidi nejvic zajimaly vicemene jednosmerne kanaly s celkem omezenou interaktivitou, ale neni to spis platforma pro digitalni televizni vysilani nez pro internet?
    Nevim, mozna jsem prilis skepticky...
  • 1. 3. 2001 14:14

    Miki (neregistrovaný)
    Ha, narazili jsme na problém - STÁT. To, že informační technologie přehlížel a přehlíží je snad jasné. To potrvdili i poslanci zamítnutím zákona o "HomePC" (někde jsem slyšel, že se pripravuje nějaký pozměněný návrh (??)). Pokud by si mohli lidé při nákupu PC odepsat část daní (čecháčkovská vyčůranost je přeci dobře známa), a pokud by se to správně podalo (Propaganda typu reklamního vymývaní mozků - My zírame, vy zíráte), pak by to jistě mělo naději na úspěch.
  • 1. 3. 2001 14:02

    David Hác (neregistrovaný)
    Myslím si, že diskutovat otázky elitářství není příliš správné. Vždy záleží na úhlu pohledu. Pokud zde budeme mluvit o ceně počítače (řekněme, že nejlevnější je počítač Diderot, dotovaný státem v rámci programu pro podporu vzdělanosti) cca. 25 tis. není to příliš velká suma v přepočtu na počet barevných televizí (mnoho domácností má více než 1, potom je to skoro za stejné peníze). A cena připojení za 1 hodinu v době po 19 hodině je stejná jako cena jednoho piva v hospodě (v restauracích je dokonce pivo dražší). A tím se dostávám zase na začátek eWorkshopu: Proč si lidé radši koupí 2 televize a jdou každý večer na x piv, místo aby si koupili PC a připojili se na Internet? Odpověď, která se přímo nabízí je: TV a pivo(hospoda) stojí v současnosti na vyšším stupni jejich hodnot. A přesvědčovat tyto lidi, že jim to rozšíří jejich obzory je scestné, protože oni o to nestojí, tak jako nestojí o četbu Vojny a míru. Proto si myslím, že ani v myšlení těchto lidí není příliš silná myšlenka elitářství, myšlenka "Já na to nemám, to je jen pro bohaté". Spíš je tam myšlenka: "Internet? Na co? Na ho... ". Pokud ale Internet přijde s něčím, co změní žebříček hodnot těchto lidí, má vyhráno. Ale vzdělání a přístup k informacím nepřesvědčí. Tak "společenská objednávka nováků" není definována.
  • 1. 3. 2001 13:34

    Jan Žáček (neregistrovaný)
    Když se podívám na připomínky, které zazněly v minulé diskusi, nemohu se ubránit jednomu dojmu (zároveň potrvzenému z praxe):

    Proces přípravy www stránek nebo aplikací na internetu není testován na běžném uživateli - usability study.

    Stojí to sice peníze, ale pakliže testem zjistím, že polovina uživatelů není schopná použít (nenajde potřebnou informaci, neprovede patřičný úkon apod.) a za předpokladu, že dnešní internet je elitářský (vyšší vzdělání), tak po zvýšení penetrace internetu mezi normální lidi (nováci, ale i Romové, sociální menšiny, tělesně hendikepovaní apod.), tak závěr je - stránky nebudou použitelné pro 95% uživatelů. A proto třeba investice do www stránek je z 95% vyhozená - a právě třeba hendikepovaní nemohou do banky často chodit a internetové bankovnictví by pro ně bylo zajímavé.

    Začít jako v USA - zákonem je stanoveno, že i stránky a programy musí být uzpůsobené pro lidi s hendikepem. Trh donutil Yahoo, aby přeložilo stránky do španělštiny, aby uspokojilo národnostní menšinu Hispánců.

    A k tomu je v Čechách nejen díky xenofobii hodně daleko.

  • 1. 3. 2001 12:07

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Také děkuji za zajímavý názor.

    Zkuste se schválně někdy promluvit s lidmi, kteří (na) internet nemají. Pro ně je v dosti případech síť synonymum pro bohatsví, něco, na co oni nemají /podobně, jako to bylo dřív (a někde možná je) i s počítačí/.
    V tomhle ohledu musí důležitou úlohu hrát taky stát, resp. my všichni. Neustále zdůrazňovat, že internet je pro všechny a pro tuto věc také něco dělat.
  • 1. 3. 2001 11:58

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Samozřejmě souhlasím. Rychlost a zvyk mají také svou sílu.

    Rozvoj intenretových obchodů samozřejme předpokládá vybudování výkonné infrastruktury kurýrních služeb za lidové ceny, které zboží doručí max. do dne.
    Ja si myslím, že řada lidí po ürčité době - v určitých typech výrobků - přejde k internetovým obchodům. Přece jen - na inetu najdete lepší informace, než vám řekne mnohdy znuděná prodavačka v kamenném obchodě.

  • 1. 3. 2001 11:44

    Petr Anderle (neregistrovaný)
    To je ale pouze pruzkum ceskych televizi. V tehle souvislosti je mozna dobre pripomenout, ze prestoze je internet "celosvetova sit", tak i v ni existuji ruzne skupiny lokalnich internetu (sdruzene zpravidla podle zemi ci jazyku), ktere maji sve vlastni zvyky, zakonitosti, atd. To, ze na internetu lze ziskat informace o vsem moznem v USA neni pro Cecha tak dulezite, jako moznost ziskani informaci z CR. Bohuzel male trhy uzivi jen malo velkych projektu, tudiz pro Americana bude internet vzdy atraktivnejsi (= daleko vetsi nabidka sajtu vseho druhu) nez pro Cecha (= daleko mensi nabidka). Je to IMHO trochu podobne s televiznim trhem...
  • 1. 3. 2001 11:34

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Rada bych reagovala na problematiku "informacne chudych a bohatych" - ta vystizne poukazuje na rozporuplnost internetu.
    Na jedne strane hovorime o demokracii na internetu (kazdy muze rici co chce) - ale ti lide, kteri internet dnes pouzivaji (informacne bohati), jsou ti, kteri nejakym zpusobem (skola, zamestnani) dostali sanci byt na internetu mezi prvnimi. Proto je treba rici, ze internet vede zaroven k elitarstvi. Rozeviraji se nuzky mezi informacne chudymi a bohatymi.
    I o tom, je dnesni i minula debata - co udelat proto, aby se nuzky vice nerozeviraly a internet sam sebe nelapil do sve vlastni site?
  • 1. 3. 2001 11:16

    Petr K. (neregistrovaný)
    Skvely prispevek, diky!
    Dovolte reakci:
    Jestli to chceme nebo nechceme... Ja si myslim (a patrim jednoznacne k priznivcum klubovych filmu, nekterych besed na CT2, narocne hudby atd. a k odpurcum Novy a spis televize vubec), ze neni vyber, jestli to bude existovat nebo ne, ale doufejme, ze vzdy budeme mit vyber, jestli to pouzivat (jde o to mit alternativu).
    Ale na druhe strane vznika vyznamny sociologicky problem "informacni chudiny", lidi, ktere informacni spolecnost vydeluje, protoze nestaci na technologii, nemaji na to vstrebavat narocnejsi informaci.
    Cilem by tedy melo byt nabidnout kazdemu to primerene. S jakym vkusem nebo urovni kvality to je jina vec ale je opet svobodou producenta - vzdy nam ovsem zbyva moznost "spolecenskeho tlaku" na zvysovani kvality nebo udrzeni alespon nejakych zakladnich mezi, pokud ovsem pro nej existuje dostatecny konsensus. Jaky mate vliv na "Volejte rediteli..."? Jen to neposlouchat a nanejvys se pokusit nachytat producenty na poruseni zakona.
  • 1. 3. 2001 10:51

    Eva Pilikova (neregistrovaný)
    Na nasledujicich radcich, jsem se zamerila na aspekt OBSAHU internetu - CO by mel internet nabizet, aby pritahl "novaky" z pohledu jejich preferenci.

    V poslednim cisle casopisu Strategie (9/2001) je uverejnen prehled nejuspesnejsich poradu 7.tydne 2001 v TV.
    "Novaci" chteji (nejcasteji sleduji):
    1. Chcete byt milionarem (soutez - mohu vyhravat miliony i pres internet)
    2. Televizni noviny (bulvarni podani zprav - to je, pokud vim, ceske specifikum - nikde jinde ve svete neni sledovanost zpravodajskeho poradu tak vysoka)
    3. Zlaticka (bulvar, drby o znamych osobnostech, pohled do loznic znamych osobnosti - napr.instalovat takovou kameru do bytu bozskeho Karla - cesky internet by s penetraci problemy rozhodne nemel:)
    4. Sportovni noviny (sport - fotbalove prenosy asi pres internet sledovat nebudou, ale co treba moznost sazet napr. sazeni typu Fortuna pres internet - budte doma v pohodli a penize prijdou za vami)
    5. Počasi (to muze internet nabidnout jiz dnes)

    a jeste dodavam porady typu Kotel (chat Kotel - kde si budou moci verejne zanadavat - resp nadavat nekomu - server bude nabizet program "DNES S" politikem a pustte se do nej)

    Toto je empiricky dolozeny profil "novaka" (zjednoduseny pohled na to - v cem by internet mohl konkurovat TV - dalsi sluzby - obchody, on-line vyrizovani veci na uradech atd. jsou dalsim aspektem).
    Vyvstava vsak otazka "Chceme takovy internet?" a zustava vecna otazka "Jak tento obsah zabalit, aby byl "novakum" pristupny?"
  • 1. 3. 2001 10:38

    David Hác (neregistrovaný)
    Zkusme nahradit kvantifikátor vždy slovem VĚTŠINOU. Pak už zbývá jen zodpovědět si pro sebe otázku typu: v kolika obchodech s potravinami jsem za poslední dva týdny nakupoval (žádný obchod nemá vše nejlevnější). Odpověď velice často zní: v jednom, ve dvou, v těch "mých". Síla zvyku. Dalším důležitým faktorem je rychlost. Většina lidí chce vše pokud možno hned. Nechce čekat - znamení doby. Tam bych viděl větší těžiště. Jdete si koupit CD: chcete ho hned, nemůžete se dočkat, až ho dáte doma do stroje a pustíte (???), nebo si ho objednáte na Internetu o pár korun levněji a čekáte a čekáte a čekáte, pak si vystojíte frontu na poště ....
  • 1. 3. 2001 10:28

    David Hác (neregistrovaný)
    Možná je to trošku off topic, takový potřeštěný nápad ... Pokud se podíváte na nějaké scifi filmy tak 3 roky dozadu, tak prim hraje virtuální realita. Což takhle nasadit systém, který do Vašeho obýváku skutečně přinese virtuální realitu. Možnost procházet se (interaktivně) po Los Angeles, zúčastnit se předávání Oskarů a sedět při tom virtuálně v první řadě. Projít si obchoďák, zajezdit si pěkným vozem, zahrát si virtuálněreálnou střílečku(nebo Sv. Anežku Českou :)) ... Námitky typu rychlost připojení, výkonnost koncových stanic atp. beru. Nicméně mám pocit, že by to splňovalo všechny požadavky uživatele.
  • 1. 3. 2001 10:26

    Petr Vostrý (neregistrovaný)
    Já bych nesouhlasil s tím, že lidé budou ždy hledat "instalatéra přes ulici". Podlě mě je rozhodující cena: jestliže na síti bude - alespoń potenciálně - někdo levnější, tak si to lidé hned rozmyslí.
    Každý člověk /natož pak čech/ myslí v první řade na to, kdy by mohl ušetřit ;-).
    Otázkou samozřejme zůstává, jak mu informace o drobných živnostnících vhodným způsobem prezenzovat: v tom je dle mého soudu problém.
  • 1. 3. 2001 9:06

    Radek (neregistrovaný)
    Článek je OK. Jen bych chtěl dodat, že pozorované zpomalení e-komerce, by nemělo být žádným překvapením. Protože :
    - internet nepřeje překupníkům (vždy najdete přímo výrobce)
    - bezpečnost transakcí je malá
    - příliš mnoho komerčních informací (až bude mít každý živnostník www stránku, stejně půjdete k instalatérovi co bydlí přes ulici, místo několika hodinového propátrávání nabídky na internetu :o)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).