Díky za zajímavý článek. Pro někoho, kdo potřebuje data zneužít, je podobné zveřejnění ideální. Doufám, že si někdo z úředníků přivydělá databází doplněnou o rodná čísla, maily a telefony, pak to bude ideální. Připomíná mi to rusáky, kteří vydávali špiónům pasy z jedné řady a zbytek databází se dal koupit na disku na trhu.
Stát vymýšlí jednu buzerační překážku za druhou, nejdřív živnostníky likvidovali pomocí registračních pokladen, teď to pokračuje datovými schránkami. Soudním překladatelům a znalcům vymysleli další placené zkoušky, online evidenci (kterou nebylo ministerstvo spravedlnosti 2 roky schopné zprovoznit), likvidační pokuty za každou blbost - většina z nich se to taky vykašle, protože mnozí bych vydělávali na pokutu za nahlášení změny bydliště o den později tak 10 let. Z ČR se stává země ideální pro státem placené vyžírky, zbytek obyvatelstva se musí nějak zařídit.
K poslední větě:
"Jinak to pro nerozhodnuté, v poměřování na vahách, zda si datovku pořídit, zůstane jen dalším závažím na misce se zápornou odpovědí."
Pokud jste nerozhodnutá fyzická osoba a přemýšlíte o datovce zřízené na žádost, tak to závaží není - uvedení v tom šíleném seznamu můžete zakázat v nastavení datovky: https://www.screenpresso.com/=wANIf
Datové schránky jsou tu proto, aby se skončilo s papírováním a přešlo na elektronickou komunikaci mezi subjekty a úřady. Jak se s tímto účelem slučuje zveřejňování adresy bydliště FO a i PFO (Kdy většina PFO podniká v místě svého bydliště.) opravdu netuším. Pochopil bych, kdyby u PFO byla k dispozici e-mailová adresa případně odkaz na webové stránky týkající se podnikání PFO a to pouze tak, aby tuto informaci nebylo možné získat automatizovaně a hromadně.
Jenže u PFO se to vypnout nedá. Proč musí mít PFO veřejně viditelné adresné údaje netuším. Nevidím k tomu jediný důvod. Úřady s PFO musí komunikovat přes DS, takže adresu většinou nepotřebují a pokud ano (Třeba kvůli tomu do jakého územně právního celku podnikatel spadá.), pak si ji mohou přečíst z registrů. Nevidím jediný nepřekonatelný důvod k tomu, aby adresa byla snadno a hromadně získatelná. Přístup k osobním datům by se měl omezovat v největší možné míře a ne je takto veřejně vystavovat. Stát například přestal poskytovat statistiku jmen a příjmení ze sčítání obyvatelstva (Tedy např. kolik je Nováků v Praze.), ale pak díky DS bez problémů zveřejní mnohem detailnější respektive adresnější data. To je přeci absurdní.
Nepřijde mi na tom nic špatného, adresa není tajná informace, pokud mi bude datovkou někdo chtít poslat např. fakturu musí mě nějak najít.
Jednou se z celé té "ochrany osobních údajů" zcela jistě zblázníme. Když mě bude chtít někdo obtěžovat, stejně si na mě kontakt najde i jinak. Anonymita v dnešní době je jen iluze. A zase se tady nefukuje jen veliká bublina co podporuje paranoidní chování.
Ano, datovkou je možné poslat fakturu. Ta adresa tam není proto, abyste si našel adresu, ale naopak pro to, abyste podle jména, příjmení, data narození a adresy trvalého bydliště našel osobu – a k ní si pak přečtete to ID datové schránky.
Kdybyste hledal osoby jen podle jména, můžete tu zprávu poslat někomu jinému, protože jméno a příjmení není unikátní.
Já třeba neznám ID datové schránky ani IČO žádného úřadu. Speciálně pro vás – tedy ani těch, se kterými komunikuji.
Nicméně když zapomenete zaplatit poplatek za svoz odpadu a úřad to zjistí, bude posílat v prvním kole úřad dopis vám, ne vy úřadu. Takže je to stejně jedno, že máte ID datové schránky svého obecního úřadu našprtané nazpaměť.
No a úřad samozřejmě nemůže upomínku posílat jen na základě jména občana. Jak byste si to představoval? Že by desítkám Václavů Nováků poslal zprávu: „Vážený pane Nováku, pokud nebydlíte v Horní Lhotě nebo zde bydlíte, ale nedlužíte za svoz odpadu, ignorujte prosím tento dopis. Ale pokud zde bydlíte a dlužíte, pak…“ To asi ne, že? Tak byste přidal datum narození? To byste trochu zlepšil, ale pořád byste tam měl duplicity. Holt se budete muset smířit s tím, že pro (skoro) jednoznačnou identifikaci občana ČR potřebujete alespoň trojici údajů celé jméno, datum narození a adresu trvalého bydliště. (A byly případy, kdy ani to nestačilo.) Nebo by mohlo stačit rodné číslo, to se ovšem Ministerstvo snaží (bez adekvátní náhrady) už spoustu let zrušit, takže datové schránky rodná čísla neznají.
Mimochodem, další důvod, proč právě jméno a adresa, je ten, že to jsou údaje, které znáte, když někomu posíláte dopis. Protože datové schránky měly nahradit právě posílání dopisů, bylo potřeba podporovat scénář: „Teď bych chtěl poslat dopis, mám všechny údaj epotřebné pro poslání dopisu – ale pokud má adresát datovou schránku, chci/musím mu poslat datovou zprávu. Takže s tím, co mám teď pro zaslání dopisu, pošlu místo dopisu datovou zprávu.“
Takže teď už chápete, proč pro vyhledání adresáta pro datovou zprávu potřebujete znát celé jméno, datum narození a adresu trvalého bydliště?
Důvod, proč je to historicky celý seznam a ne jen vyhledávač, jsem vám popsal výše. Že se to dalo řešit od začátku jinak, nebo že bylo možné seznam zrušit alespoň později, s tím souhlasím. Já fakt nejsem žádný fanda datových schránek, právě naopak. Neobhajuju existenci toho seznamu, jenom se vám snažím vysvětlit, jak funguje posílání dokumentů v reálném světě.
Nedalo mi to a něco jsem si o tom přečetl (na stránce https://opendata.gov.cz/legislativa:zakon-106).
Podle § 4b to zveřejnění jako otevřena data ve strojově čitelném formátu je povinnost správce rejstříků a evidencí, tak nevím, proč to některé evidence mají a některé ne. Asi by šlo diskutovat o údajích ze schránek fyzických osob, ale ty zase to zobrazení mohou zakázat.
Kdo o tom ví, zakáže to hned po zřízení datové schránky. Je fakt, že by dotaz mohl být hned v tom novém úvodním wizardu při prvním přihlášení (pokud to tam není).
Souhlasím s tím, že dnes takovýhle seznam nemá existovat, ale podle mne se to tady dost nafouklo. Protože stejné údaje včetně data narození získáte ve většině případů z živnostenského registru, z obchodního rejstříku a dalších rejstříků právnických osob. Není to omluva pro to, aby existoval další takový seznam, spíš jen povzdech, že zrušení jediného rejstříku nic neřeší, muselo by se to řešit systematicky.
Datovými schránkami se posílají i jiné věci, než faktury. Vaše představa, že když je to k ničemu v jednom případě, je to automaticky k ničemu i ve všech ostatních případdech, je zábavná. Podle e-mailu a telefonu se v datových schránkách hledat nedá.
Mimochodem, ten seznam existuje už od začátku existence DS, nebo možná vznikl krátce po vzniku (mám nejasné tušení, že si tenkrát lidí naopak stěžovali, že takový seznam není veřejný). Protože datových schránek bylo výrazně méně, a hlavně jediná možnost, jak datovou schránku najít, bylo přihlásit se do datové schránky (což na webu způsobí doručení) a po přihlášení bylo možné hledat datovou schránku. Odesílání do datových schránek často nebylo integrované do spisové služby, ale řešilo se externí komponentou (nebo ručně přes web). Takže než se u nějakého odkumentu rozhodlo, zda půjde klasicky poštou nebo nově datovou schránkou, bylo potřeba nejprve zjistit, zda adresát vůbec datovou schránku má. Seznam vlastníků datovýsch schránek (případně naimportovaný do aplikace) k tomu posloužil docela dobře.
Povinnost zveřejňovat seznam držitelů datových schránek je přímo v zákoně (§ 14b zákona č. 300/2008 Sb.) Takže beze změny legislativy se toho nezbavíme.
Marty:
Za celý loňský rok jsem ve schránce našel jen 2, (slovy DVA) letáky. Vyfotil jsem schránku i s letákem, leták oskenoval a vše poslal na ÚOOÚ s žádostí o potrestání. (Stačil mi na to obyčejný mail). Úřad odpověděl, že danému subjektu byla udělena pokuta a tím to skončilo.
2. 3. 2023, 12:19 editováno autorem komentáře
Ale v te databazi neni soukromy email. Je tam jmeno, adresa a id datove schranky. Pres datovou schranku moc spamu chodit nebude, protoze je snadne dohledat kdo to posilal a tedy pro UOOU je snadne udilet pokuty.
Druha vec je, ze by to nastaveni melo byt opt-in. A porad nechapu, neboli nikdo tu poradne nevysvetlil, k cemu je dobre mit takovy seznam. Kdyz neznam datovou schranku prijemce, tak si ji prece muzu najit pomoci systemu datovych schranek.
--by to nastaveni melo byt opt-in--
O to jde, kdokoliv ve státní správě kdo pracuje s daty by měl předpokládat že co může být zneužito, bude zneužito. Ta fyzická adresa prostě jenom pomůže spoustě vykuků zkompletovat info o osobě. A jakmile půjde o rozumné peníze. mohou i ten fyzický kontakt použít. K vydírání, podvodu, vloupání atd. Když dají dohromady můj uniklý mail odjinud s mojí adresou a jménem, a dejme tomu zjistí že obchoduji krypto ve velkém... Pochubuji že nějakému balkánskému gangu by to nestálo za vraždu. Zatím čr pořád těží z obtížnosti češtiny a malé velikosti.
Tady tu povinnost má provozovatel hlavně podle § 14b zákona č. 300/2008 Sb.
Ale to nejsme vubec ve pri, ja bych byl vsema 10 pro. Naopak to povazuji za takovou *ovadinu, kterou snad uz jen predci automaticky aktivovana bankovni identita uplne vsem, ktere navic treba u UCB ani nelze uzivatelsky vypnout. To, ze neni moznost vypnuti vseho na strane NIA je snad jeste vetsi fail.
Mám datovou schránku již mnoho let a s jedinou výjimkou žádný spam nikdy nedorazil. Sice může kdokoliv založit datovou schránku na bílého koně, ale za odeslání každé zprávy mimo státní úřady se platí. Je tedy asi hodně na pováženou, zda se spam prostřednictvím datové schránky ekonomicky vyplatí, podobně jako v neelektrotronickém světě asi jen málokdo dostal "leták prostřednictvím doporučeného dopisu".
Neuvěřitelné, nebýt tohohle článku tak ani o nastavení pro fyzickou osobu nevím. V kolika spamerských seznamech už asi sem... Dařilo se mi držet hlavní mail pro seriozní komunikaci daleko od spamerů, ale kolem nového roku mi začal najednou chodit spam, 16-20 mailů denně... [nadávka která neprošla]..., spameři a pitomí úředníci. Jsem pěkně nasr. .. a to se mi ani ještě nepokusili vyčorovat nějaké peníze. Asi budu měnit registrační mail u padesáti služeb.
Pres datovou schranku moc spamu chodit nebude, protoze je snadne dohledat kdo to posilal a tedy pro UOOU je snadne udilet pokuty.
Jenže ten spam se rozešle ze schránky bílého koně, který nikdy žádnou pokutu nezaplatí (protože je to nějaký bezdomovec).
Kdyz neznam datovou schranku prijemce, tak si ji prece muzu najit pomoci systemu datovych schranek.
Výše jsem to vysvětloval. Na začátku bylo vyhledávání datových schránek přístupné pouze po přihlášení. A o tom, zda se má dokument zaslat datovou schránkou nebo poštou, se rozhodovalo v procesu odesílání písemnosti daleko dřív, než přišly na řadu nějaké datové schránky. Takže pravděpodobně jako hotfix vznikl tenhle seznam, aby se třeba úředník vytvářející rozhodnutí mohl podívat, zda ho má vytvořit papírově nebo elektronicky. Do datové schránky přístup neměl, protože datovou schránku řešila až podatelna někdy daleko později.