Jak přejít na asynchronní měřicí kód v Google Analytics

25. 6. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Google Analytics přešly na nový typ kódu – tzv. asynchronní. V nových profilech se vám nabídne už pouze tento. Podívejme se na to, jak jej můžete upravit, jak správně přejít ze starého kódu na nový a jaké má vlastně nový kód výhody.

Již od podzimu minulého roku se v nastavení profilů v Google Analytics zobrazovalo upozornění na nový, asynchronní měřicí kód. Informace o něm byly pouze v angličtině a využívalo ho minimum webů.

Před pár měsíci se používání nového měřicího kódu rozšířilo a v Google Analytics naleznete již pouze tento typ kódu. Pokud jste se právě rozhodli používat službu Google Analytics, nebo jenom chcete přejít na novější verzi kódu, poradíme vám, jak na to. Co je to asynchronní měřicí kód a proč byste ho měli používat?

Pokud si zakládáte nový účet v Google Analytics, automaticky se vám vygeneruje již nový typ kódu. Pokud ale spokojeně využíváte klasický kód ga.js, možná si říkáte, k čemu je migrace na nový typ kódu dobrá? Asynchronní měřicí kód je nejnovější verze měřicího kódu a její název je odvozen od asynchronního JavaScriptu. Asynchronní znamená, že prohlížeč je schopen zpracovat požadavek v okamžiku, kdy k němu dojde. Nemusí tedy čekat na odpověď od serveru. Odtud plynou i některé výhody asynchronního kódu:

  • rychlejší načítání dat,
  • přesnější data,
  • více údajů o tom, co se děje na vašem webu, i když se jedná jen o velmi krátké návštěvy,
  • snadnější sledování, kam lidé z vašeho webu odchází,
  • větší flexibilita než s tradičním kódem.

Nevýhodou starého ga.js kódu bylo a je jeho doporučené umístění v části před značkou </body>. Pokud například uživatel přijde na stránku a rychle z ní odejde na jinou stránku, nemusí se JavaScript s kódem stihnout načíst a Google Analytics nezaznamená údaje o tomto přístupu.

Oproti tomu nový typ kódu lze implementovat přímo do hlavičky, čímž se jeho načtení urychlí. Sama společnost Google popisuje asynchronní kód jako auto, které má na dálnici vlastní jízdní pruh. Klasický kód pak přirovnávají k autu, které jede po dálnici v jednom pruhu společně s dalšími auty a občas uvízne v zácpě.

Jak přejít na nový typ kódu

Pokud jste se právě rozhodli vyzkoušet Google Analytics poprvé, přímo u vámi vytvořeného profilu si vygenerujete tento nový kód v části Nastavení profilu. Pokud nebudete provádět žádná nastavení kódu, bude vypadat takto.

obr 1

Pak už jen stačí doplnit správné číslo vašeho účtu a profilu na místo, které je v kódu popsané jako UA-XXXXX-X (na obrázku červeně – Google Analytics vám samozřejmě tento kód vygenerují sami).

Pokud jste se rozhodli přejít z klasické verze na novou verzi kódu, odstraňte nejprve ze všech vašich stránek původní kód (nejlépe přímo ze šablony). Kód si před definitivním odstraněním pro jistotu uložte. Můžete ho mít již pokročile nastavený a později se vám jeho části mohou hodit. Po odstranění starého kódu vložte nejlépe opět do šablony kód nový. Používat oba typy kódu najednou se nedoporučuje, může to vést ke ztrátě a znehodnocení dat.

Asynchronní kód se vkládá do hlavičky, konkrétně těsně před uzavírací tag </head>. Tím se zvýší pravděpodobnost, že se kód načte dřív, než návštěvník ze stránky odejde a bude možné ho zachytit.

Změna syntaxe kódu

Podívejme se nyní, v čem se oba kódy liší. Základní rozdíl je ve změně volání funkce _trackPageview(), která odesílá zachycená data k serverům Googlu a ve způsobu nastavení identifikačního čísla (ID) vašeho účtu. Tradičně se nastavení účtu provádělo pomocí metody var pageTracker a funkce _trackPageview() byla volána pomocí pageTracker.

Tradiční syntaxe kódu:

obr 2

Nově se funkce volají pomocí _gaq.push, přičemž každá z funkcí musí mít vlastní volání metodou _gaq.push. (Vlastní volání vyžadují právě tyto dvě funkce. Při modifikaci pokročilejšího nastavení kódu, kdy potřebujeme do kódu přidat několik dalších samostatných příkazů, lze všechny příkazy sloučit pod jedno volání _gaq.push.)

Nová syntaxe kódu:

obr 3

Modifikace příkazů

Při pokročilejším nastavování Google Analytics jistě budete chtít měřicí kód modifikovat dle vlastních představ. Například budete chtít měřit návštěvníky ze subdomén, zařadit další rozpoznávané vyhledávače, nastavit dobu trvání cookie souboru a mnoho dalšího.

Většinu tohoto nastavení můžete snadno provést i pro asynchronní měřicí kód. Důležité je dodržet správnou syntaxi nového kódu. Syntaxe nového kódu vypadá následovně:

_gaq.push([‘příkaz‘, ‘parametr příkazu’]);

Jestliže příkaz obsahuje více parametrů, musí být všechny uvnitř hranatých závorek, ve vlastních uvozovkách, oddělené čárkou a mezerou. Má-li příkaz parametry 1 a 2, bude syntaxe příkazu takováto:

_gaq.push([‘příkaz’,’ parametr 1’, ‘parametr 2’]);

Chcete například sledovat návštěvníky ze subdomén. K tomu v tradičním kódu slouží příkaz _setDomainName. Jako parametr příkazu je název vaší domény, jejíž subdomény chcete sledovat. Tyto příkazy se nemění, a proto všechny příkazy z nastavení tradičního kódu můžete převést do syntaxe nového kódu.

Syntaxe příkazu pro sledování subdomén pro asynchronní kód bude vypadat takto:

obr 4

kde v červeném rámečku bude název vaší domény začínající tečkou. Například pro doménu www.robertnemec­.com napíšete do červeného rámečku .robertnemec.com

Jak přidat další rozpoznávané vyhledávače. Velmi oblíbenou a častou modifikací měřicího kódu je přidávání dalších rozpoznávaných vyhledávačů. Google Analytics se stále vyvíjí a dokáže rozpoznat některé české vyhledávače, ale rozpoznávat zbožové a nově vzniklé vyhledávače neumí.

V tradičním kódu se další vyhledávače přidávaly pomocí příkazu _addOrganic. Tento příkaz zůstává v asynchronním kódu zachován, pouze ho modifikujete dle výše popsaných instrukcí.

Například chcete přidat zbožový vyhledávač Zboží.cz. Do červeně vyznačeného pole napíšete název vyhledávače (zde by to bylo zbozi.cz) a do druhých uvozovek zadáte vyhledávací parametr. Tento parametr naleznete jednoduše tak, že si na Zboží něco vyhledáte a podíváte se, jaký parametr se nachází před názvem vámi hledaného zboží.

Zkuste si na Zboží vyhledat například slovo „sekačka“. Po načtení nové stránky s výsledky vyhledávání je nová URL adresa: www.zbozi.cz/?q=se­kačka&sId=atd. Vyhledávací parametr se většinou nachází za znakem otazníku a následuje ho vyhledávaný výraz.

obr 5

Tímto způsobem si můžete nadefinovat tolik dalších vyhledávačů, kolik jen budete chtít. Důležité je pro každý vyhledávač najít správný vyhledávací parametr.

Některé funkce z pokročilého nastavení si však můžete doslova „naklikat“ sami. A to přímo v nastavení konkrétního profilu, pokud dáte Zkontrolovat stav měřicího kódu. Dostanete se na stránku s měřicím kódem, kde si asynchronní kód můžete vygenerovat. Zde si také rovnou můžete kód přizpůsobit vlastním potřebám, i když jen v omezeném rozsahu.

obr 6

V dolní části stránky s názvem Pokyny pro přidání sledování jsou tři typy záložek: Standardní, Pokročilé a Vlastní. Nově vygenerovaný měřicí kód v tomto okně odpovídá standardnímu nastavení se sledováním jediné domény.

Pokud chcete například nastavit sledování subdomén, můžete to udělat ručně modifikací měřicího kódu (jak bylo popsáno výše v příkladu), nebo si kód necháte modifikovat automaticky zaškrtnutím pole Jedna doména s několika subdoménami. Po výběru vhodného nastavení a zaškrtnutí vybraných polí se váš vygenerovaný kód automaticky modifikuje. Vy si jej pouze překopírujete do stránek vašeho webu.

Takto si můžete snadno nastavit sledování subdomén, sledování přechodu mezi několika vašimi doménami nejvyšší úrovně. Získáte zde informace o tom, jak označit online kampaně AdWords i jiných poskytovatelů a další. Jakékoliv pokročilé nastavení kódu si však musíte vytvořit sami.

Autor článku

Klára Boháčková je analytička v internetové reklamní agentuře RobertNemec.com. Zajímá ji webová analytika, tzn.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).