Jak Ježíšek v loňském roce nakupoval po Internetu

11. 1. 2008
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor: 29
Splnily se předpoklady analytiků, Češi během loňských Vánoc na Internetu utratili skutečně rekordní sumu peněz. Průměr na člověka se pohybuje někde mezi 7500 až 8500 korunami, což není zrovna málo. Jak hodnotí vánoční sezónu zástupci českých e-shopů?

Dlouhodobě kontinuálně rostoucí tržby internetových obchodů nás již pomalu přestávají překvapovat; od dob, kdy si u nás na předčasně nasazené či nevhodně pojaté e-komerci vylámalo zuby ne zrovna malé množství podnikavců a investorů, jsme snad již jednou provždy nenávratně vzdáleni. Naopak, čím dál tím větší procento lidí se přestává elektronického nakupování bát. Výhodu pochopitelně mají zavedené značky, alespoň na poli velkých internetových domů, jako je Kasa.cz, Internet Mall, Vltava.cz nebo třeba Megaobchod.cz, růst uživatelského zájmu však zaznamenávají i známé specializované prodejny.

Češi letos nakupovali déle

Oproti předchozím letům se v roce 2007 opět o něco posunula časová hranice, odkdy lze pozorovat zvýšený zájem o tzv. „předvánoční nákupy“. Lidé zkrátka začali loni intenzivně nakupovat již od října, což mělo pozitivní dopad na rozložení zátěže jednotlivých obchodů. Přesto se však řada zejména menších obchodů nevyhnula menším kolapsům. Na denním pořádku byly zejména až dvoudenní výpadky databází nebo nedostupnost serverů, jejichž konektivita nemohla dostačovat dočasně zvýšenému náporu uživatelů. Nárůst dotazů a hlavně počtu samotných objednávek jsme zaznamenali už na přelomu října a listopadu a tržby se nám během této doby vyhouply v některých pobočkách až o 300 procent, prozradil nám v prosinci Ondřej Fryc, generální ředitel internetového obchodního domu Internet Mall. Internetový trh za celý loňský rok prodělal nárůst o 3–4 miliardy korun a vánoční tržby v těchto číslech hrají ne zrovna zanedbatelnou roli. Martin Kasa, ředitel společnosti Kasa.cz, nám prozradil, že počet objednávek stoupl v nejexponova­nějších momentech před Vánocemi více jak na pětinásobek oproti běžnému ročnímu průměru, ten v jejich obchodě činí zhruba 500 objednávek za den.

alza

Internetové obchody jsou po Vánocích doslova přecpané slevami.

Anketa Lupy bilancující vánoční prodeje u velkých internetových obchodů

1. O kolik procent se během Vánoc zvedly tržby vašemu obchodu oproti loňskému roku?

Petr Král, marketingový ředitel Internet Mall, tvrdí: Oproti loňskému roku byl nárůst tržeb ve vánočním období na obchodech MALL zhruba 40 %, na některých obchodech však nárůst dosahoval až 300 %.

Ještě lepší zkušenost má Martin Kasa, ředitel společnosti Kasa.cz: Oproti loňskému roku jsme zaznamenali opravdu obrovský nárůst, který dosáhl 92 %.

David Nevečeřal, obchodní ředitel společnosti Megaobchod.cz: V porovnání s Vánocemi 2006 se letošní tržby zvedly přibližně o 72 %, což je o něco více, nežli jsme předpokládali, čemuž pomohlo i značné rozšíření sortimentu v loňském roce.

Jan Samko, marketingový specialista společnosti Alza.cz, si myslí: S růstem celkového objemu a trvalým zlevňováním počítačů a elektroniky se však možnosti procentuelního růstu snižují. Alza.cz i přesto vyrostla proti stejnému období roku 2006 o 40 %.

2. Jaký druh produktů lidé u vás nejčastěji nakupovali?

Petr Král: Největší poptávka byla po LCD televizorech, DVD rekordérech, malých kuchyňských spotřebičích, MP3 přehrávačích, digitálních fotoaparátech, hračkách, parfémech a počítačových hrách. Největším hitem však byly domácí pekárny, kterých jsme prodali přes 2 tisíce kusů. Podobné dárky nakupovali zákazníci i v sousedním Polsku, Slovensku či Maďarsku, zajímavou odlišností je Německo, kde se skvěle dařilo HDTV satelitním přijímačům. Souvisí to patrně se vzrůstajícím počtem satelitních stanic, které vysílají ve vysokém rozlišení.

Martin Kasa: Tradičně je v tomto období největší zájem o audio-video techniku. Nejvíc se prodávaly kapesní přehrávače hudby a videa. Následovaly LCD televizory, DVD rekordéry s pevným diskem a z bílé techniky to byly domácí pekárny.

David Nevečeřal: Podobně jako loni, i letos převládala spotřební elektronika – černá technika (LCD televize, domácí kina, DVD přehrávače a rekordéry, MP3 přehrávače). Letos se ovšem fenoménem Vánoc, alespoň u nás, staly i domácí pekárny chleba a GPS navigace. Trochu za očekáváním zůstaly mobilní telefony.

Jan Samko: Hitem uplynulých Vánoc se staly hlavně notebooky, ploché televize, satelitní navigace, mp3 a multimediální přehrávače, DVD rekordéry, herní konzole a herní tituly pro ně a samozřejmě i základní komponenty – jmenujme především grafické karty, zapisovací mechaniky a také tuningové komponenty. Lidé se nebáli do dárků investovat i vyšší částky, než bylo doposud zvykem.

3. Jaké platební metody převládaly?

Petr Král: Stále je to dobírka, zhruba 80 % všech zásilek posíláme na dobírku. Následuje platba předem, splátkový prodej a osobní odběry na prodejnách. Platební kartou platí stále minimum zákazníků. V tomto se statistika nijak významně nezměnila oproti loňskému roku.

Martin Kasa: Zákazníci stále nejvíce preferují platbu dobírkou, nebo platbu při osobním odběru zboží na jedné z našich třech poboček. Pro osobní odběr si zákazníci nejčastěji volí naši prodejnu v Praze 9. Osobní odběr volí zákazníci nejčastěji v týdnu před Vánoci, kdy chtějí mít jistotu, že zboží budou mít do Štědrého dne, a nechtějí se proto spoléhat na poštu. V této době dosahují čekací lhůty na odběr v prodejnách až několik desítek minut.

David Nevečeřal: Při zasílání rozhodně převládají platby na dobírku a při osobních odběrech hotovostní platby, tento fakt přičítám tomu, že zákazníci nechávají nákupy hodně na poslední chvíli a nechtějí čekat na převody peněz mezi bankovními účty.

Jan Samko: Při posílání zboží lidé preferovali stále platbu dobírkou. Nicméně poměr zákazníků, kteří jsou ochotni zboží zaplatit předem fakturou, případně kreditní kartou, jež umožňuje platby prostřednictvím Internetu, se stále zvyšuje. Domnívám se, že je to do určité míry odvislé od zkušenosti lidí s nakupováním prostřednictvím e-shopů. Posílat platbu předem kamkoliv je vždy určité riziko, nicméně je znatelné, že se lidé u nás již těchto plateb nebojí.

4. Jak často se vyskytují problémy s platbami ze strany zákazníků (lidé neplatí včas, nepřebírají objednané dobírky)?

Petr Král: Nemáme s tím tak velké problémy, jako mají třeba v USA, kde se počet vrácených zásilek pohybuje někde mezi 15 – 20 %. U nás jsou to, naštěstí, jednotky procent. U plateb předem nemáme problém s tím, že by zákazník neplatil včas.
Martin Kasa: Počet neodebraných objednávek je naprosto zanedbatelný, dosahuje jednotek procent.

David Nevečeřal: Nepřebírání zásilek je v tomto období samozřejmě častější nežli v jiných částech roku. Osobně se přikláním k názoru, že zákazníci objednají zboží z více obchodů nebo jej objedná více členů rodiny a posléze převezmou pouze první doručený balíček, zbytek odmítnou. Nicméně i tak se tento poměr nedostal přes 12 %, což je podobné číslo jako každý rok.

Jan Samko: Největší rizikem v tomto směru bylo včasné dodání balíků v předvánočním období. Naši zákazníci však znali přesný termín, do kterého jsme byli schopni garantovat včasné doručení po celé České republice. Tento termín jsme splnili bez výjimek a dokázali včas doručit i zboží objednané dva dny po tomto daném termínu. Je pravdou, že existují i tací zákazníci, kteří aby měli jistotu, že zboží obdrží, objednali stejné zboží u několika obchodů a převzali pouze první zásilku. Tento nešvar je sice znám, ale domnívám se, že tento problém tvoří zanedbatelné procento obchodních případů.

Megaobchod - screenshot

5. Objevilo se během Vánoc oproti předcházejícím letům nějaké zvýšené procento logistických potíží způsobených subdodavateli?

Petr Král: Nepříjemně nás překvapila Česká pošta, která byla kapacitně zahlcena a nezvládala balíky expedovat včas. Zatímco loni měla problém posledních několik dní před Vánocemi, letos to byl prakticky celý prosinec, což bylo způsobeno především tím, že zákazníci letos začali objednávat zboží dříve a celkovým nárůstem nákupu přes internet. U některých dodavatelů byl problém, že neměli skladem žádané zboží, čemuž jsme se snažili předejít především otevřením nového logistického centra a balíkovými nákupy.

Martin Kasa: „Výhodou letošního předvánočního období bylo teplé počasí, proto jsme nezaznamenali žádné větší problémy s dodávkami. Jedinou výjimkou bylo úterý v posledním předvánočním týdnu, ale i to jsme úspěšně vyřešili. Standardním problémem spíše bývá, že v předvánočním čase již dodavatelé nemají dostatek žádaného zboží. Vzhledem k tomu, že naše společnost disponuje sklady o celkové ploše téměř 1300 m2, byli jsme schopni se dostatečně předzásobit zbožím, které je v tento čas nejžádanější. Naši zákazníci proto dostávali své zboží bez zbytečných čekacích lhůt.“

David Nevečeřal: Zvýšení jsme nezaznamenali, samozřejmě dodavatelé i přepravci již za ta léta mají určitý odhad, co se bude dít, a tomu přizpůsobují své kapacity či logistická pravidla. Takže jako každý rok došlo k nějakým problémům, ovšem spíše drobného charakteru, a i ty byly způsobeny častěji přepravci než přímo dodavateli.

Jan Samko: „Dodavatelé a distribuce se v těchto hektických obdobích téměř bez výjimek potýkají s včasným zasíláním zboží. Je to samozřejmě pochopitelné, a je tedy nutné počítat s delším dodáním zboží – zpožděným cca o 1–2 dny. Spolehlivost dodávek zboží vždy však výrazně ovlivňuje počasí. S nadsázkou by se dalo říci, že pokud jsou před Vánoci suché silnice, tak je vyhráno po všech směrech. Pokud jsou v takovém případě zásilky od dodavatelů odbaveny bez časových prodlev, s přepravou zpravidla nebývá problém. Koncem loňského roku se však začalo, více než předešlá léta, projevovat vytížení spedičních společností. Nakupování přes Internet se stalo fenoménem, ba možná i módním trendem, a drtivá většina takto uskutečněných obchodů potřebuje využívat právě tyto spediční společnosti k dodávce objednaného zboží. Tím, že si dnes přes Internet můžete koupit vše od rukavic, kajaku, křečka až po plazmovou televizi bez nutnosti osobně navštívit prodejce, přepravní služby se potýkaly s přehlcením poptávek po přepravě.“

kasa

6. Jaké byly vaše celkové tržby během svátečního období, o kolik procent se lišily oproti „běžným“ ročním obdobím?

Martin Kasa: Nejvíce úspěšným dnem ve svátečním období byl 12. prosinec, kdy jsme přijali 2587 objednávek, což je čtyřnásobek ročního průměru. Jen v tento den tržby přesáhly hodnotu 15 milionů korun.

David Nevečeřal: V předvánočním období (listopad a prosinec) jsme dosáhli tržeb ve výši přibližně 83 miliónů korun. Což je například zhruba dvojnásobek tržeb v celém 3.kvartálu.

Jan Samko: Sortiment, který prodává Alza.cz, patří ze své valné většiny ke zboží, jehož objem prodejů je výrazně odvislý od vánoční sezóny. Listopad a prosinec patří tedy logicky k nejvíce exponovaným měsícům. Máme-li se pokusit o matematické vyjádření a pokud bychom jako „běžný měsíc“ brali období 01/2007 – 08/2007, pak je tržba ve výše zmíněných předvánočních měsících více než dvojnásobná.

7. Změnilo se oproti předchozím letům věkové složení nakupujících?

Martin Kasa říká: „Vůči našim zákazníkům zachováváme 100 % diskrétnost, z toho důvodu nedisponujeme daty, která nejsou nutná pro realizaci objednávky. Po síti však nakupují především mladší a informovaní lidé, kteří si rozumí s počítači a dalšími technickými vymoženostmi.“

Jan Samko se domnívá: Ano, dalo by se říci, že tím jak se počítačová a internetová gramotnost rozšiřuje do širší věkové skupiny, stejně tak se rozšiřuje věkové rozpětí našich zákazníků. Už to nejsou pouze studenti a zákazníci v produktivním věku, ale setkáte se u nás už i s babičkou, jež jde vnukovi koupit mp3 přehrávač.

mol

Rekapitulace

Jak tedy vyplývá, internetové nakupování momentálně zažívá zlaté časy, lidé nakupují více a kromě tradiční elektroniky se přes Internet čím dál tím více začíná nakupovat také bílé zboží, viz třeba v článku několikrát zmiňovaný letošní vánoční hit – domácí pekárny. Dokonce i spediční společnosti se již stačily přizpůsobit a zvládají internetové dodávky a subdodávky oproti předchozím letům přijatelnějším způsobem. V negativním smyslu v tomto ohledu nezklamala pouze Česká pošta, že by národní tradice?

Ale pozor, ne všechny aspekty jsou pro obchodníky tak dokonale růžové, zákazníci mají obchody do jisté míry ve své moci. Jak zmiňuje ve své poslední analýze spotřebitelského trhu společnost IBM, lidé se naučili efektivně využívat možnosti, které jim internet nabízí, srovnávají ceny, jsou kritičtí a využívají dobírek a nechávají si zboží posílat duplicitně, s tím, že ve finále přebírají pouze nejrychleji expedované balíky.

Nakoupili jste vánoční dárky přes Internet včas?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).