Jak jsou české firmy připojeny k Internetu?

5. 4. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Přesně před týdnem proběhla na Lupě diskuse na téma, který poskytovatel Internetu je největší na základě studie TNS Interactive. Nyní přichází se zajímavou studií společnost Digimark -- jedním z jejích témat byly způsoby internetového připojení, která v současné době volí české firmy a jejich budoucí trendy.

Společnost Digimark vydala v únoru 2002 studii Internet, serverhousing, ASP v českých firmách zabývající se připojením k Internetu v tuzemském firemním sektoru (B2B). Jednalo se o kvantitativní výzkum probíhající na přelomu listopadu a prosince loňského roku, jehož se zúčastnilo 1957 respondentů, kteří odpovídali na řadu otázek týkajících se způsobu připojení, plateb za připojení, trhem poskytovatelů (známostí jejich značky a službami) a názory na serverhousing a ASP. Tento článek se zabývá konkrétním typem přístupu k Internetu, jaký společnosti využívají a trendy od června 2000.

Následující graf ukazuje podíl jednotlivých typů připojení.

600

Podle tohoto výzkumu se tedy firmy dosud stále nejčastěji připojují pomocí vytáčeného připojení (tj. dial-up) – jedná se přibližně o třetinu všech společností. Čtvrtina firem využívá služeb ISDN a jen o dvě procenta méně má nainstalováno bezdrátové připojení. Zajímavý je vývoj v čase:

601

Z uvedeného grafu je patrné, že z výrazného poklesu používání vytáčeného připojení těží především ISDN, jehož podíl se za posledního půl roku ve firemním sektoru téměř zdvojnásobil. V mírném růstu pokračuje i bezdrátové připojení, zatímco „klasické“ pevné linky začínají ztrácet (což nutně nemusí znamenat, že jich v absolutních číslech ubylo).

Další soustava grafů zachycuje trendy na poli konkrétního typů připojení k Internetu za poslední rok a půl dle počtu zaměstnanců.

602

Dial-up neustále výrazně ztrácí, přesto však má u menších firem stále své místo. Jedná se především o společnosti do pěti zaměstnanců, kde pokles podílu na trhu není příliš výrazný – je to způsobeno především jeho nízkou cenou. V některých případech je však rovněž možné (či spíše pravděpodobné), že společnosti nebyly dostatečně obeznámeny s výhodami ostatních způsobů přístupu k Internetu (ISDN, bezdrátové připojení) či nejsou schopny přechod realizovat. Tento trh bude nadále migrovat k ISDN.

ISDN jako takové naopak roste ve všech kategoriích stejně – a to dvojnásobně. Dokonce i u firem s 30 a více zaměstnanci došlo za posledního půl roku ke stejnému skoku jako u společností menších.

Pevné linky ve své tradiční podobě začínají značně ubývat u menších firem (s 10 a méně zaměstnanci), které často přecházejí na finančně výhodnější typy připojení – například na bezdrátová pojítka s počítaným objemem přenosu dat. U společností nad 10 zaměstnanců již není ztráta příliš výrazná.

Bezdrátová připojení neustále rostou ve všech segmentech.

Zajímavé je, že poměr tarifikované (dial-up + ISDN) : permanentní (pevné linky + bezdrátová pojítka) připojení zůstává již delší dobu v podstatě konstantní.

Autor článku

Autor. Pracuje v Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií MU v Brně a ve společnosti Digimark.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).