Jak je na tom vlastně Amazon ekonomicky?

5. 8. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Před nedávnem jsme se zabývali knižními velkoobchody a zkušenostmi s nimi. Jednou z otázek, která se v této souvislosti objevila, byl ekonomický výsledek Amazonu. Na tu dnes odpovídá Jiří Donát, manažer Deloitte&Touche.

Otázka čtenáře (Lukas Codr):

jenom me tak napadlo – jaky ze byl ekonomicky vysledek Amazonu za dobu jeho existence?

Jedna odpověď se přímo nabízí: V právě skončeném druhém čtvrtletí roku 1999 je Amazon.com ve ztrátě 138 mil. USD při obratu 314,4 mil. USD, což reprezentuje ztrátu 86 centů na akcii. Tento obrázek opravdu není zrovna růžový (jde spíše do červena). V uvedené ztrátě jsou ovšem zahrnuty i akvizice (nákup nových společností) ve výši 55,2 mil. USD – skutečná provozní ztráta je tedy 82,8 mil. USD. K dnešnímu dni má Amazon investice v následujících obchodech: Drugstore.com, HomeGrocer.com, Pets.com a vlastní 49% v Gear.com, elektronického obchodu, který nabízí značkové sportovní zboží ve výprodejních cenách (slevy 20 az 90%).

Amazon je ve fázi obrovského až agresivního růstu. Před dvěma týdny, 13. července, oznámil radikální rozšíření svého sortimentu. Do své tradiční nabídky knih, hudby a videa nově zařadil hračky a elektroniku. V rozhovoru pro PC Week 22. července toto rozhodnutí komentoval CEO Amazonu Jeff Bezos: „Je sice ještě brzy na hodnocení úspěšnosti tohoto kroku, nicméně po prvních několika dnech prodeje v novém elektronickém hračkářství a elektronice jsem šokovaný a vděčný“. Bezos pokračuje: „Ve skutečnosti jsme přesvědčeni, že už dnes (po týdnu prodeje) jsme se stali číslem jedna v online prodeji dětského zboží“.

Radikální strategie obsazení trhu se zatím Amazonu daří: prodej ve výši 314,4 miliónů USD znamená 117% nárůst oproti prodeji ve druhém čtvrtletí minulého roku. Ještě úspěšnější je nárůst v počtu registrovaných zákazníků. Jen v průběhu druhého čtvrtletí se jejich počet zvýšil o 2,3 miliónu a dosáhl tak 10,7 miliónu. Uvědomme si, že tento počet je skutečně obrovský a hmatatelný i z pohledu podílu na všech uživatelích Internetu; těch se na konci letošního roku celosvětově očekává 130,6 miliónu. Pro srovnání, v ÄŚeské republice je počet uživatelů Internetu kolem 100 tisíc – tedy jedno procento dnešních zákazníků Amazonu.

Díky rozšíření sortimentu a akvizicím dnes Amazon pokrývá 9 z 10 nejlukra­tivnějších kategorií zboží prodávaného on-line (jedinou chybějící složkou sortimentu je PC hardware). I z tohoto pohledu má Amazon významný podíl na trhu, jehož objem je letos podle zprávy IDC z 22. července odhadován na 3,55 miliardy USD. Hračky a elektronika nebudou určitě posledními letošními přírůstky sortimentu. Dalšími plánovanými kandidáty mohou být nábytek a zahradní sortiment. Otevřena rovněž zůstává otázka možného vstupu na zmíněný trh hardware, kde dnes Amazon nabízí jen velmi omezený sortiment (např. PalmPilot) v rámci sekce elektroniky.

Amazon tedy je, a to od svého založení, ve finanční ztrátě. Finanční zisk či ztráta je ovšem pouze jednou stranou mince. Pokud si koupíme akcie, zajímá nás především, zda jsme na tomto nákupu v celkovém pohledu vydělali či prodělali. Podívejme se proto, jak vypadala cena akcií Amazonu v posledních dvanácti měsících:

Vývoj ceny akcií Amazonu

Z grafu vidíme, že pokud bychom si před rokem koupili akcii Amazonu za 40 USD, dnes (v úterý) ji můžeme prodat za za 90 5/8 USD. Od této částky musíme odečíst ztrátu za dané období, která za poslední čtyři čtvrtletí činí 1,85 dolaru na akcii. I přes ztrátu nám tedy naše transakce vydělala za dvanáct měsíců více než stoprocentní zisk.

Nejedná se o rozpor? Jak může dlouhodobě růst cena firmy, která je od počátku v červených číslech? Zde se dostáváme k subtilní problematice důvěry trhu. Firma, která chce být skutečně úspěšná ve zcela novém oboru (jakým je elektronický obchod), se musí zákonitě pohybovat na hraně. Jde o hranu mezi obrovským úspěchem a bankrotem. Neexistují zde „bezpečná“ pravidla úspěchu. Bezpečným postupem je počkat si, ale jen na to, abychom si všimli, že úspěch mezitím sklidil někdo jiný.

Důvěra trhu není ovšem tak naivní, jak by se na první pohled mohlo zdát. V internetovém světě jsou podobné příklady „nebezpečné cesty k úspěchu“ relativně běžné. Vždyť podobnou strategii zvolila před lety i AOL, dnes s velkým náskokem největší internetový provider světa s více než 19 milióny platících uživatelů. Ve svých počátcích šla AOL riskantní cestou poskytování Internetu za paušál. Snažila se o co největší podíl na trhu, a to bez ohledu na tehdejší obrovské zadlužení a reálné riziko bankrotu.

Jak je to tedy s Amazonem; hrozí mu bankrot? O nebezpečí bankrotu rozhodují akcionáři, a ti jsou ovlivněni vývojem ceny akcií na burze. Jak už jsme si ukázali na našem příkladu, Amazon je z pohledu akcionářů jednou z nejúspěšnějších firem na světě. Prvního září dokonce proběhne rozdělení akcií v poměru 2:1. Z hodnoty 21 5/8 loňského září se hodnota akcie vyšplhala na svůj zatímní dubnový rekord 221 1/4, takže někteří akcionáři mohli vydělat i více než 1000% za období sedmi měsíců.

Ale i z dlouhodobějšího pohledu cena Amazonu na burze stabilně roste a také na nejnovější akvizice a agresivní rozšiřování sortimentu reaguje pozitivně. Trh prostě Amazonu věří. Osmnáct z dvaceti čtyř burzovních analytiků ponechává doporučení „koupit“ nebo „určitě koupit“. Očekává se tedy další růst ceny akcií, a ten by měl i letos s velkou rezervou pokrýt očekávanou ztrátu ve výši 1,72 dolaru na akcii.

Vzhledem k těmto skutečnostem si myslím, že Amazonu bankrot nehrozí. Spíše mu hrozí ta druhá krajnost – obrovský úspěch.

MM 25 baliček

Jiří Donát
Autor je manažer Deloitte&Touche


Starší, související články:

Autor článku

Koníčkem Jiřího Donáta je domýšlení vývojových trendů informačních technologií a jejich dlouhodobějšího vlivu na společnost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).