Řekl bych, že je docela příznačné, že i v tomto článku většina příkladů toho, k čemu se dá datová schránka využít, je toho typu, že k nim DS vlastně potřeba není a stačí se přihlásit přes NIA k příslušnému portálu. (Především je to hned ten první: že na některých webech lze přihlášením k DS nahradit přihlášení přes NIA.) V kombinaci s tím, že přihlášení k datové schránce přes NIA je preferovaný způsob a AFAIK má být v budoucnu i jediným, totiž takové příklady moc přesvědčivě nevyznívají.
Jak už ale v diskusích opakovaně zaznělo, stát moc snahy přesvědčit občany o užitečnosti DS nemá. A nemá ani moc snahy postarat se o to, aby pro občany opravdu užitečné byly, státu stačí, že jsou DS užitečné pro něj. A když občané nebudou chtít, tak se jim to nařídí, tak jaké přesvědčování a vysvětlování. Což názorně ilustrují i názory pana Vrby citované a komentované v článku.
No mi jako studentovi je DS naprosto k ničemu, s úřady potřebuju komunikovat méně než jednou za rok. Naopak by mi založením DS přibyl další "e-mail", který bych musel pravidelně kontrolovat. Jsem tedy proti DS a pevně věřím že návrh na zrušení jejich zakládání stihne do konce roku projít legislativním procesem
Bohužel jste jenom obětí špatných informací v médiích (i tady na Lupě). Vám může být jedno, jak ten návrh v Senátu dopadne. Žádné povinné datové schránky pro fyzické osoby totiž nebudou, ani kdyby ten návrh neprošel. Současná úprava (která by začala platit od ledna, pokud by neprošla některá z novel), totiž zavádí to, že by se datová schránka fyzické osobě založila při prvním použití Identity občana (NIA) na úrovni značná (nejpoužívanější) nebo vysoká. Tj. pokud byste nepoužil NIA, datová schránka by se vám nezaložila. A i kdybyste použil NIA a datová schránka by se vám založila, pořád byste měl možnost ji deaktivovat. Takže jediné, co by pro vás znamenalo neschválení té novely, by bylo trochu delší první přihlášení přes NIA a pak potřeba deaktivace schránky. A to jen v případě, že NIA používáte.
Ani jednu z tech sluzeb nelze povazovat za spolehlivou. Vzhledem k potencialni dulezitosti dokumentu zaslanych (ne nutne jen) organy verejne moci do DS se tedy nelze uplne spolehat na to, ze jsem si nastavil notifikaci a mohu klidne spat. Trochu lepsi by (teoreticky) mohla byt nejaka aplikace, ktera se prihlasi pres API a zobrazi mi report, tak muze vcelku spolehlive vypsat, ze mam x novych zprav nebo vyhlasit chybu, pripadne se nespusti vubec a pokud na to pamatuji, tak si vsimnu, ze jsem nedostal pravidelne hlaseni o novych zpravach, ale zase v tomto nemam prehled, nevim, zda na to nejake rozumne aplikace existuji a nakolik si s tim clovek udela bezpecnostni diru. Vcelku fajn by bylo, pokud DS umi pravidelne reporty o prijatych zpravach, ale nevybavuji si, ze bych kdy slysel nebo cetl o podobne funkci.
Tezko usuzovat z osobni zkusenosti, to je vzdy spatnym voditkem, ale treba v mem pripade je rozhodne castejsi, ze se dozvim, ze byl problem mi poslat SMS nebo, ze nektery operator mel vypadek (o tom se casto docitame i tu na Lupe) nebo ze byl problem s e-mailem, nez ze bych se dozvedel, ze mi nejaka instituce psala dopis do vlastnich rukou, ktery mi nebyl dorucen ani mi nebyla dorucena informace o nezastizeni.
Osobne bych nikomu nedoporucoval, aby si nastavil e-mail nebo SMS a vykaslal se na kontrolu.
Stejně tak nelze považovat za spolehlivé doručení do poštovní schránky. Lidem to ale reálně stačí, takže není důvod, proč by jim nestačila ta notifikace e-mailem nebo SMS. Ono to zase není tak, že by se vám promeškáním jednoho úředního dokumentu zhroutil svět.
Aplikace, která vám zjistí, zda máte nové zprávy, je například Datovka. Tohle zjištění ovšem způsobí doručení zpráv.
Lepší by byla aplikace, která bude používat notifikační API. To nezpůsobí doručení zpráv, ale o nové zprávě se dozvíte. Akorát je tohle API navržené pro SaaS služby, takže vyžaduje přístup jako spisová služba (přihlášení certifikátem) nebo jako hostovaná spisová služba) – Datovka ho tedy nejspíš implementovat nebude, pokud se CZ.NIC nerozhodne provozovat to jako serverovou službu.
Výpadek operátora neznamená, že se SMS nedoručí – doručí se později, když je telefon dostupný.
Nejaky platebni prikaz, proti kteremu nedate zavcasu odpor, protoze ani nevite, ze dorazil a je na svete pomerne zasadni problem.
To, ze vam sms po vypadku dojde, je spise zbozne prani. V nekterych pripadech je to mozne, ale v jinych muze dojit k nevratne ztrate zprav.
To, ze posta nemusi byt 100% spolehliva je fakt, byt ja osobne jsem zatim mel stesti. To vsak nemusi znamenat, ze se budeme snazit o to, aby i jeji nahrada byla nespolehliva a pujdeme nestesti naproti tim, ze se spolehneme na nespolehlive a negarantovane sluzby.
Stejný problém ovšem můžete mít i s poštou. Je to problém, netvrdil jsem, že ne – ale není to katastrofa. Zrovna když budete dlužit, přijde vám těch dopisů docela dost.
Náhradu si můžete udělat spolehlivější, když chcete. Většině lidí pravděpodobně bude spolehlivost notifikace e-mailem nebo SMS stačit.
Vetsina lidi si bude myslet, ze jim spolehlivost sms a e-mailu staci ;-) A myslim, ze se da cekat, ze vetsina z nich bude mit stesti. Je to trochu jako treba s pojistenim proti pozaru, drtiva vetsina lidi nevyhori, ale kdyz uz se vam to stane, tak jste docela rad, ze jste se i proti relativne zridkave udalosti pojistil.
Ja to nechci nijak extremne hrotit, ale osobne si bud nastavim pravidelnou upominku nebo zkusim sehnat nejaky sw, ktery kontroly zautomatizuje. Mne osobne v tuto chvili je mylejsi i ta Datovka, ktera zpusobi doruceni nez spolehani se na to, ze dojde e-mail a neskonci ve spamu nebo ze dorazi sms.
Nemyslím si, že je to jako s pojištěním proti požáru. Když si škody způsobené požárem vynásobíte pravděpodobností požáru, zjistíte, že se (nějaké) pojištění vyplatí. Myslím, že když si vynásobíte riziko, že nepřijde notifikace, s průměrnou škodou, jakou to může způsobit, zjistíte, že se nevyplatí zabývat se tím.
Většině lidí pravděpodobně bude spolehlivost notifikace e-mailem nebo SMS stačit.
Navíc to rozhraní nevypadá, že by se ty možnosti vylučovaly (zatím jsem neměl potřebu to zkoušet). A pravděpodobnost, že současně (1) dostanu zprávu, která bude vyžadovat rychlou reakci, (2) ztratí se od ní e-mailová notifikace a (3) ztratí se od ní SMS notifikace, je IMHO dostatečně malá na to, abych se kvůli tomu v noci nebudil strachy. Ale podle diskusí to vypadá, jako by zrovna tohle byl ten největší problém fungování datových schránek…
Pokud nastane problem s odesilanim notifikaci na strane DS, tak je naopak pravdepodobnost, ze neprijde ani SMS ani e-mail pomerne znacna. Rychla reakce je relativni vec. Ja osobne ocekavam, ze v beznem roce do DS prijde sjetina socialky a ... a mozna nic dalsiho a kvuli odeslani zpravy se tam mozna budu muset prihlasit 1 za rok s priznanim (pokud ho nepodam jinak nebo nevyuziju danoveho poradce), takze je klidne mozne, ze zpravu z dubna, ke ktere nedorazi notifikace zaznamenam zacatkem pristiho roku az budu resit dane, to je dost dlouha doba i na udalosti s relativne stedrymi lhutami.
7. 12. 2022, 19:59 editováno autorem komentáře
Velky, vsechno to jsou veci, ktere mohou velmi realne nastat a ktere mohou znamenat extremni problem, nelze to odbyt tim, ze si nastavite notifikaci a jste z obliga. Podle me je to velmi spatna rada.
To samozrejme muze vadit tez, ale posty chodi radove mene nez e-mailu nebo sms a prehlednuti z me strany je tudiz radove mene pravdepodobne. Navic se nestava, ze mi postacka nedonese doporuceny dopis nebo nehodi avizo o nem, protoze mam na schrance nevhazujte reklamu, e-mail ve spamu (v lepsim pripade, v horsim tise odmitnut mail serverem) muze skoncit pomerne lehce.
Jak jsem jiz psal, pokud neexistuje rozumna alternativa, tak je notifikace nespolehlivou cestou lepsi nez povestny drat v oku, ale chce to doplnit rucni kontrolou. Pokud alternativa existuje, treba vami zminena Datovka (nezkoumal jsem co presne umi), tak nevidim duvod, proc spolehat na nespolehlive metody.
7. 12. 2022, 23:02 editováno autorem komentáře
Ne, nejsou to věci, které mohou nastat velmi reálně. Jsou to věci stejně málo pravděpodobné, jako že oznámení o uložení zásilky zapadne mezi letáky nebo vypadne ze schránky (nedoručení e-mailu či SMS); nebo extrémně nepravděpodobné (výpadek sítě u operátora způsobí zahození SMS čekajících ve frontě, nebo ISDS přestane rozesílat notifikace a nikdo si toho nevšimne). Jaká je pravděpodobnost toho, že vy přehlédnete doručenou SMS nebo e-mail, posoudit nedokážu – nicméně mně se všechny doručené zprávy zobrazují jako nepřečtené, musím je odkliknout, aby se označily jako přečtené, a i pak zůstávají vidět v historii. Takže možná bude stačit, když změníte způsob práce se zprávami a nebudete jako přečtené označovat něco, co jste vůbec neviděl.
Alternativa existuje, ISDS má API jak pro stažení seznamu nových zpráv, tak (složitější) API pro notifikace o nových zprávách (které nezpůsobuje doručení zpráv).
Tak nám to riziko popište. U požáru je nějaké riziko toho, že shoří nějaké vybavení a požár se podaří relativně brzo uhasit. Menší riziko je, že shoří komplet vybavení domácnosti, a ještě menší riziko je, že požár naruší i statiku domu.
Pokud někomu chodí málo úředních dopisů, když už mu náhodou něco přijde, bude to nějaká pokuta za parkování. Škoda vzniklá z toho, že se o té zprávě nedozví, budou maximálně tisíce. Ještě daleko menší pravděpodobnost je, že to bude nějaký platební rozkaz. Možná škoda budou nějaké úroky z prodlení. I když budu počítat desítky tisíc, je to pořád „desítky tisíc“ × velmi nízká pravděpodobnost, že takovou zprávu dostanete × ještě nižší pravděpodobnost, že promeškáte notifikaci. Takže vám z toho vyjde, že takhle průměrně zaplatíte třeba 0,0000001 Kč ročně.