Článek zajímavý, ale mám k němu pár výhrad:
1. Proč, když píšete, že se na Lupa.cz zobrazují reklamy systému od Seznamu, se (aspoň mě) zobrazují reklamy pouze od Google?
2. Sbírání dat od odhlášených uživatelů provozují všichni velcí hráči, nejen Seznam.cz. Kdyby to nedělal, měl by nevýhodu na trhu (I tak souhlasím, že je to docela neetické. Ale tato informace by měla v článku také zaznít.)
To "Conversion API" zni velmi zajimave.
Jakozto neodbornik jsem nemel o necem takovem ani tuseni.
Vyhledal jsem si o tom nejake info a chapu-li situaci spravne, server u ktereho mam svuj ucet (casto se svymi skutecnymi udaji jako je moje skutecne jmeno, adresa bydliste, apod...) protoze u nej vyuzivam nejakou sluzbu (muze to byt treba e-shop ve kterem nakupuji, nebo internetovy provider, hypermarket u ktereho jsem zaregistrovany z duvodu zakaznicke slevy, v zasade to muze byt treba i moje banka u ktere mam ucet, i kdyz tam asi plati prece jen prisnejsi zakony na predavani informaci tretim stranam).... tak tento server udaje o me a moji cinnosti posila Facebooku, ktery pak tyto udaje dal zpracovava pro sve ucely.
A vyhnout se tomu neda, protoze behem zakladani uctu na nejakem serveru (napr. na tom zminenem e-shopu) pokazde musim odkliknout souhlas se zpracovanim udaju o me tretimi stranami.
Takze, koupim-li si napr. mainboard v nejakem e-shopu a pak si zajdu udelat nakup jidla v nejakem hypermarketu, kde z duvodu slevy ukazu zakaznickou kartu, tak o obojim se dozvi Facebook (vlastne META). A dozvi se to pekne adresne - s mym pravym jmenem i presto, ze u Facebooku nemam zadny ucet a nikdy jsem jeho sluzby nepouzil.
Reknete mi prosim, ze jsem situaci pochopil spatne, protoze pokud jsem ji nahodou pochopil spravne, tak Facebook (META) je naprosto desiva obludnost a cele je to jakoby to vypadlo z nejakeho dystopickeho romanu.
Největší problém spočíval v tom, že ten vtip na onu soudružku učitelku dokonale seděl - věřící spolužáci s ní měli kádrový problém a škraloup v materiálech. Takže fór kde se ptá učitelka Josífka, proč říká, že Вůh existuje, když ho nikdy nikdo neviděl... mohla pochopit velmi osobně, ale argumentovala neschváleným užitím sprostého slova a zmiňováním nematerialistické ideologie v pozitivním kontextu (obrazně řečeno).
Uznávám, že to od něho byla puberťácká drzost. Jenže těch drzostí nám už prošlo víc..
A teď mi někdo vysvětlete, proč tomu antispamovému filtru vadilo zrovna to jméno ve tvaru Рерíčеk
- beru zpět, jak to tady upravuji na průchod filtrem, tak mi to došlo. ;oDD
Ten filtr je stejně chytej, jak ta učitelka: vymlouvá se na sprostá slova.
18. 4. 2024, 13:42 editováno autorem komentáře
Ten vtip vyprávěl u "závěrečného táboráku" na školním výletě do Tater můj spolužák - a dostal za to dost ostré pokárání od soudružky učitelky (za sprosté slovo a za to, že je náboženský). Celou cestu domů se pak strachoval, aby z toho nakonec nedostal ještě třídní či ředitelskou důtku. Takže v tomto případě je datování poměrně snadné: květen nebo červen 1984.
Podle ČSFD je film Dědictví z roku 1992.
Ono se vtipy to tak bývá, že kolují dlouho, a populární se stanou až při nějaké příležitosti, kupříkladu začleněním do filmu, nebo třeba zrovna použitím v reklamě.
Datací vzniku vtipu si můžete být skoro jistý, jen pokud jste jej vymyslel sám.
V životě jsem toho skutečně chtěl
poměrně málo: šlapací kolo, jako měli spolužáci (to jsem dostal ve 14 letech k Vánocům), počítač (našetřil jsem si na fungl nový PP-06 a dojel si proň do Považskej Bystrice), fotoaparát Zenit (na ten jsem si vydělal námezdným programováním na PP-06)...
A třeba telefon mám Nokii 6025, přestože jsem tuhle značku vyložené odmítal (všechno je tam o krok dál, než u mého předchozího telefonu, ale jiný přístroj této velikosti, tlačítkový, s výdrží minimálně týden, jsem nepotkal.
Takže pokud někde zuří reklamní boj mezi prodejci telefonů, zcela míjí moje potřeby a požadavky. Akorát bych potřeboval najít ten obchod, kde mají náhradní baterku - ta moje už začíná zlobit; ten,kde jsem ji kupoval posledně, kamsi zmizel.
Předpokládám, že ostatní jsou lepší řidiči, než já, a uhnou - a když jsou horší, tak ta nehoda bude na ně.
(vtip, který znám z autoškoly, cca 1992)
Rozhodně nemám tak vysoké ego, abych se považoval ze výtečného řidiče. ;o)
A taky předpokládám, že - až na několik málo výjimek - tuto diskusi navštěvují nadprůměrně inteligentní lidé.
už jste někdy slyšel něco jako Conversion API, které není závislé na cookies? A skrze které se dají tahat tzv. rozšířené konverze založené na údajích, které dáte do nějakých formulářů?
a) odmítnutí cookies vám nepomůže, protože na ten sběr skrze API nemají vliv
b) vy, jako ostatní, naprosto zaujatě argumentujete pouze mazáním DESKTOP cookies.. kolikrát do děláte na mobilu? :DDD
nechápete? Google a ostatni giganti zkrátku umí ta data získat pro sledování.. a fakt mi tady nevykládejte, že mažete cache na mobilu každou hodinu..
Obávám se, že ty reklamy prostě nepůsobí tím správným směrem, aby to fungovalo - a měly-li by být postavené tak, aby účinkovaly na mne, nefungovaly by nejspíš na nikoho jiného. A takovou míru personifikace by nikdo nezaplatil.
Já se obávám, že si tohle myslí většina lidí. Podobně jako si většina řidičů myslí, že jsou nadprůměrně dobří řidiči.
Ten film opravdu neznám, ale ten vtip si pamatuji z pubertálních dob. Troufnu si tvrdit, že je o hodně starší, než ten film. (Dokonce si pamatuji, od koho jsem to poprvé slyšel a při jaké příležitosti.)
A já si troufám tvrdit, že se to poprvé objevilo až v tom filmu. To co popisujete, je přesně to, o co se spousta reklam snaží – abyste získal dojem, že to nemáte z žádné reklamy, ale že jste tu věc vlastně chtěl už dávno před tím, než ji vůbec začali vyrábět.
Právě o tom, abyste něco měl rád, se vás snaží přesvědčit spousta reklam.
Jenže zrovna v mém případě je hodně komplikované, abych měl něco rád
. Ve skutečnosti ty věci mnohem rychleji ubývají, než aby přibývaly - za chvíli ze mne bude dědek, co nemá rád nic a nikoho ;o)
Obávám se, že ty reklamy prostě nepůsobí tím správným směrem, aby to fungovalo - a měly-li by být postavené tak, aby účinkovaly na mne, nefungovaly by nejspíš na nikoho jiného. A takovou míru personifikace by nikdo nezaplatil.
tvrdíte, že jste ten film nikdy neviděl, přesto z něj znáte citát
Ten film opravdu neznám, ale ten vtip si pamatuji z pubertálních dob. Troufnu si tvrdit, že je o hodně starší, než ten film. (Dokonce si pamatuji, od koho jsem to poprvé slyšel a při jaké příležitosti.)
Já si dokonce nějaké reklamní slogany pamatuji: Aby vám neštípli posez
, I kdybyste měla krávu v kuchyni, nebudete mít tak čerstvé mléko
a Napojte nervy Nutraxem!
- jsou z detektivky Vražda potřebuje reklamu
od Dorothy L. Sayersové.
Právě o tom, abyste něco měl rád, se vás snaží přesvědčit spousta reklam.
Mimochodem, ten citát z filmu byl hezký příklad – tvrdíte, že jste ten film nikdy neviděl, přesto z něj znáte citát. Proč by vás podobně nemohla ovlivňovat i reklama?
Z toho, co jste napsal, neplyne, že byste byl vůči reklamě zcela imunní. To neznamená, že vůči ní imunní nejste, ale osobně si myslím, že je lepší být ostražitý, než doufat, že jsem imunní.
Většina řidičů si myslí, že jsou nadprůměrní řidiči. Většina lidí si myslí, že jsou nadprůměrně inteligentní. A tipoval bych, že podobně si většina lidí myslí, že patří k menšině, na kterou reklama nepůsobí.
ale jak bude google definovat "third-party"
Cookies třetích stran jsou cookies třetích stran a google to žádnou definicí změnit nemůže ledaže by vymohl změnu standardů.
Krasna ukazka toho, ze marketaci jsou nejhloupejsi stvoreni na cele planete.
Tohle je ještě krásnější ukázka, protože jsem se horde ptala, jak funguje taková cílená reklama na lidi, jejichž data sice získají, ale mají zapnuté adblockery, takže je nebudou moct využít a on mi znovu zopakuje, jak jejich data získá :D A jako adblockery jsou dost rozšířené a dokonce v některých prohlížečích jsou dokonce defaultně integrované.
17. 4. 2024, 10:26 editováno autorem komentáře
Budete se divit, ale hodně lidí nakupuje podle reklamy, např. na co kde zahlédnou na Facebooku apod., moje manželka klidně dělá to samé. Někdy jsem žasnul, když chtěla koupit např. bílé šaty, jakým stylem nakupovala - proklik přes to a to, tam a tam, viděla jednu značku, pak druhou, samozřejmě všechno oblečení, bez seřazení podle ceny apod., nikoli jen šaty, z mého pohledu absolutní chaos. Já vlezu někam na eshop, zadám pečlivý filtr abych viděl jen co chci, velikost, barvu, styl, setřídím a pak se v tom prohrabuji, bez ohledu na nějaké reklamy. Existenci či vnímání reklam nepopírám, ale popírám, že bych se jimi řídil při finálním rozhodnutí protože je prostě ignoruji stejně tak jako bojkotuju uřvanou zelenou obludu. U těch jsem nakupoval v dávné době kdy to byl Alzasoft, obchod s PC.
kdybyste to přestal kupovat, musel byste to nahradit něčím jiným
Nemusel - věřte tomu, že se bez spousty věcí obejdu. (Už jsem takhle vyřadil spoustu dobrot, když změnily složení...) Případně vizte příklad se šampony.
Ale taky je pravda, že to už dlouho nebylo třeba - reklamní blok uprostřed filmu jsem nepotkal nějakých 15 až 20 let. Na DVD/BR ani v kině se nevyskytují...
Jsem si vědo reklamy, ale u mého způsobu rozhodování opravdu nehrozí, že by jej nějak ovlivnila.
V tom, co jste popsal, je několik případů, kdy vás reklama ovlivnit může.
S jedinou výjimkou: pokud mi reklama na nějaký výrobek přeruší sledovaný film, napíšu si na papírek, na co to bylo, a daný produkt nekoupím, dokud ten papírek budu mít u sebe
To je ale v rozporu s tím, co jste napsal předtím. Protože buď kupujete stále to samé dokola, a pak by ta reklama přerušující film musela být zrovna na to, co stále kupujete. Jenže kdybyste to přestal kupovat, musel byste to nahradit něčím jiným – a při tom by vás zase mohla ovlivnit reklama.
Čestně přiznávám, že ten film jsem v životě neviděl a mám tedy mezeru ve vzdělání.
No, mne nejspíš reklama příliš neovlivní především proto, že se rozhoduji spíš zcela iracionálně. ;oD
Ale, po pravdě přiznávám, prostě se držím toho, co znám, s čím mám dobrou zkušenost. Jednoduše kupuji pořád dokola to samé. Když přestali v sámošce prodávat mé oblíbené rohlíky, protože nový dodavatel pečiva trval na exkluzivitě, neměli jsme doma dva měsíce ani jeden rohlík, než jsem našel, kde se dají koupit ty, které mi chutnají. Žádná reklama to nemohla změnit.
Když můj oblíbený šampon změnil složení, nakoupil jsem v drogerii 30 různých šamponů a zkoušel, čím to nahradit. Jeden jsem si vybral - a chodil na doplňovací nákup s obalem, abych poznal ten správný. (Už ho taky nedělají - až spotřebuji zásobu, dojdu koupit zhruba 30 šamponů...) Ani nevím, jaká je to vlastně značka.
Když potřebuji celaskon, jdu do první lékárny, kterou potkám cestou. Pro baterky chodím 20 let do stejného elektra, kde mají mé oblíbené - a netuším, zda patří do nějakého řetězce.
Vím, že existují samoobsluhy Albert, protože tam jsem dvakrát dostal špatné zboží, takže tam nenakupuji; vím, že existují samoobsluhy Tesco, protože tam mají mé oblíbené máslo, pokud ho neseženu v obvyklém obchodě.
Mám 30 let účet ve stejné bance - a nehodlám to měnit, pokud mne něčím nezklamou; neřeším, že na hypotéce je vysoký úrok a na běžném účtu žádný.
Jsem si vědo reklamy, ale u mého způsobu rozhodování opravdu nehrozí, že by jej nějak ovlivnila. S jedinou výjimkou: pokud mi reklama na nějaký výrobek přeruší sledovaný film, napíšu si na papírek, na co to bylo, a daný produkt nekoupím, dokud ten papírek budu mít u sebe (nebo si budu pamatovat, co to bylo, což si nejspíš dlouho pamatovat nebudu).
už jsem to napsal, server-side měření (tagging). Někdy jsou to konverzní API, ale znám i služby, co si vytvoří něco jako "virtuální profil" daného jedince a ten pak používají. Zas takové množství naprosto paranoidních jedinců, co při každém otevření automaticky mažou všechna data, hned se připojují přes VPN ku atd.. není
a k těm cookies - nešlo o to, co jsou zač.. ale jak bude google definovat "third-party" ze své mocenské pozice, když vlastní Chrome
Není to vtip, je to hláška z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntag.
Podstatné je, že pokud někdo tvrdí, že na něj reklama nefunguje, protože nekupuje věci na základě toho, že je viděl v reklamě, znamená to, že vůbec nechápe princip reklamy – tudíž je na ovlivnění reklamou velmi náchylný. Nikdo nekupuje věci na základě toho, že je viděl v reklamě. Snad s výjimkou lidí, kteří nakupují podle letáků se slevami, ale i ti budou tvrdit, že to nakupují kvůli tomu, že je to výhodné, ne kvůli tomu, že je to v tom letáku.
Zkrátka veškeré argumenty typu „nejsem si vědom reklamy“ se míjí s podstatou reklamy, protože velká část reklamy je založená na tom, aby ovlivnila vaše chování ještě před tím, než dojde na racionální uvažování. Úkolem racionálního uvažování už je pak jen zdůvodnit si to rozhodnutí, které vzniklo podstatně dříve ve vývojově starších částech mozku (které právě mohou být velice dobře ovlivněny reklamou, aniž by si to dotyčný uvědomoval).
Není to zdaleka jen věc reklamy a pokud si myslí, že se rozhoduje vždy jen racionálně, jenom sám sobě lže.
Na rozpoznání všech uvedených objektů je potřeba mnohem více pozornosti, než kolik se těm billboardům (alespoň v mém případě) dostává.
* I kdybych zaregistroval písmeno T na fialové, nevím, k čemu patří a ani podle toho popisu to neumím přiřadit.
* Bublinky asi budou k Mattoni nebo Magnézia, ale asi bych je na té ploše nenašel, tak přesně a dlouho na to nekoukám.
* Možná bych zaregistroval objekt automobil
, ale rozhodně nikoliv text, z použité němčiny si tipnu, že jde o Volskwagen; každopádně mi přijde hloupé, aby bylo u obrázku auta napsáno, že je to auto - to není reklama, ale kartička pro tříleté dítko, aby se naučilo význam slov.
V každém případě bych asi takové reklamy registroval jako víceméně jednobarevnou plochu
.
bez reklamy očividně nikdo nekoupí nic
To nikdo netvrdí.
kdo tvrdí, že podle reklam nenakupuje
Kdo tvrdí, že si není vědom toho, že by nakupoval podle reklam, neříká nic o tom, jestli doopravdy nenakupuje podle reklam. Snažit se minimalizovat vliv reklam samozřejmě je možné, ale nejde to dělat popíráním existence reklam.
16. 4. 2024, 15:34 editováno autorem komentáře
Vite co je to cilena reklama? To nejsou blaboly na webu, na webu zadna cilena reklama neexistuje, protoze ani nemuze.
Cilena reklama totiz funguje tak, ze vim, ze neco mate - treba automobil, a vim, ze se auto po nejakych letech/km vymenuje => potrebuju vedet, jak stare mate auto, a kolik ma najeto. A pak vas pozvu na nejakou predvadecku aut odpovidajici kategorie, protoze si dovolim predpokladat, ze v dohledne dobe budete to sve chtit vymenit (to dnes uz neplati, protoze auta se prestala vyrabet, ale to neresme).
Pricemz i kdyz vse toto vim (jsem treba dealer ke kteremu jezdite na servis), tak jen cca 2-3% oslovenych lidi, si v nejake dohledne dobe (rekneme 1/2 roku) nove auto vazne koupi. A to ve skutecnosti nikdo nevi (a ani vedet nechce) zda to zcela jakkoli ovlivnilo to, ze byl dotycny osloven. On by si totiz dost pravdepodobne to auto koupil i bez toho ze?
Co myslite, koupim si dalsi pracku, kdyz mi vsude budou cpat reklamu na pracky, protoze jsem si pred tydnem nekde nejakou koupil? Krasna ukazka toho, ze marketaci jsou nejhloupejsi stvoreni na cele planete. I opice jsou chytrejsi.
ledaže byste každý den mazal cookies a přihlašoval se skrze VPN z různých míst na světě
Úplně stačí NAT pro celé sídliště a mít nastavené mazání cookies po vypnutí browseru. (A pokud pracujete stylem spustím browser-najdu stránku-přeštu, co potřebuji-vypnu browser
, tak těch cookies moc uložené nebude.
"Jen netuším, co na něm je"
Což ale neznamená, že neovlivňuje vaše rozhodování.
Zrovna tenhle billboard ovlivnil mé rozhodnutí udělat úkrok vlevo, abych doň znovu nevrazil.;oD
Ale opravdu nevím, co by na něm mohlo být, jaké má barvy... nikdy jsem přední stranu ani nezahlédl (nemám oči vzadu).
Ale to sdělení nemusí být text, který byste musel vědomě přečíst. To sdělení klidně může být logo v nějakém kontextu – třeba uklidňujícím.
Pokud na to nezaostříte, tak nepomůže ani logo. Troufnu si tvrdit, že možná by mohly zapůsobit firemní barvy, ale to je natolik nejednoznačné, že spíše nikoliv.
Třeba kupujete jiné věci. A jiní lidé auta, telefony a prací prášky kupují. Zrovna u těch aut je to dobře vidět, že většina reklam neukazuje nějaké vlastnosti auta, abyste si podle nich zaklikal filtr v e-shopu, ale jenom se snaží vyvolat nějaké pocity. Třeba pocit, že potřebujete auto a potřebujete nové auto.
Jak přesně si představujete to „nekouká na billboardy“? Máte vůbec představu, kolik reklamy ve veřejném prostoru je? Vy si asi představujete jen obří billboardy u dálnice (které vidíte, když jedete kolem, i když budete tvrdit opak), ale ono je toho řádově víc – směrovky, plakáty formátu A4 nebo A3 na lampách nebo stromech, vitríny, lavičky, polepy, polepy tramvají a autobusů, plakáty v prostředcích MHD, polepy na firemních autech, plachty na nákladních autech, vývěsní štíty, slunečníky na předzahrádkách, tabule či „áčka“ před restauracemi či obchody, „živé sochy“ nebo jiné „lidské poutače“… Pokud si neuvědomujete, že tohle všechno je reklama, má to volné pole působnosti.
Většina reklamy slouží k tomu, abyste měl pocit, že nějakou věc potřebujete nebo má mít určité vlastnosti, případně že věc dané značky má dané vlastnosti. A pak abyste si to racionálně odůvodnil, že to potřebujete, proč vybíráte podle daného parametru apod.
Tak v tom případě to je ještě jednodušší. :-) Můžou mi 1000x ukázat reklamu na nějaké auto, telefon, prací prášek, ale nic z toho nebude.
Řekněte mi prosím příklad takové reklamy, kterou člověk nevidí/neslyší a přesto se na jejím základě rozhoduje - respektive nečte noviny, nekouká na billboardy, neodebírá letáky (poštou ani mailem), má zapnutý adblock, nedívá se na TV, neposlouchá rádio, není na sociálních sítích. Dokážu si představit, že jediná možnost jak může být reklamou ovlivněn je, že se rozhoduje na základě referencí někoho jiného, kdo reklamu vnímá. Což ale také znamená, že přímo na něj nepůsobí.
Jak kdo. Vám se to si nedaří, ale znám spoustu lidí, kteří se dovedou soustředit na cestu natolik, že to prostě nevidí.
Ne, to není pravda. Oni to vidí. Nevnímají to vědomě, ale to neznamená, že to nevnímají vůbec. Soustředění neznamená nevnímat vůbec rušivé jevy, znamená to nevěnovat jim vědomou pozornost. Kdyby šlo nevnímat rušivé jevy, není žádný problém se soustředit.
Jen netuším, co na něm je
Což ale neznamená, že neovlivňuje vaše rozhodování.
Aby ta reklama mohla, byť v podvědomí, fungovat, musí se do mozku dostat alespoň část toho sdělení.
Ale to sdělení nemusí být text, který byste musel vědomě přečíst. To sdělení klidně může být logo v nějakém kontextu – třeba uklidňujícím.
Psal jsem to už v komentáři, na který reagujete, ale zjevně jste to nepochopil. Účelem reklamy není to, abyste si řekl „vidím reklamu, tak si na základě této reklamy koupím přesně to, na co je ta reklama“. Takhle funguje jenom malá část reklamy. Většina reklamy slouží k tomu, abyste měl pocit, že nějakou věc potřebujete nebo má mít určité vlastnosti, případně že věc dané značky má dané vlastnosti. A pak abyste si to racionálně odůvodnil, že to potřebujete, proč vybíráte podle daného parametru apod.
Pokud si myslíte, že reklamu nevidíte, není to pravda. Ani na většinu populace nepůsobí reklamy tak, jak si představujete, že reklamy působí. Z toho, co jste napsal, vůbec neplyne, že by na vás reklamy nepůsobily. Naopak, z toho, co jste popsal, to vypadá, že na vás reklamy působí skvěle – ani si totiž nejste vědom jejich působení a myslíte si, že jsou to všechno vaše rozhodnutí reklamami neovlivněná.
To je legrace, když se tu hádá markeťák horde, který neví, co je cookies s ajťáky, kteří zas nic neví o marketingu :D LOL :D
horde: Zajímalo by mě, jak funguje taková cílená reklama na lidi, co mají všude adblockery a to nejen na úrovni doplňků v browserů, ale používají blacklisty IP, VPN apod. Sice jejich data možná získáte, ale nedokážete je využít. Ledaže byste jim poštou nebo mailem posílali letáky (a tím porušovali GDPR pokud si je sami nevyžádali) nebo je nějak přímo oslovovali (o účinnosti telemarketingu dost pochybuji...).
billboardy, plakáty, vývěsní štíty – to neodfiltrujete
Jak kdo. Vám se to si nedaří, ale znám spoustu lidí, kteří se dovedou soustředit na cestu natolik, že to prostě nevidí.
I já koukám, kam šlapu, takže z cesty do práce vidím akorát chodník. A ano, vím, že cestou je nejméně jeden billboard blízko chodníku - před měsícem jsem si o něj šeredně rozrazil hlavu. (Jen netuším, co na něm je, trefil jsem ho ze zadní strany
Aby ta reklama mohla, byť v podvědomí
, fungovat, musí se do mozku dostat alespoň část toho sdělení. Ne, informace nějaké barevné fleky tam byly
opravdu nestačí. Pro přečtení textu potřebujete část mozkové kapacity - a pokud nemáte fotografickou paměť a neuložíte si to celé, zaostřené, není co zpracovávat.
Realitu reklamu si muze kazdy otestovat sam. Az takhle nekdy pojedete treba nekde kolem praglu ... sledujde bilboardy. Schvalne, z kolika promile vubec za ten prujezd pochopite, co ze si to mate koupit. A to v situaci, kdy se na to budete soustredit (misto na rizeni).
Onehda jsem takovy pokus ucinil sam, a z nekolika stovek kusu jsem pochopil tak mozna 10. Ne ze bych si neco na jejich zaklade koupil. Funguji prave naopak, pokud si nejakym neodpatrebnim nejakou reklamu pamatuji, tak se produktum s ni spojenych zdaleka vyhnu.
Neděláte náhodou v marketingu? :-) Jako vážně, koupil jsem spoustu věcí, ale vždy když jsem něco konkrétního potřeboval, co mi kdo poradil, dle hodnocení a po výběru dle parametrů (elektronika, přístroje, komponenty pro PC atd.). Něco jakou použít eshop na něž jsem viděl banner, společnost, značku či konkrétní produkt absolutně ne (s jednou výjimkou jak jsem již napsal). A byt plný krámů vážně nemám, a pokud ano, tak po vlastních rozhodnutích jež nemají spojení s tím co jsem kde zahlédnul, nemluvně o tom, že reklamy blokuji a pokud už je vidím, tak jsem k nim slepý. Ale chápu, že nejsem většinová populace a na tu reklamy asi ze značné části fungují.
místo nějaké relevantní diskuse, co bude znamenat konec povolení cookies třetích stran (- a to jsou jako které?)
Skvělý způsob, jak se uvést jako odborník – zeptat se na naprosto základní věc. Cookies třetích stran jsou všechny cookie, které nepocházejí ze stejné domény či subdomény, jako zobrazený web. Nebude to definovat Google, protože je to nadefinováno dávno. A nejsou to žádné skripty, jsou to– překvapivě– cookies.
Je uzasne jak nas vsechny ty regulace chrani. Ale me ta ochrana spis obtezuje.
Nevadi mi, ze muj pohyb po webu sleduji cookies, vyhovuje mi, ze mi diky tomu zobrazuji reklamy na neco, co me zajima a nemusim - jako v linearnim TV vysilani - sledovat pro me naprosto nerelevantni reklamy. Vzdyt reklama je informace, a pokud to je informace z meho oboru, v podstate pro me neni spatna.
Uz odklikavani souhlasu s cookies je pro me otravne a zdrzujici. Zkousel jsem i nejake pluginy, ktere to maji odsouhlasit automaticky, ale vysledkem je, ze nektere weby se mi s nimi korektne nenactou a musim je rucne vypnout. Takze jsem tam, kde jsem byl. Nemusim v 90% odkliknout souhlas s cookies, ale musim v 10% rucne ten plugin vypnout a odsouhlasit cookies rucne.
Pani EU regulatori by se meli zamerit na to, aby souhlas s cookies mel nejakou standardizovanou podobu kodu, aby sel obejit automatickym souhlasem a neotravoval ty, kterym je internetove soukromi fuk. Ne vymyslet dalsi nesmyslne zpusoby, jak uzivatelum pobyt na internetu zneprijemnit.
16. 4. 2024, 00:13 editováno autorem komentáře
bože,.. tady je takových odborníků, co "přesně vědí", jak online reklama funguje - nebo nefunguje.. já v oboru pracuji, dalo by se řící, že jsem jedním z těch "zlých lidí", co se vám snaží podstrčit i přes váš vehementní odpor, že si FAKT MUSITE tuto věc koupit - bez ohledu na to, že vy to FAKT NECHCETE .. :))
místo nějaké relevantní diskuse, co bude znamenat konec povolení cookies třetích stran (- a to jsou jako které?), která zásadně ovlivní nasbíraná statická a analytická data pro cílení reklamy, se tu lidi předhání, kdo z nich je lepší "psycholog" a "analytik sociálního chování dotčených jedinců"
za mě.. ti největší burani, co tu řvou něco o ". na mě si nepřijdou.. já mám blokátory reklam" .. fajn, máte browser, co blokuje sledování na úrovní tzv. front-endu (cookies), ale mega firmy typu alza měří ještě vaše kliknutí vedle na úrovní tzv. server-side měření, které cookies vůbec nezajímají.. takže tu reklamu dostanete tak jako tak (ledaže byste každý den mazal cookies a přihlašoval se skrze VPN z různých míst na světě)
Conversion API - také obchází cookies (zejména případ META FB marketingu) a přesně z těch důvodů, co jsou těmi "protestanty" v diskuzích zmíněny - použivání blokátorů reklam, striktní nesouhlas s jakýmikoliv cookies atd..
Cookies třetích stran - to je něco, na co jsem sám zvědav, jak Google bude nakonec definovat. Z podstaty věci by to měly být trackovací scripty, které se tahají ze zdrojů MIMO VASI napárovanou doménu.. pokud si někdo dát na web GTM tracking script a v něm sleduje pouze akce, které někdo provede jako "click" , "scroll" atd na webu, tak to určitě není "třetí strana".. ale co když tam má např. trackovací script pro Sklik konverze, Hot Jar heatmapy apod? Nebo nedej bože.. dokonce FB pixel?
- tady to začíná být zajímavé. Této věci se i ve spolupráci se zainteresovanými lidmi od zahraničních klientů, někteří z nich jsou opravdu "TOP" na analytiku a stuff nedokážeme shodnout. Obecně se tvrdí, že FB pixel to postihne (third-party cookies, netýká se FB CAPI).. ale třeba Hot Jar script to nepostihne.. Já v tom nevidím zásadní rozdíl
Ale jako srovnání, jak "labilní" je Google ve svém uvažování nabídnu poslední "výkřik" - cookies consent V2 .. půl roku je schopen Google ve všech možných materiálech tvrdit " MUSITE zavést souhlas s dvěmi novými úložišti - ad_user_data a ad_personalization" .. aby pak měsíc po NUTNEM zavedení vítězoslavně přišel s tím:
"my jsme tak hodní, že jsme se rozhodli, že budeme AUTOMATICKY mapovat nový nutný souhlas "ad_user_data" na stávající "ad_storage"....
k @!%&!(%&!(% do .. PI%!%&()%U !!!! jaký pak vůbec mělo smysl vynucovat si zavádět nový souhlas AD_USER_DATA - když je to jen přejmenovaný AD_STORAGE??!!!!!
Ne, myslím normální reklamu, kterou ovšem nevnímáte vědomě (protože se soustředíte na něco jiného), ale stále ji vnímáte podvědomě (protože tak prostě mozek funguje). Odfiltrovat na vstupu nedokážete zdaleka vždy. Na webu můžete filtrovat reklamu ad-blockem (pokud vám teda nevadí konzumovat obsah, jehož poskytnutí zjevně mělo být vyváženo zobrazením reklamy). Ale billboardy, plakáty, vývěsní štíty – to neodfiltrujete.
Pokud máte na mysli podprahovou reklamu, tak mám takový dojem, že pokud není zakázaná nějakým nařízením, tak určitě etickým kodexem - a dost bych se divil, kdyby to někdo používal.
Jinak podvědomí může vnímat pouze to, co se k němu dostane. (I ta podprahová reklama je založena na to, že ji nejste schopen odfiltrovat na vstupu.)
O to se nám ve firmě stará proxy server, a ve Firefoxu jediný instalovaný doplněk: NoScript - obojí s poměrně striktními pravidly.
Ty reklamy bez scriptů tak nějak nechtějí fungovat. A neustálé mazání cookies (taky je na to nějaký doplněk, ale tak nějak to instalované nemáme) se postará o zbytek
Takže je docela možné, že někde někdo nějak vytváří můj marketingový profil, ale je to k ničemu - ty reklamy se tu stejně nezobrazují.
Horší je, že se nezorbazí ani CAPTCHA, takže se člověk neprobojuje ani na stránky, kam mi velí ouřad
...
Nikoliv.
Můžete koukat na stránku knihy a nepřečíst jediné písmeno. Můžete koukat na fotografii a nevidět jediný tvar. Je to jen otázka cviku a trochy soustředění.
Naučit se vypnout některé smysly, některé vstupní kanály, je velmi užitečné. Mnozí, kteří se soustředí na práci, tvorbu, úkol, jsou zcela odpojeni od okolního světa.
I to podvědomí pracuje pouze s tím, co mozek zpracuje, uloží. (Nebo si to představte jako obyčejný firewall.)
Na Vaše tohle je reklama, tomu nevěř
nedojde prostě proto, že ani netušíte, že to je reklama. Ano, kolem silnice jsou billboardy, ale pokud se soustředíte na dopravní značky, skončí to vyhodnocení u není to dopravní značka
- což je pro mozek velmi jednoduché. (Mimochodem: proto jsou zákazové značky kulaté červeno--černo-bílé, informační modro-bílé a příkazové hranaté - mozek má šanci je třídit dřív, než vyhodnotí smysl.)
Zrovnatak provozovatel jakehokoliv internetoveho portalu se ma pravo rozhodnout, za jakych podminekm vam jeho obsah na sve infrastrukture zpristupni, ze? :-) Uzivat sluzby seznam.cz & spol fakt neni zadne narokove zakladni lidske pravo. Nikde neni ukotvnena povinnost seznam.cz umoznit vam pristup na jehjo servery za podminkek, ktere si vy stanovite.
A pokud se vam ty jejich podminky nelibi, tak ten web proste nepouzivejte. Tak jednoduche to je.
Opět Jirsák:
Reklamy na mne působí tak, že, pokud se mi omylem, dřív, než přepnu na jiný kanál, objeví něco v TV, (na počítadle u mne žádné reklamy absolutně nemají šanci), prostě se při nejbližším nákupu, pokud o to stojím, podívám, zda a za kolik je to k mání v Německu, nebo Polsku. Většinou do té doby na to, co jsem viděl, zapomenu a pokud ne, koupím to pouze v případě, že oproti Česku aspoň 40% ušetřím.
Tiro:
Jsem chudý důchodce, takže nakupovat v Česku předražené šmejdy je luxus, který si prostě nemohu dovolit. Takže jediné, co tu občas kupuji, je nějaké to pečivo, jinak si vše vozím z Německa, nebo Polska a tím pádem mi veškerá reklama může být dokonale ukradená. (V Polsku je benzin stále o 2 Kč/litr levnější, než u nejlevnějších pump u nás. Pikantní je na tom to, že Orlen ho vyrábí v Litvínově a do Polska dováží).
Takže:
Kdo vytváří ta data, po kterých se, nejen Seznam, ale i Google a další tak zuřivě pídí? Oni, nebo uživatel, kterého se k tomu snaží nutit? Odpověď zní jednoznačně: UŽIVATEL! Takže uživatel vytváří dílo, čili je autorem, který má, podle autorského zákona právo, určovat, jak bude s jeho dílem naloženo a kolik mu za to ten, který toto dílo (zne)užívá, zaplatí. Nevím, co by říkalli všichni skladatelé, nebo spisovatelé, kterým by se někdo pokusil nařizovat, že jsou POVIINI nějaké dílo vytvořit, nechat je, aby si s ním dělali, co chtějí, vydělávali na jeho tvorbě balíky a zaplatili mu jen hromadou bezcenného reklamního hnoje! Já kategoricky nesouhlasím s tím, abych musel povinně svoje soukromá data dávat v plen nějaké nenažrané bandě a strpět zahnojení počítače bezcennou reklamou! A už vůbec se mi nelíbí, že, pokud navštívím seznam anonymně, jsem diskriminován, protože s jejich loupežnickými praktikami nesouhlasím. Když chtějí s mými soukromými daty kšeftovat, chci procenta ze zisku!
Ale on opravdu může ty reklamy míjet, takže naň nepůsobí.
Já neviděl reklamu snad několik let (s výjimkou průzkumu, zaměřeného na reklamu), protože na filmy koukám jen bez reklam, v autobuse obvykle spím, cestou přes město koukám, kam šlapu, a pokud řídím, tak hledám dopravní značky a reklamy vytěsňuji. Reálně ro dopadá tak, že neznám ani značky bank, obchoďáků, v průzkumu jsem se dozvěděl, že i lékárny mají nějaké značky, a nakupuji v pěti e-shopech, kde mám zřízený účet už několik (i více, než 10) let.
Nevýhodou je, že když mi někdo rebranduje nějaký výrobek, nebo když se změní jeho vlastnosti, nejsem ho schopen najít nebo nahradit.
(Aktuálně hledám náhradu za zubní pastu, která začala chutnat po lékořici, kterou nesnáším... A tak jsem stál v obchodě se zubníma pastama a prodavač se ptal na jednotlivé značky, které mi nebyly ani povědomé; ale že by věděl, která je vevnitř bílá a s příchutí máty - ani náhodou.)
Ono se spíš jedná o to, že se člověk naučí nekoukat do míst kde se reklama běžně zobrazuje - pokud na Vás při návštěvě Fejsbuku vyskočí banner, tak u něho automaticky klikáte na X. Nebo když je reklama uprostřed textu, tak bez rozmyšlení scrollujete dál.
Účinnost reklamy možná klesá ve smyslu, že na ni méně lidí přímo kliká, ale AFAIK neklesá ve smyslu toho podprahového vnímání. Markeťáci tomu říkají budování povědomí. Nemusíte klikat na reklamu T-Mobilu, ale když na webu 100x uvidíte stránku s reklamou, že T-Mobile má nové levnější tarify, vězte, že až budete řešit, jak ušetřit na tarifu, podíváte se, co jsou ty tarify zač. V tomhle reklama funguje pořád parádně.
Reklama funguje výborně, jsem spokojenej, zejména personifikovaná. Skoro nikdy ale nekoupím přímo to co vidím, nebo to co vidím od zadavatele reklamy. Jak je cílení kvalitní, tak se to velmi často potká, rekord mám asi minutu u hodinek, viděl jsem reklamu, klik, prohlídl, zkopíroval model a do minuty koupil jinde. To stejné fyzicky, stánek HP s el. diářama před 20 lety... naprosté uchvácení a koupě ještě ten den PSIONa.
Reklama fakt nemá sloužit k tomu, abyste si řekl „tohle koupím na základě reklamy“. Reklama má sloužit k tomu, abyste si to koupil na základě pocitu, který si pak zpětně racionalizujete a budete mít pocit, jak jste se rozhodl sám a na základě toho analýzy různých možností.
Na tom není nic špatného, takhle funguje to, čemu říkáme racionální uvažování. Špatné je, pokud si někdo myslí, že na něj nepůsobí reklama, protože nenakupuje nic vědomě na základě reklamy. Pokud se někdo mylně domnívá, že na něj reklama nepůsobí, je na nejlepší cestě jí podlehnout.
No tak uřvaná zelená obluda funguje skvěle, zatím úspěšně bojkotuji a nekoupil jsem u nich ani párátko :-) U ostatních reklam to samé, neřídím se tím. Vzpomínám, že jednou jsem výjimečně něco koupil dle reklamy.
Pokud něco potřebuji a chci, vlezu do eshopu a tam si z nabídky a parametrů po vlastním uvážení vyberu co mi vyhovuje, nikoli co kde zahlídnu v reklamě. I z toho důvodu Seznamu platit nebudu protože reklama mne obtěžuje cílená i necílená úplně stejně.
Tak jednoduché to opravdu není. Zvlášť u mladší generace se vyvinula celkem zvláštní reklamní slepota, kdy mozek reklamy prostě vypíná. Účinnost internetové reklamy za poslední roky dost klesá.
Navíc je fascinující, jak posuzuješ všechny podle sebe a myslíš si, že když ty máš doma krámy, které nepotřebuješ, má to tak každý... Ne, víš, každý fakt není jako ty. I když si to tobě podobní zhusta myslí.
Pokud to vidíte takhle, pak na vás reklamy pravděpodobně působí perfektně. Protože na vás působí, ale vy máte pocit, že jsou to vaše rozhodnutí.
Reklamy fakt nemají působit tak, že si řeknete „aha, tohle jsem viděl v reklamě, proto si to koupím“. To si neřekne nikdo.
Pokud vás odrazuje mimozemšťan Alzy (mne také), je to jen maličký podíl z celkové reklamy. A ta reklama Alze pravděpodobně funguje, nás dva odradí, ale stovky jiných přiláká.
Toto je tak neskutecna poza nekterych lidi, kteri si mysli, jak na ne reklama nefunguje. Ne, i na tebe funguje reklama a velmi dobre. A jen proto, ze pozersky jednu postavis do cela a na ni demonstrujes svou odolnost, na tom nic nezmenis.
Mas doma stovky zbytnych veci u kterych potreba je mit vznikla v makretingovem oddeleni. To, ze si to neuvedomujes a myslis si, jak je to tva svobodna volba na tom nic nezmeni.
Takze ne, nejsi odolny vuci reklame a nejsi lepsoclovek. Ale klidne to tvrd v diskuzich dal, najdou se tobe podobni. Budete si rozumet.
A co bude dělat stát? Všechny služby jako šatovka, portál občana, identita občana a celý ten ekosystém je přímo na cookies 3tich stran postaveného, pokud je vypněte tak se nikam nedostanete. Takže jestli z prohlížečů zmizí cookies 3tich stran, tak se nepřihlásím už vůbec. Kdo má tu elektronickou identitu si to může zkusit, zablokuje cookies 3tich stran a zkuste přecházet mezi systémy státu nebo se tam přihlásit. ;)
Je to jednoduché: jakmile mi od úterka přestal fungovat Seznam.cz (a napojené služby), jen registruji, kde všude to někdo používal - a nepoužívám.
Vtip je v tom, že máme (od adminů) na proxy zablokované scripty Seznamu, takže reálně se jen zobrazí bílá stránka, kde není vůbec žádná možnost pokračovat. A na soukromém stroji se pro změnu mažou cookies, takže tu hloupou stránku, že "souhlasím se sledováním", musím odkliknout úplně pokaždé.