Řešíte dvojí optimalizaci – pro Seznam a pro Google? Kličkujete mezi dvěma přístupy a přidělává vám to vrásky na čele tak jako nám? Ne já se snažím dělat kvalitní obsah, snažím se popisky na webu dělat tak ,aby uživatel, který na něj přijde z vyhledávače našel to co hledal. Snažím se dělat web tak, aby byl kvalitní, ne aby byl za měsíc penalizován. A je to pěkně na ho...no. Ve vyhledávačích jsou předemnou nekvalitní weby dokonce i takově co sprostě vykrádájí text z jiných webů třeba i toho mého a je jedno jestli je to seznam nebo googl oba mají problém poznat původní originální web nahoru dají ten co na něj vede víc odkazů z link farem....
Ahoj Michale,
vím, jak je těžké dělat studii v oblasti SEO. Tech faktorů a signálů má dnes i Seznam řadu (schválně nepíší ani řád), takže otestovat jenom několik mi přijde jako strašné zjednodušení.
Před dvěma lety jsme v rámci prezentace pro New Media Inspiration korelovali myslím 13 signálu nebo faktorů, dělali jsme na tom tři a zabralo to desítky clověkohodin.
A stejně si myslím, že to bylo na nic, protože když pak chceš bodovat na super slova, potřebuješ vychat minimálně desítky věci. On je dnes Seznam fakt dost chytrý, i když se to nezdá.
Problém je jinde: 99,9 % českých SEO konzultantů neumí SEO - a tak používají hrubou sílu. Proto taky hrubá síla tolik koleruje. Ve skutečnosti se dá dostat na přední místa mnohem chytreji - ale skoro nikdo to nedělá. Proto se Ti to nezobrazí ve studii.
Tedy, když budou všichni lovit ryby granátem, tak bych byl opatrný v tom to doporučovat jako účinný způsob, protože to koreluje s aktuální efektivitou - mohou Tě za to zavřít (nebo penalizovat).
Tvrzení o důležitosti přesné shody je velmi znehodnoceno použitým vzorkem dotazů. On-page faktory byly ve studii vyhodnocovány na vzorku 20 dotazů, z čehož je 18 dotazů přesným názvem výrobku a 17 dotazů obsahuje číslici. To znamená obrovskou výběrovou chybu. Dotazy jsou k vidění ve studii ve slidu č. 4.
Například jedním z dotazů je "Olympus VN-733PC". Když se zahledá, tak skutečně od pohledu nalezené stránky obsahují tuto frázi. Jenomže to je tím, že před řetězcem VN-733PC je na webu téměř vždy slovo Olympus. Zkuste si zahledat dotaz VN-733PC: http://search.seznam.cz/?q=vn-733PC Klidně i na Google. Uvidíte skoro vždycky slovo Olympus před tím VN. Podobně i u ostatních testovaných dotazů.
Doporučení vytvářet pro každý důležitý dotaz vlastní stránku je moudré jedině za předpokladu, že vám jde jenom o pozice, za každou cenu. Například za tu cenu, že budete mít web plný podivných téměř duplicitních stránek. Do určité míry to doporučení správné jistě je, ale fakt je blbost dělat to pro každý dotaz.
Umisťovat klíčová slova co nejvíc vlevo a nahoru je nějaký hoax. Kdysi jsme tenhle signál zkoušeli, totiž jestli nezávisí relevance dokumentů na pozici slova. A nezávisí vůbec, tak jsme to ani nezapínali.
Podrobnější rozbor jsem napsal do komentářů pod tu odkazovanou studii.
"Vychytat minimálně desítky".
A navíc, protože faktorů je dnes tolik, tak se těžko určují závislosti, obzvláště, když algoritmus obsahuje rozhodovací strom.
Korelace jsou často na nic. To je jako tvrdit, že zmrzlina způsobuje infarkt, protože když v červenci vzrůstá spotřeba zmrzliny, je také nejvíce infarktu.
Toto zni jako rezignace Seo guruu na svoji teorii o kvalitnich odkazech a krtickem linkbuildingu. Naopak Seznam na vetsi pocet linku reaguje hure nez drive. Nejak celkove "zlenivel" a Google lze stale snadno ovlivnit, ale je to jiz financne pomerne nakladne a bude hur. Ti slabi proste vymizi, to je prirozeny vyvoj. Samozrejme muzete udelat vice webu a take je kombinovat s ppc.
Ano, technická stránka je zajímavá. Jestli to Seznam nezvládá technicky nebo finančně. Indexace se enormně zpomalila. pamatujete dobu, kdy jste jejich robota pozvali na "žrádlo" a kolem půlnoci přišel. Kde jsou ty doby, ale mezitím zřejmě obrovsky narostl počet stránek a shopů.Klasickou strarou SEO cestu jsme již zavrhli a nyní máme sofistikovanější metody. Nicméně většina lidí vyžaduje v podstatě BLACK HAT SEO a většina agentůr, přesto že tvrdí a přednáší opak, tak odkazy regulérně nakupuje včetně H1.
Mno, pozice vy vyhledávání se ovlivňuje stejně, jako i pro google, asi takhle: https://www.mediaunit.cz/jak-na-seo-optimalizaci-navod/ :)
Na Seznam stále stačí (bohužel) mnohdy i masivní registrace do katalogů, stále často vyhrává kvantita nad kvalitou a to mluvím i o dost konkurenčních frázích a slovech.
Řeším to tak, že u webu dělám opravdu široký mix odkazů, tedy tam jsou i katalogy (třeba 100-200), sociální sítě, PR články a co nejvíce té kvality. Takže i Google to přežije. Problém u Seznamu je ale i v tom, že preferuje přeoptimalizovanou homepage nad hlubší strukturou kvalitních článků a podstránek.
Prostě pokud uděláte stránku kam naflákáte tunu SEO textu na homepage, přidáte třeba jen pár podstránek a provedete registrace do katalogů, backlinky z fór... tak to stále stačí a výsledkem je fulltext plný šílených webů. Kolikrát ty první weby ani nejsou optimalizované, jen majitel je magor a opakuje stále stejné slovo dokola protože ani neumí zajímavě napsat 1NS.
Díky Patriku za nahrávku.
Moje rezignace na chytrý marketing, který pomůže i vyšší návštěvnosti z vyhledávačů, to určitě není. Prostě jsem chtěl ověřit, zda některé staré teze na Seznam platí. A jeden ze způsobů je tento, tedy vyzkoušet to na větším vzorku dat. A takto mi to vyšlo.
Pozice na Seznamu, propady po aktualizacích, velká očekávání klientů v nejkonkurenčnějších tématech řešíme stále. A vždy jsme nějak řešit museli. Díky Google a jeho penalizacím již je na trhu vidět určité procitnutí. Masový linkbuilding není hlavní téma, jako tomu bylo před časem. Dá se to pak brát jako nevýhoda, že na Seznam některé "zkratky" stále platí.
Mým přáním je, že se Seznam změní, respektive bude mít chuť (tu má) a možnosti (ty asi nemá) se změnit a bude vůči těmto technikám více imunní. Otázka je, zda současně přinese Seznam i kvalitu výsledků, o kterou tu jde nejvíce.
Druhá, dlouhodobě velmi nepříjemná cesta je, že Seznam přestane být zajímavý zdroj návštěvnosti, majitelé webů ho přestanou řešit a budeme mít už jen Google, tak jako je tomu všude. A to, jak víme, není výhra. :)
Díky za článek! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/
Opravdu, uveďte nějaký příklad KW, po kterém vyskočí "přeoptimalizované" weby. Podle mě tu trošku malujete bubáka na zeď.
Já osobně se zaměřuji spíš na google a na seznam kašlu. Jsem třeba 1. na google a 18. na seznamu.. no a? Potenciální návštěvnost z google je 5x taková jak ze seznamu, takže je mi to fuk.
Ale autorovi velice děkuji za studii, podle mě to není "nojo, nic nového pod sluncem" ale velice kvalitně provedená studie plná tvrdých dat a žádné bláboly, to ví přece každej. Akorát bych vytkl, že nejsou popsány osy grafů.. to jste nechodil do školy? :)
A moc se těším na analýzu z google, představit totiž něco na seznamu a nedát to do kontextu s google je dosti polovičaté, takže vzhůru do toho!
Nic, co bychom my co se tím živíme nevěděli už několik let, nic se nemění. Ale jinak pěkný článek, vytknul bych pár drobností, jako třeba záměny příčiny a korelace u sranku. Co chybí více je srovnání stejných prvků s Google. Ono by se totiž zjistilo, že častá korelace je i tam. Ale ne snad, že by to tak fungovalo, ale prostě proto, že firma, která řeší SEO pro Seznam jej nejspíš řeší i pro ten Google. Takže ta studie vypovídá do jisté míry spíš o oblíbenosti některých věcí mezi optimalizátory (zajímavé by z tohoto pohledu bylo taky srovnání nějakých top firem na kw třeba s US, kde žádný Seznam nikdy nebyl)