Dobrý den,
především velmi děkuji za výborný a velmi aktuální seriál. Podle plánu do dalšího dílu to vypadá, že problematika, která mne zajímá ze všeho nejvíce již byla pokryta v části 4 - uchovávání elektronických dokumentů.
Pokud jsem pochopil, tak datové schránky umí opatřit čerstvou časovou pečetí jen datové zprávy a to jejich nahráním a následným uložením.
Jsem asi naivní, ale to se mi zdá jako nakonec celkem nezajímavé, neb to (nehledě na krkolomnost a potřebu si sledovat kdy nadešel čas pro tento "přerazítkovávací" úkon na datovou zprávy) se týká jen a pouze datové zprávy (i.e. obálky na dokument-y), ale nijak to neumožňuje opatření novým kvalifikovaným časovým razítkem vlastního dokumentu z datové zprávy a to co se mi laicky zdá jako podstatné, není udržování aktuální kontinuity na obálce, ale na dokumentech. Narozdíl od obálky datové zprávy mohu dokument (bude-li mít platnou aktuální digitální kontinuitu) univerzálně použít, třeba i v jiných státech EU.
Jenže jediná služba (resp. firma) v CZ s platným ověřením služeb uchovávání elektronických dokumentů včetně péče o aktuální digitální kontinuitu tyto služby poskytuje asi jen velkoobchodně, protože u služby je odkaz na online konzultace, zatímco pečetě a podpisy jsou v nabídce přes e-shop.
Datový trezor se nestará celkem o nic, z hlediska digitální kontinuity, takže hledám, zatím marně, kde se může fyzická osoba objednat službu (možná nějaký poskytovatel v Estonsku...), kam by bylo možné nahrávat elektronické dokumenty, pro které by služba zajišťovala aktuální digitální kontinuitu bez (kromě placení) potřeby intervence uživatele. Třeba stavební povolení, by si takovou péči asi zasloužilo, předpis pokuty za parkování asi ne....
Zatím jsem takovou službu nenašel - v rozsahu potřeb fyzické osoby pro vybrané dokumenty.
Třeba existuje nějaký SW pro turris router (který by zajišťoval aplikaci nových časových razítek) a pak by již stačilo zálohovat na NAS disky turris routeru na několik oddělených míst a zajistit předplacená časová razítka...
Důvod proč již dlouhodobě nechci jako fyzická osoba datovou schránku je právě absence řešení pro udržení aktuální digitální kontinuity nezávislé na to, zda si poznačím a následně nepřehlédnu termín nutnosti přidání nového časového razítka na uložený dokument.
Zná někdo vhodnou službu a/nebo řešení pro danou úlohu?
Poskytovatelé kvalifikovaných služeb validace jsou zde: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/search/type/3?searchCriteria=eyJjb3VudHJpZXMiOlsiQVQiLCJCRSIsIkJHIiwiQ1kiLCJDWiIsIkRFIiwiREsiLCJFRSIsIkVMIiwiRVMiLCJGSSIsIkZSIiwiSFIiLCJIVSIsIklFIiwiSVMiLCJJVCIsIkxJIiwiTFQiLCJMVSIsIkxWIiwiTVQiLCJOTCIsIk5PIiwiUEwiLCJQVCIsIlJPIiwiU0UiLCJTSSIsIlNLIiwiVUsiXSwicVNlcnZpY2VUeXBlcyI6WyJRVmFsUUVTaWciLCJRVmFsUUVTZWFsIl19 (snad ten odkaz bude fungovat).
Dále existuje referenční implementace DSS.